سلامتی و پزشکی

. هندوانه . هندوانه به دلیل دارا بودن آب و مواد مغذی مختلف یکی از محبوب¬ترین می…


.
هندوانه?
.
هندوانه به دلیل دارا بودن آب و مواد مغذی مختلف یکی از محبوب¬ترین میوه¬ها در ماه های گرم سال است. از نظر گیاه شناسی، این میوه متعلق به خانواده کدوییان و سرده سیترولوس است، دیگر اعضای این خانواده طالبی، گرمک، کدو و کدو تنبل است.
.
نام علمی: Citrullus lanatus
.
خواص سلامتی:
هندوانه سرشار از آب و الکترولیت های طبیعی است که برای غلبه بر عطش گرمای تابستان مناسب است. در حدود 92 درصد از این میوه را آب تشکیل می دهد. هندوانه کالری بسیار کمی دارد (فقط ۳۰کالری در ۱۰۰گرم). وجود مقادیر بالای آب و فیبر در این میوه به این معنی است که شما حجم زیادی از مواد غذایی را با کالری کم مصرف می کنید و بعد از مصرف آن احساس پری و سیری می کنید.
.
هندوانه منبع عالی لیکوپن است و لیکوپن آن از گوجه‌فرنگی بیشتر است. ۱۰۰ گرم از هندوانه ۴۵۳۲ میکروگرم لیکوپن دارد در حالی که این مقدار در گوجه‌فرنگی ۲۵۷۳ میکروگرم است. مطالعات نشان می دهد که لیکوپن، پوست را در برابر اشعه های مضر فرابنفش محافظت می¬کند. این ماده به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، به سلامتی چشم و محافظت در برابر تخریب ماکولا (لکه زرد چشم) کمک کند.
.
هندوانه منبع خوب از پتاسیم است. پتاسیم جزئی مهم در سلول‌ها و مایعات بدن است که به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می کند. مطالعات نشان داده است که پتاسیم موجود در میوه ها و سبزیجات برای سم زدایی بدن مفید است و به جلوگیری از سنگ کلیه کمک می کند.
.
این میوه دارای مقادیر خوب از ویتامین بی۶ (پیریدوکسین)، تیامین و منگنز است. آمینو اسید سیترولین در مقادیر قابل توجهی در هندوانه موجود است. برخی مطالعات نشان می¬دهد که سیترولین می تواند به کاهش خستگی و درد عضلات حین و پس از ورزش کمک کند.
.
کل هندوانه، از جمله پوست و تخم آن قابل خوردن است. پوست هندوانه، که در تهیه ترشی و برخی غذاها بکار می رود دارای سیترولین بسیار زیاد است. تخم هندوانه دارای پروتئین، اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 ، منیزیم، روی و مس است.
در مجموع هندوانه جهت بینایی بهتر، تقویت سیستم ایمنی، سلامت قلب، پوست و مو، سلامت دستگاه گوارش و کاهش وزن مفید است.
.
?جهت مشاوره و دریافت رژیم غذایی به صورت غیر حضوری (آنلاین) می توانید به دایرکت مراجعه کنید?
@drghiasvand
.
⭕️ دکتر رضا غیاثوند؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی
رزرو نوبت:
09135955004
031-3266-5398
.
⭕️ آدرس وبسایت :
Drghiasvand.com
.
?جهت دریافت رژیم آنلاین، به دایرکت مراجعه کنید?
.

جهت دیدن مقالات بیشتردر مجموعه پزشکی و سلامت کلیک کنید 

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا