عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

بررسی شرایط سنی مهاجرت به ترکیه و تحصیل در آن

تحصیل در ترکیه و بررسی آن

محتوای این مطلب نمایش

تحصیل در ترکیه، شرایط و مدارک مورد نیاز جهت تحصیل در کشور ترکیه و به طور کلی شرایط اخذ اقامت ترکیه از طریق تحصیل در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. چگونه و با چه مدارکی گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه های ترکیه امکان پذیر است؟ آیا تحصیل زیر ۱۸ سال در ترکیه امکان پذیر می باشد؟ هزینه تحصیل در ترکیه میزان شهریه برای تحصیل در مقاطع مختلف چگونه می باشد؟

تحصیل در ترکیه از جهات بسیاری قابل بحث خواهد بود که به صورت ساده و خلاصه، اساسی ترین و مهم ترین نکات پیرامون آن بررسی می شود. ترکیه یکی از نزدیکترین کشورها از نظر جغرافیایی و فرهنگی به ایران است و برخی از هموطنان این کشور را برای ادامه تحصیل انتخاب می کنند. در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی راجع به شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه با کارشناسان موسسه تماس حاصل کرده و مشاوره رایگان تلفنی دریافت نمایید.

شرایط تحصیل در ترکیه

دلایل زیادی برای مهاجرت به ترکیه و تحصیل در این کشور وجود دارد. ترکیه با دارا بودن ویژگی های طبیعی، حمل و نقل و موقعیت خاص جغرافیای خود و نیز سیستم آموزشی بین المللی خود مرکز توجه بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان ایرانی است. دانشجویان و دانش آموزان بین المللی با اقدام برای تحصیل در ترکیه می توانند مدرنیته و سنت را در یکی از امن ترین و پایدارترین کشورهای منطقه تجربه نمایند.

برخی از دانشگاه های ترکیه زبان انگلیسی را به عنوان زبان تدریس و برخی دیگر نیز دوره هایی برای یادگیری زبان انگلیسی ارائه می دهند. مهمتر از همه، کیفیت بالای آموزش، افراد را برای تحصیل در هر نقطه از جهان آماده خواهد کرد. کشور ترکیه طیف گسترده ای از مناطق جغرافیایی را در بر می گیرد و دارای ویژگی های ترکیبی از سه قاره  اروپا ، آفریقا و آسیا است .

ترکیه به دلیل موقعیت مکانی که دارد امروزه حتی در غیرقابل دسترس ترین و یا دور افتاده ترین گوشه های آن، می توان به راحتی رد پای فرهنگ های مختلف را احساس کرد و دید. دانشگاه های ترکیه از استانداردهای بالای تحصیلی و نیز توانایی ارائه مدارک معتبر بین المللی برخوردارند، از این رو همه ساله افراد زیادی این کشور را به عنوان پلی برای رسیدن به مقاصد نهایی خود در کشورهای مطرح جهان انتخاب می کنند.

تحصیل در مدارس ترکیه

به طور کلی تحصیل زیر ۱۸ سال در ترکیه امکان پذیر می باشد. سیستم آموزش ترکیه تحت نظارت و کنترل دولت است و تحصیل در مدارس دولتی این کشور رایگان است. بهتر است متقاضیان عزیز قبل از اقدام برای تحصیل در ترکیه با سیستم آموزشی این کشور آشنا شوند. سال تحصیلی در موسسات آموزش ترکیه به طور کلی از اواسط سپتامبر یا اوایل اکتبر آغاز می شود و تا ماه مه یا اوایل ژوئن ادامه می یابد. همچنین مدارس یک دوره تعطیلات دو هفته ای در زمستان (درماه فوریه) دارند. مراحل و شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه به شرح زیر است:

    آموزش قبل از مدرسه یا پیش دبستانی

     آموزش اختیاری تحت عنوان مهد کودک که تا سن 6 سالگی انجام می شود.

    آموزش ابتدایی

    آموزش ابتدایی اجباری و رایگان است و به مدت هشت سال (5 سال ابتدایی + 3 سال متوسطه)  می باشد.

    آموزش متوسطه

    دوره 4 ساله دبیرستان برای سنین ۱۵ تا ۱۸ سال که برخی از مدارس ممکن است یک سال اضافه تر نیز برای آموزش زبان داشته باشند. دبیرستان ها بیشتر متعلق به دولت هستند و آموزش رایگان ارائه می دهند.

از بین مدارس کشور ترکیه می توان به مدرسه بین المللی استانبول با شهریه سالانه ۲۷.۵۲۵ تا ۹.۴۵۰ دلار در شهر استانبول و مدرسه بین المللی MIF با شهریه سالانه۲۱.۹۶۱ تا ۶.۳۷۳ دلار در شهر ازمیر اشاره کرد. به طور کلی همه ساله دانش آموزان زیادی متقاضی تحصیل در ترکیه هستند که ازاین رو بر آن شدیم تا در این حیطه مطالب مفیدی را برای شما عزیزان گرداوری نماییم.

تحصیل کارشناسی در ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه با تحصیل در دانشگاه های مختلف این کشور امکان پذیر می باشد. مهاجرت تحصیلی به ترکیه به خصوص در مقاطع مختلف دانشگاهی از جمله موضوعاتی است که ذهن بسیاری از مخاطبین را به خود مشغول ساخته است. مدرک لیسانس در ترکیه به طور معمول پس از چهار سال تحصیل اعطا می شود.

پذیرش در دانشگاه ها بر اساس معدل دانش آموزان در مقطع دبیرستان و نتایج حاصل از امتحانات ورودی که به طور مرکزی اداره می شوند، انجام می شود .شرایط مورد نیاز برای اخذ پذیرش و تحصیل در ترکیه در مقطع لیسانس در دانشگاه های این کشور متفاوت است و نمره ی آیلتس مورد نیاز برای دانشگاه ها عموماً بین ۵ تا ۶.۵ می باشد.

برخی از محبوب ترین رشته ها برای تحصیل در ترکیه عبارتند از:

تجارت و مدیریت

بانکداری

مهندسی

فناوری اطلاعات

روابط بین المللی

تجارت بین المللی

گردشگری و توریسم

دانشجویانی که مایل به تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی هستند باید دوره متوسطه خود را به اتمام رسانده باشند. این دانشجویان می توانند به طور مستقیم و یا با شرکت در آزمون در دانشگاه ها برای تحصیل اقدام نمایند.

تحصیل کارشناسی ارشد در ترکیه

 تحصیل در ترکیه در دوره ی تحصیلات تکمیلی یا مدرک کارشناسی ارشد به طور معمول دو سال طول می کشد، اگرچه این موضوع بسته به دانشگاه و رشته می تواند متفاوت باشد.اکثر دوره های کارشناسی ارشد دارای شرایط مشابهی برای پذیرش هستند اما ممکن است بسته به نوع رشته و دانشگاه شرایط متفاوتی برای اخذ پذیرش نیز وجود داشته باشد.

بنابراین بهتر است متقاضیان قبل از اقدام برای تحصیل در ترکیه و اخذ پذیرش شرایط مورد نیاز را در سایت دانشگاه مورد نظر چک نمایند. لازم به ذکر است که نمره آیلتس مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دوره های کارشناسی ارشد دانشگاه های ترکیه عموماً بین ۶ تا ۶/۵ می باشد. برخی از دانشگاه ها علاوه بر مدارک خواسته شده دارای مصاحبه شخصی نیز هستند.

برخی از رشته های پرطرفدار برای تحصیل در ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از:

مدیریت کسب و کار               حقوق

روابط بین المللی     اقتصاد سیاسی بین المللی

مطالعات فرهنگی    مدیریت مهندسی

مهندسی صنایع       فناوری اطلاعات

حسابداری                زیست شناسی و ژنتیک مولکولی

تحصیل دکتری در ترکیه

تحصیل در ترکیه در دوره های دکتری توسط بسیاری از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ارائه می شود. در طول تحصیل در ترکیه و در مقطع دکتری می توان ضمن گذراندن دروس اجباری ، تحقیقات مستقلی را تحت حمایت مالی دانشگاه انجام داد. معمولاً تحصیل در دوره دکتری در کشور ترکیه سه تا چهار سال به طول می انجامد. البته بسته به سطح و محتوای دوره، برخی از دوره ها ممکن است کمی طولانی تر یا کوتاه تر باشند.

شرایط اخذ پذیرش و تحصیل در ترکیه در مقطع دکتری برای هر رشته کاملا متفاوت است و به طور کلی نمره زبان مورد نیاز برای اخذ پذیرش در دوره های دکتری در دانشگاه های ترکیه بین ۶ تا ۷/۵ متغیر است. تحصیل درترکیه در مقطع دکتری معمولاً از مراحل و ارزیابی های بسیار نظام مند و تعریف شده ای پیروی می کنند که در ادامه به توضیح مختصری از آن ها می پردازیم:

    نظارت

    در دانشگاه های کشور ترکیه، چگونگی پیشرفت مراحل پایان نامه افراد توسط کمیته های نظارت مختلف اداره می شود. سرپرست اصلی پایان نامه یکی از اعضای این کمیته خواهد بود.

    امتحان مهارت

    در طول دوره و در مراحل اولیه افراد از طریق شرکت در یک آزمون مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. پروپوزال یا پایان نامه دانشجویان در این مرحله از طریق دو ارزیابی کتبی و یک ارزیابی شفاهی بررسی می گردد. در این مرحله همچنین کمیته داوران تشکیل شده و امتحانات مختلف توسط این کمیته مورد ارزیابی قرار می گیرند.

    امتحان پیگیری

    در طول دوره دکتری، تحقیقات دانشجویان به طور مرتب هر شش ماه توسط کمیته پیگیری ارزیابی می شود. این عملکرد به عنوان یک ارزیابی منظم از پیشرفت دانشجویان ، تضمین می کند که روند دکترای دانشجویان در مسیر درست باشد.

    دفاع از پایان نامه

    پس از اتمام تحقیقات دانشجویان، پایان نامه آن ها توسط هیئت داوران ارزیابی می شود و در این مرحله دفاع از پایان نامه انجام می گردد.

رشته های تحصیلی در ترکیه

دولت ترکیه رشته های تحصیلی متنوعی برای تحصیل در ترکیه در اختیار دانشجویان بین المللی قرار داده است. سطح کیفی دانشگاه های ترکیه بسیار بالا و مطابق با استاندارد ها و نظام آموزشی اروپا می باشد و برنامه دولت ترکیه در رابطه با متقاضیان تحصیل در این کشور بدین صورت می باشد که دانشجویان علاوه بر اخذ مدرک از مهارت کافی برای ورود به بازار کار بهره ببرند. از بهترین رشته هایی که می توان در ترکیه مشغول به تحصیل شد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

منسوجات و طراحی

مدیریت کسب و کار

علوم و مهندسی کامپیوتر

مدیریت

روابط بین الملل

البته در سال های اخیر گرایش های مختلف علوم پزشکی برای ایرانیان بسیار محبوب بوده است. این گرایش های علوم پزشکی شامل موارد زیر می باشند:

پزشکی

دندانپزشکی

داروسازی

از مواردی که بایستی در هنگام انتخاب رشته و تحصیل در ترکیه به آن توجه داشت، بازار کاری موجود برای آن رشته و میزان پول سازی آن رشته می باشد. در جدول زیر به برخی رشته های پردرآمد در ترکیه به همراه میزان درآمد سالیانه هر رشته اشاره شده است.

نام رشته                  درآمد سالیانه (به لیر)

مهندسی نرم افزار   220,000

خلبانی     130,000

پزشک متخصص   112,000

وکالت     118,000

کنترل ترافیک هوایی             100,000

مدیر IT    113,000

مهندسی معدن         100,000

متخصص بیمه        100,000

مشاور مالی             80,000

مشاور مدیریت        122,000

تحصیل در ترکیه به همراه بورسیه تحصیلی

دولت ترکیه مطابق با سیاست های فعلی خود، بطور جدی در صدد ترویج و افزایش تعداد دانشجویان خارجی است که در مؤسسات آموزش عالی ترکیه تحصیل می کنند. این سیاست اتباع کشورهایی از آسیای مرکزی، آفریقا، خاورمیانه و اروپای شرقی را که قصد ادامه تحصیل در ترکیه را دارند به طور ویژه مورد هدف قرار می دهد. این کار تا حدودی نتیجه ای از تلاش های دولت ترکیه برای حفظ موقعیت پیشرو منطقه ای و جهانی است.

بر این اساس دولت ترکیه متعهد است تا بورسیه های بیشتری را به دانش آموزان متقاضی تحصیل در ترکیه ارائه دهد و در یافتن سایر فرصت های بودجه برای افزایش تعداد دانشجویان بین المللی در این کشور کمک کند. علاوه بر این، با افزایش تعداد دانشگاه های دولتی، تعداد دانشجویان بین المللی افزایش می یابد. از سال 1992 تعداد دانشجویان بین المللی که به نوعی کمکهای مالی دریافت کرده اند به 15.000 نفر رسیده است.

کشور ترکیه دانشجویان سراسر جهان را به منظور اعطای بورس تحصیلی می پذیرد. شرط زبان برای دریافت این بورس تحصیلی شرکت در دوره های یک ساله زبان ترکی است و دانشجویان با معیارهایی همچون قبولی در آزمون ورودی دانشگاه، نمرات خوب زبان، معدل خوب، مدرکCGPA ، و پیشینه تحصیلی به همراه مقالات بین المللی چاپ شده برای تحصیل در ترکیه انتخاب می شوند.

Turkiye Burslari                 این بورس تحصیلی توسط دولت ترکیه تامین می شود و به دانشجویان آسیای مرکزی، آفریقا، خاورمیانه و اروپای شرقی تعلق می گیرد.

Tubitak                 شورای تحقیقات عالی و فن آوری ترکیه کمک های مالی را برای ارائه برنامه های پژوهشی در نظر گرفته است که بیشتر برای شهروندان ترکیه است.

بانک توسعه اسلامی ISDB     تامین بودجه برای تامین برنامه های پژوهشی دکترا در علوم مختلف برای دانشجویان در کشور های عضو این سازمان و جوامع مسلمان.

بورس تحصیلی دانشگاه عبدالله گل       این بورسیه مختص دانشجویان مقطع کارشناسی است و درخواست آن برای تمامی دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی امکان پذیر است. این بورس تحصیلی به رشته هایی از قبیل ژنتیک،معماری،مدیریت کسب و کار و مهندسی تعلق می گیرد و دانشجویان با معیار هایی همچون معدل مقطع دبیرستان،نمره آزمون تافل،شرکت در آزمون های SAT, IB و یا ACT مورد بررسی قرار می گیرند.

شرایط سنی تحصیل در ترکیه

از مسائل مهمی که می بایست در هنگام اخذ پاسپورت ترکیه از طریق تحصیل به آن توجه داشته باشید، شرایط سنی تحصیل در ترکیه و گپ تحصیلی می باشد. گپ تحصیلی به فاصله زمانی بین دو مقطع تحصیلی یا به طور کلی هر گونه وقفه و فاصله تحصیلی، گفته می شود. در اکثر کشورها برای پذیرش دانشجویان بین الملی شرایط سنی تعیین می کنند و هر متقاضی با داشتن سن و گپ تحصیلی معینی مجاز به تحصیل می باشد.

ترکیه از کشورهایی می باشد که برای تحصیل هیچگونه شرایط سنی و گپ تحصیلی مشخص نکرده است و مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل با هر سنی امکان پذیر می باشد. البته دقت نمایید که ممکن است برخی از دانشگاه های ترکیه شرایط سنی خاصی را مد نظر داشته باشند. از متقاضی مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل و اخذ بورسیه تحصیلی هستید باید بدانید که برای کسب بورسیه تحصیلی ترکیه محدودیت سنی وجود دارد. در زیر به حداکثر سن جهت اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه اشاره شده است:

متقاضی اخذ بورسیه مقطع کارشناسی: 21 سال

متقاضی اخذ بورسیه مقطع کارشناسی ارشد: 30 سال

متقاضی اخذ بورسیه مقطع دکتری: 35 سال

هزینه تحصیل در ترکیه

مهاجرت تحصیلی به ترکیه به طور متوسط شامل هزینه هایی برای متقاضیان می شود که در ادامه به بررس برخی از آن ها می پردازیم. یک دانشجوی بین المللی برای طول دوره تحصیل خود در ترکیه تا حدود  ۴۰۰ دلار در ماه برای هزینه های اقامت، غذا، پوشاک، سرگرمی، حمل و نقل و تلفن هزینه می کند.

کتاب و هزینه های اداری تقریبا  ۱۵۰دلار در هر ترم است. البته به یاد داشته باشید که این رقم به محل زندگی ، شیوه زندگی و دوره تحصیلی بستگی دارد. تحصیل در ترکیه از جمله کم هزینه ترین برنامه های تحصیلی برای دانش آموزان متقاضی تحصیل در خارج از کشور است.

هزینه های عمومی در هر ترم برای متقاضیان تحصیل در ترکیه به صورت میانگین در جدول زیر آورده شده است:

اقلام دیگر               غذا          حمل و نقل              مسکن

اینترنت

27/89لیر

                یک وعده در رستوران

25  لیر

                بلیط حمل و نقل عمومی

3 لیر

                اجاره ماهانه آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر

1.391 لیر

باشگاه ورزشی

84/143لیر

                یک بطری آب

34/1 لیر

                تاکسی

میانگین 5 لیر

                اجاره ماهانه آپارتمان 1 خوابه خارج از مرکز شهر

 874لیر

هزینه های آب،برق،گاز

74/387لیر

                یک کیلوگرم برنج

61/8 لیر

                گازوییل

88/6 لیر

                اجاره ماهانه آپارتمان 3 خوابه

1.484- 2.394

لیر

کار حین تحصیل در ترکیه

به طور کلی انجام مشاغل پاره وقت یکی از کمکهای مالی است که دانشجویان برای مهاجرت تحصیلی به ترکیه می توانند در طول تحصیل خود از آن استفاده کنند. ساعات کار در این نوع از مشاغل کمتراز ۳۰ ساعت در هفته است و بنابراین دانش آموزان می توانند وقت کافی برای تمرکز بر روی تحصیلات خود داشته باشند.

هر منطقه ای برای مشاغل پاره وقت انواع و فرصت های مختلفی دارد که در اختیار دانشجویان قرار می گیرد و برای اینکه دانشجویان به عنوان کارمند پاره وقت استخدام شوند، ابتدا باید تحقیق کنند و مشاغل مناسبی را پیدا کنند که پاسخگوی نیازها و زمانبندی آنها باشد. تحصیل در ترکیه فرصت مناسبی را برای آشنایی دانشجویان با بازار کار جهانی فراهم می کند.

در ضمن هم دانشگاه های دولتی و هم خصوصی کارمندان غیر ترک را استخدام می کنند که از آن ها دانشگاه های بوگازیچی (استانبول) و دانشگاه فنی خاورمیانه (آنکارا) که هر دو دولتی هستند و از جمله دانشگاه های خصوصی نیز می توان به دانشگاه های سابانچی، کوچ و بیلگی (همه در استانبول) و بیلکنت (آنکارا) اشاره کرد.

علاوه بر این ، اکثر دانشگاه ها دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترا را در قالب یک دوره بورس تحصیلی کامل استخدام دانشجویی می کنند. بعضی اوقات ممکن است بورس های تحصیلی کامل به دانشجویان بین المللی کمک کند که برخی از اساتید را برای انجام وظایف خاص از جمله تدریس، انجام تحقیق یا تهیه آماری و غیره یاری دهند. در همه این موارد دانشجویان بین المللی برای یادگیری و تدریس به زبان ترکی الزامی ندارند.

تحصیل در ترکیه و بررسی ویزای همراه

اجازه اقامت خانواده برای متقاضیان تحصیل در ترکیه نوع جدیدی از اجازه اقامت است که با قانون خارجی ها و حمایت های بین المللی به سیستم حقوقی ترکیه معرفی شده است. دانشجویان می توانند پس از اقدام برای تحصیل در کشور ترکیه در طول دوره تحصیلی خود درخواست ویزای همراه بدهند.

مدت زمان این ویزا حداکثر ۲ سال است، اگر چه این مدت زمان قابل تمدید نیز خواهد بود. بر این اساس افراد می توانند بدون نگرانی در رابطه با اقامت همراه خود برای تحصیل در ترکیه اقدام نمایند. ضمناً لازم به ذکر است که افراد ایرانی می توانند به مدت ۹۰ روز بدون ویزا در کشور ترکیه اقامت داشته باشند. به طور کلی طبق ماده 34 قانون جدید، اجازه اقامت همراه به هسمر و فرزندان زیر 18 سال متقاضی داده خواهد شد.

معرفی دانشگاه های برتر ترکیه

در ترکیه بیش از ۲۰۰ دانشگاه وجود دارد که اکثر آنها توسط ایالت اداره می شوند که بیشتر این مؤسسات نسبتاً جدید هستند. در سال  ۱۹۷۰ فقط 8 موسسه دولتی در ترکیه وجود داشته است. یکی از برترین دانشگاه های ترکیه دانشگاه بین المللی آنتالیا است که در سال ۲۰۱۲ و با هدف استخدام بیش از نیمی از دانشجویان خود در خارج از ترکیه تأسیس شد.

متقاضیان تحصیل در ترکیه با آگاهی از شرایط دانشگاه های برتر این کشور قادر خواهند بود برای تحصیل در بهترین دانشگاه ها اقدام نمایند. هر دو دانشگاه دولتی و خصوصی در ترکیه با  توافقنامه بولونیا که برنامه های درجه بندی را در سراسر اروپا استاندارد می کند، مطابقت دارند و بسیاری از دانشگاه های ترکیه شرکت کننده در برنامه اراسموس هستند که از تبادل دانشجویی بین المللی پشتیبانی می کند.

رتبه دانشگاه            نام دانشگاه               رتبه جهانی

1              دانشگاه کوچ            448

2              دانشگاه بیلکنت       456

3              دانشگاه صابانچی    501-510

4              دانشگاه فنی خاورمیانه            551-560

5              دانشگاه بوغازیچی 571-580

6              دانشگاه فنی استانبول              651-700

7              دانشگاه آنکارا         801-1000

8              دانشگاه قاضی         801-1000

9              دانشگاه حاجت تپه   801-1000

10           دانشگاه استانبول     801-1000

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی ترکیه

از مهمترین مواردی که می بایست در تهیه آن دقت لازم را داشته باشید، مدارک لازم برای تحصیل در ترکیه می باشد چراکه هر گونه نقصی در مدارک ممکن است شما را از مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل باز دارد. از مدارک و شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه و درخواست ویزای دانشجویی ترکیه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عنوان      توضیحات

فرم تکمیل شده درخواست ویزای دانشجویی ترکیه               –

گذرنامه معتبر         –

عکس های بیومتریک مطابق با شرایط عکس ویزای ترکیه                 –

بلیط پرواز رزرو شده             –

بیمه مسافرتی برای اقامت در ترکیه       –

نامه پذیرش تحصیلی               –

پرینت پرداخت شهریه دانشگاه               در صورت نداشتن بورسیه تحصیلی

مدارک تحصیلی قبلی              –

اثبات تمکن مالی شامل           به صورت پرینت حساب بانکی

نامه حمایت مالی     اگر والدین یا شخص دیگری حامی اقامت و تحصیلات متقاضی در ترکیه باشند

اثبات داشتن محل اسکان در ترکیه         رسید اجاره خوابگاه، اجاره نامه منزل، خانه اقوام در ترکیه، …

موقعیت کار پس از تحصیل در ترکیه

دانشجویانی که متقاضی کار در ترکیه پس از اتمام تحصیل خود هستند لازم است بدانند که فرصت های شغلی در این کشور وضعیت امیدوار کننده ای برای کسانی که زبان ترکی بلد نیستند نخواهد داشت و ممکن است حقوق پرداختی به این اشخاص مبلغ راضی کننده ای نباشد. با این وجود ممکن است فرصت های غافلگیر کننده ای در بازار ترکیه برای کسانی که برای تحصیل در ترکیه اقدام کرده اند وجود داشته باشد.

اولین کاری که دانشجو باید انجام دهد این است که چشم انداز شغلی خود را در اینترنت جستجو کند و یک رزومه کاملاً آماده تهیه کرده که بتواند آن ها را معرفی نماید. بسیاری از شرکت های ترکی انگلیسی صحبت می کنند، برخی از آنها به آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، عربی، روسی و غیره صحبت می کنند. متقاضی قطعاً به مصاحبه دعوت می شود و می بایست این مرحله را رد کند.

برخی از بهترین و پردرآمد ترین و حرفه ای ترین سازمان های ترکیه در سفارتخانه ها، کنسولگری ها و سازمان های غیر دولتی مختلف است اما رقابت برای کار در آن ها همیشه شدید است. یک امکان دیگر این است که متقاضی تحصیل در ترکیه بتواند زبان مادری خود و یا زبان های دیگری که به آن ها تسلط دارد را در یک آموزشگاه زبان خصوصی آموزش دهد. برخی از شرکت های بزرگ بین المللی یا سازمان های مطبوعاتی هستند که به یکی از شعبه های خود واقع در سراسر ترکیه به یک فرد خارجی احتیاج دارند. و متقاضیان می توانند برای آن ها رزومه ارسال نمایند.

از سویی دیگر دانشجویان پس از مهاجرت تحصیلی به ترکیه می توانند خود به دنبال شغل هایی مرتبط با رشته خود باشند و در شرکت های مربوطه مشغول به کار شوند. به طور کلی پس از اینکه متقاضی کار مورد نظر را در ترکیه پیدا کرد ممکن است از وی درخواست شود که کشور را ترک نموده و مجددا از کشور خود برای اخذ ویزای کاری اقدام شود در این صورت متقاضی می بایست به کشور خود برگشته و از آنجا برای دریافت ویزای کاری و اقامت کاری موقت اقدام نماید.

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل در ترکیه

متقاضیانی که پس از اتمام تحصیلات خود در کشور ترکیه اقدام به کار و یا سرمایه گذاری می کنند به هنگام درخواست ویزای کاری اگر با درخواست ویزای آن ها موافقت شود، در ابتدا ویزای کاری یک ساله دریافت خواهند کرد و پس از آن در صورتی که بتوانند ویزای خود را تمدید نمایند، ویزای سه ساله دریافت خواهند کرد و پس از اتمام این سه سال با تمدید مجدد ویزای ۶ ساله دریافت خواهند کرد. طبق قوانین کشور ترکیه اگر شخص به مدت ۸ سال در این کشور اقامت داشته و ۶ سال از آن را به کار مشغول بوده باشد، امکان درخواست اقامت دائم برای وی وجود دارد.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه تحصیل در ترکیه

✅ آیا تحصیل در ترکیه رایگان است؟

خیر. برای تحصیل در دانشگاه های ترکیه باید شهریه بپردازید مگر اینکه بورسیه تحصیلی دریافت کرده باشید.

✅ آیا بدون مدرک زبان می توان در ترکیه تحصیل کرد؟

برای اینکه شانس دریافت ویزا پایین نیاید، توصیه می شود حتما مدرک زبان ارائه دهید.

✅ آیا می توان از دانشگاه های ترکیه بورسیه تحصیلی گرفت؟

بورسیه تحصیلی معمولاً در مقطع دکترا اعطا می شود و شما باید رزومه ای قوی شامل مدرک زبان با نمره بالا، مقالات چاپ شده در مجلات علمی بین المللی، معدل بالا و … ارائه دهید.

✅ آیا پس از پایان تحصیل می توان در ترکیه کار کرد؟

پس از فارغ التحصیلی به شما فرصت داده می شود تا در کشور ترکیه به جستجوی کار بپردازید. در صورتی که در شغلی مناسب استخدام شوید می توانید اقامت خود را به نوع کاری تغییر دهید.

✅ چگونه در ترکیه تحصیل کنیم و برای تحصیل در ترکیه چه باید کرد؟

برای تحصیل در دانشگاههای ترکیه باید با ارائه مدارک تحصیلی خود درخواست پذیرش دهید. معمولا دانشگاه ها بر اساس نمرات متقاضی و نتیجه آزمون ورودی دانشگاه به دانشجویان پذیرش می دهند.

تحصیل در ترکیه و سخن پایانی

تحصیل در ترکیه و شرایط اخذ ویزای آن، در این مقاله به تحریر درآمد. از آنجا که اقامت کشور ترکیه به سبب دسترسی آسان و امکانات مناسب این کشور مدنظر افراد بسیاری است، بر آن شدیم پیرامون مسائل مهمی در خصوص ویزای تحصیل ترکیه و تحصیل در مقاطع مختلف در این کشور مطالبی را مورد ارزیابی قرار دهیم تا راهنمای شما مخاطبان همیشگی ما باشد.

چگونگی تحصیل در ترکیه، لیست بهترین دانشگاه های ترکیه، چگونگی کار کردن پس از تحصیل در ترکیه، هزینه های زندگی در ترکیه و نکات مربوط به قوانین و چگونگی اقامت تحصیلی در این کشور از جمله مواردی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. امیدواریم توانسته باشیم سوالات شما در خصوص تحصیل در کشور ترکیه را پاسخ گفته باشیم.

در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی می توانید با مشاوران مجرب ما در امر حقوق بین المل در موسسه تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان تلفنی دریافت نمایید. همچنین می توانید در قسمت انتهای مقاله، در قسمت دیدگاه (ثبت پرسش) نظرات و پرسش های خود را در باب تحصیل زیر ۱۸ سال در ترکیه یا به طور در مورد شرایط مهاجرت تحصیلی به ترکیه بیان نموده و پاسخ خود را در کوتاه ترین زمان ممکن دریابید.

شرایط عمومی اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال

ترکیه یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیاست که در سال‌های اخیر، افراد زیادی از سراسر دنیا و مخصوصاً کشورمان به آن مهاجرت کرده‌اند. بسته به شرایط سنی و وضعیت تاهل، قوانین و شرایط دریافت ویزا و اقامت ترکیه می‌تواند متفاوت باشد.

یکی از شرایطی که برای بسیاری از افراد جای سوال دارد، شرایط دریافت اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال است. این افراد که زیر سن قانونی هستند، شرایط مهاجرتی متفاوتی نسبت به دیگر افراد دارند که در ادامه قصد داریم در مورد انواع روش‌های دریافت ویزای ترکیه برای این افراد، مدارک مورد نیاز و قوانین مربوط به آن بیشتر توضیح دهیم.

انواع روش‌های دریافت اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال

افراد زیر 18 سال می‌توانند به دو روش کلی نسبت به دریافت ویزای این کشور اقدام نمایند. که در ادامه هر کدام از این دو روش، قوانین و مدارک موردنیازشان به طور کامل توضیح داده شده است.

مهاجرت دانش آموزی و تحصیلی

یکی از رایج‌ترین روش‌های دریافت اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال، از طریق اقامت تحصیلی است. فرزند شما در هر سنی که باشد می‌تواند برای تحصیل در مدارس این کشور درخواست اقامت دهد. در هر صورت از آنجایی که او زیر سن قانونی است، اگر بخواهد در این دوران به صورت مستقل در ترکیه زندگی کند، باید رضایت‌نامه‌ی قانونی والدینش را به سفارت ارائه دهد.

بسته به مدرسه‌ی مورد نظر روش‌های مختلفی برای دریافت اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال به روش تحصیلی وجود دارد.در بسیاری از موارد شما می‌توانید به راحتی فرزندتان را در این مدارس ثبت‌نام کنید اما گاهی او مجبور خواهد بود که در آزمون‌های ورودی آنها شرکت کند. در نهایت بعد از قبولی و ثبت ‌نام، باید فردی را به عنوان کفیل فرزند خود معرفی کنید که اقامت ترکیه را داشته باشد. همچنین اثبات تمکن مالی نیز یکی از مراحل مهم در مهاجرت تحصیلی فرزندان به این کشور است.

زیرا تحصیل در ترکیه اگرچه برای شهروندان آن رایگان است، اما برای خارجی‌ها با پرداخت شهریه همراه است.دریافت اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال می‌تواند مزایای زیادی داشته باشد. به عنوان مثال جدا از این که فرزند شما اجازه‌ی اقامت در یکی از بهترین کشورهای آسیایی- اروپایی با فرهنگی نزدیک به کشورمان را خواهد داشت و می‌تواند از امکانات رفاهی و شهروندی بسیاری که در اختیارش قرار داده می‌شود استفاده کند، بلکه می‌تواند در یکی از بهترین سیستم‌های آموزشی دنیا تحصیل کرده و شانس خود را برای ورود به دانشگاه‌های تراز اول دنیا افزایش دهد.

مدرک مدارس ترکیه در بسیاری از کشورهای دنیا قابل‌قبول است. بعلاوه بعد از اتمام دوره‌ی تحصیلی، دانش‌آموز می‌تواند برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه اقدام کرده و اقامت خود را تمدید کند و حتی بعد با پیدا کردن شغل مناسب آن را به ویزای کاری تغییر دهد.

مدارک دریافت ویزای دانش آموزی ترکیه

قبل از هرگونه اقدام برای دریافت اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال به روش تحصیلی، شما باید به دنبال روشی برای اثبات تمکن مالی خود باشید که مسئله‌ی مهمی است. از آنجایی که افراد زیر 18 سال امکان کار حین تحصیل را ندارند، والدین آنها باید ثابت کنند که امکان پرداخت شهریه‌یشان را دارند.

شهریه‌ی مدارس بسته به امکانات آن و شهر مورد نظر از 15 تا 30 هزار دلار در سال متغیر است. این هزینه به جز هزینه‌ی کلاش‌های آموزشی و شهریه‌ی مدرسه شامل هزینه‌ی کلاس‌های فوق‌برنامه‌، وعده‌های غذایی، کتاب‌ها و استفاده از سایر امکانات مدرسه است.

سایر مدارک مورد نیاز برای دریافت اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال در مهاجرت تحصیلی به شرح زیر است:

    ریزنمرات سال‌های تحصیلی قبل در صورت وجود به همراه ترجمه‌ی رسمی آنها

    پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار

    انگیزه نامه‌ی تحصیلی

    توصیه نامه از معلمین قبلی در صورت وجود

    گواهی نامه‌ی سلامت دانش آموز

    عکس رنگی

    مدرک زبان مورد نیاز (بسته به مدرسه متفاوت است)

    جوایز و افتخارات تحصیلی دانش آموز در صورت وجود

در کنار همه‌ی اینها نامه‌ی پذیرش از مدرسه‌ی مورد نظر نیز نیاز است. با در دست داشتن موارد این لیست می‌توانید به سفارت ترکیه مراجعه کرده و فرایند دریافت ویزای تحصیلی دانش آموزی برای اقامت در ترکیه را آغاز کنید.

مهاجرت به صورت خانوادگی و با ویزای همراه

یکی دیگر از روش‌های دریافت اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال از طریق ویزای همراه است. افرادی که به این کشور مهاجرت می‌کنند می‌توانند از طریق ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال خود نیز، اقامت دائم این کشور را دریافت کنند. در نهایت بعد از این که آنها به سن قانونی رسیدند، می‌توانند برای دریافت ویزای اقامت در ترکیه به صورت مستقل اقدام نمایند. موضوع مهم این است افرادی که از این طریق به ترکیه مهاجرت می‌کنند، اجازه‌ی تحصیل در این کشور را خواهند داشت.

استفاده از ویزای همراه برای انواعی از روش‌های مهاجرتی از جمله ثبت شرکت در ترکیه، سرمایه‌گذاری، مهاجرت کاری و تحصیلیِ والدین ممکن است. همچنین باید توجه داشته باشید که مهاجرت خانوادگی می‌تواند به طرق مختلف انجام شود که هر کدام، قوانین خاص خود را دارند:

    مهاجرت یکی از والدین: در شرایطی که تنها یکی از والدین قصد مهاجرت به این کشور را دارند، اجازه‌ی کتبی والدی که در ایران مانده است، الزامی است.

    مهاجرت والدین مطلقه: در مورد اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال که والدین آنها از هم جدا شده‌اند، والدی که قصد مهاجرت به این کشور را دارد، باید نامه‌ی رسمی حضانت از کودک را ارائه کند. این موضوع در مورد فوت یکی از والدین نیز صدق می‌کند و گواهی فوت آنها باید در مدارک ارائه شده به سفارت وجود داشته باشد.

مهاجرت افراد زیر 18 سال و مسئله‌ی سربازی

یکی از سوالاتی که در مورد اخذ شهروندی ترکیه برای افراد زیر 18 سال مطرح می‌شود، شرایط مربوط به سربازی و وضعیت نظام وظیفه است. سن سربازی 18 سال تمام است از این رو در شرایطی که افراد بالای 18 سال باید برای خروج از کشور و مهاجرت، کارت پایان خدمت داشته باشند، این شرط برای افراد زیر 18 سال وجود ندارد. در اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال تنها به رضایت والدین نیاز است.

گواهی تولد برای اقامت افراد زیر 18 سال

یکی از مهمترین نکات در مورد اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال، تعیین هویت والدین فرد است. از آنجایی که فرد زیر سن قانونی است باید، مدارک مربوط به والدین یا سرپرستان او به طور کامل به سفارت ارائه شوند. یکی از مدارک مهم در این زمینه، گواهی تولد است. در شرایطی که فرزند شما در ایران به دنیا آمده باشد برای دریافت این گواهی تنها کاری که باید انجام دهید این است که با در دست داشتن شناسنامه و پاسپورت هر دو والد و فرزند به سفارت مراجعه کنید.

در این مرحله باید برای دریافت گواهی تولد هزینه‌ی آن را به حساب سفارت واریز کنید و در عرض یک تا دو روز ترجمه‌ی شناسنامه به شما ارائه می‌شود که همان گواهی تولد مورد نیاز برای اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال است. حالا نوبت آن است که شناسنامه‌ی ترجمه شده را به مهر و امضای یکی از شعبات کایما کیملیک برسانید. این ترجمه بدون مهر و امضا هیچ ارزشی ندارد و قابل استفاده نیست.

در شرایطی که فرزند در ترکیه به دنیا آمده باشد، می‌توانید تولد کودک خود را با ارائه‌ی مدارک لازم در یکی از یکی از کنسولگری‌های کشورتان که به شما نزدیک‌تر است به ثبت برسانید و از این طریق گواهی تولد فرزندتان را از کشور خودتان دریافت کنید.

    مدارکی که کنسولگری برای ارائه‌ی این گواهی تولد نیاز دارد به شرح زیر است:

    گزارش تولد بیمارستان

    پاسپورت معتبر والدین

    گواهی تولد والدین

    سند ازدواج والدین و در صورت طلاق، حکم طلاق به همراه مدارک حضانت فرزند و در صورت فوت والدین، گواهی رسمی فوت

    فیش واریز هزینه‌ی ثبت نام

سایر قوانین مهاجرتی مربوط به افراد زیر 18 سال

مسئله‌ی اثبات والدین و تعیین کفیل مهم‌ترین و اصلی‌ترین مدرک در مورد دریافت اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال است. در نتیجه از این نظر مدارک شما باید تکمیل باشد و مدارکی مانند گواهی تولد، شناسنامه‌ها، سند ازدواج، گواهی طلاق و گواهی فوت (درصورت وجود)، و به طور کلی هر مدرک دیگری که والدین رسمی کودک را به دولت ترکیه معرفی می‌کند، موجود باشد.

وجود بیمه‌ی سلامتی برای دریافت اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال ضروری نیست اما به شدت پیشنهاد می‌شود زیرا هزینه‌های بهداشتی در این کشور نسبتاً بالاست و حتی در مورد بیماری‌های ساده‌ای مانند سرماخوردگی، بدون بیمه مجبور به پرداخت هزینه‌های زیادی هستید.

موضوع بعدی مسئله‌ی معادل سازی مدارک تحصیلی است. برای اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال چه بخواهید از طریق مهاجرت دانش‌آموزی اقدام کنید یا از طریق مهاجرت تحصیلی، مسئله‌ی ادامه‌ی تحصیل دانش آموز و معادل سازی مدارک پیش می‌آید. در بعضی از مواقع از دانش آموز، آزمون تعیین سطح می‌گیرند اما در بسیاری از موارد چنین نیست و همان مدارک تحصیلی دانش آموز در ایران پذیرفته می‌شود. همچنین شما این شانس را دارید که برای مدارس ایرانی ترکیه درخواست پذیرش بدهید.

این مدارس که به طور ویژه در آنکارا و استانبول واقع شده‌اند، از سیستم آموزشی ایران پیروی می‌کنند و به طور ویژه برای زمانی مناسب هستند که فرد قصد برگشت به کشور را دارد. بعلاوه دریافت پذیرش از این مدارس به مراتب راحتتر است.

هزینه‌های مربوط به زندگی و تحصیل کودک نیز بسته به نوع مدرسه و شهر محل زندگی می‌تواند متفاوت باشد. هزینه‌های زندگی در شهرهای بزرگی مانند آنکار و استانبول به مراتب از شهرستان‌های این کشور بیشتر است. بعلاوه اگرچه مدارس دولتی این کشور نیز برای خارجیان رایگان نیستند، اما هزینه‌ی تحصیل در آنها به مراتب از هزینه‌ی تحصیل در مدارس خصوصی بیشتر است.

سوالات متداول

    بعد از رسیدن فرد به سن قانونی چه اتفاقی برای وضعیت اقامت او رخ می‌دهد؟

افراد بعد از آنکه به سن قانونی می‌رسند می‌توانند به صورت مستقل و با توجه به شرایط خود به دنبال دریافت اقامت این کشور باشند. یکی از بهترین روش‌ها، ادامه دادن به اقامت تحصیلی است. فرد می‌تواند با شرکت در آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های ترکیه، اقدام به تحصیل در دوره‌های تکمیلی کند. بعد از پایان این دوره، این امکان وجود دارد که با پیدا کردن شغل مناسب و بستن قرارداد با یک کارفرمای ترکیه‌ای، ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری و پس از آن به اقامت دائم این کشور تبدیل کنید.

    آیا مدرک زبان ترکی برای مهاجرت افراد زیر 18 سال لازم است؟

ارائه‌ی مدرک زبان معتبر در روند دریافت اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال ضروری نیست. با این حال در شرایطی که موضوع اقامت تحصیلی مطرح باشد، ممکن است بسته به مدرسه‌ی انتخابی، به مدرک زبان ترکی یا انگلیسی نیاز داشته باشید.

    مزایای مهاجرت افراد زیر 18 سال به ترکیه چیست؟

اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید، بهترین زمان اقدام زیر سن قانونی است. در مورد افرادی که در این سن قصد مهاجرت به ترکیه را دارند، کمترین سخت‌گیری‌ها انجام می‌شود و آنها می‌توانند به راحتی ویزای خود را دریافت کرده و با ورود به ترکیه از مزایای زندگی در این کشور بهره‌مند شوند.

دریافت اقامت ترکیه

دریافت اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال، با کمک کارشناسانی که در این زمین تخصص کافی دارند و  می‌دانند باید از کجا شروع کنید و چه مراحلی را طی کنید، می‌تواند تجربه‌ی جدیدی از مهاجرت را برایتان ایجاد کند. ما در موسسه‌ی خود، به صورت تخصصی در زمینه‌ی مهاجرت به ترکیه مشاوره‌های لازم را در اختیارتان قرار داده و نه تنها می‌توانیم به تمام سوالات شما در مورد مهاجرت پاسخ دهیم، بلکه می‌توانیم این فرایند را برایتان آغاز کرده و در دریافت هر چه سریعتر ویزای مورد نظر به شما کمک کنیم.

دریافت اقامت ترکیه برای افراد زیر 18 سال تنها یکی از خدمات موسسه‌ی ماست. به جز این در زمینه‌های مختلف دیگری مانند، خرید ملک در ترکیه، تحصیل در ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، دریافت شهروندی ترکیه، ثبت ازدواج، افتتاح حساب و …. به طور کلی هر خدمت دیگری در زمینه‌ی مهاجرت به ترکیه و دریافت اقامت این کشور می‌توانید روی کمک موسسه‌ی ما حساب کنید. ما شرایطی را برایتان فراهم می‌کنیم که بتوانید در سریعترین زمان ممکن به اهداف مهاجرتی خود برسید.

دکمه بازگشت به بالا