بازاریابی اینترنتیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

سایت بهتر است یا اپلیکیشن؟ پاسخ اینجاست!

سایت بهتر است یا اپلیکیشن؟ هرآنچه باید بدانید

اینترنت فرصتی مغتنم برای بسیاری از مشاغل و کسب و کارهاست تا با کمترین سرمایه و در سریع‌ترین زمان ممکن به موفقیت برسند. در گذشته برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار، اجاره کردن محلی به عنوان مغازه و فروشگاه ضروری بود اما این روز‌ها همه حتی صاحبان مشاغل کوچک و نوپا نیز می‎توانند با سرمایه‌ای بسیار کم برای کسب و کارشان یک وبسایت یا اپلیکیشن فروشگاهی آنلاین طراحی کرده و از این طریق به ارائه خدمات و  فروش محصولاتشان مشغول شوند.

اگر شما هم می‌خواهید کسب و کار خود را از شکل سنتی خارج کرده و به جمع بیزنس‌های آنلاین با هزاران یا حتی میلیون‌ها مشتری از سراسر کشور بپیوندید، در گام اول باید پلتفرم مورد نظرتان را انتخاب کنید. درواقع شما باید تصمیم بگیرید که میخواهید از طریق وبسایت خدمات و محصولاتتان را به مردم ارائه کنید یا از طریق اپلیکیشن؟

اگر هنوز برای این سوال پاسخی ندارید و نمی‌دانید برای کسب و کارتان طراحی سایت بهتر است یا اپلیکیشن، این مطلب را از دست ندهید زیرا اهمیت و مزایا و معایب سایت و اپلیکیشن را بررسی می‌کنیم، تا شما بتوانید بهترین تصمیم را برای توسعه کسب و کارتان اتخاذ کنید.

سایت بهتر است یا اپلیکیشن

سایت بهتر است یا اپلیکیشن؟ اهمیت هرکدام چیست؟

در کنار خیل بیزنس‌هایی که هر لحظه در حال ورود به دنیای اینترنت هستند، برخی از صاحبان مشاغل سنتی همچنان معتقدند اپلیکیشن و وبسایت هزینه اضافه است، و برای افزایش فروش حتما باید مشتری حضورا وارد مغازه شود!

آمار‌ها نشان می‌دهد تنها در کشورمان در نیمه نخست سال 99 میزان خرید‌های اینترنتی مردم با رشد 284 درصدی مواجه شده است! این عدد باورنکردنی تائید می‌کند که داشتن وبسایت یا اپلیکیشن چقدر اهمیت دارد. شیوه و سبک خرید مردم کاملا تغییر کرده و این روز‌ها مردم تمایل بیشتری به خرید آنلاین و اینترنتی دارند.

خود شما هم احتمالا ترجیح میدهید به جای ماندن در ترافیک و گشتن چندین مغازه در سرما و گرما، با چند کلیک ساده کالای موردنظرتان را خرید کنید. کسب وکار‌های مختلف برای ارائه محصولات از روش‌ها و پلتفرم‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. برخی از وبسایت‌های کاری و فروشگاهی و برخی از اپلیکیشن کمک می‌گیرند. اما سایت بهتر است یا اپلیکیشن؟

وقتی به کسب و کار‌های کوچک و بزرگ موفق در دنیا نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که اغلب آن‌ها کار خود را از راه اندازی سایت شیراز یا شهر خود شروع کرده‌ و پس از کسب شهرت و موفقیت برای راحتی کاربران یک نسخه اپلیکیشن نیز ساخته‌اند. درواقع به‌نظر می‌رسد گام اول برای فروش آنلاین و حضور در فضای مجازی راه‌اندازی یک وبسایت است.

با این حال هستند بیزنس‌هایی که از همان ابتدا روی نسخه اپلیکیشن کار کرده‌ و به موفقیت رسیده‌اند. در بخش بعدی با بررسی مزایا و معایب وبسایت و اپلیکیشن به شما در انتخاب پلتفرم مناسب برای کسبوکارتان کمک می‌کنیم.

تفاوت سایت و اپلیکیشن

مزایای طراحی وبسایت و ساخت اپلیکیشن

در این بخش ابتدا به مزایا و سپس به معایب وبسایت و اپلیکیشن برای کسب و کارهای آنلاین می‌پردازیم؛

1. دسترسی به میلیون‌ها مشتری بالقوه

با داشتن یک وبسایت یا اپلیکیشن، شما به میلیون‌ها مشتری بالقوه در سراسر کشور و حتی دنیا دسترسی دارید. درواقع دیگر فرقی نمی‌کند که یک فروشگاه بزرگ در پایتخت باشید یا یک کسبوکار خانگی نوپا در مناطق دورافتاده کشور! با کمترین سرمایه اولیه و صرفا با ارائه چند تصویر از محصولات و معرفی آن میتوانید تعداد بسیار زیادی مشتری و خریدار جذب کنید.

2. یک فروشگاه 24 ساعته دارید!

با داشتن یک وبسایت یا اپلیکیشن فروشگاه شما 24 ساعته باز است و دیگر هیچ خریداری را به دلیل بسته بودن مغازه یا ایام تعطیل از دست نمی‌دهید.

3. تبلیغات ارزان و گسترده

از دیگر مزایای داشتن وبسایت یا اپلیکیشن، امکان استفاده از خدمات یک آژانس دیجیتال مارکتینگ مانند تبلیغات آنلاینِ هدفمند و مقرون به صرفه است. این روز‌ها می‌توانید از انواع روش‌‌های تبلیغات در فضای مجازی نظیر تبلیغات بنری، ارسال پیامک تبلیغلتی، بازاریابی ایمیلی و … یا حتی سئو وب سایت و بهینه سازی موتور جستجو هم استفاده کنید. نقطه اشتراک همه این روش‌ها، بازدهی بالا و قیمت بسیار ارزان آن‌ها می‌باشد.

4. ثبت سفارش و صدور فاکتور به صورت اتوماتیک

از دردسرهایی مثل ثبت سفارش، گرفتن موجودی کالا‌ها و صدور فاکتور به صورت دستی نیز خلاص می‌شوید زیرا تمام این کار‌ها توسط پنل فروشگاهی وبسایت یا اپلیکیشن برای شما انجام می‌شود. بنابراین احتمال بروز خطا و اشتباه به صفر می‌رسد.

معایب راه‌اندازی سایت و اپلیکیشن

برای دسترسی به تمام مزایایی که برشمردیم، شما باید هزینه‌ای را برای طراحی سایت یا اپلیکیشن کنار بگذارید. این میزان هزینه برای طراحی یک وبسایت ساده فروشگاهی چندان زیاد نیست و هر کسب وکاری از پس آن بر می‌آید اما درباره اپلیکیشن ماجرا فرق می‌کند. برای طراحی اپلیکیشن و خدمات پشتیبانی آن به سرمایه قابل توجهی نیاز است که شاید در توان همه کسب و کار‌ها نباشد.

از سوی دیگر صرف هزینه زیاد در ابتدای مسیر و زمانی که هنوز یک کسب و کار در میان مردم جانیفتاده اقدام هوشمندانه‌ای نیست. بنابراین برای انتخاب بین سایت و اپلیکیشن، ضمن بررسی این نکته که مشتریان و مخاطبان کسب و کار شما بیشتر از کدام یک استفاده می‌کنند به میزان بودجه مالی خود نیز توجه داشته باشید.

همچنین این نکته را از یاد نبرید که داشتن وبسایت برای هر کسب و کاری ضروری است و باعث اعتمادسازی می‌شود. طبیعتا مردم از اپلیکیشنی که هیچ وبسایت معتبری پشت آن نباشد خرید نمی‌کنند. البته ناگفته نماند که اپلیکیشن‌ها دسترسی و رابط کاربری آسان‌تری دارند و مردم نیز کار با برنامه‌های موبایل را به کار با وبسایت‌ها ترجیح می‌دهند. به همین دلیل بسیاری از وبسایت‌ها مثل دیجی کالا برای راحتی کاربرانشان نسخه اپلیکیشن نیز طراحی کرده‌اند.

مزایای سایت و اپلیکیشن

نتیجه‌گیری نهایی: سایت بهتر است یا اپلیکیشن؟

احتمالا می‌پرسید بالاخره سایت بهتر است یا اپلیکیشن؟ همان‌طور که در بخش قبل گفتیم اگر هدف شما جلب اعتماد مردم، برندسازی و افزایش فروش با یک هزینه معقول و مناسب است یا آن که یک کسب وکار نوپا هستید، در گام اول بهتر است اقدام به راه‌اندازی وبسایت کنید. در گام‌های بعدی و پس از پیدا کردن تعدادی مخاطب و خریدار وفادار می‌توانید برای گسترش کسب و کار و افزایش راحتی کاربرانتان یک نسخه اپلیکیشن نیز تهیه کنید.

درواقع حتی اگر در ابتدای کار فقط از اپلیکیشن استفاده کنید بالاخره ناچار می‌شوید برای جلب اعتماد مردم، پشتیبانی و غیره یک وبسایت نیز راه‌اندازی کنید. در نهایت فارغ از این که برای ارائه خدمات و محصولاتتان از وبسایت استفاده می‌کنید یا اپلیکیشن، از مدیریت و پشتیبانی سایت و اپ‌تان به طور منظم و دقیق نباید غافل شوید. همچنین، همواره باید به طراحی زیبا، امنیت، کیفیت و رابط کاربری سایت یا اپلیکیشن خود توجه ویژه داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا