سلامتی و پزشکی

نقش کلسیم در سلامت بدن

تاریخ ارسال :

28 ژوئن 2021

همه ما در مورد نقش کلسیم در استحکام استخوان ها و دندان ها شنیده ایم ، اما این تأثیر کلسیم بر سلامتی تنها بخشی از تأثیر این ماده بر حفظ سلامت و عملکرد صحیح بدن است. به همین دلیل ، در ادامه این مقاله ، بر اساس اطلاعات پزشکی ، ما این ماده معدنی را زیر میکروسکوپ قرار داده و در مورد نقش کلسیم در بدن بحث خواهیم کرد. با ما بمان.

کلسیم چیست؟
کلسیم یک ماده معدنی ضروری است که برای زنده ماندن همه موجودات زنده از جمله انسان به آن احتیاج دارند. بدن نمی تواند به تنهایی کلسیم تولید کند و باید آن را از طریق غذا تأمین کند.
نقش کلسیم در بدن چیست؟
همانطور که گفته شد ، کلسیم در بسیاری از عملکردهای بدن نقش دارد ، از جمله مهمترین آنها:
نقش کلسیم در انقباض عضله
کلسیم به تنظیم انقباض عضله کمک می کند. هنگامی که عصب عضلانی را تحریک می کند ، بدن کلسیم ترشح می کند و کلسیم به پروتئین های عضلانی کمک می کند تا روند انقباض را تکمیل کنند.
نقش کلسیم در انعقاد خون و سلامت قلب
نقش کلسیم در انعقاد خون یکی از مهمترین تأثیرات این ماده بر سلامت بدن است. روند لخته شدن خون بسیار پیچیده است ، مراحل زیادی را شامل می شود و همچنین به یک دسته مواد شیمیایی نیاز دارد که یکی از آنها کلسیم است.
نقش کلسیم در انقباض عضله برای عملکرد صحیح عضله قلب نیز حیاتی است. کلسیم همچنین باعث شل شدن عضله صاف عروق خونی می شود. علاوه بر این ، بسیاری از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که بین مصرف زیاد کلسیم و فشار خون پایین رابطه وجود دارد.
کلسیم فراوان ترین ماده معدنی در بدن است. کلسیم برای باریک شدن و گشاد شدن رگهای خونی ، لخته شدن خون ، انقباض و عملکرد عضلات ، انتقال پیام های عصبی توسط سیستم عصبی ، ترشح هورمونی و عملکرد صحیح سلول های بدن ضروری است. اگرچه فقط یک درصد کل کلسیم بدن برای موارد بالا مصرف می شود ، بدن از نزدیک سطح خون و کلسیم سرم را کنترل می کند. تغییرات شدید در کلسیم خون و خون بسیار خطرناک است و می تواند منجر به شرایط حادی مانند گرفتگی عضلات شدید و حتی مرگ شود. بنابراین ، بدن برای تنظیم خون و کلسیم سرم از ذخیره کلسیم در استخوان ها استفاده می کند.
99٪ کلسیم باقیمانده بدن در استخوانها و دندانها است که برای قدرت و عملکرد آنها ضروری است. از آنجا که بدن قادر به تولید کلسیم نیست ، اگر بدن به مقدار کافی از این ماده غذایی در بدن دریافت نکند ، بدن از ذخایر استخوانی خود برای ثابت نگه داشتن خون و کلسیم سرم استفاده می کند. بنابراین عدم دریافت کافی کلسیم می تواند منجر به مشکلات دندانی و همچنین پوکی استخوان یا پوکی استخوان شود.
مقدار کلسیم مورد نیاز روزانه
مقدار کلسیم مورد نیاز روزانه با توجه به سن و شرایط خاص متفاوت است. این مقدار در کودکان یک تا سه ساله معادل 700 میلی گرم و در کودکان چهار تا هشت ساله 1000 میلی گرم در روز است. در سنین نه تا هجده سالگی ، این افزایش به 1300 میلی گرم در روز می رسد ، زیرا بدن بیشتر به کلسیم برای رشد ، استخوان سازی و رشد دندان های دائمی نیاز دارد. بعد از این سن و تا پنجاه سالگی ، نیاز روزانه به 1000 میلی گرم در روز برمی گردد.برای سنین بالای 50 سال ، 1200 میلی گرم در روز معمولاً توصیه می شود ، اگرچه این نیاز در مردان کمتر است.
بهترین منابع غذایی کلسیم
بهترین راه برای دریافت کلسیم مورد نیاز بدن ، خوردن غذاهای طبیعی غنی از کلسیم است. پیشتاز این غذاها شیر ، پنیر و ماست هستند. افرادی که با کلسترول بالا و چربی خون مشکل دارند می توانند از لبنیات کم چرب یا بدون چربی استفاده کنند. برخی از سبزیجات مانند کلم پیچ ، کلم بروکلی ، اسفناج و شلغم حاوی کلسیم هستند. ماهی سالمون و ساردین نیز سرشار از کلسیم هستند. از آنجا که یک وعده غذایی معمولی است ، هیچ یک از این غذاها نیاز کلسیم روزانه ما را برآورده نمی کنند ، بهتر است کلسیم مورد نیاز را در چندین وعده غذایی در طول روز از همه این گروه ها دریافت کنیم. به عنوان مثال ، بخشی از محصولات لبنی و بخشی از سبزیجات باید تهیه شود. اگر به هر دلیلی مقدار روزانه کلسیم مورد نیاز بدن توسط این غذاها تأمین نشود ، می توان از غذاهای غنی شده با کلسیم (غذاهای غنی شده با کلسیم) استفاده کرد. مهمترین این غذاها نان ، غلات ، ترکیبات سویا و آب پرتقال غنی شده با کلسیم است.

با وجود ترجیح کلسیم از منابع طبیعی ، متأسفانه ، بسیاری از افراد در رژیم غذایی خود کلسیم کافی دریافت نمی کنند. این بدان معناست که این افراد باید روزانه از مکمل های کلسیم استفاده کنند. از طرف دیگر ، سیستم گوارشی ما فقط می تواند 500 میلی گرم کلسیم در هر وعده غذایی جذب کند. بنابراین ، فردی که کمبود کلسیم دارد باید مکمل های کلسیم را در چندین وعده مصرف کند و نباید کل کلسیم مورد نیاز خود را در یک بار در یک وعده مصرف کند ، زیرا 500 میلی گرم اضافی معمولاً از دستگاه گوارش دفع می شود. از طرف دیگر ، مصرف مکمل های کلسیم می تواند باعث یبوست شود ، بنابراین بهتر است از مکمل های کلسیم با منیزیم استفاده کنید تا از بروز این مشکل پیشگیری کنید و همچنین مقدار سبزیجات و فیبر در رژیم غذایی افزایش یابد.
اگر ویتامین D کافی در رژیم غذایی نباشد ، جذب کلسیم از روده کاهش می یابد. بنابراین ، برای افزایش جذب کلسیم از رژیم غذایی ، مصرف همزمان ویتامین D ضروری است. از آنجا که ویتامین D محلول در چربی است ، غذاهای غنی از کلسیم باید با ویتامین D و غذاهای چرب خورده شوند. این مورد در مورد مکمل های کلسیم نیز صدق می کند. به همین دلیل است که اولاً اکثر مکمل های کلسیم با ویتامین D همراه هستند و ثانیا توصیه می شود این مکمل ها با غذاهای چرب مصرف شوند.
عوارض کمبود کلسیم
دریافت ناکافی کلسیم ابتدا به کمبود کلسیم در استخوان (استئوپنی) و سپس به پوکی استخوان یا پوکی استخوان منجر می شود. ده ها میلیون آمریکایی اکنون از پوکی استخوان رنج می برند که 80 درصد آنها زن هستند. 34 میلیون آمریکایی دیگر از کمبود کلسیم رنج می برند که در صورت عدم درمان می تواند به پوکی استخوان منجر شود. تقریبا نیمی از شکستگی استخوان در زنان و یک چهارم در مردان ناشی از پوکی استخوان است. این خطر با افزایش سن افزایش می یابد.

چه کسانی بیشتر در معرض کمبود کلسیم هستند؟
برخی از افراد بیشتر در معرض کمبود کلسیم هستند. مهمترین گروه زنانی هستند که به یائسگی رسیده اند و دیگر استروژن کافی ترشح نمی کنند.زنان ورزشکار یا افرادی که در ارتش کار می کنند و کارهای بدنی سنگینی انجام می دهند باید کلسیم کافی دریافت کنند ، در غیر این صورت خطر شکستگی استخوان در اثر فشار و فشار (شکستگی های استرس) افزایش می یابد. زنانی که مدت طولانی قاعدگی ندارند نیز در معرض کمبود کلسیم قرار دارند. افرادی که به دلیل عدم تحمل لاکتوز ، آلرژی به شیر گاو و یا به دلیل رژیم گیاه خواری ، لبنیات مصرف نمی کنند ، احتمال کمبود کلسیم در آنها بیشتر است.
کلسیم چگونه اندازه گیری می شود؟
بهترین روش برای دانستن میزان کلسیم در استخوان ها ، انجام آزمایش تراکم استخوان (BMD) است. با توجه به استفاده از اشعه ایکس برای این آزمایش ، فواید و مضرات انجام این آزمایش باید توسط پزشک اندازه گیری شود و در صورت لزوم ، این آزمایش باید درخواست شود.
ورزش یک عامل موثر در جلوگیری از پوکی استخوان است. البته بهترین تمرین ها تمریناتی است که بدن سعی می کند بر خلاف نیروی جاذبه حرکت کند یا آن فعالیت را در حالت ایستاده انجام دهد. نمونه هایی از این ورزش ها پیاده روی سریع ، دویدن و رقص است. شنا به جلوگیری از پوکی استخوان کمک نمی کند. بنابراین برای جلوگیری از پوکی استخوان ، به رژیم غذایی غنی از کلسیم ، ویتامین D و ورزش روی بیاورید.

منابع:
ods.od.nih.gov
ncbi.nlm.nih.gov

کلیه مطالب سایت به عهده منابع اصلی است و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ گونه مسئولیتی در قبال مطالب ندارد.

دکمه بازگشت به بالا