عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

چگونه شکایت کیفری کنیم؟ 0 تا 100 مراحل شکایت کیفری

تعداد پرونده های کیفری در محاکم به ویژه در شهرهای بزرگی مانند تهران و کرج که مشکلات حقوقی و کیفری بیشتر است و از آنجایی که امور کیفری ارتباط مستقیمی با جان، مال و حیثیت مردم دارد، در زمره موارد حساس قرار می گیرند. مورد توجه قرار می گیرد و باعث ایجاد استرس و اضطراب در افرادی می شود که درگیر پرونده های جنایی هستند.

زمانی که با مشکلات کیفری مواجه می شویم اولین سوالی که در ذهن ایجاد می شود این است که چگونه شکایت کیفری را مطرح کنیم یا از کجا شروع کنیم تا بتوانیم دفاع لازم را برای احقاق حقوق خود انجام دهیم. در این شرایط وجود بهترین وکیل کیفری کرج یا تهران این امکان را به وجود می آورد که با تهیه دفاعیه در دادگاه از حقوق و حقوق موکل حمایت و با تجربه و مهارت در حقوق کیفری پرونده به نفع موکل تکمیل شود.

شکایت کیفری در دادگاه و دادسرا

نکته ای که در تجدیدنظرخواهی کیفری مطرح می شود این است که دادگاه در پرونده کیفری مجازات تعیین می کند، دقیقا برعکس شکایات قانونی که دادگاه مجازاتی در نظر نگرفته و فقط مرتکب جرم را مجبور به اعطای حقوق قانونی به دیگران می کند. . معمولاً در مواجهه با مشکلات کیفری، تنها دغدغه افراد این است که چگونه شکایت کیفری کنند و از کجا شروع کنند. بنابراین برای شکایت ارتکاب جرم کیفری در دادگاه و دادسرا لازم است مراحلی طی شود تا بتوان این شکایت را مطرح کرد.

همانطور که میدانید در شهر تهران و کرج به دلیل جمعیت زیادی که دارند میتوانت گفت شهر های جرم خیزی می باشند، و حتما اگر مشکل کیفری برایتان پیش آمد و خواستار یک وکیل حرفه ای و متخصص کیفری هستید قطعا باید با بهترین وکیل پایه یک دادگستری کرج یا تهران مشاوره ای داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه و بهترین مسیر پرونده را در پیش بگیرید.

در این مقاله مراحل شکایت کیفری را شرح می دهیم تا به راحتی بتوان شکایت کرد:

  1. شکایت کیفری در هر سندی قابل طرح است و برای شکایت کیفری نیازی به داشتن سند خاصی نیست.
  2. طرح شکایت کیفری در دادگاه بدون استفاده از وکیل امکان پذیر است اما توصیه می شود اکثر این شکایات به دلیل حساسیت و پیچیدگی بهتر توسط وکیل کیفری تهیه و در دادگاه مطرح شود.
  3. برای رسیدگی و رسیدگی به شکایات کیفری ابتدا باید به دادسرا مراجعه و پس از انجام تحقیقات در دادسرا برای پیگیری به دادگاه ارسال می شود.
  4. برای ایجاد و طرح شکایت کیفری از هر نوع که باشد باید مهر دو هزار تومانی برای طرح شکایت در دادگاه کاغذی داشته باشید.
  5. هنگامی که شکایت کیفری در دادگاه مطرح می شود، حتی در صورت پس گرفتن شکایت از سوی شاکی (مانند ارتشا، عمد یا قتل و …) پرونده در دادگاه مختومه نمی شود و در دادگاه رسیدگی و پیگیری می شود.
  6. هنگامی که شکایت از سوی شاکی تنظیم و ارائه شد و تشریفات آن طی شد، دادگاه سندی به نام احضاریه را برای متهم ارسال می کند تا از او برای حضور در دادگاه دعوت کند.
  7. در مواردی که متهم به احضاریه دادگاه عمل نکند و در تاریخ مقرر در دادگاه حاضر نشود، قرار بازداشت صادر و قهراً به دادگاه فرستاده می شود.
  8. در پرونده های کیفری نیازی به داشتن وکیل نیست و استخدام وکیل کاملا اختیاری است. در واقع بدون وکیل می توان به رای دادگاه اعتراض کرد و تقاضای رسیدگی مجدد به پرونده کرد، درست برعکس موارد قانونی که دادخواست و رسیدگی مجدد به پرونده مستلزم حضور وکیل است.
  9. از آنجایی که استخدام وکیل کیفری (Criminal Lawyer) معمولاً اجباری نیست، توصیه می شود از وکیل کیفری در پرونده مربوطه برای پیگیری پرونده و اجرای صحیح آن استفاده شود، زیرا یک وکیل کیفری با تجربه و مهارت می تواند در پرونده موفق باشد بسیار کمک می کند.
  10. رویه های رسیدگی به درخواست های کیفری

رسیدگی به درخواست های کیفری در دادگاه و دادسرا در چند مرحله انجام می شود:

  • رسیدگی به شکایت
  • تحقیقات را شروع کنید.
  • رسیدگی اولیه به شکایت در دادگاه
  • رسیدگی و پیگیری تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر

لحظات مهم هنگام شکایت کیفری:

  1. ذکر مشخصات کامل و دقیق مدعی شامل (نام و نام خانوادگی، نام و نشانی)
  2. موضوع شکایت همراه با تاریخ و محل وقوع جرم
  3. ذکر خسارات و ضررهایی که به شخص وارد شده و قابل مطالبه است.
  4. به اظهارات شاهدان عینی اشاره کنید
  5. مشخصات و آدرس شهود را ذکر کنید

پس از طرح شکایت، شاکی شکایت را امضا و به دادگاه یا دادسرا ارائه می کند. دادگاه یا دادسرا پس از رسیدگی و پیگیری این شکایت را به دستگاه قضایی اعلام می کند.

اصطلاحات مهم در تجدید نظر کیفری

صلاحیت: شخصی که می خواهد در دادگاه شکایت کند باید واجد شرایط باشد. بدین ترتیب در قوانین جمهوری اسلامی ایران 9 سال تمام برای دختر و 15 سال برای پسر مجاز شناخته شده است. اما معمولاً در دادگاه ها 18 سالگی به عنوان یکی از معیارهای صلاحیت در نظر گرفته می شود. اگر شخصی که به سن مقرر نرسیده باشد، ولی یا قیم آن شخص حق شکایت دارد.
طرح شکایت توسط شاکی: جرایمی وجود دارد که باید توسط شاکی مطرح شود و فقط توسط او قابل تعقیب است، این شکایات شامل توهین، افترا و غیره است که علنی نیست. پس از طرح شکایت از سوی شاکی، این طرح به دادسرا ارسال و سپس مراحل رسیدگی آغاز می شود.
گزارش جرایم توسط مأموران نیروی انتظامی: در جرایم عمومی وقتی اخبار آن جرایم از طریق مأموران انتظامی گزارش می شود، جرایم تحت تعقیب و پیگیری قرار می گیرد. منظور از نیروی انتظامی، نیروی انتظامی، نیروهای بسیج و سپاه پاسداران است.
اظهارات و اعترافات متهم: در این شرایط متهم شروع به اعترافات و اعترافات نسبت به مواضع علیه خود می کند تا این موضوع مکتوب و مورد توجه قرار گیرد.
جرایم مشهود: جرایم مشهود جرایمی است که در اماکن عمومی اتفاق می افتد و این جرایم برای مردم و پلیس قابل رویت است تا ارتکاب جرم برای همگان آشکار باشد.
شکایت کیفری: شکایت کیفری طبق روال قانونی آن در یک برگه ساده طرح می شود و سپس باید به دادسرا ارسال شود.

مزایای استفاده از وکیل کیفری در طرح شکایت و پرونده های کیفری

استفاده و استخدام وکیل مدافع کیفری مزایای زیادی برای موکل دارد و می تواند در بسیاری از موارد به او کمک کند. وکیل مدافع جنایی هنگام پذیرش پرونده، به شکایت رسیدگی و جرم ارتکابی موکل خود را بررسی می کند تا به او کمک کند. پرونده های کیفری به آبرو و مال مردم می پردازد و حضور وکیل باعث می شود که در دادگاه دفاعی محکم به نفع موکل تهیه شود تا همه چیز به نفع او تمام شود. در واقع کارشناسان و وکلای کیفری خبره ای هستند که با وجود اینکه همه ادله علیه موکل است، اما او می تواند با قانع کردن سخنان موکل خود و جمع آوری اطلاعات، اسناد و مدارک لازم از موکل خود دفاع کند و با موفقیت به دعوی رسیدگی کند.

نکته حائز اهمیت در پرونده های کیفری این است که شکایت کیفری فقط یک بار قابل طرح است و امکان طرح مجدد آن در دادگاه وجود ندارد. بنابراین در صورت انتخاب نادرست و عدم تجربه وکیل در پرونده های کیفری و یا نتیجه گیری نادرست، حق و حقوق موکل تضییع شده و دادگاه متحمل خسارات و زیان هایی خواهد شد همچنین علاوه بر تمامی این موارد، وقتی برای این مورد گذاشته شد هدر خواهد رفت. به همین دلیل انتخاب وکیل کیفری واجد شرایط بسیار مهم است تا بتواند با مهارت و تجربه خود در حقوق کیفری مشکلات را حل کند.

صحبت پایانی

در پرونده های کیفری نحوه طرح شکایت کیفری در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده است زیرا طراحی و تنظیم شکایت کیفری باید طی مراحل متعدد قضایی انجام شود و این تشریفات توسط شاکی یا وکیل کیفری قابل حل است. وکیل کیفری با توجه به مهارت و تخصص خود می تواند در دادگاه دفاع لازم را انجام دهد و احتمال موفقیت پرونده را افزایش دهد که ما میتوانیم به شما یک تیم قوی وکالت معرفی کنیم، دفتر وکالت میرشاه با بیش از +15 سال سابقه ای که در زمینه وکالت مخصوصا در زیمینه کیفری دارد به یکی از برجسته ترین دفتر وکالت تبدیل شده است، برای مشاوره حتما با دفتر وکالت میرشاه تماس بگیرید آدرس سایت: www.Mirshah.com.

یک نکته مهم این است که در انتخاب وکیل کیفری باید دقت داشته باشید که وکیلی را انتخاب کنید که آموزش و تجربه بسیار خوبی داشته باشد و بتوانید به او اعتماد کنید و تمام امور پرونده را به او بسپارید. وکیلی که در کار خود مجرب باشد می تواند در انواع پرونده های کیفری تخصص لازم را داشته باشد و بهتر می تواند دفاعیه و تجدیدنظر کیفری ارائه دهد. توصیه می شود برای تنظیم و طرح شکایت کیفری از یک وکیل در شهر خود کمک بگیرید تا تمامی مراحل شکایت توسط وکیل مربوطه انجام شود.

دکمه بازگشت به بالا