بازاریابی اینترنتیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

هوش مصنوعی چیست؟ (سطوح مختلف و آینده AI)

هوش مصنوعی چیست؟ آیا تا کنون مطلبی راجع به طراحی سایت در مازندران با هوش مصنوعی شنیده اید؟ شما نیز هنگام شنیدن کلمه هوش مصنوعی به یاد ربات های خشک و بی احساس می افتید؟ تا چه حد از این تکنولوژی بی نظیر اطلاعات دارید؟ با توجه به سرعت پیشرفت هوش مصنوعی می توان گفت در آینده ای نه چندان دور، هوش مصنوعی بخش اعظمی از زندگی های ما را در بر می گیرد. بنابراین، بهتر است اطلاعات خود را نسبت به این موضوع افزایش داده و از سرعت و توان بالای آن جا نمانید. با بهترین شرکت طراحی سایت در مازندران در ادامه مقاله همراه باشید.

هوش مصنوعی چیست به زبان ساده

Artificial intelligence به طور مخفف آن را AI می  نامند، که قابلیت تفکر دارد. ما هر روزه، از هوش مصنوعی استفاده می کنیم و این موضوع برای ما دیگر قابل لمس و یا تفکر نیست. چرا که، جست و جو در اینترنت و حضور در شبکه های اجتماعی برای ما تبدیل به امری عادی و قابل در دسترس شده است. به زبانی ساده تر هوش مصنوعی ماشینی است که به طوری برنامه نویسی شده است که مانند انسان فکر می کند و توانایی تقلید از رفتارهای انسانی را دارد.

هوش مصنوعی به سه دسته محدود و عمومی و سوپر هوش مصنوعی تقسیم می شود. چیزی که ما در زندگی عادی و روزمره خود تجربه و لمس می کنیم، هوش مصنوعی محدود است. ابزارهایی مانند و سایر ابزار های جستجو مانند بینگ یا سافاری و…، برنامه های هواشناسی، اپلیکیشن ها و…

نوع دیگر این تکنولوژی عمومی و یا جنرال نام گذاری شده است. هوش مصنوعی جنرال به سبک استراتژیک، انتزاعی و خلاقانه فکر و عمل می  کند و توانایی انجام طیفی از وظایف بسیار پیچیده و برای انسان غیرقابل دسترس را دارد. اما باید بدانید این بعد از هوش مصنوعی هنوز تا حد زیادی برای انسان قابل دسترسی نشده است و هنوز تحقیقات و پژوهش های زیادی هر روزه در این باره در جریان هستند.

همچنین نوع سومی که سوپر هوش مصنوعی نام گذاری شده است که هنوز هیچ کس به آن سطح دسترسی پیدا نکرده است.

رویکرد هوش مصنوعی چگونه است؟

عملکردهای هوش مصنوعی در کتاب (هوش مصنوعی، رویکردی مهم) به چهار بخش تقسیم شده است.

رویکرد انسانی هوش مصنوعی

رویکرد ایده آل هوش مصنوعی

تاریخچه هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی برای اولین بار در تاریخ به جنگ جهانی دوم برمی گردد. آلمانی ها برای ارسال پیام های غیرقابل ردیابی از ماشین enigma استفاده می کردند. از طرفی انگلیسی ها به دنبال شکست کدهای این ماشین بوده اند. دانشمندی به نام تورینگ ماشینی به نام bombe اختراع کرد که بتواند کدهای ماشین ارسال پیام آلمانی ها را بشکند. این اولین استفاده انسان ها در طول تاریخ از ماشین های هوشمند در مکالمه بین انسان ها توسط ماشین بوده است.

تفاوت برنامه نویسی و هوش مصنوعی چیه؟

در برنامه نویسی ورودی ها و داده ها به طور محدود مشخص و معین هستند. با استفاده از دستوراتی مانند else و if می توان معادلات را حل کرده و به نتیجه مطلوب رسید. اما، در هوش مصنوعی تنوع ورودی و راه حل ها بالا است. به طور مثال در روند فرایندی مانند تبدیل صدا به متن و یا تشخیص چهره به دلیل تنوع بالا ورودی نمی توان آن را با برنامه نویسی انجام داد و نیاز به فرایند تخصصی و گسترده تری مانند هوش مصنوعی دارد.

شاخه های مختلف هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی بسیار گسترده و متنوع می باشد و به شاخه های متفاوت در زمینه های مختلف تقسیم می شود.

رباتیک (Robotics)

رباتیک تولید ربات  هایی است که می  توانند بعضی از وظایف را برعهده گرفته و امورات را برای انسان آسان کنند. ربات های انسان نما همین امروز هم مورد توجه دانشمندان قرار گرفته اند.

سیستم خبره (Experts Systems)

این دسته از هوش مصنوعی، سیستم یا نرم  افزاری است که از دانش انسانی تقلید می کند و از روی آن به تصمیم  گیری می  پردازد.

یادگیری ماشین (Machine Learning)

امروزه ماشین ها با توجه به خط به خط کدهایی که برای آنان تعریف شده اند عمل می کنند. اما، یادگیری ماشینی این امکان را به سیستم  های مختلف می دهد تا بتوانند با توجه به الگوریتم جامعی که دارند، از محیط پیرامون خود بیاموزند و بر حسب آن تصمیم گیری کنند.

شبکه عصبی (Neural Network)

تجزیه و تحلیل بازار، پیش  بینی سهام، تأیید و تشخیص چهره، مربوط به احراز هویت، تحلیل ریسک  ها و اتفاقات جانبی و… توسط نورون های عصبی مصنوعی ذهنی انجام می شوند.

منطق فازی (Fuzzy Logic)

منطق فازی در مواجهه با شرایط غیر مطمئن کمک می  کند تا سطح مشخصی از انعطاف  پذیری استدلال در حل موضوع ارائه شود. به عبارتی اصلاح و بازبینی اطلاعات نامطمئن از وظایف منطق فازی است.

پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing)

 در این روند زبان ساختار نیافته  انسان به زبان ساده و قابل درک برای ماشین تبدیل می شود. به این صورت انسان به راحتی می تواند با ماشین ها ارتباط برقرار کند.

سطوح مختلف هوش مصنوعی

با توجه به اینکه به پاسخ سوال هوش مصنوعی چیست رسیده اید، باید بدانید که هوش مصنوعی در رابطه با درکی که از اطراف و پیرامون خود دارد و وظایفی که از عهده آن برمی آید به سه دسته تقسیم می شود.

هوش مصنوعی محدود

هوش مصنوعی محدود بسیار زودتر از دیگر سطوح دیگر به وجود آمده است. نمونه های هوش مصنوعی و کاربردهای این سطح در زندگی روزمره ما بسیار زیاد می باشد. به طور مثال بازی هایی که بخشی از آن توسط ربات انجام می شود مانند شطرنج.

هوش مصنوعی بسیار بهتر از انسان فکر و تصمیم گیری می کند. سیستم های هوش مصنوعی محدود، می  تواند به صورت خودکار گفتار را به نوشتار تبدیل کنند. سیستم  های تشخیص چهره، قادر هستند هویت یک فرد را حتی در شلوغی و تعداد زیادی از جمعیت تشخیص دهند. از مثال هایی که برای این سطح از هوش مصنوعی وجود دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

هوش مصنوعی عمومی

در پاسخ عمیق تر به سوال هوش مصنوعی چیست و همچنین توضیح هوش مصنوعی عمومی، می توان گفت منظور از هوش مصنوعی عمومی ماشینی است که درکی به اندازه انسان از محیط پیرامون خود داشته باشد. همزمان مانند یک انسان فکر و تصمیم گیری داشته باشد. درحال حاضر این سطح از هوش مصنوعی وجود ندارد. اما تئوری ها و نظریه های آن را می توان در فیلم های سینمایی تخیلی مشاهده کرد.

در صورت در اختیار داشتن سیستم  های هوش مصنوعی عمومی، آن ها می توانند از کارهای عادی و روزمره تا کارهای بسیار مهم را به بهترین شکل ممکن و بدون خطا به سر انجام برسانند. کارهایی مانند تشخیص بیماری، دستیار پزشک و… را به راحتی می توان توسط هوش مصنوعی عمومی انجام داد.

سوپر هوش مصنوعی

این کلمه برای سطحی از هوش مصنوعی استفاده می شود که این تکنولوژی از هوش و درک انسانی فراتر رفته و به هوش فرا بشری خواهد رسید. تا کنون هیچ کسی نتوانسته به این سطح هوش مصنوعی دست پیدا کند. اما، مسئله این است که در صورت دسترسی به این سطح از هوش مصنوعی زندگی انسان ها به خطر می افتد؟ رسیدن به این سطح برای ماشین ها می تواند حیات انسان ها را تهدید کند. چرا که ماشین ها دیگر فرمان پذیر نبوده و تصمیمات آن ها ممکن است منجر به بروز خطر در روند زندگی ما شوند.

 کلام آخر

برای پاسخ به سوال هوش مصنوعی چیست می توان گفت هوش مصنوعی ماشینی است که به طوری برنامه نویسی شده است و مانند انسان فکر می کند و توانایی تقلید از رفتارهای انسانی را دارد. هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت و جایگزین شدن انسان در بسیاری از کارها می باشد. در آینده ای نزدیک شاهد از بین رفتن بسیاری از مشاغل و همچنین افزایش سرعت کارها و خروجی های بدون خطا در کسب و کارها و اتفاقات روزمره زندگی هستیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد هوش مصنوعی و تاثیرات آن بر کسب و کارها و ابزارهای هوش مصنوعی مورد استفاده در دیجیتال مارکتینگ می توانید به آکادمی مراجعه کنید.

سوالات متداول

هوش مصنوعی ماشینی است که به طوری برنامه نویسی شده است که مانند انسان فکر می کند و توانایی تقلید از رفتارهای انسانی را دارد

هوش مصنوعی به چند دسته تقسیم می شود؟

هوش مصنوعی محدود_ هوش مصنوعی عمومی_ سوپر هوش مصنوعی

منبع مقاله: شرکت خدمات سئو در مازندران

دکمه بازگشت به بالا