دانش و فناوریکسب و کار های برتر ایجی مارکت

رنگ استر اپوکسی چه کاربردی دارد؟

رنگ اپوکسی چیست؟

رنگ اپوکسی از انواع رنگ های گرما سخت هستند که از ترکیب دو ماده رزین اپوکسی و سخت کننده که به صورت جوهر رنگ هستند، به دست می آید. از ترکیب این دو ماده می توان یک روکش حلال و مقاوم ایجاد کرد. وجود رزین در این ترکیب کف را براق می کند و روکش کف اپوکسی، کف را در مقابل لکه و خراش و به عبارت دیگر خرد شدن بتن کف محافظت می کند. به سخت کننده، هاردنر می گویند که به دو گروه پلی آمید و پلی آمین دسته بندی می شوند. هر گروه بر اساس نوع مصرف و کاربری از اپوکسی به دست آمده مورد استفاده قرار می گیرند.

اپوکسی از نوع برای سطوحی با ضخامت های بالا مورد استفاده قرار نمی گیرند. معمولا این رنگ ها برای مصارف صنعتی استفاده می شوند. این رنگ ها دارای پایداری بهتر در آب و مناطق مرطوب هستند و چسبندگی بهتری روی سطوح دارند. در حالی که مقاومت عمومی آن ها کم است؛ ولی نوع اپوکسی پلی آمین پایداری بهتری در مقابل مواد شیمیایی و اسیدهای ضعیف، قلیاها، حلال ها و فرآورده های نفتی دارد.

هم چنین برای اپوکسی های بدون حلال با کاربری چسب و کفپوش از گروه آمینی استفاده می شود و سخت کننده های آمینی برای کاربری هایی که ضخامت بالایی دارند، مانند صنایع قالب سازی و تزیینی مورد استفاده قرار می گیرند. گاهی رنگ آکریلیک و اپوکسی مستقیما با هم ترکیب شده که در این صورت اپوکسی نوع اول نامیده می شود که مانند رنگ معمولی خشک شده و در مقابل لکه های شیمیایی روی کف، مانند بنزین و روغن مقاومت نشان می دهد. نکته مهم در مورد این رنگ ها این است که دود کمتری می گیرند و دچار کندگی نمی شوند. مواد اولیه آن ها عبارت اند از:

  • تیتان و تالک
  • باریت
  • لولینگ
  • کربنات
  • تینراپوکسی
  • رزین اپوکسی و افزودنی ضد شر

انواع رنگ های اپوکسی

رنگ اپوکسی پودری

این رنگ ها به صورت پودر می باشند و نحوه استفاده از آن به این صورت است که سطح مورد نظر را باردار کرده (مثلا بار مثبت) و را توسط گان یا تفنگ با بار منفی به سطح می پاشیم. سپس برای یکنواختی و تشکیل شبکه های عرضی آن را در با دمای بالا حرارت می دهیم. به همین منظور به آن می گویند.

رنگ اپوکسی پلی استر


از انواع رنگ های پودری به حساب می آیند؛ اما در مقایسه با رنگ های پودری خاصیت حفاظتی و نوری بهتری در برابر یو وی از خود نشان می دهند.

رنگ اپوکسی پایه آب

برای ساختن این نوع رنگ، تهیه پراکنش و پراکنه یک مایع در مایع دیگر با استفاده از ها، امکان اختلاط آب را برای رنگ های اپوکسی به وجود آورد؛ اما مشاهده گردید که خواص فیزیکی و مکانیکی آن در مقایسه با پایه حلال دچار افت می شود.

رنگ اپوکسی دریایی

این رنگ ها در قسمت های مختلف یک سازه دریایی یا کشتی به عنوان پرایمر مورد استفاده قرار می گیرد.

دیگر انواع رنگ های اپوکسی مورد استفاده در صنعت

در این جا چند مورد از رنگ های اپوکسی را معرفی خواهیم کرد:

  1. رنگ رویه اپوکسی پلی آمید براق
  2. رنگ رویه اپوکسی پلی آمید نیمه مات
  3. رنگ رویه اپوکسی پلی آمید مات
  4. رنگ میانی اپوکسی پلی آمید
  5. رنگ رویه اپوکسی پلی آمید (مخصوص آب آشامیدنی)
  6. رنگ میانی اپوکسی پلی آمید (مخصوص آب آشامیدنی)
  7. پرایمر زینک فسفات اپوکسی: مورد استفاده در ، اسکلت سازی، پوشش مخازن و لوله ها
  8. پرایمر زینک ریچ اپوکسی: به صورت روغنی بوده و در صنایع با درجه مقاومت بالا در برابر خوردگی به کار می رود.
  9. رنگ رویه اپوکسی پلی آمین
  10. رنگ اپوکسی استر هوا خشک
  11. پرایمر اپوکسی ضد
  12. رنگ پلی اورتان: رنگ های پلی اورتان زیبا و براق هستند و همین امر موجب شده است به عنوان لایه نهایی بر روی پوشش حفاظتی اپوکسی از جمله سطوح فلزی مانند (پل ها، کشتی ها و تانکرها) مورد استفاده قرار بگیرند. هم چنین رنگ پلی اورتان در آزمایشگاه ها، بیمارستان ها و محیط های بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی های رنگ پلی اورتان:

  • در درجه حرارت پایین، سریع خشک و سخت می شود.
  • مقاومت سایشی و ضربه پذیری بالایی دارد.
  • در برابر نور خورشید، آب و مواد شیمیایی مقاومت بالایی دارد.
  • مقاومت بالای رنگ پلی اورتان نسبت به گچی شدن
  • رنگ های زیبای پلی اورتان چسبندگی بسیار عالی بر روی سطوح فلزی دارد.
  • در برابر اسید، باز، روغن های صنعتی و شیمیایی و املاح دارای مقاومت می باشد.

کاربرد رنگ اپوکسی

از رنگ های اپوکسی می توان برای پوشش دادن گاراژ، زیرزمین و حیاط استفاده کرد؛ مثلا رنگ های مورد استفاده در گاراژ، آن مکان را در برابر رد تایر، لکه های نفتی، نشت، پوسته شدن و ترک ها محافظت می کند. هم چنین از این رنگ ها می توان برای رنگ کردن کف آشپزخانه و کف طبقات استفاده کرد. به طور مثال استفاده از رنگ های اپوکسی در کف آشپزخانه، آن مکان را در برابر لکه های ناشی از سس گوجه فرنگی و قهوه و پوسته پوسته شدن، محافظت می کند. این رنگ به دلیل ویژگی خاصشان در موارد زیر کاربرد وسیع دارد:

  • رنگ ها و پوشش ها
  • چسب ها
  • و کامپوزیت
  • مصارف خانگی و دریایی
  • کفپوش های صنعتی، بیمارستانی، بهداشتی و مخابراتی
  • کفپوش های دکوراتیو و کفپوش اپوکسی گرانیت

مزایای این رنگ ها

  1. مقاوم در برابر ضربه
  2. مقاوم در برابر لیز خوردگی حتی وقتی خیس و یا آغشته به چربی باشد.
  3. مقاوم در برابر آتش و یا دیر شعله ور شدن: این رنگ ها می توانند در برابر گرمای بیش از 200 سانتی گراد از خود مقاومت نشان دهند.
  4. مقاوم در برابر آب و رطوبت: این رنگ ها بتن را از رطوبت و یا هر مایعی که بر روی زمین جاری باشد حفظ می کنند.
  5. مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  6. دوام و ماندگاری خوب

معایب این رنگ ها

  1. از رنگ های اپوکسی نمی توان در سطوحی که در معرض تابش نور هستند استفاده کرد.
  2. در دماهای حدودا پایین تر از 5 درجه سانتی گراد کارایی نخواهند داشت.

چرا از پوشش رنگ اپوکسی استفاده می کنند؟

پوشش اپوکسی ترکیبی از دو جزء جداگانه برای پوشاندن کف است. در کیت‌های خریداری شده از فروشگاه های ابزارآلات یا تعمیرات منزل، باید جزء رزین اپوکسی را با سفت کننده پلی امین مخلوط کنید. برخلاف رنگ اپوکسی، این ترکیب بجز تنها خشک شدن، وضع آن قسمت را بهبود می بخشد. کف سیمانی از این عمل آوری سخت منتفع می شود زیرا این فرآیند بتن متخلخل را درزگیری می کند. وجود رزین کف را براق میکند و یک روکش کف اپوکسی، کف را در مقابل لکه و خراش (خرد شدن بتن کف) محافظت می کند.

چگونگی استفاده از رنگ اپوکسی

رنگ اپوکسی رنگی برپایه آب مقاوم و محکم است که میتوان از آن برای هر سطحی استفاده نمود مانند دیوارها، سقف طبقات و پله ها. رنگ اپوکسی همچنین در مقابل کشیدن و خراش های سطحی بسیار مقاوم است بدین معنی که با آویزان کردن و برداشتن روزانه عمدتا آسیب نمی بیند. به کار بردن یک رنگ مثل این برای هر سطحی، معمولاً توسط یک متخصص انجام می‌شود. چون گاهی ممکن این رنگ روان شود یا حباب دار گردد اما اینکار ارزان است معمولاً دود کمتری می گیرد و بعید است دچار کندگی شود.

پس اگر احساس می کنید که می توانید این کار را انجام دهید، کاری است که ارزش آنرا دارد که خودتان آن را تجربه کنید. اگر شما مهارت‌های اولیه تعمیرات خانگی بدانید، در انجام این کار به کمک یک متخصص نیاز ندارید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از چند دستور ساده پیروی کنید تا کار به سرعت و به راحتی انجام گردد.

دکمه بازگشت به بالا