سلامتی و پزشکی

15 بیماری که مردان را بیشتر از زنان تهدید می‌کنند

زن و مرد از بسیاری جهات متفاوت هستند و احتمال ابتلا به بیماری های مختلف از این قاعده مستثنی نیست. 24-31 ژوئن هفته جهانی سلامت انسان است و به همین دلیل ، در ادامه این مقاله ، ما قصد داریم بیماری هایی را که می توان بیماری های مردانه نامید و مردان در معرض خطر ابتلا به آنها قرار دارند ، بیان کنیم. با ما بمان.

15 بیماری که بیش از زنان مردان را تهدید می کند
بیماری های مردانه که در این بخش ارائه می دهیم لزوماً فقط مختص مردان نیست و زنان نیز می توانند به آنها مبتلا شوند. اما این بیماری ها یا در مردان بیشتر دیده می شود یا خطرات بیشتری را برای آنها به دنبال دارد و به همین دلیل ما در این بخش آنها را بیماری های مردانه می نامیم.

سرطان پروستات
سرطان پروستات یکی از بیماری های شایع در مردان است. در سال 2016 ، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) تخمین زدند که از 10100 مرد حدود 101 نفر به این بیماری مبتلا می شوند. سرطان پروستات در صورت تشخیص در مراحل اولیه قابل درمان است ، اما در صورت شیوع و پیشرفت ، درمان آن دشوار و حتی منجر به مرگ می شود.
همچنین بخوانید: تأثیر الکل بر بدن
جالب اینجاست که زنان غدد پروستات نیز دارند که در آناتومی زنان از غدد اسکنه یاد می شود اما تشکیل سرطان در این ناحیه بسیار نادر است.
سیروز
یکی دیگر از بیماری های مردانه که باید بسیار جدی گرفته شود ، سیروز است. این بیماری زمانی اتفاق می افتد که کبد انسان در معرض مقادیر بسیار بالایی از سموم باشد و بیشتر در مردان دیده می شود. سیروز مردانه در مردان بیشتر مشاهده می شود زیرا آنها الکل و سایر مواد آسیب رسان به کبد مانند استروئیدهای غیرمجاز بیشتری مصرف می کنند.
اختلال مصرف الکل
براساس موسسه ملی سو Ab مصرف الکل و اعتیاد به الکل ، از 15.1 نفر مبتلا به اختلالات اعتیاد به الکل در کشور ، 9.8 مرد و فقط 5.3 میلیون زن هستند. اما علاوه بر جنسیت ، ژنتیک و عوامل محیطی نیز در سو alcohol مصرف الکل نقش مهمی دارند.

بیماری پارکینسون
بیماری پارکینسون یکی از شایع ترین بیماری های مردان است و شاید مرگ محمد علی علی ، قهرمان سنگین وزن بوکس ، این بیماری را به بیماری شناخته شده تری تبدیل کرده است. در بیماری پارکینسون ، مغز انسان با گذشت سالها بیشتر آسیب می بیند و باعث می شود بدن به طور غیرقابل کنترل ارتعاش کند و عضلات خشک و سستی شوند. مردان به طور متوسط ​​1.5٪ بیشتر از زنان در معرض بیماری پارکینسون هستند.

اوتیسم
مردان در اواخر زندگی بیشتر از زنان به اوتیسم مبتلا می شوند. طبق CDC ، مردان از هر 54 نفر احتمال ابتلا به اوتیسم را دارند ، اما این نسبت برای زنان از هر 252 نفر است.

همچنین بخوانید: اوتیسم چیست؟
البته هنوز مشخص نیست که چرا اوتیسم در مردان بیشتر دیده می شود ، اما محققان دریافته اند که زنان نسبت به علائم بیماری مقاومت بیشتری دارند ، به همین دلیل احتمال ابتلا به اوتیسم در آنها کمتر است. البته شانس کمتری برای ابتلا به اوتیسم در زنان نیز ممکن است به این دلیل باشد که زنان کمتر تحت تأثیر جهش ژنتیکی عامل اوتیسم قرار می گیرند.ملانوم
طبق آکادمی پوست آمریکا ، اگرچه زنان زیر 50 سال بیشتر در معرض ابتلا به ملانومای پوستی قرار دارند ، اما بعد از آن سن وضعیت به ضرر مردان تغییر خواهد کرد. در حقیقت ، این تغییر به حدی شدید خواهد بود که در سن 65 سالگی ، مردان دو برابر دچار ملانوم می شوند.
ملانوم نوعی سرطان پوست است که در آن ملانوسیت ها (سلول هایی که پوست را برنز یا قهوه ای می کنند) روی پوست تشکیل شده و خارج از کنترل رشد می کنند.
سرطان روده بزرگ یا روده بزرگ
سرطان روده بزرگ به عنوان یک بیماری مردانه نیز شناخته می شود. اگرچه دلیل این امر هنوز مشخص نیست ، اما طبق موسسه پیشگیری و درمان سرطان آمریکا ، مردان و به ویژه آفریقایی آمریکایی ها بیشتر از زنان به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند.
علاوه بر مسئله جنسیتی ، افرادی که از رژیم غذایی ناسالم ، مصرف زیاد الکل و استعمال دخانیات استفاده می کنند بخشی از زندگی آنها شده است و همچنین افرادی که عضو خانواده آنها قبلاً به سرطان کلون مبتلا بودند ، در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. بیماریها
در سرطان کلون ، سلولهای غیرطبیعی و تومورهای بدخیم در روده بزرگ ایجاد می شوند که اگر درمان نشوند و به موقع تشخیص داده شوند ، می توانند به اندام های دیگر گسترش یافته و منجر به مرگ شوند.
سرطان لوزالمعده
مانند سرطان روده بزرگ ، مردان ، به ویژه سیاه پوستان ، به احتمال زیاد با سرطان لوزالمعده تشخیص داده می شوند. استعمال دخانیات مهمترین علت سرطان لوزالمعده است و از هر چهار سرطان یکی از آنها ارتباط مستقیمی با استعمال دخانیات دارد. از آنجا که سیگار کشیدن در میان مردگان بیشتر است. به همین دلیل ، مردان در معرض خطر بیشتری برای سرطان لوزالمعده هستند.
سرطان کلیه
سرطان کلیه را می توان یک بیماری مردانه نیز نامید زیرا مردان در محیط کار بیشتر در معرض مواد شیمیایی مضر قرار دارند و همانطور که گفته شد ، سیگار کشیدن در میان آنها بیشتر است. خون در ادرار ، درد ناگهانی در کمر ، تب ، کاهش وزن غیرطبیعی یا خستگی مفرط از جمله علائم سرطان کلیه است که در صورت مشاهده باید به پزشک مراجعه کنید.
سرطان دهان
براساس موسسه سرطان آمریکا ، مردان دو برابر بیشتر از زنان در معرض سرطان دهان هستند. به این دلیل که سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل ، هر دو عامل اصلی سرطان دهان ، در مردان بیشتر دیده می شود.

اچآیوی
در سال 2017 ، CDC گزارش داد که بیش از 81 درصد از 39،000 مورد جدید HIV در ایالات متحده مردان است. ویروس اچ آی وی که باعث ایدز می شود ، سیستم ایمنی بدن را از بین می برد و می تواند تا چندین سال پس از آلودگی در فرد آلوده پنهان بماند.
بیماری پای ورزشکار
بیماری پا ورزشکار وضعیتی است که در آن باکتری ها باعث ایجاد قارچ در پا ، به ویژه کف پا می شوند. مردان بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می شوند ، به همین دلیل شناخته شده است که پای ورزشکاران یک بیماری مردانه است. اگرچه این قارچ معمولاً بی ضرر است ، اما رسیدن به مناطقی مانند دست ها ، ناخن ها یا کشاله ران که در برابر ترمیم مقاومت بیشتری دارند می تواند کمی دردسر ساز شود.فتق اینگوینال
فتق اینگوینال هنگامی اتفاق می افتد که بافت داخلی از طریق یک نقطه ضعیف در دیواره شکم خارج شود ، که می تواند باعث چنین درد بزرگی شود. طبق گزارش موسسه دیابت و بیماری های دستگاه گوارش در ایالات متحده ، مردان 8 تا 10 برابر بیشتر از زنان دچار فتق مغبنی می شوند.
SLA
ALS یا اسکلروز جانبی آمیوتروفیک ، وضعیتی است که در آن اعصاب مغز و نخاع در نهایت از بین می روند و باعث می شوند فرد کنترل عضلات را از دست بدهد. طبق موسسه ALS ایالات متحده ، مردان 20٪ بیشتر از زنان در معرض این بیماری هستند. فیزیکدان مشهور ، مرحوم استیون هاوکینگ نیز از این بیماری رنج می برد.
سنگ ریزه
سنگ مثانه شرایطی است که در آن مواد معدنی موجود در ادرار متبلور شده و به جسمی سخت تبدیل می شوند که عبور از آن برای مجرای ادرار دشوار است. مردان ، به ویژه افراد بالای 50 سال ، به دلیل بزرگ شدن پروستات ، بیشتر دچار سنگ مثانه می شوند.
آخرین کلمه
تعدادی از بیماری ها مانند سرطان پروستات ، سنگ مثانه ، پارکینسون ، سرطان کلیه ، اوتیسم و ​​… این موارد بیشتر در مردان دیده می شود. این بیماری ها معمولاً به دلیل سبک زندگی ناسالم است که در مردان بیشتر دیده می شود و از این رو برخی از آنها به عنوان بیماری های مردانه شناخته می شوند. داشتن یک رژیم غذایی سالم ، ورزش منظم و پرهیز از عادت های ناسالم مانند سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل می تواند احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری های مردانه را کاهش دهد.

منابع:
niaaa.nih.gov
bmj.com
aad.org
stopcancerfund.org
سرطان.org
niddk.nih.gov
alsa.org

کلیه مطالب موجود در سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا