سلامتی و پزشکی

شرایط پزشکی که باید جدی گرفته شوند

وضعیت سلامتی باید جدی گرفته شود

اکثر مردم تجربه مراجعه به اورژانس را دارند، اما همه نمی دانند چه زمانی یا چه علائمی باید با اورژانس تماس بگیرند یا به اورژانس مراجعه کنند. اما مفهوم اضطرار در مواردی مانند ولادت، تصادف و سقوط از بالا روشن است. با این حال، در بسیاری از موارد دیگر، تصمیم برای رفتن به اتاق درمان ممکن است دشوار باشد یا نباشد. بنابراین در این مقاله از یک مقاله پزشکی در مجله پزشکی سلامت سیب ما «برخی» فوریت‌های پزشکی و علائم رایج و مهمی را که در صورت وجود باید در نظر گرفته شوند، اضافه می‌کنیم.

درد قفسه سینه

ممکن است قبلا بارها درد قفسه سینه داشته باشید و سوال اینجاست که منشأ آن درد چیست؟ بیشتر درد قفسه سینه احتمالاً به دلیل درد عضلانی است که به درد پاسخ می دهد. اما درد قفسه سینه چیست که نیاز به توجه فوری دارد؟

دردی که بتدریج با حالت تهوع، استفراغ، تپش قلب، عرق سرد یا از دست دادن هوشیاری شروع می شود، یک وضعیت سرگیجه و فشاری که حدود 2 تا 15 دقیقه طول می کشد، در پشت جناغ قفسه سینه دیده می شود و کار تشدید می شود. اما علت این نوع درد قفسه سینه چیست؟ این نوع درد قفسه سینه می تواند نتیجه سکته مغزی یا حمله قلبی باشد و بهتر است فورا به پزشک مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که همه این علائم را در همه افراد مشاهده نمی کنند و گاهی اوقات بیماری قلبی اصلاً علامتی ندارد یا ممکن است فقط درد در فک یا شانه یا فقط اسهال و اسهال باشد. بنابراین افراد در معرض خطر بیماری قلبی و سکته در صورت داشتن این علائم باید از نظر بیماری قلبی غربالگری شوند.

سردرد

اکثر مردم سردرد دارند. اما سردرد فوری چیست؟

سردردی که ناگهان و در عرض چند ثانیه شروع می شود و آنقدر مبهم می شود که احساس می کنید شدیدترین سردرد زندگی شماست، سردردی که با استفراغ مکرر یا حالت تهوع، ابهام یا عدم تعادل شما را از خواب بیدار می کند. با کار سخت، ورزش یا رابطه جنسی شروع کنید و آن را روی گردن خود پخش کنید و در عرض چند ثانیه تا چند دقیقه سفت کنید. شروع تشنج یا از دست دادن هوشیاری نیز سردرد را تشدید می کند.

علائم سیستم عصبی

اگر مشکلاتی در رگ‌های خونی یا نخاع وجود داشته باشد، علائم ناشی از عصب‌شناسی است و باید مغز یا نخاع را بررسی کرد و شامل موارد زیر است:

ضعف دست، پا یا هر دو، تاری دید یا دوبینی، ضعف عضلات صورت، سنگینی زبان و اختلالات گفتاری، اشکال در بلع، عدم تعادل، سرگیجه ناشناخته، مشکل در دیدن و تکرار کلمات، بی تفاوتی به ادرار یا مدفوع، سرگیجه و ناتوانی در انجام حرکات حساس ظهور یک یا چند مورد از علائم فوق نیاز به بررسی جدی دارد.

درد چشم و کاهش بینایی

درد تک چشمی همراه با حالت تهوع و استفراغ، تاری دید و قرمزی چشم ممکن است نشان دهنده افزایش فشار چشم باشد که نیاز به اقدام فوری دارد. از دست دادن ناگهانی بینایی، تاری دید یا دوبینی باید فوراً در نظر گرفته شود.

دید ناگهان تار می شود

تاری دید ناگهانی می تواند نتیجه سکته مغزی یا طولانی مدت باشد، بنابراین کمک های اولیه بسیار مهم است. زیرا در اینجا بحث حفاظت از خود است. اختلال بینایی ناگهانی همچنین می تواند نتیجه جداشدگی شبکیه به دلیل ضربه یا پارگی رگ خونی در شبکیه به دلیل فشار خون بالا باشد، بنابراین برای حفظ بینایی باید فوراً درمان شود.

اگر دید ناگهان با علائم دیگر تار شود، به خصوص اگر یک طرفه باشد و سایر علائم در یک طرف بدن باشد، این مهم و خطرناک است.

درد قفسه سینه چیست؟

خفگی

تنگی نفس در افرادی که سابقه مشکلات ریوی مانند آسم دارند می تواند نشانه حمله آسم باشد که نیاز به اقدام فوری دارد. اما چه زمانی باید ارزیابی فوری آسم در فردی بدون سابقه بیماری ریوی انجام شود؟ تنگی نفس ناگهانی، به ویژه در حالت استراحت، همراه با درد قفسه سینه؛ درد شدیدی که با تنفس بدتر می شود و تنفس را برای بیمار دشوار می کند. اگر در یک مرد جوان بسیار بلند قد رخ دهد، می تواند نشانه مهمی از پنوموتوراکس باشد که نیاز به اقدام فوری دارد. تنگی نفس همراه با درد قفسه سینه و سرفه خونی ممکن است از علائم آمبولی ریه باشد.

علت تنگی نفس، تپش قلب و حالت تهوع چیست؟

علل تنگی نفس و تپش قلب و حالت تهوع اغلب یا بیماری قلبی یا حملات عصبی روانی است. در انفارکتوس حاد میوکارد، گاهی اوقات درد قفسه سینه به خصوص در مصرف کنندگان مواد مخدر ممکن است وجود نداشته باشد و علائم ممکن است محدود به تنگی نفس، تپش قلب و حالت تهوع یا یکی از موارد زیر باشد، این شرایط که نیاز به اقدام فوری دارد.

ناگفته نماند که این علائم در افراد مبتلا به PTSD (اختلال استرس پس از سانحه) در حین بازداشت رخ می دهد. البته علائم دیگری نیز وجود دارد، بنابراین بهتر است تا پایان حمله از خانواده یا عزیزان بیمار حمایت و مراقبت شود. در صورت تداوم این حملات، بهتر است به اورژانس مراجعه کنید تا با مراقبت و درمان، حمله را کاهش دهید.

معده درد

درد شکم نیز علامتی است که می تواند چندین بار در طول زندگی به دلایل مختلف از جمله ورم معده، اسهال، یبوست یا عفونت های روده ای (این شرایط) رخ دهد. ممکن است باعث اسهال و تپش قلب شود. اما چه نوع درد شکمی نیاز به توجه فوری دارد؟

درد ناگهانی شکم که نیاز به توجه فوری دارد شامل موارد زیر است:

درد بعد از آندوسکوپی یا با مشکل در بلع، درد در قفسه سینه یا گردن گسترش به شانه چپ یا پشت، استفراغ، تنگی نفس و تب، درد ناگهانی شکم در افراد مبتلا به نفخ، ضربان قلب نامنظم، درد همراه با نخوردن غذا و بهبود حرکت روده و همچنین دردهای شکمی همراه با کمبود گاز و اجابت مزاج.

درد در دست و پا

درد ناگهانی در دست ها و پاها، به ویژه اگر با تغییر رنگ، لرز یا سوزن سوزن شدن و تورم همراه باشد، نیاز به درمان دارد.

تاری دید ناگهانی

افکار خودکشی

افکار خودکشی در اطراف شما می تواند نشانه شایع بیماری روانی باشد. اما نادیده گرفتن آن می تواند منجر به اتفاقات تلخی شود. بنابراین، اگر دیدید شخصی افکار خودکشی دارد، علائم او را جدی بگیرید و از متخصص کمک بگیرید. به خصوص اگر مردی سابقه اختلالات روانی، اعتیاد به مواد مخدر یا الکل داشته باشد و سابقه خودکشی قبلی (خود یا یکی از اعضای خانواده) این افکار را داشته باشد. علائم ذکر شده خلاصه ای از وضعیتی است که نیاز به اقدام فوری دارد.

در پایان خاطرنشان می شود که هر گونه علائم یا رویدادی که مربوط به شما است یا می دانید که باید با اورژانس تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید باید بدون معطلی گرفته شود و به اورژانس اطلاع داده یا تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ

  1. علت تنگی نفس، تپش قلب و حالت تهوع چیست؟ علت این علائم ممکن است حمله قلبی شدید باشد، بنابراین بهتر است هر چه سریعتر به اورژانس مراجعه کنید.
  2. اگر دید ناگهانی داشتید چه زمانی باید به رختکن بروید؟ تاری دید ناگهانی می تواند نتیجه پارگی رگ خونی یا مشکل در چشم اول باشد، بنابراین برای جلوگیری از مرگ یا از دست دادن بینایی باید به اورژانس مراجعه کنید.
  3. علت درد قفسه سینه چیست؟ درد قفسه سینه اغلب نتیجه درد عضلانی است. با این حال، می تواند نتیجه حمله قلبی یا مشکل رگ خونی نیز باشد که یک وضعیت فوری و بسیار مهم است.

منبع

https://www.uptodate.com

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا