سلامتی و پزشکی

اصطلاحات آزمایش خوه و راه‌های پیشگیری از نارسایی کلیوی

نارسایی کلیه یکی از بیماری هایی است که می تواند عوارض جبران ناپذیری برای شما ایجاد کند. آزمایش نارسایی کلیه یکی از راه های تشخیص بیماری است. در این مقاله انواع و اصطلاحات رایج در این مقاله را بررسی خواهیم کرد و در آخر با تکیه بر آخرین اطلاعات پزشکی ، به روش های جلوگیری از بروز این نارسایی کلیه اشاره خواهیم کرد. با مجله پزشکی اپل همراه باشید.

انواع آزمایشات نارسایی کلیه
اگر علائم نارسایی کلیه دارید ، پزشک با آزمایش های مختلف می تواند سلامت کلیه و اینکه آیا شما نارسایی کلیه دارید یا خیر را تشخیص دهد. این آزمایشات شامل موارد زیر است:
آزمایش تشخیص نارسایی کلیه از طریق نمونه های خون
رایج ترین آزمایش برای نارسایی کلیه ، آزمایش خون است. نمونه خون شما ممکن است افزایش سریع اوره و کراتینین ، دو عامل مهم در تعیین سلامت کلیه را نشان دهد.
اندازه گیری اوره خون (BUN)
نیتروژن اوره خون یک ماده ازته ای است که توسط متابولیسم پروتئین های بدن تولید می شود و باید از سیستم گردش خون خارج شده و از طریق کلیه دفع شود. اگر اوره در خون باقی بماند ، می تواند باعث مسمومیت ، از دست دادن هوشیاری ، کما و در نهایت مرگ شود که باید به طور فعال از بدن دفع شود.
مقدار طبیعی نیتروژن در اوره بین 6 تا 20 میلی گرم در دسی لیتر (معادل 100 میلی لیتر) خون است. افزایش جزئی اوره خون بیش از 20 میلی گرم می تواند به دلیل رژیم های غذایی غنی از پروتئین یا ورزش شدید باشد. با این حال ، اگر میزان اوره بیش از حد بالا باشد ، می تواند نشان دهد که کلیه ها اوره کافی برای پاکسازی اوره ندارند و باید با سایر آزمایشات کلیه بررسی شود. اندازه گیری کراتینین سرم (Cr)
کراتینین ماده دیگری ازته است که معمولاً از متابولیسم گوشت و پروتئین های حیوانی بدست می آید. کراتینین طبیعی معمولاً بین 0.7 تا 1.2 میلی گرم در دسی لیتر (در هر 100 میلی لیتر) سرم است. افزایش سطح کراتینین بیش از حد طبیعی می تواند نشانه هشدار دهنده ای برای کاهش عملکرد کلیه باشد و باید جدی گرفته شود ، زیرا بر خلاف اوره ، که می تواند به طور ناگهانی در خون افزایش یا کاهش یابد ، سطح کراتینین معمولاً به مرور زمان به تدریج افزایش می یابد. این در طول سالها اتفاق می افتد و اگر این افزایش ادامه یابد ، معمولاً غیرقابل برگشت است.
میزان فیلتراسیون گلومرولی egfr در آزمایش خون چیست؟
شاید یکی از سوالاتی که پس از دیدن آزمایش به ذهن شما خطور می کند این باشد که اصطلاح egfr در آزمایش خون چیست؟ پاسخ این سوال دقیقاً به همین قسمت برمی گردد. آزمایش GFR (میزان فیلتراسیون گلومرولی) برای ارزیابی عملکرد کلیه ها برای متخصصان کلیه بسیار مهم است ، زیرا میزان مایعات فیلتر شده توسط کلیه ها در واحد زمان را نشان می دهد. GFR طبیعی در بزرگسالان بین 90 تا 120 میلی لیتر در دقیقه است ، به این معنی که سیستم نفرون کلیه در هر دقیقه حدود 90 تا 120 میلی لیتر مایعات (پلاسمای خون) را تصفیه می کند.
حال اگر این عدد به نصف یعنی بین 45 تا 60 کاهش یابد ، به این معنی است که کلیه ها 50٪ ظرفیت طبیعی خود هستند و عملکرد آنها کاهش می یابد. کاهش GFR به کمتر از 50 درصد نرمال نشانگر اختلال کلیوی خفیف تا متوسط ​​است و اگر این عدد به 30 تا 44 برسد ، نشانگر اختلال کلیوی متوسط ​​تا شدید است.افرادی که GFR بین 15 تا 29 دارند ، عملکرد کلیه آنها به شدت مختل شده و معمولاً به دیالیز نیاز دارند.
GFR کمتر از 15 از نظر پزشکی معادل نارسایی کلیه است و این افراد نیاز به پیوند کلیه دارند. لازم به ذکر است که موارد فوق برای افزایش آگاهی عمومی و تأکید بر اهمیت عملکرد کلیه در سلامت انسان است و تفسیر نهایی آزمایشات کلیه باید توسط پزشک معالج انجام شود.
egfr در آزمایش خون چیست؟
egfr میزان فیلتراسیون گلومرولی برآورد شده gfr است. این مقدار بر اساس کراتینین سرم یا سایر مقادیر اندازه گیری شده است و بسته به سن ، جنسیت و آفریقایی تبار بودن فرد می تواند متفاوت باشد.
اندازه گیری میزان خروجی ادرار
در این آزمایش ، پزشک با اندازه گیری حجم خروجی ادرار در 24 ساعت ، سلامت کلیه های شما را بررسی می کند. از آنجا که عملکرد کلیه با گذشت زمان اندازه گیری می شود ، معمولاً از بیماران خواسته می شود تا ادرار خود را جمع کنند و یک شب آن را به آزمایشگاه برسانند تا از اشتباهات جلوگیری کرده و آزمایشات استاندارد کنند. حجم کل ادرار 24 ساعته ، غلظت ادرار (وزن مخصوص ادرار) و مواد مختلف مانند سدیم ، پتاسیم ، کلسیم ، فسفات و اوره در این آزمایش اندازه گیری می شود ، اما یکی از اهداف مهم این آزمایش اندازه گیری GFR است که یک معیار مهم در ارزیابی عملکرد کلیه است. هستند.
آزمایش ادرار
در این حالت ، نمونه ادرار تجزیه و تحلیل می شود تا مشخص شود آیا علائم نارسایی کلیه در ادرار وجود دارد یا خیر.
تصویربرداری
آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی و سی تی اسکن می تواند به دکتر شما ایده خوبی در مورد وضعیت کلیه های شما ارائه دهد.
نمونه برداری از کلیه
در برخی موارد ، پزشک ممکن است توصیه کند که یک قطعه از بافت کلیه را برداشته و در آزمایشگاه بررسی کنید. در این روش ، پزشک یک سوزن را از طریق پوست وارد کلیه می کند و یک نمونه را خارج می کند.
پیشگیری از نارسایی کلیه
طبق آمار موجود ، 14 درصد آمریکایی ها نارسایی کلیه دارند و 661000 نفر آنها نارسایی کلیه دارند. 468 هزار نفر مبتلا به نارسایی کلیه تحت دیالیز هستند و 193 هزار نفر دیگر تحت عمل جراحی پیوند کلیه قرار گرفته اند.
فشار خون مزمن و دیابت هنوز هم از دلایل عمده اختلال در عملکرد کلیه هستند و نیمی از کسانی که نارسایی کلیه دارند دیابت یا بیماری قلبی عروقی دارند. از آنجا که شروع نارسایی کلیه بسیار آرام و آرام رخ می دهد ، توصیه می شود همه افراد این مراحل را دنبال کنند:
یک چکاپ سالانه انجام دهید
همه بزرگسالان باید در معاینات سالانه خود از پزشک خود برای آزمایش استفاده کنند تا بفهمند کلیه آنها چطور کار می کند. مهمترین این آزمایشات آزمایش ادرار ، میزان اوره خون و کراتینین سرم است (آزمایش 24 ساعته جمع آوری ادرار برای افراد عادی لازم نیست و ممکن است پزشک آزمایشات اضافی ، به ویژه آزمایش GFR را تجویز کند).
آب بنوشید
در رژیم روزانه خود مقدار زیادی آب بنوشید و مقدار زیادی سبزیجات و میوه بخورید. توجه داشته باشید که اگرچه نوشیدن آب بسیار مفید است ، اما قسمت قابل توجهی از آب که در جریان خون جذب می شود و به عملکرد کلیه ها کمک می کند از مواد غذایی حاصل می شود.بنابراین هرچه درصد آب موجود در جامدادی که مصرف می کنیم بیشتر باشد ، آب بیشتری به خون جذب می شود. بیش از 90٪ وزن بسیاری از سبزیجات مانند خیار ، کاهو ، کرفس و کلم آب است ، بنابراین حتما سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
نمک را کم کنید
مصرف نمک را به حداقل برسانید. مصرف بیش از حد نمک از یک طرف ، مستقیماً توانایی کلیه در دفع نمک اضافی را افزایش می دهد و از طرف دیگر ، با افزایش فشار خون ، به طور غیر مستقیم به کلیه ها آسیب می رساند.
وزن خود را کنترل کنید
وزن خود را کنترل کنید و طبق سنت خود مقدار مناسبی پروتئین در رژیم روزانه خود حفظ کنید. ادامه یک رژیم غذایی پر پروتئین بعد از میانسالی می تواند به کلیه ها آسیب برساند. مصرف گوشت قرمز را به حداقل برسانید.
اگر افراد دیابتی نسبت به کنترل سطح قند خون خود بی تفاوت باشند ، خطر ابتلا به آسیب کلیوی در آنها بسیار بیشتر است. بررسی عملکرد کلیه ها در این افراد ضروری است. اگر مدت طولانی است که قصد استفاده از دارو را دارید و این دارو از طریق کلیه ها دفع می شود ، در مورد احتمال آسیب کلیه ناشی از آن دارو با پزشک خود مشورت کنید. از مصرف خودسرانه و طولانی مدت مسکن مانند ایبوپروفن (Advil یا Motrin) و ناپروکسن (Aleve) خودداری کنید.

کلیه محتوای سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا