سلامتی و پزشکی

چه زمانی برای آزمایش خون بارداری مناسب است؟

یکی از سوالات پرتکرار خانم هایی که برای بارداری اقدام کرده اند، زمان انجام آزمایش خون بارداری است و عدم اطلاع از زمان مناسب برای انجام آزمایش معمولا تبدیل به تشویش و اضطراب برای آنان می شود. صرف نظر از اینکه امیدوار به نتیجه مثبت هستید یا منفی، انجام یک آزمایش زودهنگام و مطمئن بهترین راه برای پی بردن به وضعیت بارداری خود است. بنابراین مهم است بدانید که چه وقت و با چه آزمایشی می توانید بهترین نتیجه آزمایش بارداری را بدست آورید. برای رسیدن به پاسخ این سوال با این مقاله همراه شوید.

انواع آزمایش های تشخیص بارداری

آزمایش های بارداری از موضوعات مهمی هستند که بانوان در دوره بارداری با آن سروکار دارند. امروزه، آزمایش های مختلفی برای پی بردن به بارداری در دسترس است که در ادامه، به بررسی معایب و مزایای آن ها می پردازیم:

آزمایش خون بارداری: در آزمایش خون بارداری سطح هورمون HCG در خون سنجیده می شود. آزمایش خون نسبت به آزمایش ادرار به مراتب دقیق تر بوده و قدرت تشخیصی آن به ویژه در روزهای اولیه بارداری بسیار قابل توجه است. آزمایش خون به صورت کیت آماده در دسترس نیست و جهت انجام آزمایش باید از به آزمایشگاه مراجعه کرده و یا از خدمات آزمایش در منزل استفاده کنید.

آزمایش ادرار بارداری: در تست ادرار سطح هورمون بتا با استفاده از نوارهای ادراری ارزیابی می شود. هورمون بتای باردرای به صورت طبیعی در خون و ادرار زنان باردار یافت می شود و سطح آن از اوایل بارداری به تدریج رو به افزایش می رود. تست ادرار به صورت کیت آماده در داروخانه ها موجود است و می توان در خانه برای تشخیص بارداری از آن استفاده کرد. با وجود این، احتمال رخ دادن خطا و دریافت نتایج اشتباه در این روش زیاد است، زیرا عوامل متعددی در نتیجه تست ادرار خانگی اثرگذارند.

سونوگرافی: در این روش تشخیصی، با استفاده از امواج صوتی اطلاعات کاملی از مراحل رشد و سلامت جنین فراهم می شود. سونوگرافی تشخیصی معمولا چهار هفته پس از لقاح انجام می شود.

آزمایش  DNA: ارزیابی ماده ژنتیکی در روزهای ابتدایی بارداری و با گرفتن یک نمونه خون از مادر و بررسی DNA  انجام می شود. آزمایش DNA نسبت به سایر روش ها دقیق تر است و در مواردی که بارداری با سایر قابل تشخیص نباشد، کاربرد دارد. هزینه زیاد این روش و انجام با تجهیزات گران قیمت، آن را به یکی از روش های تشخیصی کمتر مورد استفاده تبدیل کرده است.

چه مدت پس از اقدام برای بارداری می توان آزمایش بارداری داد؟

بهترین زمان برای انجام تست بارداری بعد از به تاخیر افتادن پریود است. این کار موجب می شود که از نتیجه منفی کاذب جلوگیری گردد. اولین آزمایش بهتر است یک روز پس از پریود از دست رفته انجام شود. به خاطر داشته باشید که اگر زودتر از موعد مقرر آزمایش دهید، احتمال منفی کاذب شدن تست بیشتر است. اگر چرخه قاعدگی شما نامنظم است یا از روزهای دقیق قاعدگی خود اطلاع ندارید، تا سپری شدن کامل سیکل قاعدگی آزمایش بارداری ندهید. به عنوان مثال، اگر چرخه شما بین 30 تا 36 روز است، بهترین زمان برای انجام آزمایش روز 37 یا بعد از آن خواهد بود. البته آزمایش خون بارداری می تواند چندین روز پیش از پریود مورد انتظار بارداری را تشخیص دهد با این حال، دقیق ترین نتایج پس از پریود به تاخیر افتاده به دست می آید.

بهترین زمان برای انجام تست ادرار بارداری

اگر از کیت های خانگی یا بی بی چک برای انجام تست بارداری استفاده می کنید، مهم است که در چه زمانی از طول روز باید این کار انجام شود. اگر آزمایش را در اوایل صبح انجام دهید، نتیجه دقیق تری به دست می آید. این کار به ویژه در شرایطی که هنوز زمان پریود فرا نرسیده و یا بلافصله پس از پریود به تاخیر افتاده تست را انجام داده اید، اهمیت دارد. تست های بارداری خانگی با شناسایی هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) در ادرار عمل می کنند. در ابتدای صبح غلظت این هورمون بالاتر است و احتمال تشخیص آن توسط کیت های بارداری افزایش می یابد. علی رغم دلایل ذکر شده، تست بارداری را می توان در اواسط روز یا حتی شب نیز انجام داد. اما در این حالت احتمال بروز نتیجه منفی کاذب بیشتر است، به خصوص اگر آب زیادی مصرف کرده باشید و ادرارتان رقیق شده باشد. اما در آزمایش خون بارداری زمان انجام تست در طول روز تاثیری بر نتیجه بارداری ندارد چراکه این آزمایش با دقت و حساسیت بالا می تواند حتی مقادیر بسیار اندک هورمون بتا را در خون ردگیری کند.

بهترین زمان برای انجام تست بارداری به روش آزمایش خون

در آزمایش خون بارداری میزان هورمون بتای خون بررسی می شود و اگر سطح هورمون بیشتر از حدطبیعی باشد، نشانه بارداری است. زمان ایده آل جهت انجام آزمایش خون بارداری بستگی به عوامل مختلفی شامل علائم فرد و زمان پریود از دست رفته دارد. اگر آزمایش خون خیلی زودتر از زمان آن انجام شود احتمال بروز نتیجه منفی کاذب وجود دارد. آزمایش خون بارداری علاوه بر خاصیت تشخیصی، در طول بادرای نیز به منظور ارزیابی و کنترل سلامت بارداری تجویز می شود. آزمایش خون سریع ترین و مطمئن ترین راه برای تشخیص بارداری است چراکه کمترین مقادیر هومون بتای بارداری (HCG) را در خون تشخیص می دهد.  برای دریافت بهترین نتیجه از آزمایش خون حدود 11 تا 14 روز بعد از لقاح می توانید برا انجام آزمایش بادرای اقدام کنید. برای انجام آزمایش خون باردرای نیازی به ناشتا بودن نیست. معمولا داروهایی که مصرف می کنید بر نتیجه آزمایش خون بارداری تاثیرگذار نیستند.

 اگر نتیجه آزمایش خون باردرای مثبت شود چه باید کرد؟

اگر نتیجه آزمایش خون مثبت شد، گام بعدی مراجعه به ماما یا پزشک زنان و زایمان است. پزشک ممکن است آزمایش های تکمیلی را برای شما تجویز نماید تا از صحت نتیجه آزمایش خون یا ادرار اطمینان حاصل کند. علاوه بر این، پزشک سابقه درمانی شما را ارزیابی کرده و توصیه های لازم از جمله مکمل های بارداری، برنامه سونوگرافی و آزمایشات بارداری را تعیین می کند. در صورت مثبت بودن جواب آزمایش بارداری، تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی می تواند کمک قابل توجهی به سلامت مادر و جنین کند.

انجام آزمایش خون بارداری در منزل

برای انجام آسان و مطمئن آزمایش خون بارداری، خدمات آزمایش در منزل هومکا راهکاری سریع و دقیق است که شما را از مراجعه به آزمایشگاه های تشخیص طبی بی نیاز می کند. درخواست آزمایش در این روش به صورت آنلاین و با مراجعه به  وبسایت هومکا انجام می شود. پس از انتخاب آزمایش و پر کردن فرم تماس، کارشناسان مجموعه با شما تماس می گیرند تا در خواست شما نهایی شود. پس از نهایی شدن درخواست، نیروی متخصص در اسرع وقت و در زمانی که خود تعیین می کنید جهت گرفتن نمونه خون به منزل شما اعزام می شود.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا