بازاریابی اینترنتیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

مزایای سئو وبسایت چیست؟

در دو سه سال اخیر مخصوصا با شیوع ویروس کرونا مردم به دنیای آنلاین تمایل بیشتری یافته‌اند و حتی برای خریدهای روزانه خود شکل آنلاین را ترجیح می‌دهند. همین می‌تواند شما را قانع کند که از این پس حضور جدی‌تری در دنیای دیجیتال داشته باشید. شما برای اینکه بتوانید در نتایج جستجوهای گوگل در رتبه‌های اول قرار بگیرید، نیاز به بهینه‌سازی وبسایت‌تان یا همان سئو دارید. کسب رتبه‌‌های اول گوگل تنها یکی از مزایای سئو است و با استراتژی مناسب سئویی می‌توانید با افزایش ترافیک سایت‌تان، میزان فروش‌تان را چندین برابر نمایید.

محتوای این مطلب نمایش

ما در این مطلب از وبلاگ محتوامون به طور مفصل در مورد مزایای SEO صحبت کرده‌ایم. اگر شما به عنوان صاحب کسب‌وکار به دنبال بهبود وضعیت سایت‌تان هستید، پیشنهاد می‌کنم حتما این مطلب را مطالعه کنید. پس از مطالعه‌ی مطلب متوجه خواهید شد که چرا سئو مهم است!

مزایای سئو: چرا سئو مهم است؟

۱) شما را به مخاطبا‌ن‌تان معرفی می‌کند.

جالب است بدانید که بیش از 2 میلیارد نفر در فضای اینترنت آنلاین هستند و 93 درصد از فعالیت‌های آن‌ها از موتورهای جستجو آغاز می‌شود. 40 هزار جستجو در ثانیه و 3.5 میلیارد جستجو در روز انجام می‌گردد.

همین آمار عجیب و غریب و سرسام‌آور به شما می‌گوید که میلیون‌ها فرصت برای کسب و کار شما در فضای اینترنت وجود دارد. هر روز مشتریان و کاربران شما در موتورهای جستجو حضور دارند و این فرصتی است که می‌بایست آن را غنیمت بشمرید و از آن نهایت استفاده را ببرید. به یاد داشته باشید که حدود 28.5% از کاربران بر روی لینک اول، 15% بر روی لینک دوم و 11% بر روی لینک سوم کلیک می‌کنند و احتمال کلیک بر روی وبسایت‌هایی که در رتبه‌های سوم به بعد قرار دارند، به شدت کاهش می‌یابد. سئو می‌تواند به شما کمک کند تا در رتبه‌های اول گوگل قرار بگیرید تا احتمال کلیک کاربران بر روی وبسایت شما افزایش یابد.

۲- ترافیک وبسایت شما را بالاتر می‌برد.

یکی دیگر از مزایای سئو این است که ترافیک وبسایت شما را بالاتر می‌برد. زمانی که شما در رتبه‌های اول گوگل قرار بگیرید، احتمال اینکه فرد بر روی وبسایت شما کلیک کند، بالاتر می‌رود و به این ترتیب ترافیک وبسایت شما افزایش می‌یابد. شما می توانید با برای موتورهای جستجو، ترافیک بیشتری را به سایت خود جذب کنید. از طرف دیگر شما با سئوی سایت دیگر نیاز به تبلیغات برای فروش محصولات یا خدمات خود ندارید. همین سئو را بسیار ارزشمند کرده است.

۳-  کاربران ورودی را به مشتری‌های شما تبدیل می‌کند.

 برای اکثر وبسایت‌ها ترافیک دریافتی از موتورهای جستجو دارای بالاترین نرخ تبدیل به مشتری نهایی است. با استفاده از تثبیت موقعیت خودتان در موتورهای جستجو، می‌توانید مشتریان بیشتری را به سمت کسب‌وکارتان جذب کنید. شما با سئو سایت‌تان می‌توانید بازدید وب سایت‌تان را به صورت هدفمند افزایش دهید و کاربر را دقیقا به هدفی که دارید، هدایت نمایید.

۴- تاثیر بالایی در افزایش فروش شما خواهد داشت.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، سئو می‌توانید کاربران اینترنتی را به مشتریان شما تبدیل نماید. اگر محصولی قابل اعتماد به مشتری ارائه دهید، به طور قطع، سئو می‌تواند منجر به افزایش فروش و سبقت از رقبای‌تان شود. در واقع این یکی از مهم‌ترین مزایای سئو است و شما باید بر روی بهترین استراتژی‌های سئو سرمایه‌گذاری کنید.

۵- اعتبار کسب و کار شما را بالاتر می‌برد.

واقعیت این است که مردم به گوگل اعتماد دارند و در طول روزها بارها از آن استفاده می‌کنند. چرا که هر چیزی که به دنبال آن هستند را به راحتی در اختیارشان قرار می‌دهد. پس به این ترتیب هر چیزی که گوگل به آن‌ها پیشنهاد می‌کند نیز برای کاربران باارزش و قابل اعتماد است.

شما با کسب رتبه‌ی بالا در گوگل و دیگر موتورهای جستجو می‌توانید اعتماد و اعتبار خود را در نزد کاربران‌تان بالاتر ببرید. برای همین است که بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند که سئو به طرز قابل توجهی بر تصمیمات اتخاذ شده برای خریدهای مختلف تأثیرگذار است.

۶- هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از مزایای سئو این است که بسیاری از هزینه‎ها را کاهش می‌دهد. بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو به مراتب ارزان‌تر از انجام تبلیغات و روش‌های مختلف بازاریابی برای جذب مشتریان است. شما در این روش فقط با شرکتی معتبر در ارتباط خواهید بود و تمامی کارهای سئویی خود را به آن‌ها خواهید سپرد. مثلا مشتریان ما در متاوب صفر تا صد سئو سایت و بهینه‌سازی آن را به ما می‌سپارند و خیال خود را از این بابت راحت می‌کنند.

۷- در سئو با هیچ هزینه تبلیغاتی درگیر نخواهید شد.

اگر رتبه خوبی در گوگل داشته باشید، نیازی به تبلیغات ندارید و مجبور به پرداخت هزینه برای نمایش سایت در لیست نتایج نیستید. به این ترتیب شما می‌توانید ترافیک وب سایت‌تان را بدون پرداخت هیچ هزینه‌ی اضافی افزایش دهید. سئوی سایت به وضوح از نظر هزینه‌ها مقرون‌ به‌ صرفه‌تر از تبلیغات‌ مختلف است.با یک استراتژی سئویی اصولی و حرفه‌ای، شما به راحتی می‌توانید هزینه‌های تبلیغاتی خود را در این بخش کاهش دهید و کارآمدتر سرمایه‌گذاری کنید.

۸-  همیشه و در هر تایمی از روز و هفته در حال پیشرفت هستید.

یکی از مهم‌ترین مزایای سئو این است که فرآیندی شبانه روزی، 24 ساعته و برای تمام روزهای سال می‌باشد. سئو کاری به تعطیلات تقویمی ندارد و همیشه در جهت رشد وب سایت‌تان حرکت می‌کند.

۹- سئو یک استراتژی بلندمدت است.

شما به سئو باید به عنوان یک استراتژی بلندمدت نگاه کنید و گاها نیاز است که برای کسب رتبه خوب برای وب سایت‌تان، 6 تا 12 ماه زمان صرف کنید. حتی ممکن است بیشتر از 12 ماه نیز نیاز به انتظار برای کسب رتبه‌های بالا داشته باشید اما زمانی که رتبه‌ی خوبی را در گوگل کسب کردید، به ندرت پیش می‌آید که به رتبه‌های پایین‌تر سقوط کنید.

۱۰- بهینه‌سازی سئو می‌تواند سرعت وب‌سایت‌تان را بهبود ببخشد.

شما با بهینه‌سازی وبسایت‌تان برای موتورهای جستجو همزمان می‌توانید سرعت سایت‌تان را نیز بهبود خواهید بخشید.  وب سایت‌های با سرعت بالا تجربه کاربری خوبی را برای بازدیدکنندگان رقم می‌زنند. ما قبلا در مورد علت دیر لود شدن سایت صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب زیر را مطالعه کنید.

۱۱-  احتمال بازگشت مشتریان را بیشتر می‌کند.

هر چه بیشتر توسط مخاطبان‌تان دیده شوید، احتمال اینکه از شما خرید کنند نیز بیشتر می‌شود. کسب رتبه خوب در گوگل به به شما کمک می‌کند تا همیشه در معرض دید باشید و احتمال فروش و جذب کاربران و تبدیل آن‌ها به مشتری را بالا ببرید.

۱۲- مقرون‌به‌صرفه و کاملاً اقتصادی است.

سئو بسیار مقرون به صرفه‌تر از تبلیغات دیگر عمل می‌کند و این یکی از مهم‌ترین مزایای سئو است. اگر کمی با هزینه‌های تبلیغات آشنا باشید، حتما متوجه خواهید شد که شما با هزینه‌ کمتری می‌توانید به رتبه‌های خوب گوگل دست یابید.

۱۳- آمار بازدید وب سایت شما را افزایش می‌دهد.

بهینه‌ سازی وبسایت برای موتورهای جستجو می‌تواند رتبه وبسایت شما را در گوگل افزایش دهد، محتوای وبلاگ شما را به کاربران بیشتری نمایش دهد و در نتیجه تعداد بازدید سایت‌تان را بالاتر ببرد. علاوه بر این بازدید کنندگان وب سایت شما احتمالاً وب سایت شما را به دوستان خود نیز معرفی بکنند. حضور قدرتمند سئو در کسب و کار شما به معنای واقعی کلمه و به شکلی عجیب، موجب رشد بازدید و ورودی از سایت‌های دیگر خواهد شد.

در نمودار بالا، وضعیت پیشرفت سئو وب سایت metaldoorart.com، یکی از مشتریان سئو متاوب را در طی ۳ ماه فعالیت سئو مشاهده می‌کنید.

۱۴- سئو قابل سنجش و اندازه گیری است.

شما می توانید با قابلیت اندازه‌گیری و سنجش سئو، نرخ تبدیل و ورودی‌های خود را اندازه گیری کنید. علاوه بر این می‌توانید میزان پیشرفت و رتبه سایت و بازدید آن را اندازه‌گیری نمایید.

۱۵- رقبای شما برای رشد از سئو استفاده می‌کنند.

واقعیت این است که در حال حاضر تمامی کسب‌وکار از اهمیت سئوی سایت آگاه هستند و رقبای شما نیز از این قضیه مستثنی نیستند.  دیر یا زود، اگر از سئو برای رشد کسب و کار خود استفاده نکنید، طولی نمی‌کشد که از صحنه‌ی رقابت حذف خواهید شد.

۱۶- سئو می‌تواند کسب‌وکارهای نوپا را با شرکت‌های بزرگ‌تر هم‌پا کند.

اگر یک شرکت یا کسب و کار کوچک را اداره می‌کنید حتماً متوجه شدید که رقبا در قوی‌تر هستند. با این حال هنوز هم با استراتژی موثر سئویی می‌توانید راه خود را برای به دست آوردن رتیه‌های بالاتر هموار کنید. در حالی که شرکت‌های بزرگ‌تر به تبلیغات متکی هستند، شما می‌توانید با اتخاذ استراتژی هوشمندانه سئویی، مشتریان خود را بدست آورید و این یکی از بزرگترین مزایای سئو است.

۱۷- سئو به شما کمک می‌کند تا بازارهای جدید را تصاحب کنید.

در صورتی که وبسایت شما بهینه سازی شده باشد، می توانید کسب‌وکار خود را بیشتر توسعه دهید تا سایر حوزه‌های مرتبط مورد نظر کاربران را نیز هدف قرار دهید. کلمات کلیدی که انتخاب می‌کنید می‌توانند محصولات یا خدمات جدیدی باشند که قرار است به مخاطبین و مشتریان‌تان ارائه دهید. شما می‌توانید در موتورهای جستجو برای دستیابی به بازدید بیشتر، موضوعات جدیدی را هدف قرار دهید و آنها را برای به دست آوردن و ورود به بازارهای جدید به کاربران ارائه نمایید.

۱۸- موجب افزایش ارزش کسب و کارتان خواهد شد.

سئو باعث می‌شود که کسب و کارتان با ارزش‌تر شود، چرا که رنکینگ سئویی شما ارتقا می‌یابد. اگر به دنبال فروش وبسایت‌تان هستید، به این نکته توجه کنید که بسیاری از خریداران، رتبه‌بندی قدرتمند سئو را به عنوان دارایی ارزشمند و نامحدود شما در نظر خواهند گرفت.

۱۹- سئو تمام فعالیت‌های بازاریابی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تمام فعالیت‌های بازاریابی شما به نوعی به رتبه‌بندی‌های سئوی شما وابسته هستند. برای مثال سئو آگاهی از برند شما را افزایش می‌دهد. زمانی که در نتایج جستجو در رتبه‌های بالا قرار داده شوید، کاربران با کسب و کار شما آشنا می‌شوند و به هنگام تبلیغات محیطی یا در شبکه‌های اجتماعی راحت‌تر شما را به خاطر می‌آورند.

۲۰- سئو یکی از بهترین استراتژی های روابط عمومی دیجیتال است.

سئو یکی از جدیدترین استراتژی‌های است و توانسته به روابط عمومی مفهوم جدیدی ببخشد و آن را معنی‌دار کند. بنابراین به منظور داشتن رتبه‌ی بالاتر در موتورهای جستجو نیازمند داشتن لینک‌های باکیفیت و بک‌لینک‌ها هستید. بک‌لینک‌ها پیوندهایی از سایت‌های دیگر هستند که شما را لینک کرده‌اند. (اگر خودمان بخواهیم همین فرآیند را شبیه سازی کنیم، به آن می‌گویند.)

به دست آوردن بک‌لینک‌های باکیفیت ممکن است تحت تاثیر تبلیغات انجام شده باشد و یا اینکه محبوبیت شما باعث شود که دیگران بک‌لینک‌های خوبی به شما بدهند. بدیهی است که داشتن محبوبیت بیشتر، فرصت‌های رشد بیشتری را نصیب‌تان خواهد کرد.

۲۱- بهینه‌سازی، زمان ماندن کاربران در وب‌سایت را افزایش می‌دهد.

با بهینه‌سازی وب سایت و سئو، زمان حضور و ماندن مخاطب در وب سایت شما نیز افزایش خواهد یافت. طبیعتاً هرچه زمان حضور بازدیدکنندگان بالاتر باشد، احتمال افزایش فروش و سوددهی بیشتر خواهد شد. علاوه براین موجب تقویت رنکینگ وب سایت‌تان می‌شود.

۲۲- رقابت سئو در آینده سخت‌تر و گران‌تر خواهد شد. هم‌اکنون شروع کنید.

با توجه به ارزش بالای سئو و جلب توجه کسب و کارهای دیگر، پیش بینی می‌شود هر لحظه هزینه موردنیاز برای بهینه‌سازی وب‌سایت افزایش یابد. مخصوصا در حال حاضر که همه‌ی کسب‌وکارها از اهمیت حضور در دنیای آنلاین آگاه شده‌اند و تقاضا برای آن زیاد است.

۲۳- سئو بر مبنای اهداف دقیق پایه‌گذاری شده است.

سئو براساس کلمه کلیدی کار می‌کند و نتایج بر مبنای کلمات کلیدیِ مورد جستجو ظاهر می‌شوند. یکی از مزایای سئو در این است که افراد را دقیقا با همان هدفی که جستجو می‌کنند، به سمت شما هدایت می‌کند. به این ترتیب کاربرانی سمت شما می‌آیند که دقیقا با کسب‌وکار شما همسو می‌باشند و این موفقیت بزرگی است. همیشه این نکته را بخاطرتان بسپارید:

افرادی که از وب‌سایت شما بازدید می‌کنند، برای سرگرمی نیامده‌اند. آنها به مشکلی برخورده‌اند یا نیازی دارند و به دنبال پیدا کردن پاسخ آن، وارد وب‌سایت‌تان شده‌اند.

۲۴- رتبه سئوی شما برای همیشه باقی می‌ماند.

خیلی کم اتفاق می‌افتد که رتبه‌ی وبسایت شما پس از بهبود از بین برود. شما به احتمال زیاد در رتبه‌های بالا باقی خواهید ماند، مگر اینکه از استراتژی های استفاده کنید. استراتژی کلاه سیاه شیوه‌ای است که در آن برای دستیابی به رنکینگ‌های بالاتر به دنبال فریب دادن موتورهای جستجو هستید.

پیشنهاد می کنیم حتما با شرکت هایی کار کنید که شیوه اجرای پروژههای سئو آنها، سئو کلاه سفید باشد. ما در با همین شیوه کار میکنیم.

۲۵- سئو می‌تواند میزان رشد کسب‌وکارتان را دو، سه یا حتی چهار برابر کند.

یکی دیگر از مزایای سئو این است که می‌تواند میزان رشد کسب‌و‌کار شما را چند برابر کند. شما با استراتژی موثر می‌توانید کاربرانی از شهرها و حتی کشورهای مختلف بیابید و کسب‌وکارتان را توسعه دهید. تمام دنیا می‌توان به فضایی برای توسعه کسب و کار و محلی برای درآمد شما شود، به شرط آنکه یک استراتژی سئوی اصولی را انتخاب کنید.

۲۶- سئو هوشمندانه‌ترین سرمایه گذاری بازاریابی اینترنتی شماست.

سئو هوشمندانه‌ترین شیوه‌ی بازاریابی اینترنتی است که می‌توانید آن را بکار بگیرید. چرا که دارایی بلند مدتی برای کسب و کار محسوب می‌شود. این دارایی در قالب افزایش فروش اینترنتی، ترافیک و بهره‌وری وب سایت‌تان نمایان می‌شود.

سئوی سایت‌مان را به چه کسی بسپاریم؟

اگر شما زمان یا تخصص کافی برای سئو و بهینه‌سازی سایت‌تان را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم که از یک متخصص کمک بگیرید. آژانس دیجیتال مارکتینگ  با سابقه‌ی طولانی خود به راحتی می‌تواند مشکلات سایت شما را بررسی و بهترین راه‌حل ممکن را ارائه دهد.

متاوب به شما کمک خواهد کرد تا با اجرای درست سئو ترافیک بیشتری را به سمت وبسایت‌تان هدایت کنید، در حوزه فعالیت خود، از رقبا پیشی بگیرید و جز اولین نتایج جستجو در گوگل یا دیگر موتورهای جستجو باشید. پیشنهاد می‌کنم برای کسب مشاوره سئو و بهینه‌سازی سایت از طریق شماره تماس  با همکاران ما در ارتباط باشید. همینطور می‌توانید از طریق واتساپ  با کارشناسان ما صحبت کنید و مشاوره لازم را دریافت نمایید.

سئو (SEO) یا ، مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که در طراحی و کدنویسی سایت، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوا و لینک‌سازی خارجی انجام می‌دهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم.

ولی تعریف سئو به همین جا ختم نمی‌شود عبارت SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization است که به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. ولی امروزه؛

مفهوم سئو به Search Experience Optimization تغییر یافته که برابر است با بهینه سازی تجربه کاربر هنگام جستجو

به عبارت دیگر؛ باید اهمیت ویژه‌ای برای رضایت کاربر از نتیجه یافت شده در گوگل قایل شویم.

فاکتورهای متعددی بر سئو سایت و تعیین جایگاه آن در نتیجه جستجو تاثیرگذارند، از کلمات بکار رفته در متن و محتوا گرفته تا لینک‌های ورودی از سایت‌های دیگر، همچنین استاندارد بودن ساختار و کدنویسی سایت (تکنیکال) برای موتورهای جستجو بر بهبود سئو سایت ما تاثیرگذار است.

همه این فاکتورها زمانی ارزشمند و اثربخش هستند که در راستای هدف بزرگتری به نام بهبود تجربه کاربری باشند.

چرا سئو سایت برای ما مهم است؟

روزانه میلیاردها جستجو در گوگل انجام می‌شود ولی دلیل اهمیت سئو تنها تعداد بالای جستجوها نیست.

با ورود و همه‌گیر شدن تلفن‌های همراه، جستجو در اینترنت به یک ابزار قابل اعتماد و در دسترس برای پیدا کردن پاسخ سوالات، تصمیم‌گیری در مورد خرید یک محصول یا حتی پیدا کردن نزدیک‌ترین نانوایی محل تبدیل شده است. نتایجی که پس از جستجو به کاربر نمایش داده می‌شود نقش مهمی در فرآیند شناخت و تصمیمگیری او بازی می‌کند.

با سرمایه‌گذاری در حوزه سئو، این شانس را خواهیم داشت که در لحظه‌ای مناسب به مخاطب معرفی شویم؛ زمانی‌که به محصول یا خدمات ارائه شده نیاز دارد و به دنبال پاسخ مناسبی برای آن می‌گردد و به دوست مورد اعتماد خود یعنی گوگل رجوع می‌کند.

اعتماد کاربران؛ همان برگ برندهایست که گوگل را به چنین شرکت بزرگی در دنیا تبدیل کرده است. واقعیت این است که؛ به آنچه حاصل از جستجوی خودمان در گوگل است اعتماد بیشتری داریم تا محتوایی که به صورت تبلیغات (بنر، پیامک، ایمیل و …) به دست ما رسیده است.

کسب و کارهای سنتی تصور می‌کنند که برای ورود به فضای بازاریابی دیجیتال، داشتن یک سایت زیبا و قدرتمند کفایت می‌کند.

طراحی سایت زیبا و قدرتمند، نقطه شروع مناسبی یک کسب و کار اینترنتی است ولی تضمینی برای موفقیت نیست!

یک فروشگاه لباس را تصور کنید که بهترین برندهای دنیا را با پایین‌ترین قیمت عرضه می‌کند ولی در شهری کم جمعیت، طبقه زیرهمکف پاساژی متروک یا یک کوچه فرعی در محله‌ای مسکونی قرار گرفته است. میزان فروش این فروشگاه چقدر با کیفیت محصولاتی که ارائه می‌کند همخوانی دارد؟ قطعا نمی‌تواند از تمام پتانسیل‌های خود بهره بگیرد.

همانطور که موقعیت مکانی یک فروشگاه حضوری بر میزان مراجعه و فروش آن تاثیرگذار است، برای یک سایت اینترنتی حضور در نتایج جستجو و کسب جایگاه در عبارات کلیدی اهمیت خواهد داشت و برای تحقق این مهم به یک چیز نیاز داریم؛ سئو.

چرا موتورهای جستجو به سئو نیاز دارند؟

افرادی که به تازگی با سئو آشنا می‌شوند معمولا با سوالاتی منطقی روبرو می‌شوند که درک اهمیت سئو و نیاز گوگل به آن را دشوار می‌کند. سوالاتی مانند:

مگر نه اینکه گوگل از هوش مصنوعی بهره می‌برد؟ هزاران مهندس نخبه را گرد هم آورده و سال‌هاست که برای بهبود الگوریتم‌ها و ارائه بهترین پاسخ به کاربر تلاش می‌کند؟ پس چرا هنوز قادر به تشخیص محتوای ارزشمند نیست؟ چرا برای کسب جایگاه باید استانداردهای سئو را در سایت خود رعایت کنیم؟

فراموش نکنیم که؛ هدف گوگل تنها تشخیص کیفیت محتوا و اعتبار سایت نیست بلکه رتبه‌بندی آنها برای نمایش به کاربر نیز اهمیت بالایی دارد.

صفحه اول نتایج جستجو حداکثر 10 سایت را به کاربران پیشنهاد می‌دهد و هر سایتی که در رتبه بالاتری باشد شانس بیشتری برای جلب توجه کاربر و افزایش بازدید خواهد داشت. در نتیجه؛

وقتی از سئو صحبت می‌کنیم، با یک رقابت سخت و فشرده روبرو هستیم.

تجربه کاربری؛ کلیدواژه‌ای است که گوگل تاکید زیادی بر آن دارد و این تجربه تنها به کیفیت محتوا وابسته نیست. فاکتورهای متعددی مانند سرعت نمایش صفحه، خوانایی و دسترسی به محتوا، اعتبار سایت و نویسنده و … می‌توانند بر تجربه و رضایت کاربر تاثیرگذار باشند.

سایت‌ها و صفحات زیادی در سطح وب وجود دارند که محتوایی مفید و کاربردی را ارائه کرده‌اند ولی هرگز شانسی برای حضور در صدر نتایج جستجو ندارند! چرا که به جنبه‌های دیگر سئو توجه نکرده و زحمات خود را هدر داده‌اند، در نتیجه رقبا با محتوایی ضعیف‌تر، بازدید و فروش بیشتری کسب می‌کنند.

مهمترین مراحل سئو سایت چیست؟

سئو یا همان بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو، یک مسابقه است که موفقیت در آن فرآیندی زمانبر، پیچیده و مستمر است. تکنیک‌ها و روش‌های زیادی برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که هر کدام می‌توانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند ولی زمانی اثربخشی لازم را دارند که در مسیری درست و با هدفی مشخص اجرا شوند. برای موفقیت در سئو هر سایت نیازمند 3 بازوی اصلی هستیم که عبارتند از:

1- سئو تکنیکال

پیش از شروع فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی محتوا، به یک بستر قدرتمند و سایت استاندارد نیاز خواهیم داشت.

استانداردسازی کدنویسی سایت، رعایت اصول سئو در طراحی تجربه کاربری، نشانه‌گذاری استاندارد (Schema) برای درک بهتر ربات‌ها از ماهیت صفحه، بهینه سازی سرعت سایت، نمایش صحیح در موبایل و مواردی از این دست را سئو تکنیکال می‌نامیم.

2- بازاریابی محتوا

موفقیت در سئو بدون محتوا تقریبا غیرممکن است. البته منظور ما تنها محتوای متنی نیست بلکه تصویر، ویدئو، صوت و حتی ابزارهایی که در سایت خود ارائه میکنیم در پاسخ‌گویی به نیاز کاربر و درک گوگل از کیفیت محتوای ما تاثیرگذار هستند.

فعالیت‌هایی شامل شناسایی کلمات کلیدی ارزشمند، آنالیز رقبا، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوای ارزشمند، برچسب‌گذاری و دسته‌بندی موضوعی، لینک‌سازی داخلی و … را می‌توان بخش مهمی از فرآیند بازاریابی محتوا دانست.

3- لینک سازی هدفمند

فعالیت مستمر و هدفمند در شبکه‌های اجتماعی، حضور در فروم‌های تخصصی، دریافت بک لینک از سایت‌های معتبر و مرتبط، خرید رپورتاژ آگهی از رسانه‌های پرمخاطب و … را اصطلاحا SEO Off-page می‌نامیم. فعالیت‌هایی که در بیرون از سایت ما رخ می‌دهند ولی مستقیما بر جایگاه و رتبه ما تاثیر خواهند داشت.

در حوزه‌هایی که با سلامت جسمی و روانی جامعه، اقتصاد، سرمایه‌گذاری، حقوق و قضاوت، قوانین مدنی و به طور کلی سرنوشت یک انسان (Your Money Your Life) سروکار دارند؛ کیفیت محتوا و سئو تکنیکال کافی نیست. اینجا فاکتور دیگری به اسم اعتبار، تخصص و اعتماد (E-A-T) اهمیت خواهد داشت. در واقع اینکه محتوا را چه کسی منتشر کرده است حتی از اینکه با چه کیفیتی ارائه شده مهم‌تر است.

در سایر حوزه‌ها مثل شرکت‌های خدماتی، فروشگاه‌های اینترنتی یا مجلات خبری و سرگرمی؛ تمرکز بر ارائه محتوای با کیفیت در بستری استاندارد می‌تواند ما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند ولی برای کسب رتبه 1 و رقابت با سایت‌های قدیمی‌تر شما نیازمند لینک سازی خارجی برای سایت خود هستیم.

0- استراتژی سئو

استراژی یعنی، مشخص کنیم که چه کارهایی را نباید انجام دهیم! پیش از آنکه سایتی طراحی کنیم، محتوایی تولید کنیم یا حتی برای افزایش اعتبار سایت خود هزینه کنیم باید بدانیم که هدف اصلی ما از سرمایه‌گذاری در حوزه سئو چیست.

شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد (KPI) برای هر کسب و کاری متفاوت است، مثلا برای یک فروشگاه اینترنتی افزایش فروش و جذب مشتریان جدید مهمترین معیار موفقیت است ولی برای یک شرکت بازرگانی تعداد تماس‌هایی که در روز با تیم مشاوره گرفته می‌شود. از طرفی برای یک مجله اینترنتی یا سایت خبری که تبلیغات مهم‌ترین منبع درآمدش است، میزان بازدید روزانه و زمان حضور کاربران در سایت مهمترین شاخص ارزیابی عملکرد است.

باید بپذیریم که یک سایت نمی‌تواند در همه کلمات کلیدی به رتبه 1 نتایج جستجو برسد.

هدف ما از تدوین استراتژی سئو این است که خطوط قرمز کسب و کار را مشخص کنیم تا زمان و سرمایه ارزشمند خود را بر عبارات و صفحاتی متمرکز کنیم که بیشترین ارزش را برای کسب و کارمان خلق می‌کنند.

سئو کلاه سیاه و کلاه سفید

استفاده از تکنیک‌های سئو درجهت رضایت مشتریان و پیروی از استانداردهای معرفی شده توسط گوگل برای رسیدن به جایگاه برتر در نتایج جستجو را سئو کلاه سفید می‌نامیم.

سادگی، صبر و صداقت؛ سه ویژگی اصلی در سئو کلاه سفید هستند

در مقابل تلاش برای استفاده از ضعف موتورهای جستجو و استفاده از تکنیک‌هایی برای فریب آنها را با نام سئو کلاه سیاه می‌شناسیم. در این روش‌ها معمولات کمترین ارزش و توجه به رضایت کاربر و کیفیت محتوا می‌شود. البته هرچند ماه یک‌بار گوگل این تکنیک‌های کلاه سیاه را شناسایی کرده و سایت‌هایی که از این روش استفاده کرده‌اند را تنبیه خواهد کرد.

سئو کلاه خاکستری به روش‌هایی گفته می‌شود که مطابق با استانداردهای پیشنهادی گوگل نیستند ولی تشخیص‌شان برای ربات‌های گوگل نیز ساده نیست در نتیجه احتمال جریمه سایت توسط گوگل کاهش یافته و می‌توانند به رشد سایت کمک کنند.

نکته بسیار مهم این است که مرز باریکی میان سفید، خاکستری و سیاه وجود دارد و بسیاری از فعالیت‌های ما که منطبق بر استانداردهای گوگل هستند احتمال تبدیل شدن به روش‌های سیاه را دارند!

به عنوان مثال؛ تولید محتوای مفید و کاربردی یکی از بهترین ابزارهای ما برای بهبود سئو سایت است ولی زمانی‌که توجه ما بر رضایت کاربر کم‌رنگ شده و به تکرار بیش از حد کلمات کلیدی (Keyword Stuffing) یا طولانیکردنِ بیدلیلِ محتوا می‌پردازیم عملا وارد مرز خاکستری شده‌ایم. اگر پا را فراتر گذاشته و محتوا را بدون خلق ارزش جدیدی از سایت‌های دیگر کپی کنیم عملا وارد منطقه سیاه سئو شده‌ایم.

در نتیجه حتی تولید محتوا که یکی از ارزشمندترین فعالیت‌های ما در حوزه سئو است این پتانسیل را دارد که به رنگ خاکستری یا سیاه جلوه کرده و موجب از دست رفتن جایگاه ما در نتایج جستجو شود.

چه کسی باید سئو سایت ما را انجام دهد؟

سئو در مفهوم ساده و در اجرا پیچیده است. در واقع سئو مجموعه‌ای از فعالیت‌های متنوع و مستمر است که اجرای آن هم به دانش و هم به تجربه نیازمند است. تصمیم‌گیری در مورد این که چه کسی سئو سایت ما را بر عهده بگیرد بستگی به 3 فاکتور اصلی شامل بودجه، منابع انسانی و زمان خواهد داشت. به طور معمول کسب و کارهای اینترنتی به 4 روش مختلف سئو سایت خود را مدیریت می‌کنند:

1- یادگیری و انجام سئو توسط مالک کسب و کار

در این روش مالک کسب و کار خودش سئو را فرا گرفته و بخش مهمی از زمان و انرژی خود را صرف این کار می‌کند. کسب و کارهای نوپا که هنوز بودجه کافی و ساختار سازمانی مشخص برای سرمایه‌گذاری در حوزه سئو را ندارند معمولا از این روش استفاده می‌کنند و پس از کسب موفقیت‌های کوچک و تامین بودجه استراتژی خود را تغییر می‌دهند.

2- برون‌سپاری به شخص یا شرکت

اگر مجموعه‌ای اهمیت سئو را به خوبی درک کرده و بودجه کافی برای تامین هزینه‌های آن را داشته باشد؛ برون‌سپاری پروژه به یک شخص یا شرکت معتبر به‌صرفه‌ترین روش برای موفقیت در سئو خواهد بود. این کار شما را از دغدغه‌های مربوط به جذب و نگهداشت نیرو، تامین امکانات و فضای کاری و از همه مهمتر آزمون و خطا برای رسیدن به نتیجه مطلوب راحت خواهد کرد.

3- تشکیل یک تیم داخلی سئو در شرکت

سازمان‌ها و شرکت‌هایی که دارای بیش از 30 کارمند هستند می‌توانند با تشکیل یک تیم داخلی برای دیجیتال مارکتینگ و سئو؛ سرعت عمل و انعطاف‌پذیری خود را در تصمیم‌گیری و اجرای کمپین‌های بازاریابی و پیشرفت در سئو افزایش دهند. این روش هزینه‌های به مراتب بیشتری در مقایسه با برون‌سپاری خواهد داشت ولی نقطه قوت آن بازدهی بالا و کسب نتیجه در زمان کوتاه‌تر است.

4- ترکیب تیم داخلی و مشاور حرفه‌ای

برای سازمان‌هایی با بیش از 100 کارمند که معمولا در حوزه‌های رقابتی مثل گردشگری، ارز دیجیتال و … فعالیت می‌کنند و سئو مجرای مهمی در بازاریابی آنها محسوب می‌شود؛ تشکیل یک تیم داخلی کافی نیست. معمولا این شرکت‌ها از مشاوران حرفه‌ای و نظارت متنوع برای تقویت تیم و تصمیم‌گیری بهتر بره می‌برند.

وبسیما مجموعه‌ای کامل و کم‌نظیر از خدمات سئو را به شما ارائه می‌کند

از آموزش فردی و سازمانی گرفته تا اجرای کامل پروژه و مشاوره حرفه‌ای. برای آشنایی بیشتر با تیم وبسیما و مدل کاری ما به صفحه مراجعه کنید.

بهترین روش برای یادگیری سئو چیست؟

اگر تصمیم گرفتید که سئو سایت را خودتان انجام دهید یا تیم داخلی قدرتمندی داشته باشید؛ یادگیری سئو از مرجعی معتبر مثل وبسیما و شرکت در دوره‌های تخصصی بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

یادگیری سئو به صورت خودآموز؛ پیچیده‌، زمانبر و گران‌قیمت است!

معمولا زمانی‌که به دنبال یادگیری نکته یا موضوع خاصی هستید با یک مقاله آموزشی در حوزه سئو مواجه می‌شوید که اطلاعات دقیق ولی محدودی را در همان زمینه به شما عرضه می‌کند. با مطالعه این مقاله ممکن است به مبحث سئو علاقه مند شده و به دنبال مقالات و آموزش‌های بیشتری بروید.

مطالعه مقالات آموزشی ارزشمند و مفید است ولی یک ایراد اساسی دارد؛ بعد از مدتی ذهن شما را دچار تناقض و پراکندگی خواهد کرد. برای جلوگیری از این اتفاق پیشنهاد می‌کنیم پس از آنکه آشنایی اولیه با مفاهیم سئو را کسب کردید به سراغ منابع جامع، کتاب‌های آموزشی و دووره‌های تخصصی باشید. بهترین مسیر برای یادگیری سئو به شرح زیر است:

1- مطالعه یک کتاب پایه

کتاب‌های الکترونیکی بسیاری هستند که مفاهیم اولیه و عمومی سئو را به شما آموزش می‌دهند. مطالعه کتاب به شما کمک می‌کند که خیلی سریع با اصطلاحات رایج این حوزه آشنا شوید و مسیر صحیح برای شروع سئو را پیدا کنید.

2- مطالعه مقالات یا مشاهده ویدئو تخصصی

پس از مطالعه کتاب شما آشنایی اولیه با مفاهیم را کسب می‌کنید ولی برای استفاده از آنها بهتر است که برای هرکدام وقت بیشتری گذاشته و مقالات تخصصی یا ویدئوهای آموزشی مرتبط با آن موضوع را بررسی کنید.

3- شرکت در دوره‌های آموزشی سئو

زمانی‌که دانش و تجربه نسبی در زمینه سئو را کسب کردید دیگر صرف زمان برای یادگیری شخصی و مطالعه مقاله منطقی نیست. شما می‌توانید با شرکت در دوره های تخصصی آموزش سئو در زمانی کوتاه دانش خود را تکمیل کرده و تکنیک‌های کاربردی زیادی را بیاموزید. آکادمی وبسیما با طراحی این فرصت را برای شما عزیزان فراهم کرده است که فرآیند یادگیری را در کمترین زمان ممکن و به صورت کاملا حرفه‌ای به پایان برسانید.

سوالات متداول

برای رسیدن به رتبه 1 گوگل چقدر زمان لازم است؟

پاسخ به این سوال برای هر کسب و کار و سایتی متفاوت خواهد بود؛ بسته به میزان اعتبار و فعالیت های پیشین سایت شما، کلماتی که هدف گذاری کرده اید و وضعیت رقبا این زمان تعیین خواهد شد. ممکن است در یک حوزه بتوان در 3 ماه موفقیت های مهمی کسب کرد ولی در حوزه دیگری بیش از یک سال زمان لازم باشد.

قیمت خدمات سئو چقدر است؟

سئو یک محصول نیست بلکه مجموعه ای از خدمات تخصصی است در نتیجه نمیتوان قیمت مشخصی برای همه سایت ها در نظر گرفت. البته میتوان خدمات سئو را در دسته بندی های مختلفی شامل بهینه سازی سایت، بازاریابی محتوا، لینک سازی و … قرار داد و برای هرکدام هزینه مشخصی اعلام نمود.

قدم اول آنالیز دقیق سایت و تصمیم گیری در مورد خدمات مورد نیاز است که بر همین اساس میتوان تخمین درستی از قیمت ارائه نمود.

چه تضمینی برای رسیدن به رتبه 1 گوگل دارید؟

یکی از مهمترین درخواست های کارفرما ارائه تضمین برای رسیدن به رتبه 1 در کلمات کلیدی هدف است در حالیکه این کار کاملا اشتباه و حتی غیرقانونی است. هیچ تضمینی برای تعیین دقیق رتبه شما در بازه زمانی مشخص وجود ندارد چرا که اطلاعاتی از آپدیت های بعدی گوگل و میزان فعالیت رقبا در دست نیست. در واقع ارائه تضمین به کارفرما شانس پذیرش پروژه را افزایش میدهد ولی همانطور که خود گوگل نیز بارها اعلام کرده است این روش نوعی از کلاه برداری است.

دکمه بازگشت به بالا