سلامتی و پزشکی

آیا گردو در کاهش فشار خون مؤثر است؟

فشار خون بالا یکی از بیماریهای خطرناکی است که در سالهای اخیر و با وسعت روزافزون خود اهمیت فزاینده ای یافته است. شاید قبلاً اهمیت توجه به رژیم غذایی برای جلوگیری از فشار خون بالا چندان آشکار نبود. اما شیوع این بیماری ، به ویژه در میان افراد مسن ، زنگ خطر است که نمی توان آن را نادیده گرفت. البته همانطور که فشار خون بالا در کنار سایر بیماری های قلبی می تواند منجر به مرگ خاموش شود ، کنترل آن نیز کار سختی نیست. فقط کافی است به آن توجه کنید و با جدی گرفتن رژیم و ورزش منظم خطر خود را کاهش دهید.
غالباً به بیماران مبتلا به فشار خون توصیه می شود برای کنترل بیماری به جای تنقلات مانند تنقلات ، ساندویچ و چیپس سیب زمینی غذاهای غنی و سالم بخورند ، مانند ذرت بدون نمک ، ماست کم چرب و مغزهای بدون نمک مانند فندق ، پسته و … گردو. در میان این غذاها ، به ویژه آجیل ، گردو از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ایده اولیه ممکن است این باشد که این مغز غنی از چربی به جای کمک به بهبود فشار خون ، تأثیر معکوس دارد. اما در واقع اینطور نیست. چربی موجود در گردو غیر اشباع است ، که نه تنها بی ضرر نیست بلکه مفید نیز هست. چربی های اشباع شده در بسیاری از غذاهای حیوانی مانند گوشت گاو ، گوشت فرآوری شده ، پنیر و سایر محصولات لبنی یافت می شوند. بیماران مبتلا به فشار خون بالا باید این چربی ها را کاهش دهند و در عوض چربی های اشباع نشده مانند امگا 3 را در رژیم غذایی خود قرار دهند. گردو یکی از غنی ترین این منابع است.
آجیل و فشار خون
منیزیم ، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا 3 موجود در گردو در کاهش فشار خون موثر هستند. گردو همچنین حاوی مقدار قابل توجهی ملاتونین است. هورمون در خون مربوط به فشار خون است. دانشمندان دریافتند که مصرف منظم برخی از آجیل ها سطح ملاتونین را در خون افزایش می دهد. دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد فشار خون است. ملاتونین به تنظیم فشار خون کمک می کند. توانایی کاهش فشار خون بالا به دلیل اثرات مثبت ملاتونین بر سیستم عصبی مرکزی است.
نتایج نشان می دهد که گردو به دلیل محتوای آلفا لینولنیک اسید فشار خون را نیز کاهش می دهد. البته نقش سایر مواد مغذی در گردو مانند توکوفرول ها یا اسیدهای فنولیک نیز بسیار مهم است. این ترکیبات دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند که از عملکرد اندوتلیال حمایت می کنند و آسیب عروقی را کاهش می دهند.
افزودن آجیل به رژیم غذایی و کاهش میزان چربی اشباع شده در رژیم غذایی برای کاهش فشار خون بسیار مهم است. چربی اشباع شده از آجیل تازه را می توان به سالاد و ماست یا یک کاسه میوه خرد شده و پنیر برای صبحانه اضافه کرد.
استفاده از آجیل و غذاهایی که حاوی سدیم و پتاسیم در سطوح غذایی افراد هستند ، تأثیر بسزایی در کاهش فشار خون دارد. تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که توصیه های غذایی فردی حاوی مکمل های آجیل ، نسبت سدیم به پتاسیم مرتبط با فشار خون پایین را بیشتر کاهش می دهد.
در تهیه این مقاله از وبلاگ سایت کاغذ پوست استفاده شده است. برای مشاهده سایر اقلام ، مشاهده قیمت و خرید گردو تازه ، “فروشگاه پوست کاغذی” را جستجو کنید یا روی پیوند کلیک کنید: خرید گردوی تویسرکان – پوست کاغذی

تمام مطالب موجود در سایت به عهده منابع اولیه است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا