سلامتی و پزشکی

نکاتی برای نگهداری برنج خام و پخته در یخچال یا فریزر

تاریخ انتشار: 24 آبان 1400

توصیه هایی در مورد نگهداری برنج پخته شده در یخچال یا فریزر

ذخیره سازی برنج خام یا پخته مشکلی است که تقریباً همه به دلیل افزایش قیمت برنج با آن مواجه هستند. افرادی که در ابتدای فصل برنج خام را با قیمت مناسب تر می خرند و یا افرادی که برنج را یک بار می پزند و بارها استفاده می کنند، پس ما به شما کمک می کنیم و نحوه نگهداری بهتر و ماندگارتر برنج را توضیح می دهیم.

اگر قرار است برنج خام و نپخته عاری از حشرات باشد، بهتر است برنج را در ظرف دربسته قرار دهید اما ظرف کاملا خشک و در محیطی غیر مرطوب باشد.

سبدها و ظروف بدون هوا را در مکانی خنک، خشک و دارای تهویه مناسب قرار دهید، به عنوان مثال، محل نگهداری برنج خام. در واقع مکان خوبی برای دور شدن از گرما یا نور است. مطمئن شوید که اتاق به خوبی تهویه می شود یا حداقل دارای یک فن است تا تهویه خوبی داشته باشد. هوای راکد یا راکد می تواند رطوبت اتاق را افزایش دهد و باعث خراب شدن سریع برنج شود.

اگر در یک منطقه گرم و مرطوب زندگی می کنید، حتما از یک رطوبت گیر استفاده کنید، به خصوص اگر برنج را در گاراژ یا انباری خارج از خانه خود نگهداری می کنید. کاسه یا کیسه را روی قفسه قرار دهید نه روی زمین. بهترین مکان برای نگهداری برنج هر جای دنیاست که دسترسی به حشرات سخت باشد. قرار دادن اجسام در حالت عمودی نه تنها باعث صرفه جویی در فضا می شود، بلکه ورود حشرات را نیز سخت تر می کند. بهتر است برنج را در کشو نگهداری نکنید، اما می تواند رطوبت را در خود نگه دارد که می تواند باعث خراب شدن سریع برنج شود.

به طور کلی برنج پخته یا خام را نباید در جای گرم یا مرطوب قرار داد. کاهش اکسیژن اطراف برنج تاثیر بسزایی در ماندگاری برنج دارد. برنج سفید خام اگر به درستی نگهداری شود تا چند ماه سالم می ماند، در حالی که برنج قرمز به دلیل وجود روغن های طبیعی برای مدت طولانی سالم نمی ماند.

برنج خام را در یخچال نگهداری کنید

3 روش برای نگهداری برنج خام

  1. برنج خام را مانند زیپ در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و قبل از بسته شدن کامل آن تا جایی که می توانید هوا را خارج کنید. به این ترتیب می توانید برنج را تا 2 سال در انبار یا 10 سال در یخچال سالم نگه دارید. با این روش بیش از 10 سال خواهد بود. اگرچه برنج در این روش عمر طولانی دارد، اما بهتر است زودتر از آن زمان از برنج استفاده کنید. این روش نگهداری برای برنج قهوه ای نیز مفید است، اما نگهداری تنها به مدت 6 ماه و 1 سال در یخچال یا فریزر تمیز و سالم می ماند. اگر از کیسه پلاستیکی برای نگهداری استفاده می کنید، قبل از قرار دادن برنج مطمئن شوید که کیسه کاملا خشک شده است، زیرا هر گونه رطوبت می تواند باعث ایجاد کپک روی دانه شود.
  2. برنج نپخته برای دسترسی آسان در شیشه های پلاستیکی در بسته ریخته می شود. یک ظرف پلاستیکی محکم با درب مناسب انتخاب کنید تا اطمینان حاصل کنید که برنج در کمترین میزان ممکن در معرض هوا قرار می گیرد. اطمینان حاصل کنید که کوزه ها از قبل شسته شده و خشک شده اند و هیچ سوراخ یا شکافی برای ورود حشرات وجود ندارد. اگر برنج را مرتب می پزید، این گزینه خوبی است زیرا می توانید مقدار برنج مورد نیاز خود را بردارید و به راحتی در ظرف را ببندید. مدت زمان برنج قرمز 6 ماه و برنج سفید تا 10 سال می باشد. با این حال، همیشه باید قبل از پختن، علائم سرخرطومی (خرطومی، بو، سرخرطومی) را بررسی کنید.
  3. روش دیگر نگهداری برنج استفاده از سبدهای خالی است. کیسه های خالی برنج خام را حدود 30 سال در یخچال نگه می دارند، اما این روش خوبی برای نگهداری برنج قهوه ای نیست، زیرا روغن طبیعی گندم می تواند به آن آسیب برساند. درب یخچال شما گرم ترین مکان است و تغییرات دمایی بیشتری را تجربه می کند، پس برنج را در آن نریزید.

برنج پخته شده چند ساعت در یخچال می ماند؟

برنج ممکن است حاوی هاگ های باسیلوس سرئوس باشد که می تواند در دمای جوش لازم برای پختن برنج زنده بماند. اگر برنج بعد از پخت خیلی سرد باشد یا برای مدت طولانی در دمای اتاق بماند، باکتری ها از هاگ ها رشد کرده و سمومی ترشح می کنند که باعث مسمومیت غذایی می شود و از روی حرارت پاک نمی شود. بنابراین نکته اصلی این است که برنج باقی مانده را در سریع ترین زمان ممکن در یخچال فریز کنید. برنج را در یک لایه نازک در بشقاب پهن کنید تا سریع خنک شود. سپس وقتی خنک شد داخل یخچال می‌ریزیم.

مدت زمان نگهداری برنج پخته شده در یخچال

  1. برنج پخته شده را در یخچال نگهداری کنید. اگر قصد دارید باقی مانده برنج را در یک یا دو روز بخورید، آن را در یخچال بگذارید. مدت زمان نگهداری برنج پخته شده در یخچال یک یا دو روز بیشتر نیست البته اگر موارد زیر را در نظر بگیرید وگرنه زمان نگهداری برنج پخته شده در یخچال کمتر از مدت زمان آن است. ، سریع خنک شود و بیش از دو ساعت در دمای اتاق نمانید. از آنجایی که برنج پخته شده بسیار مرطوب است، اگر بیش از دو ساعت در دمای اتاق بماند، می تواند محل نگهداری باکتری ها باشد.
  2. برای قرار دادن برنج در یخچال، برنج را در ظرف در بسته قرار دهید. ظروف مقوایی می توانند خوب باشند، اما همچنین هوا را بالا می برند و بقیه برنج را تقویت می کنند. برنج پخته و سرد شده را در ظرف در بسته یا کیسه پلاستیکی با دامن بریزید و در یخچال قرار دهید.
  3. با کمی آب تکرار کنید. وقتی برنج دوباره داغ شد، یک قاشق چایخوری آب اضافه کنید تا دانه های چسبناک و خشک آن پاک شود. در مایکروویو روی حرارت متوسط ​​قرار دهید و هر 30 ثانیه یکبار بریزید تا برنج داغ شود. یا برنج را در قابلمه ای روی شعله بزرگ روی اجاق گاز گرم کنید. مرتب هم بزنید تا دانه ها حرکت کنند، اما مراقب باشید که نشکند.برنج را در یخچال نگهداری کنید

نحوه گرم کردن مجدد

برنج را در قابلمه ای با آب بریزید و قطرات آب را جدا کنید. در صورت نیاز کمی روغن یا یک قاشق چایخوری کره اضافه کنید. روی حرارت ملایم قرار دهید و هر از گاهی هم بزنید.

برنج را در ظرفی بدون آتش بریزید و خمیر را بشکنید و کمی آب با کمی روغن یا یک قاشق غذاخوری کره اضافه کنید. با فویل بپوشانید و با دمای 150 درجه سانتیگراد به مدت 15 تا 20 دقیقه بپزید تا کاملا نرم شوند.

برنج را در یک ظرف مایکروویو قرار دهید، کمی آب بپاشید و کمی روغن یا کره اضافه کنید. روی آن را بپوشانید و 1 تا 2 دقیقه بجوشانید. با چنگال مخلوط کنید سپس ۱ تا ۲ دقیقه دیگر در مایکروویو قرار دهید تا گرم شود.

برنج را در یخچال نگهداری کنید

مدت زمان نگهداری برنج در یخچال 3 ماه می باشد. در واقع برنج پخته شده را می توان تا سه ماه نگهداری کرد. به یاد داشته باشید که غلات سرد را می توان مستقیماً به غذاهای گرم مانند سوپ، خورش یا سوپ اضافه کرد. اما اگر قصد دارید برنج را به تنهایی بخورید، قبل از خوردن، دستورالعمل های بالا را دنبال کنید.

پرسش و پاسخ

  1. چه مدت می توان برنج خام را در خانه نگهداری کرد؟ اگر برنج خام به درستی نگهداری شود، می توان تا 30 سال آن را نگهداری کرد، اما این کار توصیه نمی شود.
  2. آیا برنج پخته شده را می توان سرد کرد؟ بله، با گذاشتن برنج پخته شده در یخچال می توانید تا 3 ماه برنج را سالم نگه دارید.
  3. آیا می توان از برنج سرد استفاده کرد؟ برای استفاده در غذاهایی مانند آش یا سوپ، بله، اما فقط برای برنج باید صبر کنید تا حل شود.

منابع

https://www.wikihow.com/Store-Large-Amounts-of-Rice

https://www.deliciousmagazine.co.uk/how-to-store-cooked-rice-safely/

https://www.southernliving.com/food/grains/rice/how-to-store-leftover-rice

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا