فیلم و هنر

۱۰ اقتباس سینمایی از کتابها که خیلی بد از آب در آمدند


بسیاری از دانش آموزان، تمایلی به انجام دادن تکالیف کتاب‌خوانی‌شان ندارند. اما نگران نباشید! فیلم‌های زیادی هستند که بر اساس یک کتاب ساخته شده‌اند. اقتباس سینمایی از کتاب‌ها، معمولاً برای افرادی هستند که قبلاً آن کتاب را خوانده‌اند و می‌خواهند ببینند بر روی پرده سینما، چگونه به تصویر کشیده می‌شود. خیلی کم پیش می‌آید اقتباس سینمایی از یک کتاب، بهتر از آن باشد. یک سری نمونه موفق می‌توان مثال زد مانند: The Princess Bride و Stand By Me. و تعداد بسیار زیادی اقتباس سینمایی ناموفق است که اجرای ضعیفی را ارائه کرده‌اند.

۱۰ – The Time Traveler’s Wife آن خط داستانی مورد نظرتان از یک عاشقانه را ندارد

The Time Traveler’s Wife عاشقانه‌ای متفاوت اما بد

فیلم محصول سال ۲۰۰۳، The Time Traveler’s Wife، بر اساس یک رمان عاشقانه با تم‌هایی از علمی تخیلی است که نویسنده آن،‌ آدری نیفنگر است. از بازیگران این فیلم می‌توان به بازیگر سابق هالک، اریک بانا و بازیگر جوان موفق، ریچل مک‌آدامز اشاره کرد. فیلم در سال ۲۰۰۹ عرضه شد و همچنین یک سال به خاطر فیلم برداری مجدد، اکرانش به تعویق افتاد.

داستان روایتگر کتاب‌داری به نام هنری دی‌تامبل (اریک بانا) است که به خاطر یک وضعیت پزشکی،‌ می‌تواند در زمان سفر کند. هنری عاشق شخصی به نام کلیر اَبشایر (ریچل مک‌آدامز)‌ می‌شود. همین کلیشه،‌ به تنهایی The Time Traveler’s Wife را به یک فیلم به شدت مسخره و آزاردهنده تبدیل می‌کند. در نهایت،‌ فیلم نقدهای مختلفی را دریافت کرد، اما فیلم The Time Traveler’s Wife آنقدر هم بد عمل نکرد!

۹ – فیلم و رمان Paper Town تفاوت‌های مهم زیادی با یکدیگر دارند

Paper Town یک درام نوجوانانه معمولی رو به ضعیف است

همگی به محبوبیت رمان‌های جان گرین بین خوانندگان جوان واقف هستند. مخصوصاً داستان بسیار محبوب و اشک درآر او، The Fault in Our Stars. یکی دیگر از رمان‌های او به نام Paper Town، اقتباس سینمایی‌اش چندان مورد نقدهای مثبت واقع نشد. با اینکه فیلم،‌ فاجعه نیست،‌ اما منتقدان آن را نه چندان وفادار به رمان خطاب کردند.

بله فیلم Paper Town مثل کتاب میمونه، ولی همونطور که خودتون می‌دونین،‌ مثلش هم نیست

جان گرین در مصاحبه‌ای با Time

۸ – The Girl On The Train شامل کلیشه‌های معمایی رمان‌ها است

The Girl On The Train نسبتش به کتابش بسیار ضعیف عمل کرده است

The Girl On The Train، پرفروش‌ترین رمان معمایی سال ۲۰۱۵ به نویسندگی پائولا هاوکینز است که در سال ۲۰۱۶، اقتباس سینمایی آن ساخته شد. امیلی بلانت ایفاگر نقش ریچل واتسون است. یک شخص الکلی طلاق گرفته که درگیر پرونده یک شخص گمشده می‌شود. خط داستانی و تم‌های The Girl On The Train، همگی مشابه دیگر فیلم‌ معمایی اقتباس از رمان، Gone Girl است. اقتباس سینمایی از این کتاب،‌ نظرات مختلفی را بابت کلیشه‌های تاریخ مصرف گذشته و عدم خلق تعلیق در مقایسه با رمان دریافت کرد.

۷ – فیلم Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children خیلی از جزئیات مهم را تغییر می‌دهد

تیم برتون نتوانست یک اقتباس قابل قبول ازMiss Peregrine's Home For Peculiar Children را بسازد

Miss Peregrine’s Home For Peculiar Children یک رمان فانتزی به نویسندگی رنسام رینگز است که در سال ۲۰۱۱ به عرضه در آمد. در سال ۲۰۱۶، اقتباس سینمایی این کتاب به کارگردانی تیم برتون اکران شد. در فیلم Miss Peregrine’s بازیگران مشهور زیادی مانند آسا باترفیلد و جودی دنچ حضور دارند. تماشاچیان فیلم را بابت اینکه فیلم، خط داستانی رمان را دنبال نمی‌کند از آن انتقاد کردند.

سن‌ها و قدرت‌ها در فیلم، با آن چیزی که در کتاب روایت شده متفاوت هستند. به لطف مهارت‌ تیم برتون، فیلم از لحاظ بصری لذت بخش است،‌ اما بابت تمرکز زیاد بر روی جلوه‌های ویژه و تمرکز کم بر روی روایت داستان،‌ نظرات مختلفی را دریافت کرد.

۶ – موفقیت The Book Thief با رمانش قابل مقایسه نیست

Book Thief نسبت به خودش فیلم بدی نیست، اما اندازه کتابش موفق نشد

رمان The Book Thief، در بازه زمانی جنگ جهانی دوم روایت می‌شود و در سال ۲۰۰۵، به نویسندگی مارکوس زوساک است. این کتاب نقدهای بسیار مثبتی را توانست دریافت کند و در سال ۲۰۱۳، یک اقتباس سینمایی از روی آن ساخته شد. داستان درمورد زندگی لیسو ممینگر است که توسط یک خانواده آلمانی به فرزند خواندگی گرفته شده است. او کتاب‌ها را به صورت دزدی به خانه می‌آورد و با مکس،‌ یهودی‌ای که توسط این خانواده سرپناه داده شده است،‌ به اشتراک می‌گذارد. با اینکه موسیقی متن جان ویلیامز برای فیلم فوق العاده است، اما فیلم نظرات مختلفی بابت روایت گیج کننده‌اش دریافت کرد.

۵ – تیلور سوییفت یک حضور بی‌ربط در The Giver دارد

The Giver از هیچکدام از پتانسیل‌هایش بهره نمی‌برد

در برنامه درسی کتاب خوانی بسیاری از مدارس،‌ The Giver حضور دارد. بسیاری این کتاب را مفرح و بعضی دیگر، آن را بی‌منطق می‌دانند. در سال ۲۰۱۴ یک اقتباس از روی آن ساخته شد که آن را از بی‌منطق بودن هم بدتر کرد! به این دلیل که فیلم، به تم‌های ارائه شده در کتاب، به صورتی سطحی می‌پردازد. جوناس،‌ پروتاگونیست اصلی فیلم، چند سال بزرگتر نشان داده می‌شود. برخلاف کتاب،‌ او درگیر یک رابطه عاشقانه با فیونا می‌شود. بر اساس نظرات، خط داستانی The Giver عجولانه است و کمئوی بی‌ربط تیلور سوییفت،‌ تنها به شلخته کردن فیلم کمک کرده است.

۴ – Percy Jackson: The Lightning Thief کار ریوردن را به نابودی کشاند

Percy Jackson فیلمی که صدای نویسنده‌اش را در آورد

سری داستان‌های Percy Jackson یکی از رمان‌های محبوب کودکان و نوجوانان است که روایتگر نوجوانی به نام پرسی جکسون که متوجه اصل و نسب افسانه‌ای خودش می‌شود. لوگان لرمن ایفاگر نقش پرسی جکسون در دو فیلم ساخته شده بر اساس کتاب‌ها است. فیلم در حدی بد بود که نویسنده کتاب، بدون دیدن آن درمورش نظر داد.

انگار زندگی من داخل یه ماشین چرخ گوشت رفته! بهتر بود کل فیلم رو سانسور می‌کردن. فقط دو ساعت یه صحنه خالی رو نمایش بدن

توییت‌های ریک ریوردن درمورد فیلم

۳ – فیلم The Mortal Instruments برای تماشاچیان بسیار گیج کننده بود

The Mortal Instruments آنقدر بد بود که به فراموشی سپرده شد

سری رمان‌های The Mortal Instruments به نویسندگی کاساندرا کلیر، از استقبال بسیار خوبی در میان هواداران رمان‌های علمی تخیلی برخوردار شد. در سال ۲۰۱۳،‌ یک اقتباس از روی کتاب اول به نام City of Bones صورت گرفت. لیلی جیمز در نقش کلاری فری، پروتاگونیست اصلی،‌ و جیمی کمپبل بوئر در نقش معشوقه او، جیس ویلند در این فیلم بازی کرده‌اند. قرار بود برای فیلم یک دنباله به نام City of Ashes ساخته شود که به علت ضعیف بودن نسخه اول فیلم، لغو شد. شبکه Freeform یک سریال اسپین آف از این سری به نام Shadowhunters را در سه فصل ساخت. نسخه سینمایی این کتاب، تماشاگران را گیج کرد و در مقایسه با نسخه اصلی، بسیار ضعف داشت.

۲ – Divergent : Allegiant آنقدر بد بود که ساخت قسمت‌های بعد آن لغو شد

Divergent تبدیل به یک ناامیدی بزرگ برای سازندگانش شد

هواداران سه گانه Divergent به نویسندگی ورونیکا روث، به خوبی با پایان شوکه کننده Allegiant آشنا هستند. این پایان بندی به گونه‌ای بود که خوانندگان را مجبور کرد دوباره آن را بخوانند تا بفهمند دقیقاً چه اتفاقی افتاده است. اقتباس سینمایی از این کتاب هم شوکه کننده است،‌ البته نه به شیوه‌ی خوبی! این فیلم، نمره ۱۱ را از سایت Rotten Tomatoes دریافت کرد. قرار بود که عنوان Ascendant بعد از Allegiant ساخته شود که به لطف شکست در باکس آفیس و مسائل مالی،‌ دنباله آن ساخته نشد. همچنین سریال اسپین آف این عنوان لغو شد تا پایانی بر فرنچایز دنیای روث باشد.

۱ – A Wrinkle In Time یک فاجعه بود

درمورد اینکه A Wrinkle in Time یک فیلم بسیار بد است می‌توان ساعت‌ها بحث کرد

A Wrinkle In Time، رمان فانتزی به نویسندگی مدلین لنگل در سال ۱۹۶۲ است. در سال ۲۰۰۳ دیزنی یک سریال تلویزیونی بر اساس آن ساخت. در دومین اقتباس از روی این رمان، در سال ۲۰۱۸،‌ کاری کرد که به عنوان بدترین اقتباس سینمایی از روی کتاب شناخته شود.در A Wrinkle In Time هنرمندان معروفی از جمله ریس ویترسپون و اوپرا وینفری به ایفای نقش می‌پردازند. متاسفانه، این فیلم در باکس آفیس شکست خورد و بیشتر از صد میلیون دلار نیز ضرر دید. با اینکه A Wrinkle In Time از تنوع نژادی استفاده می‌کند،‌ اما در دنبال کردن خط داستانی رمان رنج می‌برد. همچنین استفاده از CGI در این فیلم افراطی است.

دکمه بازگشت به بالا