عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

نحوه تعمیر پنل آیفون تصویری تابا و مشکلات احتمالی در آن

با ورود آیفون های تصویری به بازار ایران و ورود برندهایی نظیر کوماکس شرکت های ایرانی جهت عقب نماندن از این رقابت تنگاتنگ وارد میدان شدند و پا در عرصه تولید آیفون های تصویری چهارسیمه نمودند. ازین رو شرکتهایی نظیر تابا و تابان نیز رقابت خود را شروع نمودند. حال با وجود تعداد زیادی از آیفون های تصویری تابا و تابان در بازار ایران نیاز به دانش تابا و تابان نیز به چشم می خورد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا تعمیر آیفون تصویری در مشهد را آموزش دهیم. آیفون های تصویری تابا برخلاف دیگر آیفون های تصویری چهارسیمه نحوه عملکرد متفاوتی داشته و نیاز به بررسی دقیقتری دارند ازین رو تا انتهای این مطلب ما را یاری نمایید. در این مطلب نمایندگی آیفون تصویری تابا در مشهد به تعمیرات آیفون تصویری تابا ( تابان ) پرداخته و آنرا به سه قسمت کلی تقسیم بندی می کند.

بررسی تعمیرات در آیفون تصویری تابا

همواره قبل از شروع آموزش باید نکاتی را راجع به نحوه عملکرد سیستم آیفونی تابا بدانیم. قبل از انجام هر نوع تعمیری باید آیفون تصویری تابا و نحوه عملکرد آن را بررسی نماییم. در ابتدا باید بدانیم برعکس آیفون های تصویری سیماران و کوماکس از ترتیب سیم های چهار به یک برخوردار است.

مقاله پیشنهادی: سفارش کیک در مشهد

تعمیرات تخصصی مانیتور آیفون تصویری تابا

مانیتور های داخلی در واقع همان پنل های داخل هر واحد هستند که بیشتر امر مربوط به آنها بوده و در صورت خرابی هرکدام از این مانیتور ها تنها مشکل از همین واحد بوده و به دیگر سیستم ها آسیب نمیرساند. این مانیتورها از اجزای مختلفی تشکیل شده اند که ما در این مطلب تمامی این بخش ها را بررسی نموده و تعمیرات آنها را خواهیم آموخت.

برد تغذیه در آیفون تصویری تابا

همانند آیفونهای تصویری چهارسیمه مانند کوماکس و سیماران و سوزوکی و … جهت تغذیه مانیتور داخلی واحدها از سوییچینگ بهره میبرند که وظیفه اصلی این برد تغذیه مدار صوت و مدار تصویر است و به طور کلی جهت روشن نمودن هر آیفون تصویری از برد تغذیه استفاده میشود. اگر دقت کنید در و ولتاژ تغذیه هر آیفون را ذکر کردیم. حال تفاوت ولتاژی این آیفون ها را متوجه خواهید شد.

 

علت استفاده از بردهای سوییچینگ در مدارات آیفون تصویری نیاز به ولتاژهای متغیر و با آمپر متفاوت جهت تغذیه عوامل متعددی مانند ورودی رگولاتورها و فرمان جهت باز نمودن درب و فرمان به رله می باشد.

تعمیرات برد صدا در آیفون تصویری تابا

آیفون تصویری تابا نیز همانند دیگر آیفون های تصویری دارای اجزای تشکیل دهنده مشترک مانند برد صدا می باشد که در واقع اصلی ترین قسمت یک آیفون تصویری را شکل می دهد و وظیفه این قطعه ارتباط دادن کلیه بخش های یک آیفون تصویری می باشد. به طور کلی وظایف این قطعه به صورت زیر است

برد صوت تابا

همانگونه که در تصویر مشاهده می نمایید برد صوت آیفون تصویری تابا نیز همانند همتاهای خود دارای تجهیزات تقریبا مشترک بوده و طرز کاری شبیه به آنها دارد ولی جهت بررسی تخصصی تر ما تمامی تجهیزات را نام خواهیم برد. توجه داشته باشید که مدلهای دیگر تابا کمی متفاوت تر از مدل ساده آن است که در مطالب بعدی به صورت تخصصی به آنها میپردازیم اما به طور کلی ما در این مطلب مواردی را نام خواهیم برد که مشکلاتی رایج در آیفون های تصویری تابا هستند و تعمیرات آنها بسیار رایج است.

داشته باشید که این مدل از آیفون تصویری که در این مطلب مورد بررسی و تعمیرات قرار میگیرد می باشد و بردهای SMD در مباحث بعدی و مدلهای دیگر به صورت تخصصی تر در سایت قرار خواهد گرفت. تمامی بردهای الکترونیکی همانند بردهای صوت در بازار امروزی به دو نوع از نظر تجهیزات الکترونیکی تقسیم بندی می شوند.

بردهای صوت آیفون تابا SMD

بردهای صوت از نوع SMD یعنی به زبان خودمانی تجهیزات به مراتب کوچک شده بردهای دیپ. این نوع از بردها هم از نظر کارایی دارای نویز و پارازیت کمتر بوده و انرژی کمتری در آنها به صورت گرما هدر می رود و در نتیجه دارای طول عمر بالاتری نسبت به بردهای دیپ می باشند پس داشته باشید که در تابا یا تابان خود اگر از استفاده نمایید بسیار بهتر از بردهای دیپ می باشد هم از و هم از نظر .

بردهای صوت آیفون تابا از نوع DIP

بردهای DIP اولین بردهای تولید شده در الکترونیک است. این بردها همانطور که در شکل زیر می بینید همان قطعات شناخته شده در میان مردم از تجهیزات الکترونیکی است که در دوران تحصیل آنهارا فراگرفتیم. این بردها جهت یا تابان بسیار راحت تر تعمیر شده و نسبت به کمی دارای نویز بیشتر و دارای حرارت هدر رفته می باشند. ولی داشته باشید که بردهای DIP با بردهای SMD و تماما دارای یک وظیفه مشترک می باشند. تنها مزیت آنها نسبت به هم و می باشد.

تعمیرات مربوط به میکروسوییچ آیفون تصویری تابا

میکروسوییچ در واقع همانطور که از نامش پیداست در آیفون تصویری تابا وظیفه سوییچ نمودن تصویر و صدا را دارد و در صورت خرابی این قطعه:

خرابی میکروسوییچ آیفون تابا

میکروسوییچ ها همانطور که در مطالب قبلی به آن اشاره کردیم تشکیل شده است از پلاتین هایی که در صورت برداشتن گوشی و یا گذاشتن آن تصویر و صدا را قطع یا وصل می کند. حال اگر این وظایف به خوبی توسط میکروسوییچ انجام نشود کلیه اتفاقات و خرابی هایی که در بالا به آن اشاره نمودیم اتفاق خواهد افتاد.

روش تعمیر میکروسوییچ آیفون تصویری تابا

جهت تعمیر میکروسوییچ آیفون تصویری تابا شما می توانید در ابتدا با شستشوی این قطعه توسط الکل یا اسپری های مخصوص اقدام به تست آن نمایید که در صورت برطرف شدن مشکلات نیازی به تعویض قطعه نمی باشد ولی درصورتی که با شستشو مشکل برطرف نگردید تنها راه برطرف کردن آن تعویض قطعه الکترونیکی می باشد.

تعمیرات مربوط به رگولاتورها در برد صوت آیفون تصویری تابا

رگولاتورها در واقع در تمامی بردهای صوتی موجود هستند و همانطور که از نام آنها پیداست وظیفه رگوله نمودن ولتاژ را دارند و در صورت خرابی هر کدام از این قطعات وظایفی از نظر تامین ولتاژ صورت نمیگیرد. ما در و به صورت کاملا تخصصی هر یک از بردها را آموزش خواهیم داد.

خرابی رگولاتور در برد صدای آیفون تابا

خرابی این قطعات الکترونیکی باعث یکی از خرابی های ذکر شده در زیر می گردد.

رگولاتور هایی که با علامت LM7812 بر روی برد صوت آیفون تصویری تابا موجود است در واقع وظیفه تعمین نیرو یا ولتاژ تغذیه تصویر است و منظور از عدد 12 خروجی 12 ولت مستقیم آن است. یعنی رگولاتوری با عدد LM7805 یعنی رگلاتوری با خروجی ثابت 5 ولت مستقیم.

روش تست رگولاتورها

همانطور که در ذکر کردیم جهت تست قطعه رگولاتور شما ولتاژ خروجی آن را در صورت روشن بودن برد توسط مولتی متر اندازه بگیرید که باید عدد ثابت 12 ولت را در رگلاتور LM7812 و عدد ثابت 5 ولت را در رگولاتور LM7805 نشان دهد و در غیر این صورت این قطعه خراب بوده و دلیل نداشتن تصویر خرابی همین قطعه خواهد بود. پس تنها روش تعمیر این قطعه در برد صوت آیفون تابا تعویض آن می باشد.

خازن های تقویتی یا تنظیم کننده صدا در آیفون تابا

خازن ها نقش بسیار زیادی در دارند و هم در برد های صوت نقش فراوانی بر عهده دارند. ما در مطالب قبلی را مورد بررسی تخصصی قرار داده ایم که با مطالعه آن به صورت تخصصی آن ها را آموزش می بینید. ولی به طور کلی خازن های موجود در برد صوت آیفون تصویری تابا جهت خروجی صدا و صدای زنگ نقش عمده ای دارند که در صورت خرابی هر خازن خرابی های زیر به بار می آید.

خرابی های خازن در برد صوت آیفون تابا

تنها راه تابا تعویض این قطعات الکترونیکی می باشد.

آی سی تقویت صدا در برد صوت آیفون تابا

همانطور که از نام قطعه هم پیداست این قطعه وظیفه تقویت صدا را به عهده داشته و تنها موردی که در مانیتور داخلی واحدها نیاز به تقویت صدا دارد صدای زنگ داخل واحد است. پس خرابی هایی که یک آی سی تقویت کننده صدا می تواند به بار آورد مورد زیر می باشد.

خرابی آی سی تقویت کننده در برد صوت تابا

این آی سی دارای هشت پایه می باشد و روش تست توسط مولتی متر در این قطعه وجود ندارد و تنها راه آن تعویض قطعه و توجه داشته باشید که تعویض این قطعه معمولا با تعویض سه عدد خازن اصلاح کننده صوت می باشد. پس جهت تعمیرات تقویت صدا در برد صوت آیفون تصویری تابا هم آی سی و هم سه عدد خازن کناری آن را تعویض نمایید.

سوکت خروجی تصویر بر روی برد صوت

سوکت خروجی تصویر بر روی برد صوت آیفون تصویری تابا با یک سوکت سه سیمه می باشد و علایم V G + مشخص کننده هر خروجی تصویر است. پایه وسطی معمولا علامت G و مخفف Grand همان زمین بوده که پایه مشترک ولتاژ منفی و منفی تصویر میباشد و علامت + همان ولتاژ مثبت و علامت V مخفف کلمه Video یا همان پایه مثبت تصویر است.

سوکت تصویر

توجه داشته باشید که همواره باید ولتاژ خروجی را داشته باشد و در صورت نداشتن این ولتاژ و یا مستقیم نبودن آن به احتمال زیاد رگولاتور تغذیه تصویر خراب می باشد که البته جهت تست آن هم می توانید ورودی پایه رگولاتور را اندازه گرفته و در صورت مشاهده نمودن ولتاژی رگولاتور شما معیوب می باشد چراکه ولتاژ 12 تا 24 ولت مستقیم را دریافت کرده است اما خروجی 12 ثابت را نمی دهد و در صورت نداشتن این ولتاژ به احتمال زیاد یا معیوب می باشد.

توجه داشته باشید که این سوکت اطلاعات بسیار مفیدی را برای شما به همراه خواهد داشت از جمله این اطلاعات دلایل و … می باشد.

دکمه بازگشت به بالا