سلامتی و پزشکی

دیسک کمر و گردن، از به وجود آمدن بیماری تا درمان آن

دیسک گردن و کمر

در ناحیه ستون فقرات، هر دیسک ستون فقرات فوقانی و تحتانی را در کنار هم نگه می دارد، شوک را می کشد و امکان حرکت کمی را فراهم می کند. سطح مویرگی یک فضا یا مسیر عصبی به نام فورامن یا نوروفورامن را تشکیل می دهد.

یکی از شایع‌ترین علل کمردرد و گردن، فتق یا پارگی دیسک بین مهره‌ای یا در اصطلاح عامیانه «دیسک» است. در این مقاله از مجموعه این بیماری در مجله سلامت سیب به بررسی علائم درد دیسک کمر و کمر و اینکه دقیقاً دیسک کمر و کمر چیست و چگونه رخ می دهد می پردازیم.

دیسک گردن چیست؟

مویرگ یک بالشتک نرم است که بین استخوان های ستون فقرات قرار می گیرد، به استخوان اجازه می دهد تا روی آن حرکت کند و به عنوان یک بریس، ضربه و فشار روی ستون فقرات را تنظیم می کند.

اگر هیچ دیسکی بین استخوان های مهره وجود نداشت، نمی توانستیم به راحتی پشت و گردن خود را به جلو و عقب خم کنیم یا به سمت چپ بچرخیم.

بخشی از ساختار گردن و دیسک کمر که به شکل غضروفی است به آنها اجازه می دهد در برابر فشار تغییر شکل مقاومت کنند. دیسک‌های گردن نازک‌تر و دیسک‌های کمر ضخیم‌تر هستند.

علائم فتق دیسک کمر

6 دیسک بین مهره ای در ستون فقرات گردنی وجود دارد. هر دیسک گردن بین خارهای مجاور (یکی در بالا و دیگری در پایین) قرار می گیرد تا بر روی بدنه مهره فشار وارد کند و به توزیع بار از گردن و سر کمک کند.

اگر فشار روی ستون فقرات به حدی باشد که دیسک بین مهره ای قادر به تنظیم و تحمل تغییر نباشد، فتق دیسک ایجاد می شود. در این حالت بخشی از دیسک از حالت طبیعی خود خارج می شود که به آن فتق دیسک می گویند.

با این حال، در موارد شدیدتر، دیسک ممکن است پاره شود و علائم شدیدتری ایجاد کند. طناب نخاعی عصب را از نخاع خارج می کند.

هر دوی این اعصاب وظایف خود را دارند. برای مثال تمام دردها و تماس با دست ها، پاها و سایر قسمت های بدن از طریق این اعصاب به مغز منتقل می شود. فشار مویرگی روی این اعصاب می تواند در عملکرد این اعصاب اختلال ایجاد کند و باعث ایجاد درد یا مشکل در حس و مهارت های حرکتی شود.

آیا علائم دیسک کمر و دهانه رحم فقط در محل بیرون زدگی احساس می شود؟

فتق دیسک ممکن است دور از محل فتق دیسک احساس شود. به عنوان مثال، عصب سیاتیک که بلندترین عصب بدن است، عمدتاً از استخوان های چهارم و پنجم کمر شروع می شود و به نواحی مختلف باسن، ران، زانو و پاها و پاها می رسد.

فعالیت بسیاری از موتورهای حسی را در این نواحی زیر نظر دارد. امروزه اگر فردی بین مهره چهارم و پنجم و همچنین دیسک بین مهره پنجم و مهره خاجی خارجی دیسک ایجاد کند، ممکن است علائم مختلفی را در باسن، ران، ساق پا و غیره تجربه کند.

در نتیجه، حتی اگر مشکل در قسمت پایین کمر باشد، علائم می تواند در کف پا ایجاد شود.

علائم فتق دیسک کمر چیست؟

علائم فتق دیسک بین دهانه رحم

اگر فتق دیسک در گردن خود دارید، اغلب شدیدترین درد را در شانه ها و بازوهای خود احساس می کنید. این درد می تواند هنگام سرفه، عطسه یا حرکت در موقعیت های خاص وارد بازوها یا پاهای شما شود. درد اغلب به صورت تیز یا تلخ توصیف می شود.

به طور کلی، خواب‌آلودگی، بی‌حسی، سرگیجه، ضعف در دست‌ها، مچ دست، آرنج و درد یا سوزش در گردن، شانه‌ها و بازوها ممکن است رخ دهد.

علائم فتق دیسک بین نخاع و نخاع خارجی

کمردرد اغلب یکی از اولین علائمی است که ممکن است یک طرفه یا دوطرفه باشد یا در مرکز کمر احساس شود.

اگر دیسک کمر درمان نشود، اعصاب عمیق‌تری که وارد مثانه و روده می‌شوند می‌توانند سفت شوند. حمله به این اعصاب می تواند علائمی مانند بی اختیاری ادرار، بی اختیاری ادرار و مشکلات حرکتی در دستگاه گوارش ایجاد کند.

اساس تشخیص فتق دیسک کمر و دهانه رحم، شرح حال بیمار و معاینه دقیق توسط پزشک است. با این حال، پزشکان اغلب برای تایید بیماری و سایر علل احتمالی مانند تنگی ستون فقرات یا وجود تورم درخواست MRI می کنند.

ام آر آی نه تنها به تایید تشخیص کمک می کند، بلکه شدت دررفتگی دیسک کمر و گردن را نیز تعیین می کند. با این اطلاعات، پزشکان می توانند برنامه درمانی مناسبی را برای بیماران خود انتخاب کنند.

آیا دیسک گردن به پا برخورد می کند؟

درمان غیر جراحی فتق دیسک کمر

اکثر فتق های دیسک با استراحت، محدودیت برخی فعالیت ها و حرکت و درمان غیر جراحی درمان می شوند. در مرحله حاد فتق دیسک گاهی اوقات استراحت کامل لازم است.

اگر تخت بیمار نرم نیست، به پشت یا پهلو بخوابید، خم نشوید و بیش از دو پوند بلند نکنید، از پله ها بالا نروید یا کارهای سنگین انجام ندهید، بهتر است.

اغلب از مسکن ها، شل کننده های عضلانی و داروهای ضد التهاب استفاده می شود.

کمپرس سرد و ژل سرد برای چند روز اول برای شل شدن عضلات پشت و گردن لازم است، اما نباید بیش از بیست دقیقه در هر نوبت استفاده شود.

پس از تسکین عضلات و گرفتگی ها، استفاده از گرمای ملایم، به عنوان مثال با کمک تشک گرم، ممکن است کمک کند.

تمرینات تقویتی ارائه شده توسط پزشک یا فیزیوتراپیست نیز می تواند به بهبودی کمک کند. هدف نهایی تقویت عضلات گردن، پشت و شکم و بهبود وضعیت ایستادن، راه رفتن و نشستن است.

جراحی دیسک کمر و گردن

بخش کمی از بیمارانی که درمان های ذکر شده در بالا برای آنها بی اثر است نیاز به جراحی دارند. در برخی موارد، نواحی بیرون زده دیسک که به عصب مجاور فشار می آورد، با جراحی برداشته شده و دیواره دیسک ترمیم می شود.

در روش جدید جراحی دیسک به نام PLDD، سوزنی وارد بافت پوست می شود و با کمک لیزر از طریق این سوزن، گرما به دیسک آسیب دیده منتقل می شود. در نتیجه مویرگ ها کاهش یافته و فشار روی اعصاب مجاور برداشته می شود.

این درمان دیسک کمر و دیسک گردن مورد تایید FDA که بدون جراحی باز و بیهوشی کامل انجام می شود در اکثر بیماران نتایج رضایت بخشی را نشان داده است. در برخی موارد خاص مانند بیمارانی که دیسک گردنشان پاره شده است، می توان کل دیسک را برداشت و دو استخوان مجاور را با یک پروتز فلزی وصل کرد.

غذاهایی که هنگام کمردرد باید از آنها اجتناب کنید

  • غذاهای شیرین و خوش طعم جزو بدترین غذاهایی هستند که می توانید بخورید.
  • سبزیجات بیشتر سبزیجات سرشار از اسیدهای چرب امگا 6 هستند.
  • غلات کامل، بهتر است از غلات کامل به جای غلات تصفیه شده استفاده کنید.
  • محصولات لبنی.
  • ذرت آماده شده.
  • حنا منا.
  • آری

در پایان

وی در پاسخ به این سوال که آیا دیسک گردن شکسته است یا خیر؟ در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است که اگرچه آسیب به دیسک ها یا دنده های گردن یا کمر وارد می شود، اما درد حتی می تواند در کف پا ایجاد شود، بنابراین وجود درد، سوزش، خواب آلودگی را نادیده نگیرید. ، سرگیجه و و و مراجعه به پزشک را فراموش نکنید.

پرسش و پاسخ

  1. آیا خوردن غذاهای شیرین در زمانی که کمردرد یا گلو درد دارید اشکالی ندارد؟ خیر، باید از مصرف غذاهای شیرین و شیرین به طور کامل پرهیز شود، توصیه می شود بیشتر غذاهای حاوی امگا 6 را مصرف کنید.
  2. آیا فقط در دیسک کمر فتق وجود دارد؟ خیر، فتق ممکن است در گردن و پشت ایجاد شود.
  3. خواب آلودگی و درد در کف پا ممکن است از دیسک کمر باشد؟ بله، خواب‌آلودگی، خس‌خس سینه، و… از علائم شایع درد دهانه رحم و حالت تهوع هستند.

منابع

https://orthoinfo.aaos.org

https://www.ncbi.nlm.nih.gov

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا