فیلم و هنرکسب و کار های برتر ایجی مارکت

سایز استاندارد چاپ عکس

نسبت در ابعاد چاپ عکس چه اهمیتی دارد؟

در اطلاحات مربوط به چاپ عکس؛ نسبت تصویر به نسبت عرض تصویر نسبت به ارتفاع گفته می‌شود. در اصل، نسبت تصویر به شما می‌گوید که عکس قرار است چه شکلی باشد. به‌عنوان مثال نسبت ابعاد ۱:۱ به این معنی است که عرض و طول تصویر یکسان هستند و یک تصویر مربعی ایجاد می‌کنند. همچنین نسبت ۳:۲ به این معنی است که عرض تصویر بیشتر از طول آن بوده و یک عکس مستطیل شکل را ایجاد می‌کند. برای این‌که بتوانید پس از چاپ، تصویر زیباتر و باکیفیت‌تری داشته باشید مهم است که رابطه پیکسل عکس و کیفیت چاپ را در نظر داشته باشید تا هنگام عکاسی، تناسب آن‌ها را رعایت کنید.

نسبت‌های رایج تصویر:

ابعاد چاپ عکس در تصویر ۱:۱

استفاده از نسبت تصویر ۱:۱ به‌این معنی است که شما یک تصویر مربعی می‌گیرید. زیرا هر دو طرف دارای عرض و طول یکسان هستند. این نسبت تصویر معمولاً برای مواردی مانند عکس‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌شود.

نسبت تصویر ۳:۲

یکی از ابعاد ابعاد چاپ عکس رایج، ابعاد ۳:۲ است که در بسیاری از فیلم‌ها و عکاسی دیجیتال استفاده می‌شود. این اندازه، نسبت تصویر اصلی فیلم ۳۵ میلی‌متری است. به‌همین دلیل است که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نسبت تصویر ۴:۳

۴:۳ نسبت تصویری است که برخی از مانیتورهای کامپیوتر، تلویزیون‌ها و دوربین‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. اگر در حال ایجاد عکس‌هایی هستید که صفحه را پر کنند این نسبت تصویر عالی برای عکس‌برداری یا فیلم‌برداری است.

ابعاد چاپ عکس در نسبت تصویر ۱۶:۹

نسبت ۱۶:۹ در اکثر مانیتورهای کامپیوتر و تلویزیون‌های مدرن با صفحه عریض رایج‌تر است. این عرض کمی بیشتر از نسبت تصویر ۴:۳ است.

ابعاد چاپ عکس استاندارد

هنگامی‌که تصویری را برای چاپ طراحی می‌کنید، مهم است که بدانید اندازه صحیح تصویری که می‌خواهید استفاده کنید چقدر است. هیچ چیز بدتر از این نیست که تصویری را چاپ کنید و پس از آن متوجه شوید که عکس شما به‌صورت پیکسلی و یا بدشکل چاپ شده است. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل می‌توانید ابعاد اصلی چاپ تصویر و مناسب بودن آن‌ها را در ادامه بررسی کنید.

چاپ عکس در ابعاد ۶ * ۴ اینچ

این ابعاد معمولا رایج‌ترین اندازه عکس در چاپ است. این اندازه عکس کاملاً با نسبت تصویر ۳:۲ مطابقت دارد. بنابراین اگر با استفاده از این نسبت عکسی می‌گیرید نباید هنگام چاپ هیچ قسمتی از تصویر را برش دهید. این اندازه برای عکس‌های قاب‌دار، کارت تبریک و کارت پستال بسیار ایده‌آل است. همچنین برای این‌که تصویر مورد نظر با بهترین کیفیت چاپ شود باید طول پیکسل ۱۲۰۰ در ۱۸۰۰ پیکسل باشد. ابعاد چاپ عکس با این اندازه مساوی با ۱۰×۱۵ سانتی‌متر بوده و این سایز مناسب برای چاپ عکس‌ های موبایل است. قیمت چاپ این ابعاد در مجموعه چاپ کشور روی کاغذ معمولی حدودا ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است.

چاپ عکس در ابعاد ۷ * ۵ اینچ:

این ابعاد تصویر که کمی بزرگ‌تر از ابعاد قبلی هستند اغلب برای عکس‌های قاب‌دار و کارت‌های تبریک استفاده می‌شوند. برای گرفتن بهترین نتیجه چاپ برای عکسی با این اندازه، سعی کنید از نسبت ۳.۵:۲.۵ در دوربین خود استفاده کنید. هنگامی‌که می‌خواهید چنین عکسی را چاپ کنید فقط باید مقدار کمی از عکس خود را برش دهید تا مطمئن شوید که با این اندازه مناسب است. برای تناسب و کیفیت کامل تصویر هنگام چاپ هم مطمئن شوید عکس شما ۱۵۰۰ در ۲۱۰۰ پیکسل باشد.

اگر بخواهید چنین تصویری را روی تخته شاسی چاپ کنید بهترین سایز چاپ عکس آن تقریبا ۱۸×۱۳ سانتی‌متر می‌شود و قیمت آن حدودا ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان خواهد بود. البته قیمت چنین تصویری با این ابعاد بدون تخته شاسی ارزان‌تر خواهد بود و می‌توانید آن را تنها با پرداخت ۶ تا ۱۰ هزار تومان چاپ کنید.

چاپ عکس در ابعاد ۱۰ * ۸ اینچ :

اگر می‌خواهید تصاویر تاثیرگذارتری داشته باشید این اندازه که تقریبا بزرگتر هم هست می‌تواند انتخاب خوبی باشد. برای استفاده بیشتر از این اندازه تصویر سعی کنید از نسبت تصویر ۵:۴ در دوربین خود استفاده کنید. هنگام چاپ چنین تصویری شما باید طول عکس خود را برش دهید. بنابراین مطمئن شوید که هیچ چیز مهمی در پایین یا بالای عکس وجود ندارد. اگر اندازه تصویری با این ابعاد را تغییر می‌دهید مطمئن شوید که ۲۴۰۰ × ۳۰۰۰ پیکسل باشد تا متناسب با سایز مناسب ابعاد چاپ عکس باشد. این سایز چاپ عکس برای آلبوم مناسب‌تر است.

اگر بخواهید ابعاد این تصویر را به سانتی‌متر محاسبه کنید برابر با ۲۰×۲۵ سانتی‌متر می‌شود. چاپ معمولی تصویری با این ابعاد با توجه به مات، سیلک یا متال بودن آن قیمتی حدود ۱۷ تا ۳۰ هزار تومان دارد. اما اگر بخواهید این تصویر را روی تخته شاسی چاپ کنید قیمت آن چیزی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان خواهد بود.

چاپ عکس در ابعاد ۸٫۸ * ۱۱ اینچ :

این اندازه تصویر ممکن است برای یک پوستر یا یک تصویر چاپی بزرگ روی قاب مناسب‌تر باشد. برای گرفتن بهترین نتیجه برای عکسی با این اندازه باید از نسبت تصویر ۴:۳ استفاده کنید. برای دستیابی به چاپی در این اندازه، اندازه تصویر خود را به ۳۴۰۰ × ۴۴۰۰ پیکسل تغییر دهید. برای چاپ تصویری با این ابعاد احتمالا باید عکسی با عرض ۲۰ در ۳۰ سانتی‌متر و یا چیزی میان این اعداد را چاپ کنید. اگر چاپ معمولی از چنین تصویری بخواهید می‌توانید آن را تنها با ۱۹ تا ۳۰ هزار تومان چاپ کنید. اما برای چاپ این تصویر روی تخته شاسی احتمالا نیاز است که ۴۰ تا ۵۵ هزار تومان بپردازید.

چاپ عکس در ابعاد ۱۲ * ۱۸ اینچ :

برای این‌که بیشترین استفاده را از چاپی با این اندازه بزرگ ببرید مطمئن شوید تصویری که چاپ می‌کنید به اندازه کافی بزرگ باشد. برای این کار اندازه پیکسل ۳۶۰۰ × ۵۴۰۰ پیکسل و نسبت تصویر ۳:۲ باید بهترین نتایج را به شما بدهد. اگر قصد چاپ تصویر با این ابعاد را دارید احتمالا پس از چاپ، عکسی با اندازه‌های ۳۰×۴۵ دریافت می‌کنید. با این ابعاد چاپ عکس برای چاپ آن روی کاغذ معمولی نیاز است که مبلغی حدود ۳۰ تا ۶۰ هزار تومان بپردازید. اما چاپ آن روی تخته شاسی حدودا ۸۰ تا ۱۱۰ هزار تومان خواهد شد.

چاپ عکس در ابعاد ۱۸ * ۲۴ اینچ :

برای اندازه چاپ بسیار بزرگتر مانند این باید تصویر شما ۵۴۰۰ در ۷۲۰۰ پیکسل باشد. به‌همین منظور وقتی در حال گرفتن عکس هستید باید از نسبت تصویر ۳:۴ استفاده کنید. چاپ معمولی تصویری با این ابعاد که برابر با ۴۵×۶۰ سانتی‌متر می‌شود قیمتی حدود ۷۵ تا ۱۳۰ هزار تومان دارد. اما اگر بخواهید عکس شما با این ابعاد روی تخته شاسی چاپ شود طبیعتا هزینه آن هم بیشتر شده و باید مبلغی حدود ۱۷۰ تا ۲۲۰ هزار تومان بپردازید.

چاپ عکس در ابعاد ۲۴ * ۳۶ اینچ :

برای چاپ عکس بسیار بزرگ از اندازه تصویر دیجیتال ۷۲۰۰ × ۱۰۸۰۰ پیکسل برای داشتن بهترین کیفیت استفاده کنید. هنگام ایجاد عکسی با این اندازه می‌توانید از نسبت تصویر ۳:۲ استفاده کنید. ابعاد این تصویر به سانتی‌متر برابر با ۶۰×۹۰ است. برای چاپ معمولی تصویر با این اندازه احتمالا باید ۱۵۰ تا ۲۴۰ هزار تومان بپردازید. اما قیمت چاپ این تصویر روی تخته شاسی حدودا ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان خواهد بود.

چه عواملی بر قیمت چاپ تصویر تاثیر می‌گذارند؟

مشخصا عواملی همچون ابعاد تصویر و کیفیت آن تاثیر بسیاری بر قیمت یک عکس چاپی می‌گذارند. اما غیر از آن اگر شما عکسی با چاپ معمولی را درخواست کنید مبلغی که باید بپردازید هم کمتر خواهد بود. اما اگر بخواهید تصویر شما روی تخته شاسی چاپ شود باید به نسبت ابعاد آن مبلغ تقریبا بیشتری بپردازید. اما غیر از ابعاد چاپ عکس، نوع کاغذ چاپی هم تاثیر به‌سزایی در میزان قیمت آن خواهد گذاشت. بیایید انواع کاغذ چاپی را بررسی کنیم تا بتوانید را بشناسید.

انواع کاغذ چاپی عکس

چاپ عکس با کاغذ گلاسه

کاغذ گلاسه یکی از انواع کاغذ مناسب چاپ است که ظاهر براقی دارد. البته این نوع کاغذ به‌دلیل جنسی که دارد ممکن است باعث انعکاس نور شود. اما همین درخشندگی که دارد آن را میان برخی افراد، محبوب کرده است. زیرا ظاهر شادتری به عکس داده و آن را زیباتر نشان می‌دهد. یکی از مزایای دیگر این نوع کاغذ این است که می‌تواند نویز تصاویر قدیمی را بگیرد. البته نه این‌که کیفیت تصویر را بهتر کند بلکه به‌دلیل جنسی که دارد ایرادات آن را می‌پوشاند. مهم‌ترین عیبی که کاغذ گلاسه دارد این است که اگر انگشت شما روی آن را لمس کند جای آن می‌ماند و چون این کاغذ براق است اثر انگشت را نمایان می‌کند. بنابراین بهتر است هنگام چاپ به این مورد توجه کنید.

چاپ عکس با کاغذ مات

یکی از پرکاربردترین کاغذها برای چاپ انواع تصاویر، کاغذ مات است. این نوع کاغذ از قیمت ارزان‌تری برخوردار بوده و می‌توانید برای چاپ تصاویر به تعداد زیاد از آن استفاده کنید. همچنین همان‌طور که از نام این کاغذ مشخص است حالت ماتی دارد و نور را منعکس نمی‌کند. بنابراین چاپ عکس روی آن کیفیت خوبی دارد. البته یکی از معایب این کاغذ این است که معمولا جزئیات عکس را به خوبی نشان نمی‌دهد. بنابراین برای چاپ تصاویری که جزئیات آن‌ها اهمیت دارند بهتر است از این نوع کاغذ استفاده نکنید. به علت کیفیت بالای این کاغذ ابعاد چاپ عکس روی آن می‌تواند بسیار بزرگ باشد.

چاپ عکس با کاغذ سیلک

این نوع کاغذ مناسب برای انواع ابعاد چاپ عکس بوده و در دنیای عکاسی و چاپ تصاویر، طرفداران بسیاری دارد. زیرا کنتراست خوبی داشته و عکس را به خوبی نشان می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید تصاویری همچون عکس‌های عروسی یا هنری را چاپ کنید می‌توانید از این نوع کاغذ که به آن سیلک یا ابریشمی گفته می‌شود استفاده کنید. حالت کلی این کاغذ چیزی بین مات و براق است. به‌گونه‌ای که زمانی‌که تصویری را روی این نوع کاغذ چاپ می‌کنید کاملا متوجه کیفیت بالا و زنده بودن تصویر خواهید شد. همچنین اگر دقت کرده باشید روی برخی تصاویر چاپی جای انگشت می‌ماند. اما کاغذ سیلک این مشکل را ندارد. برای تهیه عکس چاپی روی این کاغذ نیازی به پرداخت هزینه بالا ندارید و می‌توانید آن را با هزینه مناسب تهیه کنید.

چاپ عکس با کاغذ متال

کاغذ متال یا متالیک یکی از باکیفیت‌ترین نوع کاغذ برای چاپ تصویر است که البته قیمت بیشتری هم نسبت به سایر کاغذها دارد. اگر جزئیات تصویر مورد نظر اهمیت بسیاری برایتان دارد و می‌خواهید به خوبی نمایان شوند پیشنهاد می‌کنیم از کاغذ متال برای چاپ تصویر خود استفاده کنید. زیرا در این نوع کاغذ فلزاتی نقره‌مانند به کار رفته است که باعث می‌شود تصویر شما کاملا شفاف و زیبا باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که برای چاپ تصویر روی کاغذ متالیک باید تصویری با کیفیت بالا داشته باشید تا چاپ نهایی کاملا بدون نقص باشد. زیرا چاپ تصویر با کیفیت پایین ظاهر چندان خوبی روی کاغذ متال نخواهد داشت. این کاغذ هم برای چاپ عکس با ابعاد بزرگ مناسب است.

نکات مهم در مورد ابعاد چاپ عکس

  • بهترین سایز چاپ عکس ‌‌۴ اینچ در ۶ اینچ است. زیرا این ابعاد چاپ عکس نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ هستند. همچنین انواع مختلفی از قاب‌ هم برای این اندازه موجود است.
    • نسبت اندازه چاپ عکس ۲ به ۳ برای عکس‌هایی مناسب است که با اکثر دوربین‌های دیجیتال و دوربین‌های موبایل گرفته می‌شود.
    • اندازه تصویر معمولا به ابعاد پیکسل تصویر اشاره دارد که با عنوان وضوح تصویر نیز شناخته می‌شود. به‌همین دلیل ابعاد پیکسل یک تصویر، تاثیر بسیاری بر کیفیت آن می‌گذارد.
    • ۱ اینچ در واقع ۲.۵۴ سانتی‌متر است. اندازه‌های استاندارد عکاسی بر حسب اینچ هستند اما هنگام چاپ می‌توانید سایز تصاویر را به‌صورت سانتی‌متر انتخاب کنید

منابع : snapfish.co.uk

دکمه بازگشت به بالا