دانش و فناوریکسب و کار های برتر ایجی مارکت

تفاوت قایق بادی با سایر قایق ها چیست؟

ساختار قایق بادی

قایق بادی از لحاظ شکل ظاهری و ساختار شبیه به قایق‌های چوبی یا فایبرگلاس است و در مدل‌های دایره‌ای، بیضی و … تولید می‌شود. طراحی این محصول به همراه استفاده از چسب تعمیر قایق بادی با کیفیت بسیار دقیق بوده و به همین دلیل به بهترین حالت ممکن روی آب قرار می‌گیرد که همین موضوع باعث شده تا تولید این مدل قایق در سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی همراه باشد.

 وزن سبک مهم‌ترین مزیت قایق بادی

با توجه به اینکه قایق بادی با استفاده از PVC ساخته می‌شود از وزن بسیار سبک و قابل حملی برخوردار است. همچنین به راحتی می‌توان آن را در فضاهای کم نیز جا داد و برای قرار دادن آن نیازی به فضای اختصاصی و بزرگ نیست.

قیمت قایق بادی

مزیت قایق بادی به نسبت سایر مدل‌های قایق‌ها آن است که این محصول از قیمت بسیار مناسب و مقرون به صرفه‌تری برخوردار است. با توجه به قیمتی که این مدل از قایق دارد می‌توان با صرف هزینه کم رویای خود را تبدیل به واقعیت کرد.

ایمنی بالای قایق های بادی

یکی از نکات بسیار مهم درباره قایق های بادی آن است که این محصول از ایمنی بالایی برخوردار است و معمولا در سه لایه مختلف تولید می‌شود تا در صورت پاره شدن دو لایه اول، لایه سوم بتواند از غرق شدن فرد جلوگیری کند. در واقع باید گفت که این محصول بسیار شناور بوده و حتی در صورتی که بدنه پر از آب شود، باز هم روی آب شناور خواهد ماند.

معایب قایق‌های بادی

هرچند قایق‌های بادی مزیت‌های بسیار دارند و می‌توان از آن‌ها در هر زمان و مکانی به راحتی استفاده کرد ولی این محصول معایبی نیز دارد که نمی‌توان از آن‌ها چشم پوشی کرد. به طور مثال این محصول در برابر وسایل تیز و برنده دوام بالایی ندارد و ممکن است دچار پارگی یا حتی نشتی شود. همچنین برای باد کردن آن حتما نیاز به پمپ برقی خواهد و امکان باد کردن آن با استفاده از پمپ‌های دستی فراهم نیست. نکته بعدی درباره قایق بادی آن است که قایق با توجه به وزن سبکی که دارد، در صورت وزش باد شدید به راحتی جا به جا می‌شود و برای قرار دادن آن در ساحل حتما نیاز به لنگر خواهد بود.
نتیجه گیری
مزیت قایق بادی به نسبت سایر قایق‌ها بیشتر است ولی این محصول نیز همچون هر محصول دیگری معایب خود را دارد که در این مقاله به صورت کامل تمامی معایب و همچنین مزیت‌های آن را مورد بررسی قرار دادیم. بهترین برند قایق بادی نیز برند اینتکس است که برای خرید مستقیم آن می‌توانید از طریق وب سایت اینتکس کالا اقدام کنید

قایق بادی چیست؟

در واقع نوعی قایق سبک وزن محسوب می شود، که بدنه آن از جنس لاستیک یا پلاستیک مقاوم و انعطاف پذیر است، درون این محفظه با هوا یا گاز پر می شود. در دو نوع مکانیکی که با پارو زدن حرکت می کند و نوع موتور دار که به وسیله نیروی موتور حرکت می کنند موجود می باشند.

مزایای استفاده از قایق بادی

  • قایق بادی حجم خیلی کمی را اشغال می کند و شما می توانید حتی آن را درون کوله پشتی خود قرار دهید.
  • باد کردن و حرکت به وسیله این قایق ها بسیار ساده می باشد و نیاز به تخصص خاصی ندارند.
  • قیمت قایق بادی در مقایسه با قایق های چوبی و فایبر گلاسی بسیار ارزان تر است.
  • براحتی با استفاده از یک پمپ باد با چند ضربه باد شده و به همین راحتی میتوان باد آن را خالی نمود.
  • قایق بادی قابل تعمیر است و در صورتیکه سوراخ، پاره یا پنچر شود براحتی با لوازم پنچر گیری و چسب مخصوص تعمیر، رفع میشود.
  • این قایق ها خدمات پس از فروش داشته و برای خرابی و پارگی های شدید میتوان آن را به نمایندگی آن جهت تعمیرات قایق ارسال کرد.
  • اکثر مدلهای قایق را میتوان به موتور قایق تجهیز کرد و از داشتن یک قایق بادی موتوری لذت برد.
  • نوع های متنوع با قیمت های مختلف برای انواع سلیقه ها و کارایی های متفاوت ساخته میشود.

انواع قایق بادی

در خصوص انواع این قایق های بادی باید اشاره کنیم که این محصولات از نظر ظرفیت، جنس و کیفیت بدنه و همین طور امکانات تفاوت های بسیار زیادی با هم دارند. در واقع شرکت های تولید کننده قایق بادی سعی کرده اند تا امکانات متفاوتی را در این محصولات در نظر بگیرند. قایق بادی اینتکس، قایق بادی بست وی و قایق بادی اینتایم سه مورد از معروف ترین قایق های بادی را در دنیا تولید و عرضه می کنند.

حال این قایق ها در مدل های مختلفی نظیر اکسکروشن، چلنجر، کایاک، جیمینی، سی هاوک، اکسپلورر و … تولید و عرضه شده که هر کدام خصوصیات مخصوص به خود را دارا می باشد، که در ادامه به بررسی هرکدام خواهیم پرداخت:

قایق های کلاب

ضعیف ترین قایق های تولیدشده تا به امروز سری قایق بادی کلاب هستند که جهت استفاده کودکان درون استخر تولید و عرضه شده اند. این قایق ها دارای لایه های به نسبت ضعیفی بوده و اگر هر قسمت از بدنه آن سوراخ شود، به هیچ وجه نباید مورد استفاده قرار گیرند، زیرا معمولاً یک محفظه باد دارند.

قایق های کلاب دارای مدل های دو، سه و چهار نفره بوده و در صورت احتیاط می توان از آن ها در آب های عمیق و آرام نیز استفاده نمود. همراه مدل چهار نفره چهار پارو و همراه مدل دو و سه نفره دو پارو قرار داده شده و کف آن نیز باد شونده می باشد.

 قایق های پسیستر

قایق های پسیستر بسیار نایاب هستند و به سختی در بازار یافت می شوند. تنها مدل از این قایق که تاکنون موجب رضایت مشتریان خاصی شده، نوع دو نفره آن یعنی پسیستر 200 می باشد؛ این مدل مناسب استخرهای متفاوت بوده و در دسته بندی نوع اول قرار می گیرد. قایق های بادی پسیستر معمولاً بسیار کوچک هستند و قابل استفاده برای کودکان کمتر از 8 یا حداکثر 9 سال می باشند.

قایق بادی اکسپلورر

این قایق ها تقریباً مانند سایر قایق های استخر هستند اما دارای ضخامت و قدرت بیشتری می باشند. به دلیل ضخامت کافی به راحتی سوراخ نمی شوند و می توان با خیال آسوده تری از این دسته قایق های بادی در آب های عمیق استفاده نمود. به علاوه به قایق های حرفه ای نیز شباهت بسیاری دارند.

از معایب آن ها می توان به عدم نصب موتور اشاره کرد. در حالت کلی این قایق بادی مناسب جهت استفاده روزمره و تفریحی کودکان و نوجوانان است و به نسبت سری پسیستر و کلاب کیفیت بالاتری دارد. قایق های اکسپلورر با پشتیبانی از تعداد نفرات متفاوت تولید شده اند و در قسمت دور تا دور بدنه دارای یک طناب ایمنی نیز هستند و مانند مدل های دیگر برای قرار دادن پارو، دو یا چهار حلقه به آن ها اختصاص داده شده است.

قایق های سی هاک SEAHAWK

قایق سیهاوک در 4 سایز یک تا چهار نفره ساخته می شود و تحمل وزن این محصول 100 تا 400 کیلوگرم است. جنس بدنه این قایق از پی وی سی سه لایه بوده و هر چهار مدل آن دارای کف باد شونده هستند و در آن ها سه جای باد مختلف برای ایمنی بیشتر قایق تعبیه شده است.

قایق یک و دو نفره فاقد صندلی می باشند اما دو صندلی بادی در مدل سه و چهار نفره وجود دارد. قایق دو نفره دارای دو جای پاروی ثابت و نگه دارنده پارو است و قایق های سه و چهار نفره دارای جاهای پاروی دوتایی هستند که در کنار قایق قرار دارد. جنس پاروی قایق 1، 2 و 3 نفره پلاستیکی و 4 نفره آلومینیومی است.

قایق های چلنجر CHALLENGER

قایق های بادی چلنجر در سه مدل از یک تا سه نفره تولید می شوند و تحمل وزن آن ها 85 تا 255 کیلوگرم است. جنس بدنه این قایق پی وی سی تقویت شده می باشد و کف باد شونده، دو جای باد مجزا در کف و دیواره برای یک و دو نفره و چهار محفظه برای سه نفره برای ایمنی بیشتر محصول دارد. در قایق یک و دو نفره، دو جای پاروی چرخشی ثابت و در قایق سه نفره چهار جا وجود دارد.

جنس پارو در قایق دو نفره پلاستیک و در سه نفره فلزی است و جای نگه دارنده پارو در هر سه قایق در کناره آن هاست. قایق بادی یک نفره به غیر از برچسب تعمیراتی و طناب دور هیچ گونه لوازمی نداشته، اما قایق بادی دو و سه نفره طناب دور، پارو و برچسب تعمیراتی دارند. البته قایق سه نفره دارای صندلی نیز هست.

قایق های اکسکروشن EXCURSION

قایق بادی اکسکروشن در سایزهای متنوع و مختلف از 3 تا 5 نفره تولید می شود. این قایق ها دارای تحمل وزنی 30 تا 455 کیلوگرم هستند که هر کدام متناسب با ظرفیت استفاده، وزن و تعداد نفرات مورد استفاده قرار می گیرند. جنس بدنه این قایق ها از پی وی سی سه لایه بوده و کف آن ها باد شونده است؛ برای ایمنی بیشتر قایق هنگام پنچری، سه جای باد مجزا از یکدیگر دارد.

بر روی این قایق می توان موتور برقی یا بنزینی سبک نصب کرد. در مدل های 2 الی 4 نفره، دو جای قلاب ماهیگیری و در مدل 5 نفره چهار جای قلاب وجود دارد. همچنین این قایق دارای امکانات زیر است:

  • پمپ باد دستی متوسط و طناب دور
  • دسته حمل و نقل
  • برچسب تعمیرات
  • کیف جهت نگه داری لوازم شکار و ماهیگیری
  • یک ساک حمل و نقل

قایق های مارینر MARINER

قایق بادی مارینر در دو مدل ساخته می شود:

  • سه نفره جهت استفاده تا 300 کیلوگرم
  • چهار نفره با ظرفیت وزنی 400 کیلوگرم

جنس بدنه این قایق ها از پی وی سی سه لایه است که با تار و پود نخ ابریشم مصنوعی ترکیب شده و قابلیت استفاده در آب های شور را هم دارد. هر دو نوع قایق مارینر کفی با تخته های فایبر گلاس دارد که موجب مستحکم تر شدن کف قایق در هنگام استفاده می گردد. تخته ها به وسیله پی وی سی کنار هم متصل شده اند و قابل جمع شدن هستند. هر دو قایق دارای نیمکت های بادی بوده و خود قایق ها برای باد کردن از سه قسمت استفاده می کنند.

در این قایق ها قسمت های باد شونده با سایر قایق های بادی متفاوت است، زیرا به دلیل کیفیت بالای بدنه هر دو قایق بادی مارینر، برای تقسیم بندی باد خود بدنه به دو یا سه قسمت مساوی مجزا می شود و هر دریچه باد به منظور نگه داری از یک تقسیم بندی تعبیه شده است.

قایق های جیمینی

این قایق به شکل ظاهری موشکی نوک تیز بوده و دارای ظرفیت های سه تا شش نفره با تحمل وزن 400 تا حدود 800 کیلوگرم است. بدنه آن از الیاف تار و پود نخ ابریشم مصنوعی به همراه پی وی سی بسیار ضخیم ساخته شده و قابل استفاده در آب های شور می باشد. در ساخت کف قایق بادی جیمینی از تخته های چوبی استفاده شده که به تحمل وزن قایق و نیز شتاب قایق با موتور کمک می کنند. قایق جیمینی هم جهت باد کردن از دریچه های مختلف بهره می گیرد، زیرا با این کار:

  • اولاً به استواری قایق کمک می کند.
  • ثانیاً در مواقع احتمالی سوراخ شدگی به اعضای قایق کمک کرده و در آب فرو نمی رود.

نکات مهم و کاربردی هنگام خرید قایق بادی

قیمت قایق

مهم ترین و موثر ترین فاکتور در خرید قایق بادی قیمت آن می باشد. قیمت نقش مهمی در انتخاب شما ایفا می کند، ابتدا مشخص کنید برای خرید قایق چه میزان قرار است هزینه کنید. زمانی که میزان بودجه را مشخص کنید، انتخاب برای شما راحت می شود.

نوع قایق

همان طور که در ابتدای مطلب توضیح داده شد قایق بادی انواع مختلفی دارد که در مورد هر کدام در این مطلب به طور کامل توضیح داده شد. با توجه به نیاز خود می توانید، قایق مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

ظرفیت قایق

نکته مهمی که قبل از خرید قایق بادی باید به آن توجه داشته باشید، ظرفیت قایق می باشد، برای مثال اگر برای استفاده دو نفره می خواهید بهتر است قایق ۴ نفره بخرید چون ممکن است نیاز به حمل وسایل همراه خود را داشته باشید یا شاید، دوست یا مهمانی در سفر خاصی شما را همراهی کند.

جنس بدنه قایق

بهتر است به جنس بدنه قایق هم توجه داشته باشید، نباید خیلی نازک باشد، و از مواد اولیه با کیفیت ساخته شده باشد، حتما توجه داشته باشید که جنس آن قابلیت ترمیم در مقابل سوراخ شدن احتمالی را داشته باشد در واقع نباید یکبار مصرف باشد.

تست اولیه

اگر قایق مورد نظر دارای گارانتی یا خدمات پس از فروش نیست حتما از فروشنده بخواهید آن را باد کند و به دقت قسمت های مختلف آن را بررسی کرده تا مطمئن شوید دارای سوراخ و پارگی نیست.

گارانتی

همیشه محصولاتی را خریداری کنید که دارای ضمانت نامه هستند، هیچ گاه یک شرکت تا از کیفیت کالای خود مطمئن نباشد آن را ضمانت نمی کند زیرا هزینه های زیادی برای آن شرکت به همراه دارد، پس داشتن ضمانت می تواند نشان دهنده کیفیت محصول باشد.

دکمه بازگشت به بالا