ارتباط بین عفونت مادر و اتیسم    

بر اساس مطالعات احتمال داشتن فرزند مبتلا به اختلال طیف اٌتیسم در مادران بارداری که دچار عفونت شدید می شوند، اندکی افزایش مییابد. اگرچه اکثرا افرادی که دچار عفونت دوران بارداری می شوند صاحب فرزند مبتلا به اٌتیسم نمیگردند.

مجله سلامت

هنوز مشخص نیست که آیا عفونت مادر واقعاً در بروز اوتیسم در کودک مؤثر است یا به دلایلی عفونت، بیشتر در بین مادران باردار کودکان مبتلا به اتیسم رخ می دهد.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2014 انجام شد، بستری شدن در بیمارستان به دلیل عفونت دوران بارداری امکان داشتن کودک مبتلا به اتیسم را تا 37 درصد افزایش میدهد. هر چند افزایش کلی در احتمال بروز اٌتیسم بسیار اندک بوده و از یک درصد به 3/1 درصد افزایش مییابد.

بسیاری از عوامل مخدوش کننده نظیر ژنتیک والدین، نحوه تغذیه، مواجهه با عوامل محیطی، سن والدین و وزن مادر در دوران بارداری که با اٌتیسم مرتبط هستند، تفسیر یافته های اپیدمیولوژیک را پیچیده می کنند.

معهذا تحقیقات آزمایشگاهی از ارتباط آشکار بین عفونت قبل از تولد و اختلال طیف اتیسم حمایت می کنند. مطالعات موش های آزمایشگاهی به دلیل ایجاد عفونت های شدیدتر یا دستکاری های آزمایشگاهی که باعث ایجاد واکنش های التهابی شدیدتر می شود، میتواند اثرات بیشتری بر روی جنین آنها داشته و اثراتی که پس از تولد در نوزاد در حال رشد مشاهده میگردد، بیشتر و شدیدتر میباشد.

عفونت ها تولید سیتوکین ها مانند اینترلوکین IL-6)  و (IL-17 را القا می کنند که می توانند باعث التهاب گشته و بر رشد مغز جنین تأثیر گذاشته و یا همراه با سایر عوامل ژنتیکی و محیطی در جهت افزایش احتمال ابتلا به اٌتیسم و سایر بیماری های رشدی عصبی عمل کنند.

مطالعه ای در سال 2022 نشان داد که اختلالات ژنتیکی که به نظر میرسد سطح IL-6 را افزایش می دهند، با تغییرات در حجم یا ضخامت مناطق مغزی همراه با اختلال طیف اتیسم مرتبط هستند.

وجود آنتی بادی در فرد باردار نیز ممکن است رشد مغز جنین را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه آنتی بادی ها اکثرا اثر محافظتی دارند، اما گاهی اوقات می توانند بر علیه پروتئین های بافتی جنین واکنش نشان دهند. اتوآنتی بادی ها می توانند از جفت عبور کرده و به سلولهای عصبی یا نورون های در حال رشد در جنین موش های آزمایشگاهی متصل شوند و با ایجاد صدمه، برخی از علایم اتیسم را در نوزادان موش ایجاد کنند. مطالعه ای در سال 2013 نشان می دهد که حدود 10 درصد از زنان دارای کودکان مبتلا به اختلال طیف اٌتیسم دارای اتوآنتی بادی های واکنش دهنده با بافت مغز در خون خود هستند.

در مطالعه ای که در سال 2019 بر روی موش ها انجام شد، مشخص شد که قرار گرفتن در معرض عفونت قبل از تولد ممکن است فعالیت بسیاری از ژن های مرتبط با اٌتیسم را تغییر داده و باعث ایجاد تغییراتی در آناتومی مغز شود.

 همچنین پاسخ ایمنی موش باردار به عفونت می تواند سلول های ایمنی یا میکروگلیا که اتصالات بین نورون ها را شکل می دهند را در مغز جنین موش تغییر دهد که ممکن است به رفتارهای اٌتیسمی در نوزادان موش منجر شود.

عفونت با ایجاد واکنش های ایمنی با افزایش حساسیت نسبت به مخاط دستگاه گوارش در موشهای نوزاد میتواند منجر به بروز التهاب روده نیز گردد. این یافته خود میتواند مشکلات گوارشی در افراد مبتلا به اٌتیسم را توضیح دهد.

زمان بروز عفونت در دوران بارداری می تواند به طور قابل توجهی بر اثرات آن تأثیر بگذارد. مراحل دقیقا تنظیم شده رشد مغز در جنین ممکن است زمان های خاصی از آسیب پذیری را داشته باشد.

مطالعات نشان میدهد که بیماری و عفونت در سه ماهه دوم یا سوم بارداری ممکن است احتمال ابتلا به اختلال طیف اٌتیسم را 13 الی 14 درصد افزایش دهد.

دانشمندان در حال بررسی و مطالعه احتمال تاثیر عفونت با COVID-19 در افزایش بروز اٌتیسم هستند. اگرچه تاثیر عفونت COVID-19 در دوران بارداری در رشد مغز جنین ثابت نشده ، اما در صورتی که خانم باردار واکسینه نشده دچار این بیماری، در حدی شود که نیاز به بستری در ICU و ونتیلاتور داشته باشد، بدیهی است که اثرات نامطلوبی را بر وی و کودکش به همراه خواهد داشت. از طرفی عفونت COVID-19 شدید با افزایش خطر عوارض بارداری از جمله زایمان زودرس همراه است که به نوبه خود با احتمال بیشتر بروز اختلالات طیف اٌتیسم در کودک مرتبط میباشد. بنابر این، بایستی از واکسن های موجود و ایمن جهت پیشگیری از این عفونت استفاده نمود و اگر نگران تزریق واکسن  COVID-19در دوران بارداری میباشیم، بهتر است قبل از حاملگی، واکسیناسیون انجام شود.

در نهایت، بررسی هرگونه ارتباط بین عفونت مادر و اٌتیسم مهم است زیرا عفونت قابل کنترل میباشد و میتوان با بکارگیری موارد پیشگیری و یا درمان به موقع جهت کاهش اثرات نامطلوب و ایجاد خطر جهت جنین، مداخله نمود و بدین ترتیب در این موارد با پیشگیری از بروز اختلال طیف اٌتیسم از هزینه های آتی و درمان اتیسم اجتناب شود.

مترجم: دکتر هایده حائری

منبع:

Cite this article: https://doi.org/10.53053/MKEO2576

موسسه گنجینه

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا