عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

مراحل تبدیل وضعیت پاسپورت دانشجویی به عادی

مراحل اخذ گذرنامه و روادید تحصیلی

کلیه دانشجویان پذیرفته شده در یکی از دانشگاه های کشور جهت تحصیل در آمریکا می بایست مدارک ذیل را تحویل و مراحل مورد اشاره را طی نمایند.

1- مدارک مورد نیاز :

 – کپی مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی
-کپی مدارک شناسایی خانواده ( کارت ، پاسپورت یا گواهی ولادت )
-کپی صفحه اول و صفحه آخرین اقامت،  گذرنامه
-کپی همه کارتها ( در یک صفحه گرفته شود )

-معرفی نامه دانشگاه (کاربرگ شماره 1)

2- اخذ تسویه حساب

بعد از ارائه مدارک فوق برای ابطال کارت به مراکز خدماتی معرفی می شود. در صورت داشتن گذرنامه برای تایید اصالت آن به پلیس معرفی می گردد سپس بعد از تایید اصالت توسط پلیس ، دانشجو به دانشگاه معرفی می شود. همچنین در مواردی که تایید اصالت گذرنامه در اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری تهران، با توجه به مستندات صورت گیرداز پلیس مهاجرت استعلام نخواهد شد.

دانشجو بعداز ابطال کارت و دریافت برگه تردد خروجی دانشجویی که دارای 90 روز اعتبار و تا دو بار نیز قابل تمدید می باشد به دانشگاه معرفی می شود . چنانچه دانشجو جهت اخذ تسویه حساب مراجعه کرده باشد یعنی کلیه مراحل قبل را طی نموده و تصمیم به خروج از کشور جهت اخذ ویزای دانشجویی گرفته است طی نامه ای به پلیس محترم مهاجرت معرفی می گردد.( لازم به یادآوری است، خواهران دانشجو هم می توانند جهت خروج کشور افغانستان و جزیره کیش را انتخاب نمایند.)

در ادامه مراحل ثبت نام ،  دانشگاه به دانشجو معرفی نامه ای جهت ارائه به وزارت علوم می دهد و دانشجو بعد از مراجعه به آن وزارت موظف میشود هم به سفارت کشور متبوع جهت دریافت پاسپورت خام و هم به وزارت امور خارجه مراجعه و پس از اخذ تاییدیه مدارک خود را به پلیس مهاجرت ارائه کند و بعد از انجام این مرحله مجددآ به اداره کل امور اتباع برای دریافت تسویه حساب باز می گردد .

با انجام تسویه حساب ، مراحل ثبت نام دانشجو در این اداره کل خاتمه می یابد و متقاضی  با در دست داشتن تسویه حساب و مراجعه به پلیس برای خروج از کشور ( یا سفر به جزیره کیش برای دختران دانشجو ) اقدام می نماید.

 ملاحظه: دختران دانشجو می توانند به طور موقت به جای خروج از کشور به کیش سفر کنند که البته بعد از پایان تحصیل آنها نیز جهت دریافت مدرک تحصیلی شان باید از کشور خارج و دوباره وارد شوند تا گذرنامه الکترونیکی داشته باشند. در صورتی که گذرنامه های آنان الکترونیکی باشد نیازی به خروج دوباره از کشور نیست.

 3- اصلاح وضعیت در سیستم

 چنانجه دانشجو برای اصلاح وضعیت خود در سیستم به این اداره مراجعه نماید در صورتیکه کارت خود را ابطال کرده و با اخذ گذرنامه از کشور خارج شده اما در سیستم نجوا وضعیت جدید ثبت نشده است به وی معرفی نامه ای جهت مراجعه به مراکز خدمات اداری به منظور اصلاح وضعیت در سیستم نجوا ارائه می گردد.

******************************************************************

? روند تغییر وضعیت بصورت کامل ومرتب ?

?مراحل مختلف روند تبدیل وضعیت تحصیلی به اقامتی (تبدیل پاسپورت دانشجویی به اقامتی)
**مخصوص دانشجویانی که خانواده شان مقیم ایران است**:
——————————-

1.انجام امور فارغ التحصیلی در دانشگاه مربوطه و اخذ نامه مبنی بر اتمام دروس به امور کنسولی دانشجویان غیرایرانی دانشگاه فردوسی (بخش بین الملل) برای شهر مشهد.
اما دانشجویان دیگر استان میتواند به امور کنسولی دانشگاه خودشان مراجعه کنند.
2. اخذ نامه تاییدیه از امور کنسولی دانشجویان غیرایرانی(بخش بین الملل) به دانشگاه مربوطه
3. اتمام مراحل فارغ التحصیلی در دانشگاه مربوطه و اخذ نامه مبتی بر فارغ التحصیل شدن و اعلام معدل به امور کنسولی دانشجویان غیرایرانی
4. درخواست صدور دانشنامه از دانشگاه
——————————-

5. درخواست تبدیل وضعیت از امور کنسولی دانشگاه فردوسی (تشکیل پرونده و تکمیل فرم خروج قطعی+نامه شماره3 +کپی پاسپورت+ یک قطعه عکس) و دریافت رسید
***نکته1: معمولا حدود 2 تا 2و نیم ماه به طول می انجامد تا نتیجه از تهران بیاید.
***نکته2: در صورتی که تاریخ پاسپورت شما بیش از 6 ماه نمی باشد، درخواست تمدید اقامت (قبل از درخواست خروج قطعی) نمایید.
***نکته3: حتما پیگیر صدور دانشنامه خود تا قبل از نتیجه خروجی قطعی باشید. چرا که بعد از دریافت خروج قطعی، زمانی برای درخواست دانشنامه نخواهید داشت و اینکار را بایستی تا قبل از آمدن نتیجه خروج قطعی بانجام رسانید اما اگر درخواست صدور دانشنامه را ندادید ویا کار درخواست صدور دانشنامه طول به طول انجامید بعد از انجام کار تغییر وضعیت تان اقدام کنید:
ولی این مدارک را باید باخودتان داشته باشید
** کپی از پاس قدیم تان با کپی از ویزایی تحصیلی، و خروج قطعی.
** کاپی از نامه خروج قطعی یا اتوماسیون خروج قطعی.
***نکته4: دانشجویان دانشگاه پیام نور بایستی، درخواست صدور دانشنامه خود را از طریق پورتال گلستان بخش “پیشخوان خدمت” ارسال نمایند.
6. بعد از دریافت جواب خروج قطعی، مراجعه مجدد به امور کنسولی و درخواست مهر خروج قطعی می کنید که معمولا حدود 1تا 2 هفته به طول می انجامد.
***نکته بسیار مهم: حتما بعد از یک هفته؛ هر دو روز پیگیر آمدن نتیجه مهر خروج قطعی باشید چرا که بعد از درج مهر خروج قطعی بر روی پاسپورتتان مدت اعتبار آن 10 تا 14 روز می باشد و شما بایستی در این مدت تمام کارهای اداری مشهد و تهران را انجام و باتمام رسانید.
——————-

7. مراجعه به سفارت یاکسنولگری و درخواست پاسپورت جدید (تکمیل فرم مربوطه+ دو قطعه عکس+ کپی پاسپورت+ فیش واریزی 40 دلاری)
***نکته1: فردای آن روز پاسپورت جدید صادر و تحویل می گردد.
***نکته2: حتما نامه تاییدیه پاسپورت را همراه با پاسپورت جدید تحویل بگیرید.
***نکته3 (بسیار مهم): حتما مهر ابطال بر روی پاسپورت قدیم درج شود وگرنه در تهران مجبورید به سفارت آنجا مراجعه و مهر ابطال را درج کنند.
8. همان روزی که پاسپورت جدید را دریافت می کنید، فرم درخواست گواهی تجرد را مطالبه نمایید. جهت تکمیل درخواست گواهی تجرد (5نفر شاهد+ کپی پاسپورت قدیم و جدید+ کپی مدارک شناسایی شاهدان+ دو قطعه عکس پشت نویسی شده از خودتان و شاهدان+ فیش واریزی 50 دلاری)
***نکته1: تا تکمیل تمامی مدارک، سفارت فیش بانکی را برای واریز تحویل نمی دهد.
***نکته2: حضور شاهدان جهت اثر انگشت الزامی است.
***نکته3: آخر تایم اداری همان روز، یا صبح روز بعد، گواهی تجرد حاضر می گردد.
***نکته 4: گواهی تجرد فقط برای خانم هاست برای اقایون لازم نیست.
9. مراجعه به نمایندگی وزارت خارجه برای تحویل نامه تاییدیه پاسپورت که از سفارت دریافت کرده اید و دریافت نامه جهت اداره گذرنامه.
10. مراجعه به بخش معاونت اداره گذرنامه جهت درج مهر و امضای سرهنگ (بدون نیاز به اخذ نوبت از گیشه)
————

مراحل کارهای اداری در تهران:
11. در صورتی که دانشجوی پیام نور هستید، بایستی ابتدا به دانشگاه مرکزی پیام نور مراجعه و درخواست تحویل دانشنامه و ریزنمراتتان را کنید.
***نکته: همراه داشتن تمبر 1000 تومانی و پاسپورت ها جهت دریافت دانشنامه الزامی است.
12. مراجعه به وزارت علوم برای الف) تایید دانشنامه و ریزنمرات و ب) درخواست صدور اقامت (تکمیل فرم مربوطه+ کپی مدارک والدین+ کپی هر دو پاسپورت) و دریافت نامه جهت پلیس مهاجرت
***نکته: در صورتی که مهر ابطال بر روی پاسپورت قدیمی شما درج نشده باشد، مجبورید به سفارت افغانستان در تهران مراجعه و مهر ابطال را بزنید.
13. مراجعه به وزارت خارجه جهت تایید دانشنامه و ریزنمرات (پرداخت مبلغ 18هزار تومان از طریق کارت عابر بانک)
نکته** نامه وزارت علوم خیلی صروری نیست
14. مراجعه به پلیس مهاجرت و تحویل نامه وزارت علوم به آنها و انجام مراحل اداری آن اداره که حدود یک و نیم ساعت به طول می انجامد. و در نهایت دریافت رسید برای اداره گذرنامه شهر محل سکونت و همچنین درج مهر خروج مراجعت در گذرنامه جدید.
***نکته: همراه داشتن کپی مدارک والدین+ نامه وزارت علوم+ اصل نامه تاییدیه پاسپورت+کپی گواهی تجرد+ کپی هر دو پاسپورت+ یک قطعه عکس ضروری می باشد.
———-

15. مراجعه به اداره گذرنامه شهر محل سکونت (پس از یک الی دو هفته) جهت درج اقامت یکساله در پاسپورت جدید
آدرس های موردنیاز در مشهد:

1. امور کنسولی دانشجویان غیرایرانی: دانشگاه فردوسی، روبروی دانشکده ادبیات، بخش بین الملل
2. سفارت افغانستان: میدان گنبد سبز، انتهای کوچه آخوند خراسانی23
3. نمایندگی وزارت خارجه: سه راه ادبیات، خیابان ابن سینا
4. اداره گذرنامه: رضاشهر، میدان شهید کاوه، بعد از بانک ملی

دکمه بازگشت به بالا