دانش و فناوری

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4080 و هر آنچه که درباره آن می دانیم


شرکت انویدیا در آستانه معرفی نسل جدید کارت های گرافیک سری RTX 4000 خود است و به زودی معرفی رسمی این سخت افزارهای جدید، نشان می دهد که کدام شایعات درست و کدام یک اشتباه بوده اند. در این مطلب می پردازیم به کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4080 و هر آنچه که درباره آن می دانیم. با ترنجی همراه باشید.

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4080 و هر آنچه که درباره آن می دانیم

اکنون بیش از هر زمان دیگری به رویداد معرفی کارت های گرافیک سری RTX 4000 انویدیا یا Lovelace نزدیک هستیم و قرار است این رویداد در 20 سپتامبر برگزار شود. انتظار می رود در این رویداد کارت گرافیم Nvidia GeForce RTX 4080 به نمایش گذاشته شود. در حال حاضر، همچنین انتظار داریم شاهد آن باشیم که به طور کلی سه کارت گرافیک در این رویداد معرفی شوند؛ اگرچه متاسفانه RTX 4070 شامل این 3 مورد نمی شود.

چیزی که قرار است در این رویداد معرفی شود، احتمالا شامل RTX 4090 پرچمدار به همراه دو نسخه مختلف RTX 4080 است. یکی با 12 گیگابایت VRAM از نوع GDDR6X و یک نسخه دیگر با 16 گیگابایت. از آنجایی که Nvidia GeForce RTX 3080 یک پردازنده گرافیکی باورنکردنی بود و بازی های 4K را به فضای اصلی رایانه های شخصی معرفی کرد، امید زیادی به RTX 4080 و سایر کارت گرافیک های Nvidia در بازار رقابت داریم.

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4080

همانطور که به مطالعه این مطلب ادامه می دهید باید احتیاط زیادی داشته باشید؛ زیرا بسیاری از چیزهایی که تا کنون منتشر شده است، در واقع بر اساس درزها، شایعات و اخبار غیر مستند است. اطلاعات موجود در این مقاله می تواند در مورد قیمت کارت گرافیک ها درست باشد یا آنکه حتی کاملا اشتباه باشد. پس هیچ راهی برای درک اطلاعات درست تا رویداد 20 سپتامبر وجود ندارد و باید تا آن زمان منتظر بمانیم.

تاریخ عرضه Nvidia GeForce RTX 4080

هنوز یک تاریخ معرفی رسمی برای این کارت گرافیم وجود ندارد و احتمالا باید 20 سپتامبر باشد. شایعات فعلی تاریخ عرضه را اکتبر یا نوامبر میلادی می دانند. همچنین مشخص نیست که آیا کارت های جدید همزمان عرضه می شوند یا خیر. هفته ها است که بحث  های زیادی در مورد زمان عرضه RTX 4080، حتی نزدیک به تاریخ رویداد Nvidia که در آن، این کارت گرافیک ها رونمایی می شوند، وجود دارد. شایعات منتشر شده حرف های مختلفی می زنند، اما اصلی ترین آن ها از افشاگر معروف توییتر یعنی @kopite7kimi است که گفته است Lovelace، یعنی معماری که RTX 4080 از آن استفاده می کند، کمی زودتر عرضه خواهد شد.

این موضوع در ارتباط با شایعات قبلی بود که نشان می داد معماری گرافیکی نسل بعدی در پایان سال 2022 راه اندازی می شود. دو فرد دیگر نیز بودند که با افشاگری خاصی نشان دادند کارت گرافیک بعدی انویدیا در اکتبر 2022 عرضه می شود و به نظر می رسد ممکن است Nvidia GeForce RTX 4080 را تقریبا دو سال پس از عرضه RTX 3080 ببینیم. با این حال، VideoCardz گفته است است که تنها RTX 4090 در ماه اکتبر عرضه خواهد شد و 4080 چند هفته بعد در ماه نوامبر عرضه خواهد شد.

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4080

در هر صورت، این موضوع برای یم دوره مشابه خواهد بود، زیرا اکثر نسل های کارت گرافیک قبل از معرفی نسل جدید، تقریبا دو سال در بازار یکه تازی می کنند. به عنوان مثال، RTX 2080 در سپتامبر 2018، کمی بیش از دو سال پس از عرضه GTX 1080 در ماه مه 2016، عرضه شد و البته، RTX 3080 در سپتامبر 2020 عرضه شد که تقریبا دو سال در نقطه پایانی بود. بنابراین، اگر انویدیا می خواهد سرعت عادی خود را با پردازنده های گرافیکی بعدی خود ادامه دهد، می توان فرض کرد که اطلاعات فعلی دقیق هستند و حداقل یک کارت از سری RTX 4000 را در اکتبر 2022 خواهیم دید.

قیمت Nvidia GeForce RTX 4080
در حال حاضر و تا این لحظه، اطلاعات بسیار کمی در مورد قیمت این کارت گرافیک های جدید منتشر شده است نسل فعلی RTX 3080 در ابتدا با قیمت 699 دلار فروخته می شد. همچنین وجود دو مدل مختلف از RTX 4080، حدس زدن درباره قیمت ها را دشوار می کند. زمانی که انویدیا GeForce RTX 3080 را در ابتدا بررسی می کردیم، آن را به دلیل بهبود عملکرد فوق العاده با قیمت بسیار پایین تری نسبت به RTX 2080 Super تحسین کردیم. البته، افزایش استخراج کریپتو باعث شد که قیمت کارت های گرافیک به قیمت های عجیبو  غریبی برسد، به طوری  که این نکته در گذشته کمی غیرممکن به نظر می رسید.

با این حال، سقوط ارزش رمز ارزها اتفاق افتاده است و ماینرهای فعال در استخراج های حجیم با کارت های گرافیکی متعدد دیگر مانند گذشته فعال نیستند و اکنون کارت گرافیک ها به  طور انبوه در دسترس هستند، زیرا ارزش ارزهای دیجیتال به شدت کاهش یافت و ادغام عالی اتریوم باعث شد که استخراج مرسوم ماینینگ اضافی انجام شود. در واقع اکنون اکثر پردازنده های گرافیکی نسل فعلی با تثبیت بازار بار در محدوده قیمتی مناسبی (یا نزدیک به آن) در دسترس هستند.

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4080

با این حال، RTX 3080 زمانی که برای اولین بار عرضه شد، دارای برچسب قیمتی 699 دلاری (649 پوند) بود و قیمت این نسل تمایل زیادی به تغییر چندانی در مورد Nvidia ندارد، بنابراین احتمالا می توانیم در کارت گرافیک های جدید، چنین برچسب های قیمتی مناسبی را ببینیم. اطلاعات درباره قیمت این کارت گرافیک ها  هنوز فاش نشده است، بنابراین همه گفته ها صرفا گمانه زنی از سوی منابع مختلف است.

با این حال، با ورود دو نسخه مختلف از RTX 4080، پیش بینی دقیق قیمت این کارت های گرافیک بسیار دشوار است. اما از سوی دیگر، این یک احتمال بسیار قوی است که یکی از این دو نسخه نزدیک به قیمت 699 دلاری RTX 3080 باشد، پس در این مرحله می توان انتظار یک کارت گرافیک خوش قیمت را داشت.

پیش بینی شخصی ما که تا حدودی بر اساس شایعات قیمت های سرسام آور در مورد RTX 4090 است، این است که مدل 12 گیگابایتی با قیمت 699 دلار عرضه خواهد شد، در حالی که نسخه 16 گیگابایتی چیزی در حدود 800 تا 900 دلار خواهد بود. امیدواریم این مسئله اشتباه باشد و کارت گرافیک ها ارزان تر از آنی باشند که تصور می شود، اما همچنین باید سعی کنیم نسبت انتظارات خود واقع بین باشیم.

مشخصات Nvidia GeForce RTX 4080
مدل 16 گیگابایتی دارای 9728 هسته CUDA، کلاک تقویتی 2505 مگاهرتز، مموری باس (memory bus) 256 بیتی و پهنای باند حافظه 736 گیگابایت بر ثانیه خواهد بود. از سوی دیگر، مدل 12 گیگابایتی دارای 7680 هسته CUDA، کلا تقویتی 2610 مگاهرتز، مموری باس (memory bus) 192 بیتی و پهنای باند حافظه 504 گیگابایت بر ثانیه خواهد بود. لازم به ذکر است که تقاضای کاربران برای قدرت بیشتر، به آن شدتی که در ابتدا تصور می شد نخواهد بود.

مدل 12 گیگابایتی RTX 4080 در واقع همان چیزی است که بسیاری از افشاگران قبلا از آن به عنوان RTX 4070 یا 4070Ti یاد کرده بودند، زیرا اعتقاد بر این است که از یک GPU مرکزی کمی متفاوت تر استفاده می کند و هنوز هم گویا قرار است بر اساس فرآیند 4 نانومتری Ada Lovelace انویدیا ساخته شود.

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4080

با توجه به اینکه این کارت گرافیک، قبلا با یک کارت سطح پایین تر اشتباه گرفته می شد، جای تعجب نیست که نسخه 12 گیگابایتی، تقریبا در همه قسمت ها پایین تر از نسخه 16 گیگابایتی قرار می گیرد و نه فقط در بش VRAM که تصور کنیم صرفا حافظه کمتری در دسترس دارد. نست 12 گیگابایتی همچنین قدرت کمتری دارد، و مموری باس کوچک تر و پهنای باند 504 گیگابایت بر ثانیه در مقایسه با مدل 16 گیگابایتی که 736 گیگابایت بر ثانیه است، قایل مقایسه نیست.

نسخه 16 گیگابایتی RTX 4080 حتی از RTX 4090 نیز حافظه سریع تری دارد و سرعت آن 23 گیگابیت در ثانیه در مقایسه با 21 گیگابیت بر ثانیه برای دو کارت دیگر است. لازم به ذکر است که هر دو نسخه لو رفته از RTX 4080 در واقع پهنای باند حافظه کمتری نسبت به RTX 3080 اصلی دارند، اما حافظه آن ها در کل سریع تر است و آن کارت فقط 10 گیگابایت VRAM دارد.

معماری نسل قبلی Ampere اجازه نمی داد تا تعداد هسته های CUDA بیشتری وجود داشته باشد. با معماری Lovelace، در این کارت گرافیک 9728 هسته در نسخه 16 گیگابایتی و 8680 هسته CUDA برای مدل 12 گیگابایتی داریم و این به آن معنا است که مدل 16 گیگابایتی RTX 4080 بیشتر از RTX 3080 هسته پردازشی دارد، اما مدل 12 گیگابایتی اینطور نیست. برای کاربران نا مطلع باید بگوییم که CUDA Cores یا هسته های کودا نام انویدیا برای هسته های پردازنده گرافیکی است که طبیعتا بیشتر بودن آن بهتر است.

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4080

وقتی صحبت از نیازهای مصرف برق به میان می آید، ترس زیادی در مورد اینکه این کارت ها به طور جدی تشنه انرژی زیادی هستند وجود داشته و دارد. نشت های قدیمی تر به نیاز مصرفی برق بیش از 650 وات اشاره می کردند، اما اکنون به نظر می رسد که نسخه 16 گیگابایتی RTX 4080گیگابایتی دارای TGP پایه بسیار معقول تر 340 وات و نسخه 12 گیگابایتی دارای TGP پایه 285 وات خواهد بود. وقتی صحبت از اورکلاک به میان می آید، به نظر می رسد سقف در دسترس 516 وات باشد.

کلاک بوست پیش فرض کارخانه ای برای این دو پردازنده گرافیکی، به ترتیب 2505 مگاهرتز و 2610 مگاهرتز خواهد بود. با کمال تعجب، کارت سریع تر در واقع نسخه 12 گیگابایتی است، اگرچه این احتمالا به این دلیل است که مدل قوی تر 16 گیگابایتی برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد، باید کلاک کمتری داشته باشد. در هر صورت، این اعداد و ارقام بسیار بالاتر از کلام بوست اصلی 1710 مگاهرتز در RTX 3080 هستند.

طراحی Nvidia GeForce RTX 4080
بر اساس اطلاعت در دسترس، طراحی این کارت گرافیم با خنک کننده چهار اسلات و سه فن به صورت استاندارد است. البته هنوز هیچ تصویر لو رفته ای از کارت های Founder’s Edition وجود ندارد. اما انتظار می رود این کارت ها بزرگ تر و سنگین تر از هر چیزی باشد که تاکنون دیده ایم. در این مرحله نمی توان ذقیقا گفت که کدام یک از تصاویر افشا شده از پردازنده های گرافیکی سری RTX 4000 واقعی هستند. زیرا تا کنون، همه آن ها بر روی پرچمدار RTX 4090 متمرکز شده اند. ویرایشگر محاسباتی نسبت به فونت های استفاده شده در برخی از آن ها مشکوک بود. بنابراین بسته بندی احتمالی Zotac Gaming RTX 4090 است.

با این حال، می توانیم انتظار یک RTX 4080 را داشته باشیم که احتمالا از همان طراحی جدید چهار اسلات استفاده می کند که در تصاویر لو رفته RTX 4090 دیده می شود. یکی از RTX 4090 لو رفته از Galax ظاهرا از چهار فن (طراحی استاندارد سه فن، با یک فن اضافی متصل به عقب) به همراه یک هیت سینک استفاده می کند.

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 4080

ما هنوز نسخه های Founder’s Edition (FE) این کارت ها را به صورت دقیق و کامل ندیده ایم، بنابراین طراحی دقیق آن ها در حال حاضر نامشخص است و اگرچه رندرهای مختلفی از آن ها منتشر شده است، اما طبیعتا واقعی نخواهند بود. هر سازنده شخص ثالثی در مورد قاب بیرونی کارت، سبک خاص خود را خواهد داشت، بنابراین اگر فکر می کنید پردازنده های گرافیکی گیگابایت بهتر از نمونه های MSI به نظر می رسند، باید بدانید که این سلیقه خود شما خواهد بود.

به گفته TechRadar، در هر صورت، این پردازنده های گرافیکی جدید برای سازندگان رایانه شخصی دردسر زیادی ایجاد واهند کرد، زیرا تقریبا مطمئن هستیم که بزرگ تر، سنگین تر و دست و پا گیرتر از هر نمونه دیگری است که قبلا دیده ایم. به یاد داشته باشید که همه چیزهایی که در اینجا گفته شد تا حد زیادی صرفا حدس و گمان شایعه پردازان مختلف است.

در این مطلب قابل اعتمادترین و معتبرترین اطلاعات قابل بررسی را جمع آوری کردیم تا این مطلب تکمیل شود، اما هیچ راهی برای تایید اینکه کدام بخش های اطلاعات درست و کدام یک نادرست است، وجود ندارد. البته زمانی که این کارت گرافیک ها به طور رسمی تا چند روز دیگر معرفی شوند، تمام شک و شبهه ما به حقیقت خواهد پیوست.

بفرست برای دوستات

دکمه بازگشت به بالا