سلامتی و پزشکیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

نانوایی لواش پر سود هست یا سنگک؟

سنگک و لواش از جمله نان هایی هستند که در سفره ما ایرانی ها جایگاه خاصی دارند و توانسته اند میزان مصرف بالایی را به خود اختصاص دهند. در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت آرد سنگک با لواش و مزایای وسایل نانوایی لواش با کیفیت صحبت کنیم و از آرد استفاده شده در این نان ها اطلاعاتی را برای شما ارائه دهیم و در مورد این موضوع بحث کنیم.

از جمله تفاوت هایی که نان سنگک با لواش دارد، در آردی است که برای پخت این دو نان استفاده می شود. با کسب اطلاعات کافی در این مورد قادر خواهید بود تا تفاوت این دو نان پر مصرف را تشخیص داده و با توجه به وضعیت بدنی و جسمانی خود به بهترین شکل ممکن سنگک و لواش را مصرف نمایید. در واقع دانستن در مورد خواص هر یک از آرد های استفاده شده در لواش و سنگک باعث می شود که بتوانید یک برنامه غذایی خوب به صورت مناسب برای خودتان تنظیم کنید.  اگر برای شما هم سوالاتی از این قبیل پیش آمده که تفاوت آرد سنگک با لواش چیست؟ نان سنگک با چه آردی درست می شود؟ آرد سنگک برای سلامتی مفیدتر است یا آرد لواش؟ در این مقاله همراه ما باشید، چون که قصد داریم درباره همه این موضوعات اطلاعات مفیدی را برای شما ارائه دهیم.

نان سنگک و نان لواش

شاید عمده ترین تفاوت آرد سنگک با لواش که وجود دارد، در این است که ساختار آرد نان سنگک به گونه ای می باشد که در صورت ماندن طولانی مدت کاملا خشک شده و غیر قابل خوردن می شود، در حالی که نان لواش قادر است تا نرمی و تازگی خود را برای مدت زمان بیشتری حفظ کند.

مورد بعدی که درباره تفاوت آرد سنگک با لواش می توان به آن اشاره نمود، صرفه اقتصادی و ارزان تر بودن نان لواش می باشد که آن را به یک کالای مصرفی متداول تبدیل کرده؛ این در حالیست که قیمت نان سنگک کمی گران تر بوده و تهیه آن به مقدار زیاد ممکن است برای بسیاری از افراد در مقایسه با نان لواش صرفه اقتصادی نداشته باشد. به همین خاطر میزان استفاده روزانه از لواش بسیار بیشتر از نان سنگک می باشد.

ولی از جهتی دیگر نان سنگک نیز از لحاظ طعم و مزه بسیار خوشمزه تر از نان لواش بوده و جزو یکی از خوش طعم ترین نان های ایرانی هست. علت اصلی این تفاوت در طعم و مزه به دلیل تفاوت آرد نان سنگک با لواش و همچنین ویژگی های به کار رفته برای پخت هر کدام از این نانها است. در قسمت بعدی در مورد خواص آرد هر یک از این نان ها به صورت کامل بحث خواهیم کرد.

آرد مورد استفاده در پخت نان سنگک

با این که سنگک جایگاه ویژه و خاصی به عنوان یک نان پر مصرف در بین ما ایرانی ها دارد، ولی هنوز خیلی از افراد نمی دانند که نان سنگک از چه نوع آردی پخته می شود. اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که آرد سنگک چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟ تفاوت آرد سنگک با لواش در چیست؟ بهتر است بدانید که این نوع آرد از مقدار زیادی سبوس تهیه شده و جزو آردهای تیره می باشد.

آرد نان سنگک منبع غنی فیبر، ویتامین و مواد معدنی بوده و مواد لازم و ضروری را برای حفظ سلامت بدن انسان تامین می کند. در مقایسه با آردهای روشن، سبوس موجود در آرد سنگک دو برابر بیشتر است. از جمله خواص مفیدی که سبوس دارد می توان به مواردی مثل جلوگیری از ایجاد بیماری های گوارشی، سرطان روده، سرطان معده، سرطان سینه، بواسیر و… اشاره نمود.

آرد مورد استفاده در پخت نان لواش

جهت پخت نان لواش اغلب از آرد گندم برای این کار استفاده می شود. به طوری که همواره آرد گندم با نام آرد نان لواش نیز معروف بوده است. برای پاسخ به این سوال که آرد لواش چیست؟ بهتر است در ابتدا ترکیبات این نوع آرد را بررسی کنیم. آرد نان لواش دارای ترکیباتی مثل آهن، اسید فولیک، پروتئین و فیبر است؛ این آرد از دانه های گندم تهیه می شود و پس از سبوس گیری با درجه استخراج 85 درصد برای پختن نان لواش به کار می رود.  یکی از اصلی ترین موارد در تفاوت آرد سنگک با لواش در این است که آرد نان لواش جز آردهای روشن به حساب می آید و در مقایسه با آرد نان سنگک سبوس کمتری دارد.

لازم به ذکر است که آرد گندم نیز جهت پخت نان لواش ترکیبات و انواع مختلفی را دارا می باشد. از بهترین آردهای گندمی که برای پختن نان از آن استفاده می شود آرد خبازی نام دارد، که یکی از با کیفیت ترین و سالم ترین آردها به شمار می رود.  از انواع دیگر آردهای گندم که برای پخت نان لواش از آنها استفاده می شود عبارتند از:

  • آرد 150
  • آرد 180
  • آرد فوری
  • آرد جوانه
  • آرد ستاره
  • آرد سوخاری

دستگاه های پخت نان سنگک و نان لواش

یکی دیگر از نکات اساسی در تفاوت آرد سنگک با لواش شیوه پخت آن ها است. برای پختن نان سنگک و لواش از دستگاه های متفاوتی استفاده می شود. دستگاه نانوایی لواش اغلب به شکلی است که بعد از افزودن خمیر به داخل دستگاه فرایند تولید نان شروع شده و در بازه های زمانی منظم نان های پخته شده از داخل دستگاه بیرون می آیند. در واقع این دستگاه ها کار پختن نان لواش را خیلی راحت کرده اند و فرایند صفر تا صد تولید نان را به تنهایی انجام می دهند.

دستگاه نانوایی لواش چون نسبت به شیوه های دستی منظم تر و یکنواخت تر عمل می کند، باعث تولید نان هایی خوش مزه تر و با کیفیت تر در سریع ترین زمان ممکن می شود.

این در حالی است نان سنگک هنوز هم در اکثر مغازه ها به صورت دستی در تنور قرار داده شده و بعد از پخته شدن کامل از آن خارج می شود. در واقع اکثر مصرف کنندگان نان سنگک به جای نان ماشینی نان تنوری را ترجیح می دهند. علت اصلی موضوع این است که دستگاه های پخت سنگک حرفه ای کمتر شناخته شده هستند، و در صورت استفاده از آن ها علاوه بر این که کارایی تولید نان سنگک افزایش پیدا می کند؛ نان های خوشمزه تری تولید می شوند که مدت ماندگاری بیشتری داشته و نسبت نوع سنتی نان سنگک دارای کیفیت بهتری نیز می باشند.

به همین خاطر استفاده از یک دستگاه به روز و پیشرفته باعث می شود علاوه بر افزایش بازدهی و راندمان، رضایت مشتری نیز افزایش پیدا کند؛ که نتیجه آن افزایش فروش و کسب درآمد بیشتر است.

ناگفته نماند؛ برای پخت نان لواش، نان سنگک، نان تافتون و پیتزا می توانید از دستگاه هایی از جمله تنور دوار نانوایی، و تنور دوار رستورانی استفاده کنید.

سوالات متداول

بین نان سنگک و نان لواش بهتر است کدام یک را در سبد غذایی خود جای دهیم؟

تفاوت آرد سنگک با لواش باعث شده هر دو نان دارای خواصی باشند که در دیگری یافت نمی شود. از آنجایی که هر یک از این دو نان نسبت به هم مزیت ها و ویژگی های خاصی دارند، بهتر است که برای برخورداری از یک رژیم غذایی سالم و متنوع هم نان لواش و هم نان سنگک را در برنامه غذایی خود جای دهید.

چگونه تفاوت آرد خوب و سالم را از آرد بد و ناسالم تشخیص دهیم؟

قطعا استفاده از آرد سالم در پخت نان می تواند در سلامت شما نقش موثری داشته باشد به همین دلیل در صورتی که تصمیم به پختن نان خانگی گرفتید، اولین مولفه ای که باید در نظر داشته باشید انتخاب یک آرد خوب است. تفاوت آرد سنگک با لواش مانع از این نمی شود که نتوان آرد خوب و سالم را در هر یک از این نان ها تشخیص داد.
از جمله ویژگی های یک آرد خوب این است که نباید بوی نامطبوع داشته باشد و همچنین دارای رنگ طبیعی مخصوص به خود باشد. به طور کلی رنگ طبیعی و نداشتن بوی نامطبوع از سریعترین و مطمئن ترین روش هایی هست که می توانید تفاوت آرد خوب را از آرد ناسالم تشخیص دهید.

دکمه بازگشت به بالا