اخبار بازارکسب و کار های برتر ایجی مارکت

نحوه محاسبه قیمت بتن آماده در سال 1401

 نحوه محاسبه قیمت بتن آماده

بتن -که به جرات مهمترین بازیگر صنعت ساخت‎وساز است- هم در محل پروژه به صورت دستی تهیه می‌شود،  هم به شکل بتن آماده به کار می‌رود. معمولا در پروژه‌های بزرگ از بتن آماده استفاده می‌شود؛ چون به این ترتیب بتن از نظر چگالی، خواص و کیفیت کنترل‌شده، و در سریع‌ترین زمان به سایت می‌رسد.

اما تمام این عوامل باعث نمی‌شود که بحث “قیمت بتن آماده” بین پیمانکارها و مهندسان از قلم بیفتد. نحوه محاسبه قیمت بتن‌ آماده در برآورد هزینه نهایی برای کلیه افرادی که به نحوی به پروژه مربوط می‌شوند اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل پیش از سفارش مخلوط، هزینه آن حداقل تخمین زده می‌شود.

در این نوشتار به نحوه محاسبه و عوامل موثر بر قیمت نهایی بتن آماده می‌پردازیم.

نحوه محاسبه قیمت بتن آماده

نحوه محاسبه قیمت بتن آماده

قیمت اعلام‌شده از طرف هر کارخانه بتن آماده برای مخلوطی که تولید می‌کند می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی، تا تاریخ نگارش این مقاله، هزینه هر متر مکعب بتن آماده با عیار 250 تا 600 از حدود 600-700 هزار تومان تا 900 هزار تومان متغیر است.

البته برای محاسبه قیمت بتن آماده باید هزینه‌های زیر را هم به مبلغ بالا اضافه کنید:

  • کرایه حمل میکسر به ازای هر متر مکعب بتن
  • هزینه پمپاژ پمپ زمینی برای فوندانسیون، سقف، دیوار برشی و … به ازای هر متر مکعب بتن
  • هزینه پمپاژ پمپ دکل برای فوندانسیون، سقف، دیوار برشی و … به ازای هر متر مکعب بتن
  • هزینه پمپ دکل به ازای هر جک اضافه (جابه‌جایی)
  • طول لوله‌کشی و تعداد زانوی موردنیاز
  • هزینه خرید افزودنی های بتن جهت بتن‌ریزی در فصول گرم و سرد

طبق اعلام انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی ایران در خرداد 1401، هزینه حمل هر سرویس بتن آماده با تناژ مجاز حدود 1 میلیون تومان، و هزینه‌های پمپاژ از 85 هزار تومان تا 150 هزار تومان متفاوت است.

عوامل موثر بر قیمت بتن آماه

شناخت عوامل موثر بر قیمت بتن آماده کمک شایانی در برآورد هزینه‌ها می‌کند. همان‌طور که گفتیم، بتن آماده بیشتر در پروژ‌های بزرگ استفاده می‌شود. با این حال، حتی در پروژه‌های کوچکتر هم برای بخشی از سازه مثل سقف به بتن آماده نیاز است.

در ادامه هریک از این عوامل موثر بر قیمت بتن‌های آماده را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم.

نوع بتن درخواستی

اولین فاکتور تعیین‎کننده قیمت نهایی، نوع بتن درخواستی شماست. بتن‌ها از نظر رده مقاومتی متفاوت هستند و هرچه بتن با استحکام بیشتری بخواهید، قیمت آن نیز بیشتر می‌شود. زیرا برای افزایش مقدار مقاومت بتن باید میزان سیمان آن افزایش یابد. سیمان یکی از مواد پرهزینه و تعیین‌کننده قیمت این مخلوط است.

گاهی هم ممکن است برای یک پروژه به نوع خاصی از بتن با میزان مقاومت فشاری یا مواد افزودنی مشخص نیاز داشته باشید. در این حالت هم باید ویژگی‌های مدنظر را به کارخانه سازنده بتن اعلام کنید. طبیعتا هریک از این موارد روی هزینه‌های نهایی تاثیرگذار خواهد بود.

قیمت هر تراک بتن

متراژ بتن مورد نیاز

میزان بتن لازم را به متراژ یا مترمکعب گزارش می‌کنند. در گام دوم شما باید مشخص کنید که چه میزان بتن نیاز دارید. با محاسبه حجم اعضای ساختمانی مثل تیرها، ستون‌ها، سقف‌ها، دیوار‌های برشی و غیره متراژ بتن مورد نیاز به دست می‌آید.

موقعیت مکانی پروژه

بتن آماده باید توسط تراک میکسر به محل ساخت‌وساز حمل شود. طبیعتا هرچقدر محل پروژه در فاصله دورتری از محل ساخت بتن باشد هزینه‌های حمل و نقل آن افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر در برخی موارد ممکن است برای انتقال بتن به نوار نقاله و پمپ نیاز داشته باشید. یا برای مثال محل احداث سازه در کوچه‌ها و خیابن‌های غیرقابل دسترسی باشد، و در نتیجه از تجهیزات پمپاژ استفاده شود. این موارد نیز در نحوه محاسبه قیمت بتن آماده موثر هستند.

نحوه تخلیه بتن

وقتی بتن به محل می‌رسد، چند روش برای تخلیه آن وجود دارد. در ارزان‌ترین روش، بتن به صورت یک‌باره توسط یک سطح شیب‌دار تخلیه می‌شود. روش‌های دیگری همچون تخلیه با پمپ زمینی یا هوایی نیز وجود دارد که کاربرد بیشتری داشته و هزینه‌ها را کمی افزایش می‌دهد.

استفاده از مواد افزودنی

بسته به این که در چه اقلیمی در حال ساخت و ساز هستید ممکن است به نوع خاصی از بتن با مواد افزدونی نیاز داشته باشید. برای مثال جهت ساخت بتنی که در آب و هوای سرد استفاده می‌شود باید از کندگیر کننده‌ها استفاده شود. در این حالت هزینه‌های خرید مواد افزودنی نیز به قیمت نهایی بتن آماده افزوده می‌شود.

قیمت بتن آماده ۱۴۰۰

پیش از خرید بتن آماده به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

برای این که در هزینه تمام‌شده خرید بتن آماده شیراز و شهرهای دیگر صرفه جویی شود، و بتنی مرغوب به دست‌تان برسد، در مرحله اول حتما باید ویژگی‌ها و ابعاد پروژه را در نظر بگیرید. اگر در شرایط آب و هوایی خاصی عملیات بتن‌ریزی انجام می‌شود یا مقدار خاصی از مقاومت فشاری مورد نیاز است، همه را مشخص کنید.

سایر نکاتی که برای تهیه بتن آماده و صرفه جویی در هزینه‌ها باید به آن‌ها توجه داشته باشید عبارت‌اند از:

  1. چگالی بتن: مشخص کنید که چگالی بتن هر بخش از سازه باید چقدر باشد. برای مثال معمولا چگالی فونداسیون با چگالی سایر بخش‌ها متفاوت است.
  2. مقدار آب بتن: نسبت آب به سیمان در تهیه بتن اهمیت زیادی دارد، و مقاومت فشاری آن را تعیین می‌کند. از طرفی در صورت کم بودن میزان رطوبت، عملیات بتن‌ریزی با مشکل روبه رو خواهد شد. لذا از قبل باید میزان اسلامپ مورد نیازتان را به کارخانه اعلام کنید.
  3. در نظر گرفتن ضایعات: همیشه مقداری از بتن در محل پروژه به دلایل مختلف دورریز می‌شود. براساس استاندارد‌ها باید بین 5 تا 10 درصد بیشتر از میزان مورد نیاز پروژه، بتن سفارش دهید تا در محل دچار کمبود بتن نشوید. در غیر این صورت ممکن است حین عملیات بتن‌ریزی، با کمبود بتن روبه رو شده و دوباره متحمل هزینه‌های سفارش و حمل و نقل مخلوط شوید.

خرید بتن آماده استاندارد و مرغوب

همان‌طور که دیدید، علاوه بر هزینه اصلی، موقعیت مکانی پروژه، نحوه تخلیه بتن و استفاده از مواد افزودنی هم بر نحوه محاسبه قیمت بتن آماده تاثیر می‌گذارند. البته از هزینه‌های تراک میکسر و پمپاژ هم نباید غافل شد.

حتما از قبل این موارد را درباره پروژه خود مشخص کنید، و توجه داشته باشید که باید چنددرصدی بیشتر از مقدار مورد نیازتان بتن سفارش دهید. البته کارخانه های مدرن بتن آماده مانند «بتن سازان برج زینو» (زینو بتن) این هدررفت را به حداقل می‌رسانند، و نیازی به سفارش مخلوط بیشتر نخواهد بود.

کارخانه سازنده بعد از ثبت سفارش، بتن را با مشخصات مدنظر شما تهیه کرده و در موعد مقرر به محل ساخت و ساز ارسال می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا