نقشه راه ساخت تولید محتوای آموزشی

images_1695914398_6515999e06e55

تولید محتوای آموزشی با همه گیری بیماری کرونا بیش از پیش اهمیت پیدا کرد. اعمال قوانین سخت گیرانه ای که برای جلوگیری از گسترش این ویروس برقرار شد، استادان و دانش آموزان را بر آن داشت تا در حوزه های آموزشی گوناگون دست به تولید محتوا بزنند. سفارش تولید محتوای آموزشی علاوه بر سایت هایی که مخاطب اصلی آن دانش آموزان و دانشجویان هستند، برای دیگر سایت ها نیز ضروری است.

اهمیت تولید محتوای آموزشی

پیش از هر چیزی لازم است تا با اهمیت تولید محتوای آموزشی آشنا شویم. با همه گیری ویروس کرونا در سراسر جهان، بسیاری از مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند و همین امر نیز لزوم تدریس از طریق فضای مجازی را بیش از پیش روشن کرد. بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان از اینترنت و محتواهای آموزشی در آن برای فهم بیشتر مطالب درسی استفاده می کنند. همین امر باعث شد تا بسیاری از سایت ها برای جذب مخاطب بیشتر، به تولید محتوای آموزشی روی بیاورند.

بیشتر سایت هایی که در زمینه فروش محصولات آموزشی فعالیت می کنند، می توانند نمونه تدریس خود یا نمونه ای از محصولات خود را به صورت محتوای آموزشی در بستر وبسایت، به مخاطبان خود معرفی کنند. آنچه در این میان اهمیت دارد، تفاوت سبک این نوع تولید محتواها با دیگر محتواهایی است که برای فروش یا معرفی محصولات یا برندها تولید می شوند. از آنجایی که مخاطب این نوع محتواها معمولا نوجوانان و جوانان هستند، باید بتوان به گونه ای محتوا را تنظیم کرد که این قشر بتوانند ارتباط موثری با آن بگیرند.

محتوای آموزشی تنها مربوط به مطالب درسی نمی شود. شما هر نوع برند یا محصولی که داشته باشید، لازم است تا برای آن محتوایی آموزشی تولید کنید. وقتی کاربر وارد سایت شما می شود و می خواهد محصولی جدید را از شما خریداری کند، باید بداند که چگونه با محصول کار کرده یا چگونه آن را خریداری کند.

به همین منظور، تفاوتی ندارد که شما چه نوع محصول، خدمات یا برندی را مدیریت می کنید. با ارائه محتوای آموزشی برای سایت خود می توانید مخاطب را از سردرگمی نجات داده و به اطمینان آن بیفزایید. با راهنمایی مخاطب و آموزش روش استفاده از محصول یا دریافت خدمات، به مخاطب کمک می کنید تا بتواند در کمترین زمان ممکن به موفقیت برسد.

روش های تولید محتوای آموزشی

images_1695914405_651599a50ee4f

روش های گوناگونی برای تولید محتوای آموزشی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید مخاطب را به دریافت محصول یا خدمات خود ترغیب کنید. این روش ها رضایت حداکثری مشتری را باعث می شوند و از سردرگمی و انصراف به دلیل متوجه نشدن فرآیند خرید جلوگیری می کنند. در ادامه چند روش تولید محتوای آموزشی را بررسی می کنیم.

نسخه کتاب الکترونیکی

یکی از آسان ترین و بهترین راه ها برای ساخت محتوای آموزشی، تهیه نسخه کتاب الکترونیکی برای آن است. شما می توانید نکات آموزشی و مهمی را که مخاطب باید بداند، به صورت یک پی دی اف تولید کرده و به کاربر ارائه دهید. این کتاب الکترونیکی می تواند به طور کامل به کاربر آموزش دهد که چگونه از محصول به درستی استفاده کند، خدمات را دریافت کند یا محصولات برند را تهیه کند. از طرفی، افراد بسیاری هستند که ترجیح می دهند تا از طریق خواندن با محتوا آشنا شوند و امکان یا وقت تماشای ویدیوی آموزشی را ندارند. با تولید یک پی دی اف آموزشی و دسته بندی محتواهای آن به سرتیترهای مختلف می توان رضایت این افراد را به دست آورد.

آنچه در این میان باید در نظر داشته باشیم این است که برای تولید نسخه کتاب الکترونیکی باید نکاتی را در نظر بگیریم. رعایت کردن این نکات باعث می شود تا مخاطب بتواند ارتباط بیشتری با محتوا برقرار کند. اولین نکته تهیه و تنظیم لیست و فهرست از مطالب است تا کاربر بتواند به راحتی مطلب مورد نیاز خود را پیدا کند.

نکته دوم تهیه مقدمه است. مقدمه به مخاطب کمک می کند تا بداند در این محتوا با چه چیزی آشنا شود و به طور خلاصه آنچه که لازم است را دریافت کند. به طور کلی محتوای آموزشی که به صورت پی دی اف ارائه می شود، باید شامل مقدمه، آموزش و در نهایت نتیجه گیری باشد تا کاربر بتواند از آن به  بهترین شکل استفاده کند.

بهترین راه برای آموزش یک مسئله به مخاطب استفاده از گرافیک های جذاب و اینفوگرافیک است. این تصاویر علاوه بر جذابیت باعث می شود تا کاربر حس کند که قرار است چیز جدیدی یاد بگیرد. روش های قدیمی ارائه آموزش از طریق پی دی اف امروزه بسیار خسته کننده هستند و مخاطب را از ادامه مطلب منصرف می کنند؛ بنابراین سعی کنید تا جایی که امکان دارد، از تصاویر جذاب و متون مناسب با رده سنی مخاطب استفاده کنید.

تولید پادکست

امروزه پادکست ها جای بسیاری از کتاب ها و ویدیوهای آموزشی را گرفته اند. افراد می توانند در هر موقعیت و مکانی، با استفاده از پادکست ها، محتوای آموزشی خود را دریافت کنند. در پادکست می توانید هر آموزشی را که لازم است را به مخاطب معرفی کنید. به عنوان مثال برای فروش یک محصول می توانید ویژگی های آن را به صورتی خلاقانه ذکر کنید و به  مخاطب بگویید که می تواند از این محصول در چه مواردی استفاده کند. آنچه در این میان اهمیت دارد، نحوه بیان متونی است که باید به مخاطب ارائه شود. اگر از بیانی کسل کننده استفاده کنید، مخاطب نمی تواند ارتباط موثری با آن برقرار کند.

تولید محتوای تصویری

یکی از جذاب ترین و موثرترین راه ها برای تولید محتوای آموزشی استفاده از تصاویر جذاب و مخاطب پسند است. ارائه تصاویر جذاب به مخاطب کمک می کند تا بتواند بدون درگیری زیاد ذهنی، با محصول یا محتوای مدنظر ارتباط برقرار کند. در تصویر باید بتوانید گام های مختلف تهیه محصول، استفاده از خدمات یا یک آموزش خاص را به گونه ای جذاب و ساده به تصویر بکشید. این کار مخاطب را از سردرگمی نجات می دهد و به او کمک می کند تا صرفا از طریق مشاهده یک فرآیند، با هر سطحی از تحصیلات، یک فرآیند را آموزش ببینند.

در آموزش تصویری مخاطب باید بتواند در یک نگاه به طور کلی خلاصه ای از فرآیند آموزشی را مشاهده کند. البته استفاده از افراد به ویژه مسئولان شرکت، برند یا فروشگاه ها در تصویر و ویدیو باعث می شود تا اعتماد مخاطب جلب شود. آنچه در تولید محتوای تصویری و ویدیویی اهمیت دارد، ارتباط چشمی با مخاطب است. با برقراری ارتباط چشمی موثر و استفاده از زبان بدن برای توضیحات ارائه شده، می توانید حس صمیمیت بیشتری را بین خود و مخاطب برقرار کنید. به این ترتیب کاربر به شما اعتماد کرده و به یک مشتری دائمی برای شما تبدیل می شود.

تجهیزات مورد نیاز برای ساخت محتوای آموزشی

images_1695914418_651599b2f3eb0

همانطور که اشاره شد، برای ساخت محتوای آموزشی، راه ها و روش های گوناگونی وجود دارد. هر یک از این روش ها نیاز به تجهیزات خاصی دارند تا بتوانند برای قرارگیری در بستر اینترنت آماده شوند؛ بنابراین ابتدا باید روش تولید محتوای خود را انتخاب کرده و سپس متناسب با آن روش، تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنید. در ادامه به تجهیزات مورد نیاز برای تهیه محتواهای گوناگون آموزشی اشاره می کنیم.

تجیهزات مورد نیاز برای تولید محتوای تصویری

برای تولید محتوای آموزشی به صورت تصویری روش های گوناگونی وجود دارد. تولید انیمیشن، تهیه ویدیو از افراد و همچنین تهیه تصاویر طراحی شده گرافیکی این روش ها هستند. برای تولید انیمیشن یا تصاویر طراحی شده گرافیکی می توانید از نرم افزارهای موجود در این زمینه کمک بگیرید یا به طور کامل کار را به فرد متخصص در این زمینه بسپارید. اما برای تولید ویدیو از افراد یا خودتان، به یک دوربین فیلم برداری یا همان تلفن همراه هوشمند خود، سه پایه، دکوری مناسب و برنامه های تدوین ویدیو نیاز دارید. با استفاده از این تجهیزات به راحتی می توانید ویدیوهای آموزشی چنددقیقه ای تهیه کنید و در اختیار مخاطب قرار دهید.

تجهیزات مورد نیاز برای تولید محتوای متنی

اگر قصد دارید تا محتوای آموزشی خود را به صورت متن در اختیار کاربران خود قرار دهید، به تنها چیزی که احتیاج داردی، یک نویسنده، گرافیست و تدوین گر است. نویسنده متن مورد نظر شما را به شیوه ای خلاقانه و جذاب به مخاطب ارائه می کند و با کمک گرافیست و تدوین گر تصاویر جذاب و راهنما برای آن قرار می دهد.

تجهیزات مورد نیاز برای تولید پادکست

برای تولید محتوای آموزشی به صورت پادکست، در مرحله اول نیاز به یک گوینده دارید. گوینده باید دارای صدایی جذاب، گیرا و رسا باشد و بتواند با مخاطب بیشترین ارتباط را برقرار کند. علاوه بر گوینده لازم است تا از یک تدوین گر و ابزارهای ادیت و افکت صدا نیز استفاده کنید تا محتوای تولید شده را برای مخاطب به جذاب ترین شکل ممکن ارائه دهید.

سخن پایانی

تولید محتوای آموزشی بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. افراد برای دریافت اطلاعات مهم و کاربردی به سایت های مختلف مراجعه می کنند و در این میان سایتی که بتواند بهترین و کاربردی ترین اطلاعات را به زیباترین و جذاب ترین شیوه به کاربران ارائه دهد، مخاطبان بیشتر و در نتیجه موفقیت بیشتری خواهد داشت. تولید محتوای آموزشی یکی از بهترین راه ها برای فروش  محصولات، معرفی برند و همچنین ارائه خدمات است که می تواند اعتماد مخاطب را جلب کند.

دکمه بازگشت به بالا