دانش و فناوریکسب و کار های برتر ایجی مارکت

تفاوت انواع جک باهم در چیست؟

معرفی انواع جک ماشین + کاربرد ها و نحوه کار جک خودرو

جک روغنی چیست و چه کاربردی دارد؟ برای بلند کردن اجسام سنگین نیاز به نیروی زیادی داریم. گاهی اوقات این اجسام و وسایل به قدری سنگین هستند که برای بلند کردن آنها نیاز به ابزار های کمکی داریم تا بتوانیم کل یا قسمتی از وسیله را از سطح زمین بلند کنیم. این ابزار انواع و مدل های مختلفی دارند که از آنها در زمینه های مختلف و وسیله های استفاده می شود. برای مثال برای تعمیر و یا تعویض تایر خودرو نیاز به وسیله ای داریم تا بتوانیم با استفاده از آن، خودرو را از سطح زمین بلند کنیم. این کار را با کمک جک خودرو می تونیم به راحتی انجام می دهیم. با کمک انواع جک خودرو می توانیم کار تعمیر ماشین را انجام دهیم. برای شناخت کامل از انواع جک ماشین نیاز است که به صورت دقیق بدانیم که جک ماشین چیست؟ و چه کاربردی دارد.

در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت و انواع جک ماشین را معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا شناخت بیشتری درباره انواع جک بالابر و جک چرخ خوردو پیدا کنید و اینکه در کل جک خودرو چیست؟ و چگونه می توانیم یک جک مناسب انتخاب کنیم. مدل های مختلف جک خودرو که در صنایع پیشرو می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید را همراه با تحمل وزن هر کدام از آن ها نیز آورده ایم تا با آشنایی کامل تری بتوانید براساس نیاز خود، خرید و یا استفاده از این نوع جک ها را داشته باشید.

جک ماشین چیست؟

یکی از وسایل ضروری برای تعمیر و تعویض تایر خودرو، جک است. از این وسیله برای کارهای مختلفی از جمله تعمیر در تعمیرگاه ها و تعویض تایر در شرایطی که تایر خودرو دچار سوراخ شدگی و یا پنچری شده است استفاده می شود. وجود انواع جک خودرو این امکان را به ما می دهد که بتوانیم در موقعیت ها و شرایط مختلف از آنها برای بر طرف کردن مشکل پیش آمده استفاده کنیم.

جک ماشین وسیله ای بسیار کاربردی است که دارای شکل های مختلف و متنوعی است که کار ما را بسیار راحت کرده و وزن بالایی را تحمل می کند. با توجه به اینکه انواع جک ماشین وجود دارد و مکانیزم کار هر کدام یکسان است و کار بلند کردن را انجام می دهد ولی شکل ظاهری و نحوه استفاده از هر کدام متفاوت است. در ادامه به معرفی انواع جک ماشین، کاربرد هر کدام از آنها، مکانیزم کار و طریق استفاده از انواع جک خودرو و همچنین معرفی اجزاء تشکیل دهنده هرکدام از جک ها می پردازیم.

انواع جک ماشین

جک ماشین از انواع مختلفی برخوردار است و در زمینه های مختلف تعمیر و تعویض تایر ماشین از آنها استفاده می شود. انواع جک ماشین به صورت هیدرولیکی، مکانیکی و … تولید و به بازار عرضه می شوند که در زیر به معرفی کامل انواع جک خودرو، کاربرد و مزیت های هر کدام می پردازیم. کاربرد جک خودرو یکی از عواملی است که در انتخاب آن تاثیر گذار است.

جک هیدرولیکی روغنی

جک هیدرولیکی یا جک هیدرولیک یکی از پرکاربرد ترین انواع جک ماشین است که از آن در صنعت استفاده می شود و کاربردهای بسیار زیادی دارد. این جک ها از تعدادی پمپ تشکیل شده اند که به وسیله نیروی وارده فیزیکی، آن هم در کمترین مقدار فشار، کار بلند کردن خوردو را انجام می دهند. این وسیله شکل استوانه ای دارد که در داخل آن دو پیستون قرار دارد و به وسیله روغن، فشار از یک پیستون به پیستون دیگر یا پیستون قبلی منتقل می گردد.

برای این کار از یک اهرم یا پدال استفاده می شود و با وارد کردن نیرو به این اهرم روغن تحت فشار قرار می گیرد و نیرو را به پیستون ها منتقل می کند. در جک هیدرولیک خودرو این مکانیزم را به راحتی می توانیم مشاهده کنیم و نحوه کار به این صورت است که با وارد کردن نیروی محرکه به جک موجب این می شود که جک، خودرو را بلند کرده و تا اندازه مشخص شده از زمین ارتفاع بگیرد.

از جک روغنی برای بلند کردن و جابجایی استفاده می شود و با توجه به اینکه این جک همان جک هیدرولیک است در مکانیکی ها از آن استفاده می شود و دارای اندازه های مختلف است. این جک کاربرد گسترده ای دارد که دارای یک اهرم بوده و با وارد کردن نیرو مورد استفاده قرار می گیرد. جک هیدرولیکی در مقایسه با دیگر انواع جک خودرو از جمله مکانیکی و پنوماتیکی از ساختار ساده ای برخوردار است. جک های هیدرولیک دارای انواع مختلفی هستند که می توانیم نمونه هایی از آن را در ماشین هایی مانند جرثقیل نیز مشاهده کنیم.

ویژگی جک هیدرولیکی

جک هیدرولیکی از انواع جک ماشین است که کاربرد بسیاری دارد و از آن برای بلند کردن و جابجایی ها استفاده می شود. در زیر به مهم ترین ویژگی ها و مزیت های جک هیدرولیک اشاره می کنیم:

  • دارای پایه تقویت شده و مستحکم
  • دارای بدنه مقاوم جهت تحمل فشار
  • مجهز به پیستون های سیلندر پولیش کاری و آبکاری شده
  • دارای پیچ کمکی فولادی جهت تنظیم ارتفاع
  • دارای وزن کم و ساختار ساده

اجزاء جک هیدرولیک

جک نیز مانند هر ابزار دیگری دارای ساختار داخلی و اجزاء تشکل دهنده است که موجب می شود تا بتوانیم با کمک این اجزا در قالب یک ابزار، کارهایی نظیر بلند کردن اجسام و جابجایی آنها را انجام دهیم. در ادامه به اجزاء تشکیل دهنده جک هیدرولیک خودرو اشاره می کنیم.

  • بدنه
  • سیلندر
  • شفت
  • پدال
  • مهره سیلندر

انواع جک هیدرولیک

جک های هیدرولیک به طور کلی به جک های قیچی، جک بالابر، جک های کف و بطری، جک موتورسیکلت و جک چرخ دستی تقسیم می شوند.

جک قیچی (لوزی)

یکی از جک های کوچک، جک قیچی است که با چرخاندن یک پیچ، اجسام از روی زمین بلند می شوند. این مدل از جک های هیدرولیکی برای تعویض لاستیک خودروها استفاده می شود.

جک کف

با فشار دادن دسته جک کف به سمت پایین، خودرو به بالا بلند می شود. شفت جک زمینی به شکل افقی کار می کند. جک های زمینی در اندازه، جنس و ظرفیت های مختلفی وجود دارد.

جک بطری

جک بطری یکی از انواع جک های هیدرولیک دستی است که معمولاً در خودروسازی و برای بالا بردن خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. مزیت اصلی جک بطری قابلیت استفاده از آن در مکان های کوچک است. شفت این نوع جک به صورت عمودی کار می کند.

جک موتورسیکلت

جک های موتورسیکلت برای بالا بردن موتورسیکلت و وسایل نقلیه 4 چرخ که وزن آن ها سبک است، کاربرد دارند.

جک چرخ دستی

برای بلند کردن خودرو می توان از جک های چرخ دستی استفاده کرد که مدت زمان کوتاهی می توانند ماشین را در حالت مناسب نگه دارد. این جک یکی از جک های پرکاربرد برای تعمیر و چک کردن وسایل نقلیه به شمار می رود.

جک سوسماری

از دیگر انواع جک خودرو که از آن برای بلند کردن و جابجایی وسایل نقلیه استفاده می شود جک سوسماری است. جک سوسماری در تقسیم بندی جک ها از انواع جک هیدرولیکی است که دارای انواع مختلفی نیز می باشد. جک های سوسماری نسبت به جک های روغنی دارای تحمل وزن بیشتری هستند و می توانند تمام خودرو را از سطح زمین بلند کنند. عمده کاربرد جک سوسماری در تعمیرگاه های خودرو و تعویض روغنی ها است.

جک سوسماری با توجه به شکل ظاهری که دارد می تواند در هر کجای خودرو مورد استفاده قرار گیرد. عمده کاربرد این جک برای این است که به وسیله آن، فرایند تعویض تایر ها را به راحتی بتوان انجام داد. این جک ها این قابلیت را دارند که خودرو را تا ارتفاع یک متری از زمین بلند کنند و سیستم ایمنی آنها نیز بالا است و در موقعیت های مختلف، اگر جک از حالت اصلی و عادی خود خارج شود این سیستم به صورت خودکار جک را نگه داشته و ثابت نگه می دارد.

    در مقاله دیگری بصورت جامع و کامل به اینکه جک سوسماری چیست پرداخته ایم و انواع آن را نیز بررسی کرده ایم ،پیشنهاد می شود حتما مطالعه بفرمایید.

جک سوسماری دارای مدل های مختلف است که در ادامه به هر کدام از آنها اشاره کرده و به صورت مختصر هر کدام را بررسی می کنیم:

    جک سوسماری کورسی: این مدل از جک سوسماری، طول کمی دارد و ارتفاع آن نیز کم است و برای خودروهایی که ارتفاع آنها نیز کم است مورد استفاده قرار می گیرد و تحمل وزن 2 الی 3 تن را دارد.

    جک سوسماری پایه بلند: این جک کاربرد بسیاری در تعمیرگاه ها و تعویض روغنی ها دارد و به خاطر بلند بودن پایه های آن، قابلیت این را دارند که همزمان دو چرخ را بلند کنند. این جک قابلیت تحمل 3 الی 5 تن را دارد.

    جک سوسماری بادی: از دیگر انواع جک ماشین سوسماری که تحمل وزن بالا را دارد جک بادی سوسماری است که برای ماشین های سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. تنها فرق این نوع از جک ها این است که به وسیله فشار باد، روغن را انتقال می دهد و خودرو را به بالا می برد و برای پایین آوردن نیز از یک شیر تخلیه باد استفاده می شود. ظرفیت این جک ها متفاوت است.

اجزاء جک سوسماری به صورت زیر می باشند:

  • محور
  • کاسه
  • سیلندر هیدرولیک
  • سوپاپ فشار
  • محور یا شفت
  • چرخ
  • دسته
  • پدال

جک برقی ماشین

از انواع جک خودرو که از آن برای تعویض چرخ های ماشین استفاده می شود جک برقی خودرو است که با استفاده از برق ماشین و وصل کردن آن به فندک ماشین می توانیم از آن استفاده کنیم. هنگام استفاده از این جک نیاز به نیروی فیزیکی برای کار کردن نداریم بلکه این کار توسط نیروی برق و دکمه هایی که کار بالا و پایین را انجام می دهند صورت می گیرد. کار با این جک بسیار آسان است و در میان انواع جک ماشین بسیار پرکاربرد است و مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم الکتریکی جک خودرو 12 ولت برق تولید می کند و جریان آمپر آن نیز 15 است که کار را برای هر کاربری بسیار ساده می کند. جک برقی نیز مانند انواع جک چرخ خودرو در مراکز تعمیرات ماشین مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد آن در مکانیکی ها نیز می باشد. جک برقی خودرو 2 تن وزن را تحمل می کند و در حالت جمع شده 12 سانتی متر ارتفاع دارد. همچنین در حالت باز شده نیز حدود 35 سانتی متر ارتفاع آن است.

مزیت جک برقی

جک برقی با توجه به اینکه به وسیله نیروی الکتریکی کار می کند و کارکرد با آن بسیار ساده است از مزیت های مختلفی برخوردار است که در زیر به برخی از این مزیت های مهم و ویژگی های بارز آن اشاره می کنیم.

  • وزن کم
  • موتور قوی
  • طراحی ساده و فشرده
  • دارای ابعاد مناسب
  • عدم نیاز به نیروی فیزیکی

اجزاء جک برقی

جک برقی خودرو نیز دارای اجزاء تشکیل دهنده است و چون از جریان برق نیرو تولید می کند دارای موتور الکتریکی است. در زیر به اجزاء تشکیل دهنده جک برقی خودرو اشاره می کنیم.

  • موتور
  • دیفرانسیل
  • پایه پهن
  • ریموت
  • سیم
  • بالابر عمودی
  • بدنه

برگرفته شده از: صنایع پیشرو

دکمه بازگشت به بالا