سلامتی و پزشکی

همه چیز درباره‌ی ویتامین K؛ ویتامین انعقاد خون

ویتامین K یکی از ریز مغذی های ضروری است که مانند سایر ویتامین ها نقش اساسی در عملکرد صحیح و سلامت بدن دارد. به دلیل نقش بسیار بالای این ویتامین در انعقاد خون ، ویتامین K به عنوان ویتامین انعقاد خون نیز شناخته می شود. اما به غیر از این ، ویتامین K چه فواید دیگری برای بدن فراهم می کند؟ این ویتامین در چه غذاهایی یافت می شود و بهترین روش مصرف ویتامین K چیست؟ آیا کمبود این ویتامین می تواند خطرات جدی برای سلامتی داشته باشد؟
در ادامه این مقاله از مجله Medical Medical Apple ، با ما همراه باشید تا با بررسی جامع ویتامین K و نقش آن در بدن ، به تمام سوالات مربوط به این ویتامین پاسخ دهید.

ویتامین K چیست؟
بر خلاف تصور عمومی ، ویتامین K فقط به یک ریز مغذی محدود نمی شود و گروهی از ویتامین های غنی از چربی است که نقشی اساسی در لخته شدن خون ، سلامت استخوان و متابولیسم و ​​تنظیم سطح کلسیم خون دارد. ویتامین K1 (فیلوکینون) اولین و اصلی ترین نوع ویتامین K است که در منابع غذایی گیاهان یافت می شود. نوع دوم ویتامین K2 (مناسینون) نام دارد که بیشتر در منابع غذایی حیوانات و غذاهای تخمیر شده یافت می شود.

همچنین بخوانید: همه چیز در مورد ویتامین B ؛ از انواع مختلف گرفته تا مزایا و نحوه استفاده
فواید ویتامین K برای سلامتی
همانطور که گفته شد ، ویتامین K نقش مهمی در سلامتی دارد و فواید آن برای سلامتی بسیار زیاد است. در این بخش ما دقیقاً به بررسی فواید ویتامین K و تأثیر آن بر سلامتی بدن خواهیم پرداخت.
فواید آنزیمی ویتامین K برای انعقاد خون و استخوان
ویتامین K به عنوان یک مکمل آنزیمی در بدن عمل می کند. مهمترین آنزیمی که عملکرد مناسب آن به وجود این ویتامین بستگی دارد ، آنزیم پروترومبین نامیده می شود ، همچنین به عنوان فاکتور لخته شدن 2 شناخته می شود. در حقیقت ، به دلیل این آنزیم است که ویتامین K به عنوان ویتامین لخته کننده خون شناخته می شود.
این آنزیم در لخته شدن و لخته شدن خون در هنگام خونریزی داخلی و خارجی نقش دارد. ویتامین K همچنین به عنوان مکمل آنزیمی برای آنزیم دیگری به نام استئوکلسین عمل می کند که ممکن است در متابولیسم استخوان و رسوب مناسب کلسیم نقش داشته باشد.
سلامت قلب
ویتامین K ممکن است با جلوگیری از معدنی شدن خون ، به حفظ فشار خون پایین کمک کند ، در نتیجه قلب قادر خواهد بود خون را به راحتی و آزادتر به داخل رگ ها پمپ کند. معدنی شدن خون به طور طبیعی در نتیجه افزایش سن اتفاق می افتد و یک عامل اصلی خطر برای بیماری های قلبی است.
نشان داده شده است که علاوه بر سلامت قلب ، مصرف کافی ویتامین K خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.
بهبود سلامت دندان
مطالعات حیوانی نشان داده است که ویتامین K2 می تواند سلامت دندان را بهبود بخشد. این با توجه به نقش ویتامین K در سلامت استخوان دور از ذهن نیست. یکی از پروتئین های اصلی تنظیم کننده سلامت دندان ، به نام استئوکلسین ، که برای سلامت استخوان نیز ضروری است ، توسط ویتامین K2 فعال می شود.
همچنین بخوانید: هر آنچه در مورد ویتامین C باید بدانید
درمان پوکی استخوان
تحقیقات در مورد اثرات مصرف مکمل های ویتامین K برای جلوگیری از پوکی استخوان و بیماری عروق کرونر قلب در حال انجام است و هنوز نتیجه قطعی حاصل نشده است.با این حال ، یک مطالعه معتبر در ژاپن نشان داد که مصرف مکمل های ویتامین K ممکن است خطر شکستگی لگن و ستون فقرات در زنان یائسه را کاهش دهد. بنابراین ، درمان با مکمل های ویتامین K در ژاپن و برخی کشورهای شرق آسیا برای پوکی استخوان انجام می شود ، اما سازمان غذا و داروی آمریکا این روش درمانی را توصیه نمی کند.
منابع ویتامین K ؛ ویتامین K در چیست؟
اگر می دانید ویتامین K چیست و چه غذاهایی دارد ، می توانید به راحتی و بدون مصرف قرص های ویتامین K نیاز روزانه خود را به این ویتامین برطرف کنید.

همچنین بخوانید: همه چیز در مورد ویتامین E ؛ از نحوه استفاده گرفته تا عوارض جانبی و مزایای آن
ویتامین K به مقدار کافی در بسیاری از منابع غذایی گیاهان و حیوانات یافت می شود. گیاهان برگ تیره مانند اسفناج ، کلم بروکلی و کلم پیچ بهترین منابع ویتامین K هستند. در واقع ، فقط با مصرف یک لیوان از این گیاهان می توان نیازهای روزانه همه افراد در سنین مختلف را تأمین کرد.
بسیاری از سبزیجات دیگر از جمله هویج ، بلوبری ، کدو و کاهو نیز حاوی ویتامین K1 هستند. منابع حیوانی شامل گوشت خوک ، مرغ ، زرده تخم مرغ ، پنیر و سویا تخمیر شده با باکتری هایی به نام Natto حاوی ویتامین K2 است.
کمبود ویتامین K و نحوه مصرف آن
خوشبختانه کمبود ویتامین K در افرادی که رژیم غذایی مناسبی را دنبال می کنند به ندرت اتفاق می افتد زیرا همانطور که گفته شد در بسیاری از سبزیجات و غذاهای گیاهی به مقدار کافی یافت می شود. با این حال ، کمبود این ماده می تواند سیستم انعقاد خون را مختل کند. این اختلال به صورت افزایش زمان لخته شدن خون که از نظر پزشکی با نام پروترومبین یا PT شناخته می شود ، خود را نشان می دهد.
نیاز روزانه به ویتامین K با توجه به سن و جنس متفاوت است. به عنوان مثال ، در حالی که نوزادان فقط به 2 میکروگرم از این ویتامین نیاز دارند ، زنان بالغ باید حدود 90 و مردان بزرگسال حدود 120 میکروگرم از این ویتامین دریافت کنند. نصف لیوان کلم بروکلی پخته شده حاوی 110 میکروگرم ویتامین K است که تقریباً معادل نیاز روزانه مردان بزرگسال است.
البته باید توجه داشت که تمام ویتامین K موجود در غذای مصرفی توسط بدن جذب نمی شود و از آنجا که این ویتامین محلول در چربی است ، برای جذب بهتر باید با غذاهای حاوی چربی مصرف شود.
با این حال ، کمبود ویتامین K می تواند در دو گروه رخ دهد. نوزادان و بیماران مبتلا به سو food جذب غذا.
از آنجا که انتقال ویتامین K از طریق جفت به جنین ضعیف است ، نوزادان در بدو تولد مستعد کمبود این ویتامین هستند. کمبود این ویتامین در نوزادان می تواند منجر به خونریزی در قسمت های مختلف بدن شود.
گروه دوم افرادی هستند که به دلیل بیماری های مختلف مانند کولیت اولسراتیو و بیماری سلیاک دچار سوor جذب غذا می شوند و یا به دلیل برخی از جراحی های دستگاه گوارش ، جذب چربی به خوبی انجام نشده است.
با توجه به احتمال کمبود ویتامین K در نوزادان و خطر خونریزی داخلی و خارجی ، آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که به همه نوزادان تازه متولد شده یک وعده ویتامین K داده شود.همچنین بخوانید: همه چیز در مورد ویتامین A ؛ منابع ، نحوه استفاده ، عوارض جانبی و مزایای آن
افرادی که از داروهای ضد انعقاد خون (رقیق کننده خون) مانند وارفارین با نام تجاری (Coumadin) استفاده می کنند ممکن است در معرض خطر تغییر در سطح ویتامین K و لخته شدن خون باشند ، بنابراین باید مقادیر منظم این ویتامین را در خون خود داشته باشند. رژیم روزانه خود را حفظ کنید. بهتر است این افراد در این زمینه با پزشک خود مشورت کنند.
قرص های ویتامین K چیست؟
قرص ویتامین K یکی از انواع مکمل های ویتامین K است که در کنار نوع تزریقی و مایع این ویتامین قرار می گیرد. قرص ویتامین K در انواع و دوزهای مختلف موجود است. اما همانطور که گفته شد ، این ویتامین یکی از ویتامین های محلول در چربی است و مقدار اضافی آن در بدن ذخیره می شود. بنابراین ، اکیداً توصیه می شود که بدون تجویز پزشک ، خودسرانه ویتامین K مصرف نکنید.

مصرف بیش از حد قرص های ویتامین K
مصرف زیاد ویتامین های محلول در چربی معمولاً با مسمومیت همراه است. با این حال ، خطر مسمومیت با ویتامین K بسیار کم است و هیچ عارضه جانبی خاصی در مصرف بیش از حد ویتامین K در روز وجود ندارد.
این به دلیل تحمل بیشتر بدن نسبت به دوزهای بالاتر ویتامین K است ، با این حال ، مصرف این مکمل ویتامین برای افراد عادی بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود و بهتر است برای دریافت آن به منابع ویتامین K موجود در غذا مراجعه کنید.
در صورت بروز مسمومیت با ویتامین K ، فرد ممکن است عوارضی مانند زردی ، هایپربیلیروبینمی نوزادی ، کم خونی همولیتیک و فلج مغزی را تجربه کند.
با توجه به موارد بالا ، اگرچه ویتامین K یک ماده حیاتی و ضروری برای بدن و وجود آن در رژیم غذایی است ، با این حال ، مصرف مکمل های این ویتامین در افراد عادی توصیه نمی شود. بنابراین استفاده از مکمل های این ویتامین برای اهداف درمانی با نظر پزشک مناسب است.
آخرین کلمه
ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. این ویتامین نقش مهمی در انعقاد خون و سلامت استخوان ها دارد. ویتامین K1 و K2 انواع اصلی ویتامین K هستند. ویتامین K1 بیشتر در منابع غذایی گیاهی یافت می شود و بیشتر منابع غذایی حیوانی حاوی ویتامین K2 هستند. کمبود ویتامین K بسیار نادر است اما می تواند در برخی نوزادان یا افرادی که بیماری خاصی دارند رخ دهد. یک رژیم غذایی سالم می تواند میزان ویتامین مورد نیاز بدن را تأمین کند و مصرف مکمل هایی مانند قرص های ویتامین K بدون تجویز پزشک توصیه نمی شود.
امیدواریم که شما متوجه این مقاله شده باشید که در آن سعی کردیم یک دید کلی درباره ویتامین K داشته باشیم و به همه کنجکاوی های شما درباره این ویتامین پاسخ دهیم. تجربه شما با مصرف ویتامین K چیست؟ آیا به دریافت کافی این ویتامین از طریق رژیم غذایی خود اهمیت می دهید؟ آیا تا به حال قرص ویتامین K مصرف کرده اید؟ در بخش نظرات با ما همراه باشید.
منابع:
ods.od.nih.gov
medicalnewstoday.com
healthline.com

کلیه مطالب سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا