6 بار که کمیک ها در دنیای سینمایی مارول دیده شدند

دنیای سینمایی مارول که خود بر اساس کمیک های این انتشارات ساخته شده است، چند باری هم این کمیک ها را به نمایش می کشد. از همان Iron Man سال 2008 که آغاز رسمی دنیای سینمایی مارول به شمار می آید، مارول استودیوز ایستراگ ها و اشاره های فراوانی را به خاستگاه الهام ماجراجویی های لایو اکشن اش در خود جای داده است.

برخی از این اشاره ها ریز و کوچک اند که بیش تر مناسب هواداران سرسخت مارول یا کسانی که به دنبال پژوهش در تاریخ دور و دراز این انتشارات هستند سرگرم کننده محسوب می شوند. در کنار این اشاره های پنهان، شماری هم هستند که از اثرگذاری کمیک ها بر این ساخته ها به شکل نمایان تری پرده برمی دارند.

از بین ایستراگ های واضح دنیای سینمایی مارول شاید هیچ کدام به آشکاری استفاده از خود کمیک ها نباشند. احتمالاً منطقی به نظر آید که در دنیایی پر از ابرقهرمانان، رمان های گرافیکی و کمیک هایی نیز بر اساس ماجراجویی تواناترین قهرمانان زمین چاپ و منتشر شوند. در دنیای سینمایی مارول چندین بار شاهد استفاده از کمیک ها بوده ایم که البته بیش تر آن ها مربوط به چند سال گذشته است. در این نوشتار به سراغ 6 مورد از زمان هایی می رویم که کمیک ها در دنیای سینمایی مارول دیده شدند.

شماره ی 1 کمیک Captain America Comics

  • فیلم های Iron Man 2 و Captain America: The First Avenger

در Captain America: The First Avenger سال 2011 از کریس ایوانز در نقش کاپیتان آمریکا پرده برداشته شد که از دیدگاه زمانی و منظر عمومی نخستین ابرقهرمان دنیا به شمار می آید. راجرز با سرم ابرسرباز تبدیل به کاپیتان آمریکا شد و از توانایی های تازه ی خود برای نبرد با رد اسکال و هایدرا بهره برد. هر چند پیش از تبدیل شدن به یک سرباز راستین راجرز به عنوان کاراکتری برای تبلیغات جنگی استفاده می شد که هر چند مایه ی آوازه اش شد اما از خطوط مقدم نبرد دور نگهش داشت. در طی این زمان، کمیک هایی که استیو راجرز را در خود جای داده بودند به فروش می رسیدند.

این کمیک ها که در فیلم Captain America: The First Avenger دیده شدند در واقع نگارش های واقعی شماره ی 1 کمیک Captain America Comics انتشارات مارول بودند که در سال 1941 به چاپ می رسیدند. در این کمیک، استیو راجرز و باکی بارنز به دنیا معرفی شدند و همان گونه که Captain America: The First Avenger عمل کرد اوریجین استیو راجرز را به نمایش کشید. همین کمیک را پیش تر در فیلم Iron Man 2 سال 2010 در بین متعلقات هاوارد استارک دیدیم که به دست تونی رسیده بودند تا پیش از رونمایی این دو شخصیت در دنیای سینمایی مارول اشاره به پیوند آن ها شود.

X-Men

هر چند فیلم Logan سال 2017 در فرانچایز X-Men فاکس رخ داد ولی کمیک ها بخشی خوشایند در واپسین ایفای نقش هیو جکمن و پاتریک استوارت (دست کم در آن زمان) به عنوان ولورین و پروفسور ایکس به شمار می آمدند. لورایِ دافنه کین برای رسیدن به ایدن می خواست به مرز کانادنا برود؛ جایی که در کمیک های انتشارات خیالی X-Men Comics Group به آن اشاره شده بود. جیمز منگولدِ کارگردان در سال 2017 در این باره گفت که بر خلاف کمیک هایی که در Captain America: The First Avenger دیده شدند، هیچ کدام از کمیک های Logan واقعی نبودند اما به دست جو کسادا و دن پانوسیان که سابقه ی کار در انتشارات مارول را دارند پدید آمدند.

باید همه شون رو می ساختیم. مارول تنها پذیرفت که من این کار رو تا زمانی انجام بدم که از هیچ کمیک واقعیِ مارولی استفاده نکنیم. پس همه شون رو الکی ساختیم. ولی شامل کاراکترهای موجود مارول می شدن. اما اصلاً نمی تونستن کمیک های واقعی مارول باشن. باید از مارول بپرسید چرا.

جیمز منگولد درباره ی کمیک های استفاده شده در فیلم Logan

این کمیک ها ماجراجویی های ایکس-من را روایت می کردند؛ یک گروه ابرقهرمانی که از زمان رویدادهای X-Men: First Class که در سال 1963 رخ می دهند برای مردم شناخته شدند. پانوسیان در گفتگویی نمایان کرد که ده کاور برای این کمیک های خیالی طراحی و کسادا چهار صفحه را خلق کرد. به این ترتیب هیچ کمیک کاملی پدید نیامد؛ تنها چیزی که برای فیلم نیاز بود. این کمیک ها به گونه ای طراحی شده بودند تا همچون کمیک های دهه ی 80 مارول به چشم بیایند تا نشان داده شود دست کم از آن زمان به پیش X-Men Comics Group به چاپ کمیک ها مشغول بود.

شماره ی 4 کمیک ALF

  • اپیزود 5 سیزن 1 سریال I Am Groot

در حالی که Logan جیمز منگولد اجازه نداشت تا هیچ کمیک واقعی مارولی را استفاده کنید ولی سریال انیمیشنی I Am Groot به پیش روی از Captain America: The First Avenger شامل یک کمیک حقیقی از مارول بود. در اپیزود Magnum Opus، گروت سرگرم خواندن شماره ی 4 کمیک ALF است که ابتدا در سال 1988 به چاپ رسید؛ همان سالی که پیتر کوئیل کریس پرت به دست یاندو و روجرز از زمین ربوده شد. این کمیک اشاره ی دیگری به ریشه های زمینی استار-لرد به حساب می آید و همچنین اشاره دارد که او نیز همانند آلف است؛ یک بیگانه که توسط خانواده ای دور از خانه ی راستینش به سرپرستی پذیرفته می شود.

شماره ی 4 کمیک Avengers و چندین کمیک دیگر

  • اپیزود 2 سیزن 1 سریال She-Hulk: Attorney At Law

هنگامی که جنیفر والترزِ تاتیانا ماسلانی در اپیزود Superhuman Law در دفتر یک شرکت حقوقی قرار دارد، به شکلی گذرا می توان دیواری از کمیک های مارول را دید. بعضی از این کمیک ها در واقع کمیک های واقعی انتشارات مارول به شمار می آیند. از بین آن ها می توان به شماره ی 4 کمیک Avengers سال 1964، شماره ی 274 کمیک Captain America سال 1982، شماره ی 287 کمیک The Incredible Hulk سال 1983، شماره ی 28 کمیک What If…? سال 1991، شماره ی 494 کمیک Thor سال 1996، شماره ی 611 کمیک Thor سال 2010 و شماره ی 1 کمیک Agent Carter: SHIELD اشاره کرد.

Captain Marvel

یکی از تازه ترین استفاده های کمیک ها در دنیای سینمایی مارول مربوط به فیلم The Marvels سال 2023 می شود. پس از نبرد با سربازان کری، کامالا خانِ ایمان ولانی با نیک فیوری و مونیکا رمبو ملاقات می کند. کامالا تن پوش ابرقهرمانی اش را در می آورد و لباس های ساده می پوشد شامل تیشرتی با تصویری از کمیک Captain Marvel می شوند. بر خلاف کمیک های پیشین دنیای سینمایی مارول، این کمیک Captain Marvel به طور ویژه برای فیلم The Marvels طراحی شده است.

شماره ی 5 کمیک Secret Wars

  • فیلم Deadpool & Wolverine

یکی از نمادین ترین کمیک های دنیای مارول به شکل سوپرایزکننده ای در نخستین تریلر فیلم Deadpool & Wolverine دیده شد. در این تریلرِ منتشرشده در فوریه ی 2024، زمانی که ددپول روی زمین خوابیده است می تواند یک نسخه از شماره ی 5 کمیک Secret Wars را در کنارش دید. این کمیک که در سال 2015 به عنوان بخشی از رویداد Secret Wars منتشر شد، شامل ملاقات مولکول من، دکتر استرنج و دکتر دووم با بیاندرز می شود که منجر به پدیدآمدن بتلورد شد.

در حالی که قرار است فیلم Deadpool & Wolverine به عنوان بخشی از فاز پنجم دنیای سینمایی مارول اکران شود، این کمیک می تواند اشاره ای به اقتباس شدن خط داستانی Secret Wars باشد. شماری باور دارند که با نمایش شماره ی 5 کمیک Secret Wars، این فیلم می خواهد آغاز پایه گذاری بتلورد را به تصویر بکشد که احتمالاً به وُید لوکی در پایان زمان پیوند بخورد. اگر این حقیقت داشته باشد، نخستین باری خواهد بود که مارول استودیوز یک خط داستانی برجسته از دنیای سینمایی مارول را به یک شماره از کمیک های مارول مورد اشاره قرار می دهد.

دکمه بازگشت به بالا