عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

اگر زن بچه دار نشود مرد می‌تواند ازدواج مجدد کند؟

اجازه ازدواج مجدد برای مرد از جمله مواردی است که طی سال‌های اخیر تحت تاثیر عوامل متعددی، مواد قانونی محتلفی در مورد آن وضع گردیده است. در سابق شاید اذن ازدواج مجدد برای مرد موضوعی مضحک و خنده دار به حساب می‌آمد. چرا که اغلب افراد بر این باور بودند که ازدواج مجدد نیازی به اجازه هیچ کس ندارد و یک موضوع کاملا شخصی است. علاوه بر این این عقیده چند همسری برای مردان موضوعی عادی بوده و هر مردی با در نظر گرفتن توان مالی هر چند مرتبه که تمایل داشت ازدواج می‌کرد.

ولی با تغییراتی که در سبک زندگی و طرز تفکر اشخاص ایجاد شده است تجدید فراش نیازمند کسب اجازه از همسر اول و همینطور از محضر دادگاه خواهد داشت. از این رو مردانی که تمایل به ازدواج مجدد دارند می‌بایست دادخواست اذن ازدواج مجدد برای مرد را تنظیم نموده و آن را به دادگاه ارجاع داده تا قاضی با بررسی شرایط و ادله تسلیم شده نسبت به صدور اجازه و یا عدم آن اقدام کند.

دادخواست ازدواج مجدد برای مرد

منظور از دادخواست ازدواج مجدد برای مرد این می‌باشد که چنانچه مردی بنا به عللی از جمله بچه‌دار نشدن زن تصمیم به تجدید فراش داشته باشد، حق دارد با بهره‌گیری از دادخواست قانونی ازدواج مجدد برای مرد را مطرح کند. در حقیقت دادخواست ازدواج مجدد برای مرد یک نوع اذن و اجازه و کسب تکلیف است. در اکثر مواقع مراجعانی که به دفتر وکالت حامد امیری وکیل خانواده در اصفهان مراجعه میکنند، بیان میکنند که دادخواست اذن ازدواج مجدد برای مرد بیشتر به دلیل تقصیرات و مشکلاتی است که زن در برابر همسر خود مرتکب خواهد شد. هرچند این ادعا به صورت صد در صد صحیح نبوده ولی از آن به عنوان اصلی‌ترین علت انجام این کار از طرف مردان به حساب می‌آید.

شرایط قانونی به منظور طرح دادخواست اجازه ازدواج مجدد برای مرد

نخستین گام جهت کسب اجازه برای ازدواج مجدد طرح و تنظیم دادخواست اجازه ازدواج مجدد برای مرد است که پس از تنظیم می‌بایست آن را به دادگاه خانواده تسلیم کند. در سال ۱۳۵۳ قانونی در خصوص ازدواج مجدد برای مرد وضع گردید که قانون اصلاحی آن در سال ۱۳۹۱  به تصویب رسید و تا حدودی قانون تصویب شده سال ۵۳ را به حاشیه کشاند.‌ به صورت کلی در خصوص دادخواست اذن ازدواج مجدد برای مرد می‌بایست بگوییم که هنوز به ماده قانونی مصوب سال ۱۳۵۳ استناد می‌شود. به موجب ماده ۱۶ قانون هر مردی که صاحب زن و همسر باشد حق اختیار کردن زن دوم را نخواهد داشت جز در شرایط خاص و ویژه. شرایط و موارد ویژه‌ای که در خصوص دادخواست اذن ازدواج مجدد وجود دارد به شرح زیر هستند:

  1. رضایت همسر اول

از جمله بهترین شیوه‌ها به منظور ازدواج مجدد مرد، کسی رضایت همسر اول می‌باشد. این رضایت، مرد را از اقامه دعوی بی‌نیاز خواهد کرد. زن و شوهر با یکدیگر به محضر اسناد رسمی رفته و رضایت همسر اول را ثبت می‌کنند. این رضایت‌نامه جهت ازدواج مجدد مرد به دفتر ازدواج تسلیم می‌شود.

  1. ناتوانی همسر اول در انجام تکالیف زناشویی

منظور از این مورد، ناتوانی جنسی زن در روابط میان زوجین می‌باشد. ممکن است این موضوع شرایط زندگی را برای مرد دشوار سازد، در این شرایط می‌توانید به در دادخواست ازدواج مجدد مرد استناد کنید.

  1. بچه‌دار نشدن زن

عدم توانایی زوجه در بچه‌دار شدن از جمله دلایل اصلی برای ازدواج مجدد مردان در جامعه ما می‌باشد. از جمله اهداف اصلی ازدواج و تشکیل خانواده فرزند آوری است، ناتوانی زن این حق را به مرد خواهد داد که با اذن دادگاه، ازدواج مجدد داشته باشد.

  1. بیماری

گرفتار شدن زن به دیوانگی یا بیماری‌های صعب‌العلاج و سخت موضوع بند 5 و 6 ماده 8 (یعنی مبتلا شدن به امراضی که ادامه زندگی مشترک برای طرف مقابل خطرناک و دشوار باشد یا در شرایطی که دیوانگی هر کدام از طرفین سبب فسخ ازدواج نگردد.)

بیماری‌های سخت و صعب‌العلاج، هم فرد بیمار و هم طرف مقابل ازدواج را در شرایط سخت قرار می‌دهد.

  1. محکومیت همسر اول براساس بند 8 ماده 8

یعنی محکومیت زن به حکم قطعی با مجازات پنج سال ‌حبس یا بیشتر یا به جریمه نقدی که به دلیل ناتوانی مالی از پرداخت باعث ‌پنج سال بازداشت گردد یا به حبس و جریمه نقدی که در نهایت منجر به به پنج سال یا بیشتر حبس و بازداشت گردد و حکم مجازات هم در حال اجرا باشد.

  1. مبتلا شدن زن به اعتیاد زیان‌آور

یعنی اعتیادی که با تشخیص قاضی باعث به وجود آمدن مشکلاتی در زندگی شود و ادامه زندگی زناشویی را هم غیر ممکن سازد.

اعتیاد مضر زن به هر گونه مواد مخدر یا مشروبات الکی موجب غیرممکن شدن ادامه زندگی مشترک می‌گردد. چنانچه قصد طلاق دارید در لایحه در مورد ازدواج مجدد از این بند استفاده کنید.

  1. ترک زندگی از سوی زن و نمونه لایحه ازدواج مجدد

این بند از جمله موارد عدم تمکین زن می‌باشد. در صورتی که زن برای یک مدت طولانی که تشخیص آن با دادگاه بوده، منزل را ترک کند یعنی از انجام تکالیف خود در زندگی زناشویی و مشترک خود اجتناب کرده است. در صورتی که همسر شما منزل و زندگی را ترک نموده است، با تسلیم شهود در نمونه لایحه ازدواج مجدد مرد به قاضی ثابت کنید که ترک منزل و زندگی مشترک وضعیت سختی را برای شما به وجود آورده است تصمیم به ازدواج مجدد دارید، در این خصوص نیز بهتر است نخست دادخواست عدم تمکین زن را به دادگاه تسلیم کنید و پس از موفقیت در این مرحله،  دادخواست ازدواج مجدد ارائه دهید.

  1. عدم تمکین زوجه از شوهر

تمکین نکردن زن یعنی انجام ندادن تکالیف و وظایفی می‌باشد که زن در زندگی مشترک و در مقابل مرد دارد. این بند از جمله علل مرسوم به منظور درخواست ازدواج مجدد مردان می‌باشد. چنانچه همسر شما تمکین نمی‌کند و در زندگی زناشویی به تعهدات خود پایبند نیست، به این بند از این ماده در قانون دادخواست ازدواج مجدد مرد استناد کنید. در دادخواست ازدواج مجدد مدت عدم تمکین همسر اول را بیان کنید.

  1. غایب مفقود الاثر بودن زوجه

در صورتی که زن به مدت 4 سال غایب باشد و از وی هم هیچ گونه خبری نباشد، قاضی اجازه ازدواج مجدد را به مرد خواهد داد. غیبت طولانی زوجه موجب سختی و حَرَج مرد می‌گردد. شما هم با استناد به این بند در نمونه لایحه ازدواج مجدد مرد می‌توانید اجازه ازدواج مجدد دریافت کنید.

نحوه تنظیم دادخواست اجازه ازدواج مجدد برای مرد و مراحل آن

نحوه تنظیم دادخواست اجازه ازدواج مجدد توسط بهترین وکیل خوب در اصفهان، برای مرد به این صورت می‌باشد که مرد می‌بایست در مرحله اول یک نسخه از تمامی مدارک شناسایی خود و همسر اولش و همچنین کپی برابر با اصل عقدنامه و سند ازدواج را به علاوه دادخواست اجازه ازدواج مجدد برای مرد که انضمام مدارک گردیده است را به دادگاه خانواده تسلیم نماید.

نکته مهمی که بایستی در این مرحله به آن توجه داشته باشید بیان دلایل کامل از طرف مرد برای انجام چنین خواسته‌ای است که می‌بایست به صورت محکمه پسندی ارائه گردند.

در مرحله بعد و در شرایطی که دادخواست اجازه ازدواج مجدد برای مرد از طرف دادگاه مورد قبول واقع شد و ادله و دلایل تسلیم شده را در این مورد کافی تشخیص دهد، اجازه تجدید فراش برای مرد صادر خواهد شد. در غیر این حالت چنانچه دادخواست اجازه ازدواج مجدد برای مرد همراه بل مدارک و مستندات تسلیم شده از سوی دادگاه رد گردند مرد قانوناً اجازه این کار را نخواهد داشت و در شرایطی که بدون در نظر گرفتن موارد قانونی از آن خودداری کند و بدون کسب اجازه از دادگاه اقدام به ازدواج کند، مجرم است و طبق قوانین مجازات اسلامی محکوم به حبس تا یک سال خواهد شد.

سخن پایانی

به موجب ماده ۱۶ قانون هر مردی که صاحب زن و همسر باشد حق اختیار کردن زن دوم را نخواهد داشت جز در شرایط خاص و ویژه. همانطور که حامد امیری وکیل طلاق در اصفهان در قسمت های قبل‌تر بیان کرد، عدم توانایی زوجه در بچه‌دار شدن از جمله دلایل اصلی برای ازدواج مجدد مردان در جامعه ما می‌باشد. از جمله اهداف اصلی ازدواج و تشکیل خانواده فرزند آوری است، ناتوانی زن این حق را به مرد خواهد داد که با اذن دادگاه، ازدواج مجدد داشته باشد. پیشنهاد ما این است که در مورد مسائل حساس امور حقوق خانواده حتما با بهترین وکیل خانواده اصفهان مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. برای دریافت مشاوره حقوقی می‌توانید از طریق یکی از راه‌های مندرج در سایت اقدام کنید.

سوالات متداول

  • اگر زن بچه‌دار نشود مرد می‌تواند ازدواج مجدد کند؟

ناباروری زن این حق را به مرد خواهد داد که با اذن دادگاه، ازدواج مجدد داشته باشد.

  • منظور از دادخواست ازدواج مجدد برای مرد چیست؟

چنانچه مردی بنا به عللی از جمله بچه‌دار نشدن زن تصمیم به تجدید فراش داشته باشد، حق دارد با بهره‌گیری از دادخواست قانونی ازدواج مجدد برای مرد را مطرح کند.

  • شرایط قانونی به منظور طرح دادخواست اجازه ازدواج مجدد برای مرد کدامند؟

رضایت همسر اول، ناتوانی همسر اول در انجام تکالیف زناشویی، بچه‌دار نشدن زن، بیماری، محکوم شدن زن به حبس بیشتر از ۵ سال،مبتلا شدن زن به اعتیاد زیان‌آور، عدم تمکین زوجه از شوهر، ترک زندگی مشترک و خانه، غایب مفقودالاثر بودن زن.

دکمه بازگشت به بالا