5 راهکار موثر برای درمان شانه یخ زده؛ از ماساژ تا فیزیوتراپی

شانه یخ زده که کپسولیت چسبنده نیز نامیده می شود، عمدتاً افراد 40 تا 60 ساله را تحت تأثیر قرار می دهد. در این میان زنان بیشتر از مردان مبتلا می شوند. یخ زدگی شانه یک اختلال شایع است که باعث درد، سفتی و از دست دادن دامنه حرکتی طبیعی کتف خواهد شد. ناتوانی ناشی از شانه یخ زده تا حدی پیش می رود که فرد را از انجام حرکات روزمره عاجز کند. این عارضه در صورت عدم درمان و با گذشت زمان بدتر می شود. نداشتن تحرک بالا و شرکت نکردن در فعالیت های ورزشی منجر به افزایش شیوع شانه منجمد شده است. اگر چند دقیقه به مطالعه این مقاله اختصاص دهید با روش های درمان شانه یخ زده آشنا خواهید شد.

مجله سلامت

1. ماساژ؛ یکی از راهکارهای اصلی برای درمان یا جلوگیری از عارضه یخ زدگی شانه

ماساژ درمانی و حرکات کششی معمولی میزان قابل توجهی درد حاصل از سندرم شانه منجمد را بهبود می بخشد. با افزایش جریان خون در ناحیه کتف، عضلات شما شل می شوند و التهاب بهبود می یابد. ماساژ، تورم و حساسیت نسبت به درد را نه تنها در شانه، بلکه در ناحیه اطراف آن نیز کاهش می دهد. کاهش درد معمولاً منجر به افزایش دامنه حرکتی نیز می شود.

یکی از بهترین روش های درمان شانه یخ زده با ماساژ، استفاده از فوم رولر است. فوم رولر را زیر بغل بازوی آسیب دیده خود بگذارید و به یک پیشخوان یا میز تکیه دهید. بازوی خود را بکشید و به آرامی به جلو و عقب بچرخید تا ماهیچه های شانه تان شل شود. علاوه بر روش تمرینی که توضیح دادیم، بسیاری از افراد یک راهکار ساده تر مثل استفاده از انواع دستگاه ماساژور را انتخاب می کنند. در ادامه یکی از روش های  موثر ماساژ برای شانه یخ زده را بیان می کنیم.

در کنار استفاده از این راهکارها، استفاده از دستگاه ماساژور نیز فواید بسیار و دسترسی راحت تری را فراهم می کند. با خرید صندلی ماساژور در هر زمانی که احساس گرفتگی داشتید، از ماساژورهای حرفه ای استفاده کنید.

2. سردتراپی (Cryotherapy)؛ روشی موثر برای درمان گرفتگی های بدن

در سال های اخیر شاهد نتایج شگفت انگیز سردتراپی برای درمان شانه یخ زده بوده ایم؛ در این روش کمپرس یخ روی ناحیه آسیب دیده قرار می گیرد. سرما ناحیه درد را بی حس می کند. به این معنی که بیمار بازو و شانه را بهتر حرکت خواهد داد. این حرکت باعث بهبود جریان مایع سینوویال به مفصل می شود و استخوان راحت تر در حفره شانه حرکت می کند.

همچنین تجربه نشان داده است که کرایوتراپی یا همان سرما درمانی باعث افزایش ترشح مواد شیمیایی در بدن مانند نوراپی نفرین می ر ود و پاسخ های پیش التهابی را مهار می کند؛ درنتیجه درد و التهاب کاهش  می یابد. یکی از روش های دیگر برای افزایش ترشحات شیمیایی مثل نوراپی نفرین، استفاده از ماساژ درمانی است. با خرید ماساژور بدن در هر ساعت از شبانه روز به ماساژ درمانی دسترسی داشته باشید.

3. فیزیوتراپی؛ روش درمانی برای اکثر آسیب دیدگی ها زیر نظر متخصص

اگر فکر می کنید شانه یخ زده دارید، برای معاینه فیزیکی به پزشک یا متخصص شانه مراجعه کنید. برای ارزیابی دامنه حرکتی شانه، پزشک از شما می خواهد که حرکات مختلفی را با بازو خود انجام دهید. این حرکات ممکن است شامل رساندن دست به قفسه سینه برای لمس شانه مقابل باشد. در زمان درمان شانه یخ زده باید از هر گونه فعالیتی که منجر به تشدید درد می شود باید اجتناب کنید. فیزیوتراپی تاثیر بسیاری بر بهبود شانه یخ زده میگذارد؛ به طوری که بیش از 90٪ افراد با این اقدامات و بدون نیاز به جراحی بهبود می یابند.

با این حال بهبودی کامل شانه یخ زده به زمان نیاز دارد؛ دوره نقاهت این عارضه از چند ماه تا دو یا سه سال به طول می انجامد. برای تسریع فرآیند درمان شانه منجمد از روش های کمکی مثل ماساژ درمانی با توصیه درمانگر استفاده کنید. ماساژورهای تفنگی و گردنی از بهترین انتخاب های ممکن برای بهبود درد کتف هستند. برای اطلاع از قیمت ماساژور گردن و تفنگی با نمایندگی های معتبر برندهای روتای و آی رست تماس بگیرید.

4. استراحت و تغذیه مناسب؛ اقدامی ضروری برای تسریع ترمیم آسیب  های اسکلتی-عضلانی

رژیم غذایی نقش حیاتی در بهبود شانه یخ زده دارد؛ یک بیمار مبتلا به این عارضه از شرایط التهابی سیستماتیک درجه پایین رنج می برد. این بدان معناست که بدن شما برای بهبودی به مواد غذایی ضد التهابی سالم نیاز دارد.

وعده های غذایی سرشار از پروتئین و حاوی مقادیر مناسبی از منیزیم برای بازسازی فیبرهای عضلانی موثر هستند. املاح معدنی برای انتقال پیام های عصبی کاربرد دارند. همین طور پروتئین تغذیه اصلی سلول های ماهیچه یعنی آمینواسیدهای ضروری را فراهم می کند.

یک رژیم غذایی سالم همچنین به حفظ سلامت عمومی شما نیز کمک می کند. چراکه فرد مبتلا به شانه یخ زده تا زمانی که به طور کامل بهبود یابد، سبک زندگی بی تحرکی خواهد داشت.

5. تمرینات انعطافی و یوگا؛ یکی از روش های درمان شانه یخ زده

همیشه قبل از انجام تمرینات شانه خود را گرم کنید. در انجام تمرینات تا جایی پیش بروید که منجر به ایجاد درد نشود.

  • به پشت دراز بکشید و بازوها را در پهلوها قرار دهید. از دست سالم برای بلند کردن بازوی آسیب دیده استفاده کنید و تا جای ممکن آن را روی سر خود بکشید.
  • در حالت نشسته و با استفاده از دست بازوی سالم خود، دست آسیب دیده را بلند کنید؛ سپس آن را بالا بیاورید. در آخر کمی فشار ملایم به آرنج وارد کنید تا شانه کشیده شود.
  • در حالت ایستاده یک سر حوله را با بازوی آسیب دیده پشت خود نگه دارید، سپس سر دیگر آن را با بازوی سالم خود بگیرید. حوله را به صورت افقی نگه دارید، از بازوی سالم برای کشیدن حوله به سمت بالا استفاده کنید تا احساس کشیدگی در بازوی آسیب دیده داشته باشید.

کشش شانه یخ زده ممکن است در ابتدا کمی دردناک باشد. معمولاً بیمارانی که بلافاصله بعد از دوش گرفتن یا حمام کشش انجام می دهند، تاثیری بیشتری را در عملکرد شانه مشاهده می کنند. زمانی که ماهیچه ها گرم شده و کمی شل تر می شوند، درد کمتری در هنگام کشش احساس خواهید کرد.

خرید محصولات آیرست؛ سریع ترین راه برای دسترسی به ماساژورهای استاندارد

در این مقاله به بررسی روش های درمان شانه یخ زده پرداختیم. شانه یخ زده بر اثر افزایش سن و فعالیت نکردن ایجاد می شود. روش های درمان این عارضه شامل ماساژ دادن، فیزیوتراپی، سردتراپی، انجام حرکات کششی، استراحت و تغذیه مناسب می شود. این روش ها با افزایش دامنه حرکت عضله و انعطاف پذیری آن منجر به بهبود شانه یخ زده می شوند.

ماساژ درمانی یکی از روش های درمان شانه یخ زده با بیشترین تاثیر به شمار می رود . درمان شانه یخ زده با ماساژ با ایجاد کشش سطحی تا عمیق در عضلات فواید بسیاری را برای بافت ماهیچه به همراه دارد. گرم کردن عضلات، افزایش دامنه حرکتی،  حال بسیاری از افراد به کلینیک های ماساژ دسترسی ندارند؛ بنابراین بهترین راه برای مقابله با این بیماری استفاده از انواع دستگاه ماساژور برقی خواهد بود.

ماساژورهای استاندارد با عملکردهای چندگانه را از نمایندگی برندهای معتبر مثل اینست و روتای تهیه کنید. شعبه های فروشگاه مبل ماساژ عرضه کننده انواع ماساژور برقی است. برای تماس یا این فروشگاه از طریق روش های ارتباطی قرار داده شده در سایت استفاده کنید.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا