بزرگترین مشکلات Chatgpt که کسی درمورد آن صحبت نمی کند!

ChatGPT یک چت بات جدید و قدرتمند هوش مصنوعی است که به دلیل امکانات و قابلیت های متعدد بسیاری از کاربران را تحت تاثیر قرار داده است، با این حال بسیاری از مردم عقیده دارند که چت جی پی تی مشکلات جدی دارد. شما می توانید هر چیزی را که دوست دارید از آن بپرسید، و برای هر سوال پاسخی دریافت خواهید کرد که به نظر می رسد که این پاسخ ها توسط یک انسان نوشته شده است، زیرا این چت بات دانش و مهارت های نوشتاری خود را از آموزش روی حجم انبوهی داده آموخته است. با وجود این قابلیت ها همچنان بسیاری از کاربران از مشکلات موجود در ChatGPT نگرانند. با توجه به اینکه ChatGPT برای تغییر آینده طراحی شده است، لازم است تا با مشکلات احتمالی این چت بات آشنا شویم.

ChatGPT چیست؟

ChatGPT یک مدل چت بات هوش مصنوعی است که برای ارائه خدمات به کاربران همانند یک دستیار واقعی و شبیه به انسان طراحی شده است. اگر به دنبال آن هستید که تصویر کنید chatgpt چیست؟ باید بدانید دقیقاً مانند مکالمه با یک نفر، می توانید با ChatGPT صحبت کنید و مواردی را که در گذشته گفته اید را به خاطر می آورد و در عین حال می تواند اطلاعات جدید را از کاربران بیاموزد.

اخیرا نسخه 4 این ربات منتشر شده که امکان دسترسی به آن فقط برای کاربران پلاس میسر است. برای خرید اکانت chatgpt plus با بهترین قیمت میتوانید به وبسایت سیب تیپ مراجعه کنید.

یادگیری نحوه استفاده از ChatGPT ساده است و به راحتی می توان فریب خورد و فکر کرد که سیستم هوش مصنوعی بدون هیچ مشکلی کار می کند. با این حال، در ماه های اولیه پس از انتشار، مردم در سراسر جهان استفاده از چت ربات هوش مصنوعی را به میزان بسیار زیادی افزایش دادند تا بدین صورت برخی از مشکلات کلیدی آن آشکار شود. در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

1. ChatGPT پاسخ های اشتباه ایجاد می کند

چت جی پی تی برای پاسخ به سوالات در ریاضیات پایه شکست می خورد، به نظر نمی رسد به سؤالات منطقی ساده پاسخ دهد، و حتی تا آنجا پیش می رود که حقایق کاملاً نادرست را استدلال می کند. همانطور که افراد در سراسر رسانه های اجتماعی تأیید می کنند، ChatGPT می تواند بیش از یک بار اشتباه کند.

OpenAI در مورد این محدودیت می داند و می نویسد: “ChatGPT گاهی اوقات پاسخ هایی نادرست یا بی معنی می نویسد.” این “توهم” واقعیت و تخیل، همانطور که به آن اشاره شده است، به ویژه در مواردی مانند توصیه های پزشکی، یا درست کردن حقایق در مورد رویدادهای مهم تاریخی بیشتر قابل رویت است.

برخلاف سایر دستیاران هوش مصنوعی مانند سیری یا الکسا، ChatGPT از اینترنت برای یافتن پاسخ ها استفاده نمی کند. در عوض، یک جمله را کلمه به کلمه می سازد و بر اساس آموزش، محتمل ترین «نشانه» را انتخاب می کند. به عبارت دیگر، ChatGPT با ایجاد یک سری حدس ها به یک پاسخ می رسد، که بخشی از به این دلیل است که می تواند پاسخ های اشتباه را طوری استدلال کند که گویی کاملاً درست هستند.

در حالی که در توضیح مفاهیم پیچیده عالی است، و آن را به ابزاری قدرتمند برای یادگیری تبدیل می کند، مهم است که هر چیزی را که می گوید باور نکنید. به عبارتی بهتر پاسخ های ChatGPT همیشه درست نیست، حداقل هنوز درست نیست و باید مدیران OpenAI در این باره بررسی های لازم را انجام دهند.

2. ChatGPT دارای تعصب در سیستم خود است

ChatGPT بر روی نوشتن اطلاعاتی در سراسر جهان از گذشته و حال آموزش دیده است. متأسفانه، این بدان معنی است که همان سوگیری هایی که در دنیای واقعی وجود دارد می تواند در مدل نیز ظاهر شود. نشان داده شده است که ChatGPT پاسخ های وحشتناکی را ارائه می کند که علیه جنسیت، نژاد و گروه های اقلیت تبعیض قائل می شود، چیزی که شرکت در تلاش است تا آن را کاهش دهد.

OpenAI می داند که این یک مشکل است و گفته است که با جمع آوری بازخورد از کاربران، به آنچه «رفتار جانبدارانه» می گویند، رسیدگی می کنند.

با احتمال آسیب رساندن به مردم، می توانید استدلال کنید که ChatGPT نباید قبل از مطالعه و حل این مشکلات برای عموم منتشر می شد. اما رقابت برای اولین شرکتی که قدرتمندترین ابزارهای هوش مصنوعی را عرضه می کند، ممکن است برای OpenAI کافی باشد تا احتیاط را به باد دهد.

در مقابل، یک چت ربات هوش مصنوعی مشابه به نام اسپارو متعلق به شرکت مادر گوگل، آلفابت، در سپتامبر 2022 منتشر شد. با این حال، به دلیل نگرانی های ایمنی مشابه، عمداً پشت درهای بسته نگه داشته شد.

تقریباً در همان زمان، فیس بوک یک مدل زبان هوش مصنوعی به نام Galactica را منتشر کرد که برای کمک به تحقیقات آکادمیک طراحی شده بود. پس از اینکه بسیاری از مردم به دلیل ارائه نتایج اشتباه و مغرضانه مرتبط با تحقیقات علمی از آن انتقاد کردند، تغییراتی در کارکرد آن ایجاد شد.

3. ChatGPT ممکن است انسان ها را بیکار کند

پس از توسعه و استقرار سریع ChatGPT در حال حاضر تعدادی از برنامه های تجاری مخاطبان خود را از دست داده است. از جمله برنامه هایی که GPT-4 را ادغام کرده اند Duolingo و Khan Academy هستند.

اولی یک برنامه یادگیری زبان است، در حالی که دومی یک ابزار آموزشی است. هر دو چیزی را ارائه می دهند که اساساً یک معلم هوش مصنوعی است، یا به شکل یک شخصیت مبتنی بر هوش مصنوعی که می توانید به زبانی که در حال یادگیری با آن هستید صحبت کنید. یا به عنوان یک معلم AI که می تواند بازخورد مناسبی در مورد یادگیری شما به شما بدهد.

از یک طرف، این می تواند نحوه یادگیری ما را تغییر دهد، به طور بالقوه آموزش را در دسترس تر می کند و روند یادگیری را کمی آسان تر می کند. اما نکته منفی این است که این کار مشاغلی را که برای مدت طولانی در اختیار انسان بوده است، از بین می برد.

پیشرفت های فناوری همیشه منجر به از دست رفتن مشاغل شده است، اما سرعت پیشرفت های هوش مصنوعی به این معنی است که چندین صنعت با مشکل مشابهی روبرو هستند. از آموزش گرفته تا تصویرسازی و نقش های خدمات مشتری، ChatGPT، و فناوری زیربنایی آن، دنیای مدرن ما را به شدت تغییر می دهد.

4. ChatGPT می تواند کار دانش آموزان را راحت کند

می توانید از ChatGPT بخواهید نوشته های شما را تصحیح کند یا به نحوه بهبود یک پاراگراف کمک کند. یا می توانید خود را به طور کامل از معادله حذف کنید و از ChatGPT بخواهید که تمام نوشتن را برای شما انجام دهد.

معلمان با دادن تکالیف مختلف به ChatGPT پاسخ هایی دریافت کرده اند که بهتر از آنچه بسیاری از دانش آموزانشان می توانستند انجام دهند. ChatGPT از نوشتن نامه  گرفته تا توصیف موضوعات اصلی در یک اثر ادبی معروف، می تواند همه این کارها را بدون تردید انجام دهد.

این سؤال پیش می آید: اگر ChatGPT بتواند به این خوبی بنویسد، آیا دانش آموزان باید در آینده نوشتن را یاد بگیرند؟ ممکن است این یک سوال جدی به نظر برسد، اما زمانی که دانش آموزان شروع به استفاده از ChatGPT برای کمک به نوشتن مقاله های خود می کنند، مدارس باید به دنبال راه حلی برای این موضوع باشند. استقرار سریع هوش مصنوعی در سال های اخیر قرار است بسیاری از صنایع را شوکه کند و آموزش تنها یکی از آنهاست.

5. ChatGPT می تواند باعث آسیب به دنیای واقعی شود

بدون شک اطلاعات نادرست توسط ChatGPT می تواند باعث آسیب به دنیای واقعی شود، که یکی از نمونه های آن توصیه های پزشکی اشتباه است. اما نگرانی های دیگری نیز وجود دارد.

تولید متن با کیفیت و طبیعی می تواند باعث سوء استفاده برخی از کلاهبردارانی در رسانه های اجتماعی شود. این مزیت اضافه که ChatGPT می تواند متنی بدون اشتباهات گرامری و همانند انسان تولید کند موردی است که به راحتی برای همه افراد در دسترس است و استفاده نادرست از آن منجر به آسیب به دنیای واقعی می شود.

انتشار اطلاعات جعلی نیز یک نگرانی جدی است. مقیاسی که در آن ChatGPT می تواند متن تولید کند، همراه با توانایی ایجاد اطلاعات حتی نادرست از دیگر نگرانی های مربوط به ChatGPT می باشد. سرعتی که ChatGPT می تواند اطلاعات تولید کند، قبلاً برای Stack Exchange، وب سایتی که به ارائه پاسخ های صحیح به سؤالات روزمره اختصاص دارد، مشکلاتی ایجاد کرده بود.

6. OpenAI قدرت زیادی دارد

OpenAI یکی از اولین شرکت های هوش مصنوعی است که نه یک، بلکه با چندین مدل هوش مصنوعی مولد از جمله Dall-E 2، GPT-3 و GPT-4 واقعاً دنیا را تکان داد. OpenAI انتخاب می کند که از چه داده هایی برای آموزش ChatGPT استفاده شود، اما این اطلاعات برای عموم در دسترس نیست. ما به سادگی نمی دانیم که چگونه ChatGPT آموزش داده می شود، از چه داده هایی استفاده شده است، داده ها از کجا می آیند، یا معماری سیستم با جزئیات چگونه به نظر می رسد.

در حالی که OpenAI ایمنی را اولویت بالایی می داند، چیزهای زیادی در مورد نحوه عملکرد خود مدل ها، خوب یا بد، وجود دارد. چه فکر می کنید که کد باید منبع باز باشد، یا موافقید که باید بخش هایی از آن را مخفی نگه دارد، کار زیادی نمی توانیم در مورد آن انجام دهیم.

در پایان روز، ما باید کورکورانه اعتماد کنیم که OpenAI به طور جدی به تحقیق، توسعه و استفاده از ChatGPT خواهد پرداخت. خواه با روش ها موافق باشیم یا نه، OpenAI به توسعه ChatGPT مطابق با اهداف و استانداردهای اخلاقی خود ادامه خواهد داد.

جمع بندی

با وجود همه موراد مطرح شده، ChatGPT همچنان به عنوان یکی از محبوب ترین چت بات هوش مصنوعی دنیاست که توانسته نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کند. با این وجود OpenAI طی اطلاعیه های مختلف عنوان کرده که به زودی تمامی مشکلات این چت بات برطرف خواهد شد. تا آن زمان همچنان می توان از این ربات هوش مصنوعی برای تولید محتوا، کد نویسی، پاسخ به سوالات و سایر موارد مورد نیاز استفاده کرد. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

دکمه بازگشت به بالا