فیلم و هنر

نگاهی به بهترین مستندهای ورزشی در نماوا / از مستندی درباره مارادونا تا «دروغ آرمسترانگ»


مجله نماوا ، فرهاد خالدی نیک

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های پلتفرم نماوا، بخشی است که به مستندهای ورزشی اختصاص دارد. مجموعه‌های کم‌نظیر از بهترین فیلم‌ها و سریال‌های ورزشی در این بخش گردآوری شده‌اند که می‌توان آن‌ها را به خیل تماشا کرد. در این مجال نگاهی گذرا می بینم به ۱۰ فیلم مستند ورزشی که با دوبله فارسی در نمای همگان قرار دارد.

محصول مستند سال ۲۰۱۹ شکر آرژانتین که با این پرسش کلیدی آغاز می‌شود: می‌شود بهترین بازیکن تمام تاریخ فوتبال؟ پرسشی که باید به دنبال پاسخ آن در طول فیلم بگردیم. چه در میان اظهارنظرهای بزرگان تاریخ فوتبال و چه به وسیله‌ای نمایش لحظات جذاب از هنرنمایی‌های جادویی. فیلم اغلب به مسائل خصوصی و غیرفوتبالی لیونل مسی ورود نمی‌کند، با این حال تلاش می‌کند که علاوه بر نمایش گل‌های زیبا و تکنیک ناب مسی، مقایسه‌های گذرا میان روحیات و خصوصیات اخلاقی مسی و رقیب دیرینه‌اش کریستیانو رونالدو انجام دهد.

مستندی از پلتفرم نتفیلیکس به کارگردانی مانوئل ماندلوسی که به دوربین‌های متعددی اضافه می‌کند که علاوه بر بازی‌های اصلی تیم ملی فوتبال ایتالیا، زمین تمرین، رختکن، هواپیما، اتوبوس و حتی استخر و اتاق‌های هتل محل اقامت این تیم را پوشش می‌دهند، تصویری دقیق از وضعیت آتزوری. در خلال بازیهای یورو ۲۰۲۰ می‌کند. فیلم نه تنها از آغاز و میانه‌ای جالب توجه است بلکه با قهرمانی ایتالیایی‌ها به پایانی دراماتیک نیز می‌شود تا به عنوان یکی از تماشایی‌ترین مستندهای ورزشی سال ۲۰۲۱ مورد توجه دوستداران مستندهای ورزشی قرار گیرد.

زلتفرم ت لتفرم نتفیلیکس که در ژانر بیوگرافی به بخش‌هایی مهم است. فیلمی به کارگردانی بن نیکولاس و دیوید تریهورن که در بخش‌هایی از آن، تفسیر مستندهای آرشیوی از مسابقات فوتبال و مبارزات مردم برزیل در برابر دیکتاتوری حاکم، آن را از قالب یک مستند صرفاً ورزشی خارج از کشور می‌کند. پرداختن به چهار جام جهانی فوتبال در سالهای ۱۹۵۸، ۱۹۶۲، ۱۹۶۶، ۱۹۷۰، ۱۹۷۰ و ۱۹۷۰. فیلمی می‌تواند برای دوستداران فوتبال که به شدت جذاب باشد.

مستند ورزشی در گونه بیوگرافی که توسط کمپانی درتی رابر در د ۲۰۱۵ تولید شده است مستندی که علاوه بر متن زندگی ورزشی برای آن، به صحنه‌های زندگی ورزشی نیز وارد می‌شود و ضمن پرداختن به نقش دوستان و رقیبان این ستاره‌ی نامدار در مسیر زندگی ورزشی، به ریشه‌یابی علل موفقیت‌ها و چالش‌های پیش رویش می‌پردازد.

بایرن مونیخ

مستند ورزشی شش قسمتی ، محصول کشور آلمان که در سال ۲۰۲۱ با همکاری سرویس آمازون مجموعه کاملی از تصاویر مسابقات، تمرینات و اتفاقات درون رختکن، گفت‌وگوها و صحبت‌های رؤسا، کادر فنی، بازیکنان و همچنین پیشکسوتان نامدار باشگاه بایرن مونیخ را در بر می‌گیرد. کارگردانان فیلم در خلال این تصاویر و گفت‌وگوها، به تاریخچه‌ی بایرن مونیخ نیز نقبی می‌زند. امتیاز فیلم در این است که علاوه بر به تصویر کشیدن تمرینات و صحنه‌ها، تصاویر جالب توجهی از بازی‌ها و گل‌های به ثمر رسیده توسط تیم بایرن مونیخ را نیز به نمایش می‌گذارد تا آرشیو کاملی از اتفاقات درون و بیرون از باشگاه در یک مقطع زمانی خاص را نشان دهد. وبت و ضبط کند.

محصول مستند سال ۲۰۲۱ ایالات متحده، انگلستان و یونان به کارگردانی کریستوفر آندره مارکس که لحظاتی را تماشایی از زندگی ورزشی اتو ریهاگل، موفق یونانی‌ها در کسب عنوان قهرمانی ۲۰۰۴ میلادی را به تصویر کشیده است. قهرمانی که در طول فیلم به خوبی به آن پرداخته می‌شود تا حتی جوانانی که آن بازی‌ها را به چشم ندیده‌اند. ماجرایی که بسان معجزه در سالهای ابتدایی قرن بیست و یکم به پیوست و نام اتو ریهاگل را جاودانه ساخت. حسن فیلم در این است که از تصاویر آرشیوی دیدنی و کمتر دیده شده است. تصاویری که با پخش بخش‌هایی از صحبت‌های بازیکنان و مربیان یونانی همراه می‌شود تا تصویر دقیق‌تری از وقایع رخ داده باشد،

مستندی به کارگردانی فرانک مارشال و لیندزی وان، محصول سال ۲۰۲۲ کشور آمریکا که زندگی ورزشی و خانوادگی پیکابو. ورزشکار زنی که با درخشش خیره کننده‌اش در مسابقات جهانی و المپیک، ورزش اسکی را به تیتر اخبار ایالات متحده می‌رساند. این مستند شامل یک گفت‌وگوی پر احساس با پیکابو است ورزشکار شاخصی که به شدت خودش است و یک شخصیت برنده دارد که او را به سمت موفقیت‌های بیشتر سوق می‌دهد.

ساخته آصف کاپادیا را اما شاید بتوان کامل‌ترین فیلم ساخته شده درباره مارادونا دانست. مستندی که بر روی مسیر رسیدن به مارادونا به موفقیت و محبوبیت در شهر ناپل منعطف شده و در این مسیر، مستندهای آرشیوی جالب توجهی را در مقابل دیدگان مخاطب قرار می دهد. علاوه بر این، تصاویری که از تمرینات، مصاحبه‌های تلویزیونی و فعالیت‌های اجتماعی مارادونا آنقدر هوشمندانه طراحی، فیلمبرداری و تدوین شده است، است که در برخی از صحنه‌ها به سختی می‌توان یا ساختگی بودن آن را تشخیص داد. امتیاز فیلم در این است که کاپادیا تنها پرداختن به زندگی ورزشی مارادونا را در دستور کار قرار نمی دهد و صحنه هایی از زندگی خانوادگی و خصوصی وی را به تصویر می کشد.

روغ آرمسترانگ

مستندی در گونه‌های بیوگرافی، ورزشی به نویسندگی و کارگردانی الکس گیبتی که توسط کمپانی کندی مارشال پروداکشنز در سال ۲۰۱۳ ساخته شده و در آن بخش‌هایی مهم از زندگی ورزشی و خصوصی لانس آرمسترانگ، دوچرخه‌سوار مشهور آمریکایی زیر ذره‌بین رفته است. دوچرخه‌سوار بی‌نظیری که فاتح بی‌بدیل تورهای دوچرخه‌سواری بود و پس از مبارزه با نفس‌گیرش با بیماری سرطان. اینها فقط برخی از ابزارهای اشتراک گذاری هدف گذاری هستند که می توانید از آنها استفاده کنید. متقلبی که از سال‌ها پنهان‌کاری، انکار موضوع و سفره رفتن از افشای حقیقت به این نتیجه است.

مستند ورزشی «روش یونایتد»، محصول سال ۲۰۲۱ کشور انگلستان، به کارگردانی مت هاجسون است. فیلم توسط کمپانی اد هاک فیلمز تولید شده و اریک کانتونا راوی اصلی فیلم است. در واقع کانتونا با آن صدا و چهره‌ی هنوز کاریزماتیکش، قهرمان اصلی فیلم ست که پر از قهرمان است. قهرمان‌هایی چون سر مت بازبی و سر الکس فرگوسن. سو سرمربی اسطوره‌های باشگاهی که نقشی کلیدی در موفقیت‌ها و قهرمانی‌های منچستریونایتد ایفا کرده‌اند. در حال کارگردان با نقبی عین گذشته و مرور اتفاقات رخ داده برای باشگاه، تصویر کامل‌تری از تاریخچه

دکمه بازگشت به بالا