انواع نوار نقاله

تقریبا صد سالی می شود که نوار نقاله در صنایع مختلف استفاده می شود. البته، چند سال بعد انواع جدیدی از آن ها ساخته شدند که هر یک با ویژگی های مخصوص به خود همراه بود. این دستگاه قادر است با به وجود آوردن جریان انتقال پیوسته که قابل اندازه گیری است، مشکل انبار موقت را برطرف کرده و هر قطعه ای را در زمان مشخص شده ای به محل درست خود برساند. برای آشنایی با این دسته از ابزارها، توصیه می کنیم این مطلب را از دست ندهید.

بررسی انواع دستگاه نوار نقاله

همان طور که گفته شد، انواع نوار نقاله مختلف بوده و متناسب با نیازهای گوناگون به کار می رود. مواردی مانند صنایع غذایی، سیمان و صنایع سنگین و ذوب فلزات به این نوارها نیاز دارند که در ابعاد مختلفی هم تولید می شوند. در ادامه مروری بر مهم ترین انواع این دستگاه ها داریم.

1- تسمه نقاله

تمام صنایع گفته شده از این نوار های نقاله استفاده می کنند و آن  ها را به لحاظ ابعاد می توان در دسته بندی های جداگانه ای قرار داد. سطح انتقال دهنده این دستگاه می تواند از جنس لاستیک، برزنت، پلاستیک، فلز و چرم باشد که هر یک در مسیر مستقیم یا منحنی به کار می روند.

این تسمه ها مواد را در سطح افقی شیب دار تا شیب 28 درجه به بالا یا پایین حمل می کنند و نوارهایی که کاملا صاف یا مسطح هستند نیز برای انتقال قطعات در طول خط مونتاژ به کار می روند. نوارهای فلزی اغلب در جایی که سرما یا گرمای زیاد یا فعل و انفعالات شیمیایی دارد، استفاده شده و سرعتی از بازه 3 تا 200 متر بر دقیقه را در اختیار مشتریان قرار می دهند.

جالب تر این است که این محصول می تواند تا 300 تن بار در هر ساعت را تحمل کند. از انواع این دستگاه ها می توان تسمه زیپ شونده، مسطح و مقعر را نام برد که بسته به نیازتان در هر صنعت باید نسبت به خرید یکی از آن ها اقدام کنید.

2- نوار  نقاله های پیاله ای

ساخت نوار نقاله به صورت پیاله ای با یک یا چند زنجیر روی سطح انتقال دهنده صورت می گیرد که سطوح بالابر به آن وصل شده و برای حمل مواد به طور انباشته در مسیرهای عمودی یا شیب دار استفاده می شود. این محصول برای حمل مواد و بارهای پودری یا دانه ای شکل نظیر سیمان، مواد معدنی، شن و ماسه، حبوبات و بقولات با پوشش یا بدون پوشش به کار می رود.

توجه داشته باشید که تخلیه آن با استفاده از نیروی گریز از مرکز صورت می گیرد که بازه شیب آن از 45 تا 90 درجه گسترده است. برای مسیرهای افقی، عمودی و شیب دار، همچنین حمل بار زبر، داغ و خراشیده، نوار های نقاله پیاله ای یکی از بهترین انتخاب هاست.

3- نوار  نقاله های رولیکی – غلطکی

یکی دیگر از نقاله مورد استفاده در صنایع مختلف، نوار رولیکی – غلطکی است که اجسام را به صورت دستی با کمک نیروی جاذبه یا نیروی محرکه موتوری حمل می کند. از این محصول برای انتقال بارهایی با حجم بزرگ و نسبتا سنگین، آن هم برای مسافت های کوتاه استفاده می  شود که به لحاظ ارتفاع با بخش پایینی جسم میزان می شود. غلطک های موجود در آن نیز توسط یک تسمه یا زنجیر چرخانده شده و بیشتر برای حمل اجسامی که کف آن ها صاف و تخت است، مناسب خواهد بود.

4- نوار  نقاله های پیچشی

از روی نام این کانوایر نیز می توان به ظاهر آن پی برد که یک میله پیچ مانند در محفظه ای ایده آل قرار دارد. این میله در حین حرکت به سمت جلو رانده شده و آن را برای استفاده محصولات پودری نظیر سیمان و آرد مناسب می کنند. سیستم فشرده آن در بخش های تنگ و کوچک به راحتی قابل نصب است و این مزیت را هرگز نباید از یاد برد. در مسیرهای افقی یا با شیب زیاد نیز می توان به سادگی از این محصول بهره برد.

5- نوار  نقاله های صفحه دار

انتقال دهنده یا ورق های فلزی و پلاستیکی در این نوع نوار نقاله با لبه های خم شده به سوی بالا به حرکت درمی آید. نوار های نقاله صفحه دار برای حمل مواد با حجم بالا کارآمد بوده و حمل برخی مواد سخت نیز با آن مانعی ندارد.

سرعت حرکت این نقاله بین 60 تا 100 متر بر دقیقه بوده و برای شیب های 45 درجه ای مناسب است. بار موجود روی این نقاله را باید از بخش بالای آن تخلیه کرد که توانایی حمل حدود 80 تا 290 تن در ساعت را در اختیار استفاده کنندگان قرار می دهد.

6- نوار  نقاله های بکسلی

این مدل از یک رشته زنجیر و یک یا چند تا قرقره تشکیل شده است و ریل آن به صورت هوایی یا زیرزمینی مورد استفاده قرار می گیرد تا زنجیرها و واگن های چرخدار را روی زمین به دنبال خود بکشاند.

از این نوار نقاله در انبار مواد برای توزیع مواد اولیه تحویلی و همچنین در انبار محصول برای توزیع محصولات بین سفارش های گوناگون بهره برده شده و کارشناسان آن را انبار موقت مواد اولیه می دانند. این سیستم برای انتقال محصولات بخش های تولیدی به خارج نیز فوق العاده است.

7- نوار  نقاله های بازویی

سطح انتقال دهنده در این دسته، یک یا چند رشته زنجیر را شامل شده و بازوها نیز به خوبی به آن ها متصل هستند. استفاده در مسیرهای عمودی یا شیب تند و همچنین برای حمل بشکه، جعبه و کیسه از مزایای خرید کانوایر بازویی است.

عملکرد نوار های نقاله بازویی به این صورت است که بار را به سمت بالا یا پایین به صورت اتوماتیک حرکت می دهد و سرعت زنجیر آن نیز 30 الی 60 سانتی متر بر دقیقه است که این تفاوت هایی با نقاله های پیش تر معرفی شده دارد.

8- نوار  نقاله های ناودانی

سطح شیب دار و لبه دار از جنس فلز موجود در این نوار، کارایی آن را افزایش داده است. این به کاربران کمک می کند، مواد و قطعات را به صورت شیب دار، افقی یا مارپیچی از محلی به محل دیگر منتقل کنند. برای انتقال مواد در مسافت های کم به صورت سرپوشیده یا سرباز می توان سروقت این نوع رفت که از وزن جسم نیز برای حرکت آن استفاده می شود. ارتباط بین نقاله ها در طبقات مختلف نیز توسط نوار ناودانی امکان پذیر است. در نهایت، باید ذکر کنیم که قیمت نوار نقاله براساس انواعی که برای آن ذکر شد، متفاوت خواهد بود.

جمع بندی

علاوه  بر این نقاله ها، چند نوع مهم دیگر نیز در فروشگاه ها وجود دارند که مطابق با نیازهای برخی صنایع به کار برده می شوند. خرید نوار نقاله می تواند به چالشی بزرگ برای افراد زیادی تبدیل شود. بهتر است برای خرید انواع این دستگاه ابتدا ویژگی ها، مزایا و معایب هرکدام را بررسی کرده و سپس باتوجه به نیاز، برای خرید دستگاه مناسب اقدام کنید.

دکمه بازگشت به بالا