دانش و فناوریکسب و کار های برتر ایجی مارکت

درباره آموزش سیم پیچی موتور الکتریکی چه می دانیم

در فرآیند تعمیرات الکتروموتورهای صنعتی به عنوان تجهیزات مهم صنعتی توجه به تعمیرات انواع الکتروموتور در سایزهای مختلف، تعمیرات و سیم پیچی الکتروموتورهای تک فاز و الکتروموتورهای سه فاز، تعمیر و نگهداری الکتروموتورها و همچنین توجه برای تعمیر روتور موتور الکتریکی و تعمیر استاتور موتور الکتریکی مهم به نظر می رسد. با توجه به اهمیت موضوع آموزش سیم پیچی در صنعت و به کارگیری دانش این شاخه در موتورهای الکتریکی ضرورت ایجاب میکند که افراد علاقه مند به این حوزه قبل از هر کاری نسبت به یادگیری عملی آن اقدام کنند تا در این کار موفق باشند.

ساختمان الکتروموتور و سیم پیچ:

در ابتدا باید گفت که موتور الکتریکی به دو نوع جریان متناوب (AC) و جریان مستقیم (DC) تقسیم می شود که در زندگی روزمره از آنها استفاده خواهیم کرد. الکتروموتور وسیله ای است که چندین قسمت را در کنار هم قرار می دهد که عبارتند از: یک استاتور، یک روتور، یک سیم پیچ ، یک شکاف هوا، و یک قاب در اطراف همه این اجزا کار می کنند، که در آن اجزای مورد بحث باید قبل از شروع حرکت موتور الکتریکی عمل کنند. در ارتباط با سیم پیچ باید در نظر داشته باشید که سیم پیچ ها نیز از سیم های بسیار پیچیده ای تشکیل شده اند که به صورت قطب های مغناطیسی ساخته شده اند و برای تسهیل جریان برق طراحی شده اند. تعمیر و سیم پیچی موتور الکتریکی مستلزم آن است که ابتدا دوره های آموزش سیم پیچی را فراگرفته و همچنین نوع تجهیزات مورد استفاده بررسی شود.

درخصوص اهمیت آموزش سیم پیچی و نقش آن در صنعت ( خبرگزاری آفتاب ) هرچه بگوییم باز هم کم هست زیرا خلاقیت و نقش بروز و ابداعات صنعتی میتواند به بهبود ضرایط و وضعیت صنایع مختلف را موجب شود. در مواردی که باعث سوختگی در ساختار الکتروموتورها می شود باید نحوه عملکرد، شرایط محیطی، ولتاژ اعمالی و … بررسی شود. سیم پیچ الکتروموتور باید بر اساس سیم پیچ اصلی سازنده باشد. در غیر این صورت در صورت نبود سیم پیچ استاندارد باید به نقشه ها و طراحی موتور الکتریکی مراجعه کرد و محاسبات دقیقی در این زمینه در نظر گرفت.

برای عیب یابی و تعمیر موتور برق با چند مرحله تست و تست عملکرد به راحتی می توان عیب را تشخیص داد.این مراحل مراحل اصلی هستند اما برای مراحل پیچیده تر نیاز به تشخیص عیب الکتروموتور توسط تعمیرکار الکتروموتور می باشد. در آموزش تعمیر الکتروموتور معمولاً دو مرحله اصلی در نظر گرفته می شود:

عیب یابی و تعمیر الکتروموتور

الکتروموتور مانند هر سیستمی از قطعات مختلفی تشکیل شده است و این اجزای مختلف با هم هدف مشترکی را دنبال می کنند که تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی دورانی است.

به طور کلی هنگام عیب یابی موتور برق و هر وسیله الکتریکی دیگر با دو نوع عیب مواجه هستیم:

  • خطای فعلی (عیب الکتریکی)
  • نقص در قطعات مکانیکی (عیوب مکانیکی)

تشخیص عیوب الکتریکی در موتور الکتریکی

در مراحل تعمیر الکتروموتور پس از اطمینان از کامل بودن تجهیزات از نظر مکانیکی به سراغ قطعات الکتریکی و عیوب احتمالی آن می رویم. خطاهای الکتریکی معمولا در هادی های الکتریکی رخ می دهد. این عیوب به شرح زیر است:

  • قطع ارتباط
  • زمین
  • حلقه های اتصال کوتاه
  • سیم پیچ الکتروموتور

سیم های مورد استفاده در سیم پیچی موتورهای الکتریکی اغلب روکش دار هستند. یا به اصطلاح لاک. یکی از شایع ترین علل خرابی الکتروموتور معمولا از بین رفتن این پوشش است. دلیل اصلی آن ایجاد گرما در بارهای سنگین است که متعاقباً با از بین رفتن این پوشش باعث اتصال کوتاه شده و در نهایت موتور الکتریکی را می سوزاند. در تعمیرات الکتروموتور راه تشخیص ایراد معاینه چشمی و راه دیگر استفاده از اهم متر است. استفاده از اهم متر با خروجی 500 ولت برای تست عایق بودن و ایمنی سیم پیچ نسبت به زمین توصیه می شود.

دکمه بازگشت به بالا