اخبار بازارکسب و کار های برتر ایجی مارکت

با اجزای دیزل ژنراتور بیشتر آشنا شوید

آشنایی با اجزای دیزل ژنراتور

آیا شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با اجزای دیزل ژنراتور می‌باشید و دوست دارید که اطلاعات بیشتری را در این زمینه بدست بیاورید؟ یک دیزل ژنراتور از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آنها نقش مهمی را در کارکرد و عملکرد این دستگاه‌ها دارند و شما برای این که به خوبی با عملکرد دیزل‌های ژنراتور آشنا شوید و بهترین دیزل ژنراتور را بخرید، باید اطلاعات کاملی را درباره اجزای مختلف آنها داشته باشید. به همین علت ما در این مطلب تصمیم داریم کمی بیشتر درباره اجزای دیزل‌های ژنراتور صحبت کنیم و اطلاعات جامع و جذابی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

آشنایی با موتور دیزل ژنراتور

موتور یکی از اصلی‌ترین اجزای دیزل ژنراتور به شمار می‌آید که عملکرد صحیح و درست آن باعث عملکرد خوب و مناسب دیزل ژنراتور شما خواهد شد. هرچه قدرت موتور دیزل ژنراتوری که شما خریداری می‌کنید بیشتر باشد شما می‌توانید عملکرد بهتر و قوی‌تری را از دیزل ژنراتور خود انتظار داشته باشید. موتور منبع اصلی ورود انرژی به دیزل‌های ژنراتور به شمار می‌آید و به همین علت است که کیفیت و عملکرد آن از اهمیت زیادی در دیزل‌ها برخوردار می‌باشد. امروزه موتورهایی که در دیزل‌های ژنراتور مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند دارای برندها و مدل‌های مختلفی هستند که هر یک ویژگی‌ها و مزایای مخصوص خود را دارند.

اگر شما هم جز افرادی هستید که قصد خرید یک دیزل ژنراتور با کیفیت و خوب را دارید باید حتما به این نکته مهم توجه داشته باشید که موتور دیزل شما از چه نوع سوختی استفاده می‌کند و سعی کنید موتوری را انتخاب کنید که سوخت موردنیاز آن را بتوانید به‌راحتی و با کمترین هزینه ممکن تامین کنید. اگر علاقه‌مند هستید تا دیزلی را برای خرید انتخاب کنید که عملکرد بهتری داشته باشد و دوام و طول عمر آن نیز بالا باشد به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما دیزل‌های ژنراتوری را برای خرید انتخاب کنید که موتور آنها تعداد سوپاپ بیشتری داشته باشد.

دینام از مهم‌ترین اجزای دیزل ژنراتور

یکی دیگر از اجزای مهم دیزل‌های ژنراتور که باید به‌خوبی با آن آشنا شوید دینام این دیزل‌ها است. دینام یکی از حساس‌ترین اجزای دیزل ژنراتور به شمار می‌آید که در زمان خرید حتما باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید. اصلی‌ترین وظیفه‌ای که دینام در یک دیزل ژنراتور برعهده دارد این است که انرژی الکتریکی که دیزل تولید می‌کند را جمع‌آوری کرده و آن را در اختیار شما قرار دهد. همان‌طور که می‌دانید دیزل‌های ژنراتور وظیفه تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی را برعهده دارند، حال زمانی که انرژی الکتریکی در اثر مصرف سوخت تولید می‌شود دینام این انرژی الکتریکی را دریافت کرده و ذخیره می‌کند.

در ساخت دینام از انواع قطعات متحرک و ثابت استفاده می‌شود که هر یک از آنها وظیفه خاص خود را دارند و عملکرد خاصی را نیز ارائه می‌دهند. در حال حاضر بسیاری از برندهای مختلف دنیا در زمینه تولید دینام برای دیزل‌های ژنراتور فعالیت می‌کنند و اکثر برندهایی که در زمینه تولید دیزل‌های ژنراتور فعالیت می‌کنند نیز معمولا برندهای معتبرتر که محصولات با کیفیت و بادوام بالا تولید می‌کنند را برای خرید دینام انتخاب می‌کنند تا کیفیت دیزل‌های ژنراتور تولیدی خود را چندبرابر کرده و عملکرد آنها را بهبود دهند.

آشنایی با سیستم سوخت‌رسانی دیزل ژنراتور

سیستم سوخت‌رسانی یکی از مهم‌ترین اجزای دیزل ژنراتور به شمار می‌آید که آشنایی با آن می‌تواند مزایای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد. اگر با عملکرد دیزل ژنراتور آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که سوخت از طریق دریچه‌هایی وارد دستگاه می‌شود و این سوخت با ایجاد انرژی مکانیکی باعث تولید انرژی الکتریکی می‌شود. امروزه سیستم‌های سوخت‌رسانی مختلفی برای دیزل‌های ژنراتور مورداستفاده قرار می‌گیرند که دارای ظرفیت‌های متفاوتی هستند و می‌توانند از چند ساعت تا چند روز سوخت موردنیاز برای این دیزل‌ها را تامین کنند.

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند روی مدل سیستم سوخت‌رسانی دیزل ژنراتور تاثیرگذار باشد نوع مدل دیزل است. از جمله مهم‌ترین وظایفی که این سیستم‌ها در دیزل ژنراتور برعهده دارند این است که سوخت را جداسازی کرده و آن را به سیستم پمپاژ کنند تا سوخت موردنیاز برای دیزل‌های ژنراتور تامین شود. سیستم‌های سوخت‌رسانی در دیزل‌های ژنراتور از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشند چرا که در صورت بروز کوچک‌ترین مشکلی در این سیستم‌ها احتمالا عملکرد دیزل ژنراتور شما نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد؛ بنابراین این مسئله بسیار مهم است که سیستم سوخت‌رسانی دیزل‌های شما عملکرد مناسبی داشته باشند و به‌صورت مرتب چک شوند.

اگزوز

اگزوز دیزل ژنراتور دقیقا مانند سیستم سوخت‌ رسانی از اهمیت زیادی در عملکرد دیزل‌های ژنراتور برخوردار می‌باشد چرا که اگر عملکرد مناسبی نداشته باشد دیزل شما نیز با مشکل مواجه خواهد شد. همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم دیزل‌های ژنراتور سوخت دریافتی را به انرژی مکانیکی و سپس انرژی الکتریکی تبدیل می‌کنند که این فرایند به میزان زیادی گرماده است و گرمایی که از این فرایند حاصل می‌شود در صورتی که به‌درستی از دیزل شما خارج نشود می‌تواند آسیب‌های جدی را به دستگاه وارد کند.

اگزوز یا همان دیزل ژنراتور این وظیفه را برعهده دارد که گرمای تولید شده را از داخل دیزل به بیرون هدایت کند تا این گرما آسیبی را به دستگاه شما وارد نکند، به همین علت است که آن را یکی از مهم‌ترین اجزای دیزل ژنراتور می‌شناسند. معمولا در مخزن این از آب استفاده می‌شود ولی اگر شما علاقه‌مند هستید تا عملکرد دیزل ژنراتور خود را بهتر کنید می‌توانید از محلول‌های هیدروژنی نیز در داخل مخزن این سیستم‌ها استفاده کنید.

سیستم روغن کاری

آخرین مورد از اجزای دیزل ژنراتور که ما در این مطلب قصد صحبت درباره آن را داریم سیستم روغن کاری دیزل است که همان‌طور که از نامش پیداست وظیفه اصلی آن روانکاری دستگاه شما است که باعث افزایش طول عمر و بهبود کیفیت عملکرد دستگاه شما می‌شود. شما باید میزان روغنی که در مخزن سیستم روغن کاری دیزل ژنراتور وجود دارد را به‌صورت دوره‌ای چک کنید تا مطمئن شوید که روغن داخل مخزن اولاً کیفیت لازم را دارا است و نیازی به تعویض ندارد و ثانیاً به مقدار کافی روغن در مخزن وجود دارد. با بررسی این موضوع می‌توانید تا حدود زیادی به کیفیت خوب عملکرد سیستم خود مطمئن شوید.

بررسی موتور ژنراتور دیزلی و اجزای آن از زاویه ای دیگر

تمام قطعات موتور ژنراتور دیزلی در یک ماشین الکتریکی ترکیب شده که با گرفتن انرژی مکانیکی برای تبدیل آن به انرژی الکتریکی کار می کند. بر خلاف آنچه بسیاری تصورمی کنند، در این دستگاه واقعا برقی تولید نمی شود. عملکرد یک موتور ژنراتور دیزلی بر اساس تئوری القای الکترومغناطیسی مایکل فارادی است. در ادامه زمانیکه در مورد قطعات مختلف موتور ژنراتور دیزلی صحبت می کنیم، این عملکرد را توضیح خواهیم داد.

انواع ژنراتور

انواع مختلفی از ژنراتورها وجود دارد، از جمله:

  • ژنراتورهای بنزینی
  • ژنراتور گازی
  • ژنراتورهای قابل حمل
  • ژنراتورهای اینورتر
  • ژنراتورهای خانگی
  • ژنراتور دیزل

موتور ژنراتور دیزلی چگونه کار می کند؟

موتورهای ژنراتور دیزلی و اجزای آن، انرژی سوخت را به انرژی الکتریکی تبدیل می کنند تا برق مورد نیاز را تأمین کنند. موتورهای ژنراتور دیزلی به طور مداوم یا در حالت آماده به کار برای کاربران مختلف مانند خانه ها، مدارس، بیمارستان ها و مراکز صنعتی برق تولید می کنند.

آنها می توانند آنقدر کوچک باشند که به راحتی حمل شوند یا به اندازه ای بزرگ باشند که در زیرزمین خانه ها یا واحدهای صنعتی جای بگیرند. اندازه موتور ژنراتور دیزلی از این جهت مهم است که مستقیماً با میزان انرژی الکتریکی تولید شده متناسب است. این بدان معنی است که اگر قدرت خروجی مورد نظر بیشتر باشد، اندازه موتور بزرگتر خواهد بود.

اجزا اصلی ژنراتور دیزلی و نحوه کار آنها

دینام

دینام وظیفه تولید برق را برعهده دارد و از بسیاری از قطعات پیچیده تشکیل شده است، اما یکی از مهمترین اجزای آن روتور است که شامل یک شافت می شود. روتور، با انرژی مکانیکی تأمین شده توسط موتور و چندین آهن ربای دائمی که در اطراف آن نصب شده می چرخد و یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند. این میدان مغناطیسی به طور مداوم در اطراف یکی دیگر از اجزای مهم دینام یعنی استاتور می چرخد.

درحقیقت دینام، مجموعه ای از هادی های الکتریکی مختلف است که محکم به دور یک هسته آهنی پیچیده شده است. اصل القای الکترومغناطیسی بیان می کند که اگر یک رسانای الکتریکی ثابت بماند و یک میدان مغناطیسی به دور آن بچرخد، جریان الکتریکی ایجاد می شود.

به طور خلاصه، دینام از انرژی مکانیکی تولید شده توسط موتور ژنراتور دیزلی برای هدایت روتور و ایجاد یک میدان مغناطیسی استفاده می کند. حرکت در اطراف استاتور جریان متناوب ایجاد می کند.

مخزن سوخت

مهم ترین جز موتورهای ژنراتور دیزلی، مخزن سوخت است. سیستم سوخت به طور کلی از یک مخزن سوخت تشکیل شده است که لوله ای آن را به موتور متصل می کند. مخزن سوخت می تواند به به موتور ژنراتور دیزلی متصل باشد و یا به طور جداگانه، سوخت را برای آن تامین کند.

تنظیم کننده ولتاژ

بخش دیگری از اجزای موتور های ژنراتور دیزلی، تنظیم کننده ولتاژ است. تنظیم کننده ولتاژ پیچیده ترین جز یک ژنراتور الکتریکی است. این قسمت دارای یک هدف اصلی است، که تنظیم ولتاژ خروجی است.در واقع، این قطعه، تضمین می کند که موتور ژنراتور دیزلی با ولتاژ ثابت مناسب تولید برق می کند.

در غیاب تنظیم کننده ولتاژ، بسته به دور موتور، نوسانات شدیدی رخ می دهد. دستگاه های الکتریکی که ما در منزل یا محل کار از آنها استفاده می کنیم نمی توانند چنین منبع تغذیه ناپایداری را کنترل کنند. بنابراین، هدف از استفاده از این قطعه تولید یک جریان برق پایدار و یکنواخت است که آسیبی به دستگاه های الکتریکی وارد نکند.

سیستم خنک کننده

یکی دیگر از اجزای موتور های ژنراتور دیزلی سیستم خنک کننده است. مسئولیت سیستم خنک کننده جلوگیری از گرم شدن بیش از حد ژنراتور است. مایع خنک کننده در ژنراتور آزاد می شود، که باعث خنثی کردن تمام انرژی گرمایی اضافی موتور و دینام می شود. سپس مایع خنک کننده تمام این گرما را از طریق مبدل حرارتی می گیرد و آن را خارج از ژنراتور تخلیه می کند.

سیستم اگزور

سیستم اگزوز موتور ژنراتور دیزلی مانند اگزوز ماشین کار می کند که گازهای تولید شده توسط موتور دیزل را گرفته، از طریق سیستم لوله کشی وارد آنها می کند و آنها را از Genset خارج می کند.

قطعات کنترل کننده موتور ژنراتور دیزلی

قطعات کنترل کننده موتور ژنراتور دیزلی شامل قطعات مختلفی از جمله دکمه شروع، یک سوئیچ فرکانس، یک نشانگر سوخت موتور، نشانگر درجه حرارت مایع خنک کننده و موارد دیگر می شود که کاربر را قادر می سازد، کارهای مختلفی انجام دهد یا داده های خاصی را بررسی و کنترل کند. برای کنترل و نظارت بر اجرای عملکرد موتور ژنراتور دیزلی معمولا از کنترل پنل استفاده می شود.

قاب ژنراتور

هر موتور ژنراتور دیزلی باید به طریقی نگه داشته شود و این قاب اصلی مجموعه است که آن را نگه می دارد و در حقیقت، کل ژنراتور را در خود جای داده است. تمام اجزای مختلف موتور ژنراتور دیزلی در این قاب محافظ قرار می گیرند که برای جلوگیری از آسیب، ضد آب است .

موتور ژنراتور

موتور ژنراتور منبع انرژی مکانیکی ورودی به دیزل ژنراتور می باشد. مقدار قدرت موتور دیزلی به طور مستقیم هماهنگ  با حداکثر توان خروجی دیزل ژنراتور می تواند کوپله کاری شود. عوامل بسیار وجود دارد که باید در ذهن داشته باشیم تا یتوانید یک موتور دیزلی مناسب را برای دیزل ژنراتور خود انتخاب نماییم.

نتیجه گیری

شما با نحوه کارکرد موتورهای ژنراتور دیزلی و کلیه اجزای موتورهای ژنراتور دیزلی آشنا شدید. به طور خلاصه، موتور ژنراتور دیزلی انرژی مکانیکی دینام را تأمین می کند که در حضور میدان مغناطیسی و القای الکترومغناطیسی به یک جریان الکتریکی تبدیل می شود و برق واحدهای مسکونی، اداری یا صنعتی را تامین می کند.

 

مرجع مقاله:

https://abcmag.ir/how-does-a-diesel-generator-work/

دکمه بازگشت به بالا