سلامتی و پزشکی

چرا بدون دلیل چاق می‌شویم؟

چاقی فقط ناشی از پرخوری نیست و عوامل زیادی می توانند بر افزایش وزن شما تأثیر بگذارند که ممکن است از آنها بی خبر باشید. در این مقاله این علل چاقی را بررسی می کنیم.

چاقی یک بیماری خطرناک است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما نکته مهم این است که تقریباً بسیاری از مردم دلیل افزایش وزن و چاقی خود را نمی دانند و فکر می کنند همه کارها را درست انجام داده اند و بدون دلیل چاق شده اند. به همین دلیل ، در این مقاله مجله پزشکی Apple Health ، ما سعی کرده ایم با استفاده از جدیدترین اطلاعات پزشکی ، دلایلی را که ممکن است باعث افزایش وزن شما شده اما نمی دانید مورد بررسی قرار دهیم. با ما بمان.

چرا بی دلیل چاق می شویم؟
قبل از هر چیز باید بگوییم که چاقی بدون علت وجود ندارد و اگر فکر می کنید که علت چاقی شما یک مشکل ماوراء طبیعی است ، بسیار در اشتباه هستید. علت پرخوری شما به شیوه زندگی یا سلامت شما بستگی دارد. در حقیقت ، شما دقیقاً نمی دانید چرا در حال افزایش وزن هستید. برخی از افراد نیز تصور می کنند که کم و کافی غذا می خورند و دلیل افزایش وزن را بدون خوردن زیاد جستجو می کنند ، اما این فقط مشکل را برطرف می کند و کمکی به شما نمی کند.
نکات زیر ممکن است یکی از دلایل افزایش وزن و چاقی شما باشد ، اما با آن آشنا نیستید:
کم تحرک بودن
بی تحرکی در طول روز و اصطلاحاً بی تحرکی یک عامل م inثر در افزایش وزن و بیماریهای مزمن است. کار پشت میز ، تماشای تلویزیون ، رانندگی و استفاده از رایانه و تلفن از فعالیت های کم تحرک است.

مطالعه روی 464 فرد چاق و دارای اضافه وزن نشان داد که متوسط ​​زمان نشستن روزانه آنها 6.2 ساعت در روزهای هفته و 6 ساعت در روزهای غیر کاری است. مشاغل به دنبال تماشای تلویزیون بیشترین نقش را در افراد کم تحرک در این مطالعه ایفا کردند.
ایجاد چند تغییر ساده در شیوه زندگی ، مانند ورزش و نشستن کمتر ، می تواند تفاوت زیادی در عدم تحرک و پیشگیری از چاقی ایجاد کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه 3 ماهه بر روی 317 کارگر نشان داد که جایگزینی فقط 1 ساعت نشستن با 1 ساعت ایستادن در طول روز کاری باعث کاهش کل چربی بدن ، کاهش اندازه دور کمر و افزایش توده عضلانی بدون چربی می شود.
تحقیقات همچنین نشان داده است که گذراندن زمان زیاد پشت صفحه می تواند به طور قابل توجهی در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشد.
حتی تغییرات جزئی مانند پیاده روی بعد از شام به جای تماشای تلویزیون ، ورزش یا استراحت بعد از ناهار ، استفاده از میز ایستاده یا دوچرخه سواری در محل کار ، می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.
مقدار زیادی شکر و شیرینی بخورید
مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند آب نبات ، کیک ، نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، بستنی ، چای سرد و انواع قهوه های شیرین شده می تواند به راحتی به بدن شما در ذخیره چربی بیشتر کمک کند. مصرف زیاد قند و شیرینی علاوه بر اینکه یکی از عوامل چاقی بدون خوردن زیاد غذا است ، می تواند شانس ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.
در ایالات متحده ، نوشیدنی های شیرین بزرگترین منبع قند هستند و به شدت با افزایش وزن ارتباط دارند.به عنوان مثال ، بررسی 30 مطالعه روی 242،352 کودک و بزرگسال نشان داد که نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارند.
مطالعه دیگری بر روی 11،218 زن نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین در روز باعث افزایش یک کیلوگرم وزن در دو سال می شود.
اگرچه مصرف زیاد شکر و شیرینی برای سلامتی بسیار مضر است ، اما قطع ناگهانی مصرف قند توصیه نمی شود و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی شما ایجاد کند ، بنابراین بهتر است به تدریج مصرف شکر و شیرینی را کاهش دهید.
غذاهای فراوری شده
غذاهای فرآوری شده یکی از عوامل اصلی پرخوری هستند و بسیاری از مردم نمی دانند که علت چاقی آنها به دلیل مصرف غذاهای فرآوری شده است. غذاهای بسیار فرآوری شده مانند غلات شیرین ، فست فودها و غذاهای مایکروویو حاوی ترکیبی از ترکیبات مضر مانند قند اضافه شده ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم در میان غذاهای ناسالم هستند که مطمئناً ناسالم هستند و باعث چاقی می شوند.

به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2019 بر روی 19،363 بزرگسال کانادایی نشان داد افرادی که غذاهای فرآوری شده می خوردند 32 درصد بیشتر از افرادی که غذاهای فرآوری شده مصرف می کردند ، چاق بودند.
غذاهای بسیار فرآوری شده اغلب کالری بالایی دارند ، اما فاقد مواد مغذی ضروری مانند پروتئین و فیبر هستند که به شما احساس سیری می دهند ، که به راحتی می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.
شما به اندازه کافی نخوابیده اید
خواب برای سلامتی و تناسب اندام ضروری است. خواب ناکافی در کنار سایر آثار منفی می تواند منجر به افزایش وزن شود.
مطالعه روی 92 زن نشان داد کسانی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند دارای شاخص توده بدنی (BMI) و ویسفاتین (پروتئین ترشح شده از سلول های چربی) نسبت به زنانی هستند که 6 ساعت یا بیشتر در روز می خوابند.
بنابراین ، افزایش زمان خواب می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خواب شبانه به مدت 7 ساعت یا بیشتر با کاهش 33 درصدی احتمال کاهش وزن در مقایسه با خواب کمتر از 7 ساعت همراه است.
اگر کیفیت خواب ضعیفی دارید ، می توانید با کاهش زمان استفاده از انواع مانیتور (کامپیوتر ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، میزان مصرف کافئین و خوابیدن در زمان معینی را کاهش دهید.
عدم مصرف کافی غذاهای کامل و سالم.
خوردن غذاهای سالم و کامل نمی تواند به اندازه خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده برای سلامتی شما مضر باشد و منجر به افزایش وزن شود. واقعاً ؛ وقتی صحبت از غذای سالم می شود ، بهتر است غذا نخورید و این همان چیزی است که باعث می شود بدون خوردن زیاد وزن خود را افزایش دهید.
یک مطالعه 609 بزرگسال دارای اضافه وزن را به دو گروه تقسیم کرد که رژیم غذایی کم چربی و کربوهیدرات را به مدت 12 ماه دنبال کردند.
به هر دو گروه آموزش داده شد که میزان مصرف سبزیجات خود را به حداکثر برسانند ، مصرف قندهای اضافی ، چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده را محدود کنند ، غذاهای کامل را با حداقل پردازش و سرشار از مواد مغذی بخورند و بیشتر وعده های غذایی را در خانه تهیه کنند.
این مطالعه نشان داد که افراد هر دو گروه رژیم غذایی مقادیر یکسانی از وزن خود را از دست دادند: 12 پوند (5.4 کیلوگرم) برای گروه کم چرب و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) برای گروه کم کربوهیدرات. چنین نتیجه ای نشان می دهد که کیفیت رژیم غذایی مهمترین عامل در کاهش وزن است.
گنجاندن غذاهای کامل در رژیم غذایی دشوار نیست. سعی کنید به تدریج غذاهای مغذی و کامل مانند سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را به وعده ها و میان وعده های خود اضافه کنید.
فشار
استرس مزمن یک مشکل بسیار رایج در زندگی امروز است که می تواند عامل چاقی شما باشد. سطوح بالای کورتیزول ، هورمون استرس ، گرسنگی و اشتیاق را برای غذاهای بسیار خوشمزه و پرکالری افزایش می دهد که می تواند منجر به افزایش وزن شود. همچنین ، مطالعات نشان می دهد که افراد چاق دارای سطوح بالاتری از کورتیزول نسبت به افراد بدون بیماری هستند.
ع
جالب اینجاست که مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 فرد بزرگسال چاق ، افرادی که در تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق شرکت کردند نسبت به افرادی که فقط توصیه های استاندارد رژیم غذایی را دریافت کردند ، کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند.
برای کاهش استرس ، سعی کنید تکنیک های آرام سازی مانند یوگا ، گذراندن وقت در طبیعت و مدیتیشن را در برنامه روزانه خود قرار دهید.
از اختلالات خاصی رنج می برد
در حالی که علت چاقی را معمولاً می توان در شیوه زندگی اشتباه و توصیه هایی که ذکر کردیم ، جستجو کرد ، برخی از اختلالات سلامتی نیز می توانند باعث چاقی شوند. در واقع علت افزایش وزن بدون خوردن زیاد غذا و حتی انجام فعالیت بدنی زیاد می تواند مربوط به این مشکل باشد و هر چقدر هم برای بهبود سبک زندگی خود تلاش کنید باز هم با تجمع چربی اضافی در بدن خود روبرو خواهید شد. بدن بدن اختلالاتی که می توانند منجر به چاقی شوند عبارتند از:

کم کاری تیروئید: این بیماری که بر فعالیت غده تیروئید تأثیر می گذارد ، می تواند عامل چاقی باشد و باعث افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن شود.
افسردگی – این بیماری روانی شایع با افزایش وزن و چاقی همراه است.
سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): PCOS می تواند با اختلال در تعادل هورمونی در زنان در سنین باروری باعث افزایش وزن شود و کاهش وزن را مشکل کند.
اختلال پرخوری (BED): BED یک دوره مکرر پرخوری های غیرقابل کنترل است و می تواند منجر به عوارض زیادی برای سلامتی از جمله افزایش وزن شود.

سایر شرایط مانند دیابت و سندرم کوشینگ نیز با افزایش وزن ارتباط دارند ، بنابراین برای تشخیص صحیح مراجعه به پزشک بسیار مهم است.
همچنین برخی از داروها از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی می توانند باعث افزایش وزن شوند. اگر فکر می کنید که به دلیل داروهای خود وزن اضافه کرده اید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
آخرین کلمه
عوامل زیادی می توانند بر افزایش ناخواسته وزن تأثیر بگذارند. کم خوابی ، بی تحرکی و مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده یا شیرین تنها برخی از عاداتی است که می تواند خطر افزایش وزن را افزایش دهد. با این حال ، پس از مشخص شدن علت چاقی ، چند تغییر ساده مانند تغذیه مناسب ، ورزش و تمرکز بر غذاهای سالم می تواند به شما در تناسب اندام و بهبود سلامتی کمک کند.healthline.com
ncbi.nlm.nih.gov
nhs.uk

تمام مطالب موجود در سایت به عهده منابع اولیه است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا