درزهای لباس بچه چگونه باید باشد؟

آموزش طراحی الگو بالاتنه لباس نوزاد به همراه تصویر الگو (قدم به قدم)

تولید پوشاک نوزادان با صرفه و اقتصادی است. این نوع پوشاک به مقدار کمی پارچه نیاز دارد، اغلب طرح های آن از خطوط ساده شکل می گیرد و تکه های کمتری برش می خورد. به عبارت دیگر لباس نوزادان و خردسالان مانند لباس پلیس بچه گانه؛ بهترین گزینه برای خیاط های مبتدی و کسانی است که مهارت آن ها نیاز به تکمیل شدن دارد. در این مطلب، با آموزش طراحی الگو لباس نوزاد به همراه تصویر الگو لباس نظامی بچه گانه همراه شما هستیم تا شما را از خرید لباس پلیس یگان ویژه بی نیاز کنیم.

نکات مهم لباس نوزاد

مادر و نوزاد، هر دو در هنگام استفاده از لباس باید کاملا آرامش داشته باشند؛ نوزاد از نظر پوشش و مادر از لحاظ پوشاندن. لباس باید بدون یقه باشد تا باعث سایش گردن نوزاد نشود. آستین ها باید به صورت کیمونو یا رگلان باشند تا مادر بتواند به راحتی دست نوزاد را درون آن جای دهد. قسمت جلو یا پشت لباس باید کاملا تا پایین باز باشد و از دکمه و زیپ استفاده نشود. لباس نوزادان تا شش هفتگی شامل: زیرپوش، ژاکت و پیراهن رویی می شود. لباس رویی پس از شش هفتگی تا یک سالگی بهتر است به صورت یک تکه یا سرهمی باشد تا از آنان محافظت کند. جنس پارچه نیز باید از الیاف طبیعی خیلی لطیف یا با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی فصل از پشم و کتان، ابریشم و کتان و یا کتان و غیره باشد.

الگوی لباس رویی باید کمی آزادتر از اندازه کودک باشد تا حرکت راحتی در آن داشته باشد. پیلی ها، به خصوص نوع افقی آن، در پایین لباس، یا به صورت پاکتی دم آستین و یا لبه شلوار، بسیار مناسب است. به علت رشد سریع کودکان در این سن، این پیلی ها باعث زیبایی کار و در صورت نیاز سبب بلند شدن لباس می  شوند.

پارچه مناسب لباس نوزاد

پارچه مناسب برای زیرپوش نوزاد، پارچه ای به نام وینجت است. پارچه وینجت، مخلوطی از ابریشم و کتان، و بسیار ظریف و لطیف است. ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی، بهترین ویژگی های پارچه لباس رویی نوزادان را به وجود می آورد که عبارت است از: نرمی، لطافت، خاصیت جذب رطوبت، تبادل هوا و خاصیت چروک نشدن.

رنگ لباس نوزاد

برای آرامش نوزادان بهتر است از رنگ های تند استفاده نشود و تا یک سالگی رنگ های ملایم و خیلی روشن مانند سفید، صورتی، لیمویی، آبی روشن، مغز پسته ای روشن یا هر رنگی که زمینه رنگی آن به سفید نزدیک تر باشد، به کار رود. البته استثنا نیز وجود دارد، به عنوان مثال می توان از رنگ های تیره با کنتراست شدید در تزیین یا تکه دوزی های روی لباس استفاده کرد. استفاده از نوارهای صددرصد کتانی یا پنبه ای با نقشه های تک رنگ سفید نیز بسیار مناسب است.

دوخت لباس نوزاد

درزهای لباس های کودکان باید از نظر طرح سریع، و از نظر مدل راحت باشد تا مانع حرکت آنان نشود. کودکان در این سنین به دلیل بازی و جنب وجوش، نیاز به پارچه های بادوام و دوخت های محکم دارند. بنابراین از دوخت دو درزه فرانسوی درز خوابیده و درز شکسته می توان استفاده کرد، تا جایی برای جمع شدن چرک و گرد و غبار وجود نداشته باشد.

جدول میانگین اندازه های 3 تا 24 ماهگی

سن تقریبی 24 ماهگی 18 ماهگی 12 ماهگی 9 ماهگی 6 ماهگی 3 ماهگی
تمام قد ( سانتیمتر ) 92- 90 86-83 83-80 78-74 69-67 60-59
دور سینه 54 52 50 48 46 44
دور کمر 51 50 49 48 47 46
دور باسن 56 54 52 49 46 44
قد بالاتنه پشت 22 21 20 19 18٫5 18
کارور پشت 22 21 20 19 18٫5 18
سرشانه 7٫5 7 6٫5 6 5٫5 5
دور گردن 27 26٫5 26 25٫5 25 24٫5
دور بازو 18 17 16٫5 16 16٫5 15
قد آستین 30 28 26 24 22 20
دور مچ 13 12٫5 12 11٫5 11 10٫5
کمر تا زانو 28 26 24 22 20 18
قد باسن 12 11 10 9٫5 9٫2 8٫7
قد فاق 19 18٫5 17٫5 17 16٫5 15
بلندی داخل پا 27 25 23 21 19 17
تمام قد شلوار 46 43٫5 40٫5 38 35 32
کف پا 14 12٫5 11٫5 10 9 8٫5
دور سر 50 48 46 44٫5 43 40
دم پای شلوار 32 30 28 27٫5 27 26

  • این اندازه ها به علت شرایط اقلیمی ایران، متفاوت است. جدول ارایه شده میانگین اندازه های این سن است.
  • اندازه دم پای شلوار بستگی به مدل لباس دارد.

چگونه دوخت لباس کودک را انجام بدهیم؟

دوخت لباس کودک از جمله مهارت هایی است که یک خیاط باید به آن مسلط باشد. معمولا لباس های کودکان دارای قیمت بالایی هستند و تهیه چنین لباس هایی از بازار هزینه زیادی را ایجاد می کند. این در حالی است که چنین لباس هایی نیاز به پارچه زیادی ندارند و با کمی آموزش می توان لباس های کودکانه منحصربفردی را دوخت.

چرا دوخت لباس کودک بهتر از خرید آن است؟

کودکان، فرشتگانی هستند که حضورشان در زندگی باعث آرامش می شود. از آنجایی که کودکان سریع رشد می کنند تهیه لباس برای آن ها کار مشکلی است. یک بانوی خانه دار می تواند با آموزش های خیاطی که می بیند، برای فرزدان خود در منزل لباس بدوزد. دوخت لباس کودک در منزل علاوه بر صرفه اقتصادی که برای خانواده ها دارد، یک سرگرمی هم می تواند محسوب شود. دوخت لباس کودک دخترانه به مادران کمک می کند تا براساس اندام فرزند خود لباس را بدوزند و برتن او کنند.

اهمیت جنس پارچه در دوخت لباس کودک

مطمئناً برای همه شما پیش آماده که مدت ها در بازار همراه کودک خود از مغازه ای به مغازه ی دیگر بروید تا لباسی با جنس، قیمت و کیفیت مناسب برای کودک خود پیدا کنید. جنس پارچه لباس کودک برای خانواده ها اهمیت زیادی دارد. زیرا از آنجایی که لباس کوک زیاد شسته می شود باید پارچه از دوام خوبی برخوردار باشد. همچنین کیفیت پارچه به گونه ای باشد که آسیبی به سلامت کودک نزند. دوخت لباس کودک از نظر بهداشتی نیز قابل بررسی است. وقتی که لباسی را برای کودک خود می دوزید تنها فردی که آن را پرو می کند فرزند خودتان است. این کار باعث می شود نوزاد و کودک شما از بسیاری از آلودگی ها و بیماری های ممکن دور بماند. به همین دلیل می توان با دوخت لباس کودک در منزل به راحتی بر این مشکلات غلبه کرد.

تقسیم بندی دوخت لباس کودک

دوخت لباس کودک دارای پسچیدگی خاص خود است. به همین دلیل خیاطان حرفه ای آن را به انواع مختلفی تقسیم می کنند.

دوخت لباس کودک براساس جنسیت

در این نوع از تقسیم بندی، دوخت لباس کودک براساس جنس آن ها تقسیم می شود:

  • دوخت لباس پسرانه
  • دوخت لباس دخترانه

معمولا در دوخت لباس کودک پسرانه با توجه به شیطنت و پویایی سعی می شود از پارچه های مقاوم تر در باربر ضربه استفاده شود. پارچه های کتانی را به راحتی می توان در دوخت انواع شلوار یا جلیقه پسرانه مورد استفاده قرار داد. در دوخت لباس دخترانه سعی می شود تا از پارچه های لطیف و رنگ های شاد استفاده شود. تنوع رنگ در لباس دخترانه اهمیت زیادی دارد زیرا باعث جذابیت دختران دلبندتان خواهد شد.

دوخت لباس کودک براساس رده سنی

در این تقسیم بندی، جدا از شرایط سنی کودک، دوخت لباس براساس سن او صورت می پذیرد. به طور کلی دوخت لباس کودک را می توان به 3 دسته زیر تقسیم کرد:

  • لباس نوزادی
  • دوخت لباس بچه گانه
  • لباس نوجوان

دوخت لباس نوزادی

در دوخت لباس نوزادی باید به نکات مختلفی توجه داشت. راحتی لباس در نوزادان اهمیت زیادی دارد. از آنجا که پوشیدن لباس از قسمت گردن کار مشکلی است مهمولا سجاف هایی در یقه این لباس ها تعبیه می شود تا بتوان به راحتی لباس را بر تن نوزاد نمود. نداشتن زیپ یا دکمه ای که باعث آسیب به کودک شود در دوخت لباس نوزادی اهمیت دارد.

دوخت لباس بچه گانه

این نوع لباس معمولا از سنین 2 سال تا 6 سالگی یک کودک را در بر می گیرد. در دوخت لباس کودک در این سنین باید علاوه بر راحتی لباس، به زیبایی و خوش پوش بودن آن توجه کرد. معمولا در لباس های دخترانه شاهد پیراهن ها زیبا و پر چین هستیم. و در لباس های پسرانه شاهد پیراهن با شلوارهای کمر کش می باشیم.

دوخت لباس نوجوانان

این دوره معمولا مربوط به سنین 7 تا 14 سال می شود. از آنجایی که نوجوان به لباس های خود حساسیت بیشتری دارند باید در دوخت لباس نوجوان دقت بیشتری نمود. استفاده از رنگ های شاد و سایز مناسب در دوخت لباس در این دوران اهمیت زیادی دارد.

نکات تکمیلی در دوخت لباس کودک

یکی از نکات مهم در دوخت لباس کودک، الگوسازی است. مخصوصا در دوخت لباس نوزادی استفاده از الگوهای آماده می تواند کمک زیادی به داشتن یک لباس کودک با سایز مناسب بنماید. شیوه دوخت لباس کودک در خردسالان ونوجوانان متفاوت است. به خصوص در دوخت لباس های دخترانه باید با توجه به اندام شناسی این رده سنی به ترسیم الگو و دوخت لباس پرداخت. تنوع در مدل های لباس دخترانه موجب می شود تا نیاز باشد، خیاطان به سراغ آموزش های تکمیلی در این زمینه بروند.

از کجا دوخت لباس کودک را شروع کنیم؟

برای اینکه بتوانیم لباس کودکانه بدوزیم باید با اصول اولیه خیاطی و دوخت لباس آشنا باشیم. با استفاده از دوره رایگان مقدماتی آموزش دوخت و همچنین دوره آموزش تخصصی نازک دوزی می توانید مقدمات کار را فرا بگیرید و سپس به سراغ آموزش دوخت انواع لباس کودکانه بروید. به زودی آموزش های تکمیلی در زمینه دوخت لباس کودک و همچنین لباس دخترانه بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

میزان درآمد دوخت لباس کودک چقدر است؟

همانطور که گفتیم لباس های کودک در بازار قیمت بالایی دارند، در حالی که پارچه زیادی در آن ها استفاده نشده است. دلیل این موضوع می تواند این باشد که دوخت انواع لباس کودک زمان زیادی را از یک خیاط می گیرد. به همین دلیل قیمت دوخت لباس کودک بالا است. البته افرادی که به صورت تخصصی به دوخت لباس کودک می پردازند با تخصصی که بدست می آورند، می توانند سرعت عمل خود را در دوخت افزایش داده و درآمد بیشتری را کسب کنند.

دکمه بازگشت به بالا