فیلم و هنر

نقد انیمه Belle – حالا می‌توانی دنیا را تغییر بدی


انیمه سینمایی «بل» جدیدترین ساخته «مَمُرو هُسودا» کارگردان و انیماتور مطرح ژاپنی ست. اولین نمایش فیلم در فستیوال کن سال گذشته بود، پس از آن در ژاپن اکران شد و از فوریه امسال هم نمایش جهانز‌‌ ش آغ. گرچه در پوستر جهانی فیلم، تنها نام بل قید شده‌است اما ترجمه دقیق آن از ژاپنی «اژدها و شاهزاده کک و مکی» ست.

هسودا، خالق آثار حسین‌شده‌ای چون میرای و بچه‌های گرگ، حالا با بل، که بهترین ساخته‌شده تا به اینها باشد.

سوزو، قهرمان فیلم، دختر نوجوانی کک و مکی ست که در یک منطقه روستایی زندگی می‌کند. هنوز چیزی برای دانلود در اینجا وجود ندارد. زیر سایه این هویت نویافته، او به خواننده خوش‌چهره و به سرعت محبوب بدل می‌شود. تا روزی که کنسرت بزرگش با حمله به هیولای منفور به هم می‌ریزد و…

شما باید با کلیک بر روی این لینک وارد سایت شوید. Beautyn که بل در زبان فرانسوی به معنی زیباست (beauty) و اژدها هم هیولای بومی آسیای جنوب شرقی (beast). با پیش داستان، بل با چاشنی خجالت، تن شرمی (بدن)، رها شدگی، اضطراب، عشق پنهانی و البته شمشیر دولبه شبکه های اجتماعی، کم راهش را از قصه دیو و دلبر جدا می کند. این ویژگی شاهکارهای مدرن هنری است که از قصه‌هایی که تکرار می‌شوند، بعد از آن به مسیرهایی تازه هدایت می‌شوند.

انیمیشن بین دو بعدی و بعدی در رفت و آمد است.حرکات نرم و پویای دوربین با تم کلی اثر اینجا هنوز چیزی نیست. موسیقی فیلم دلنشین است، داستانی خوب و انیمیشنی چشم نواز دارد.

فضای یو، به عنوان یک شبکه اجتماعی، بی‌شبهت به توییتر فارسی نیست. یو، امکان ساختن یک خود جدید از صفر را به عنوان یک مزیت مهم تبلیغ می‌کند. فواتار فیک، نه تنها عنصری منفی نیست، برعکس، ممکن است برای بروز آن‌چه در درون یک فرد می‌گذرد. یعنی خودی که در جهان واقعی و در بدن واقعی و به طور کلی در شرایط واقعی زندگی‌مان اجازه نمایش ندارد. همان طور که در بل هم، سوزو به مدد این آواتار جدید بود که خود را واقعی‌اش کرد و استعدادش را به نمد کرد. گرچه ظاهرا آواتار جدید، تنها کک و مکهای صورت سوزو را به ارث برده است اما او انساندوستی است که احتمالا از مادر فداکارش به او رسیده است را هم با خود به این دنیای مجازی میبرد تا زخمهای هیولا را مرهم باشد.

یک لحظه رها شدن سوزو از پیله آواتار بل ت او دیگر آن دختربچه‌ای نیست که از چشم دیگران پنهان می‌شد. کسی که تنها زمانی مجال بروز می‌یافت که پشت پرسونایی ضخیم پنهان بود. حالا جسارت آن را پیدا کرده است که با چهره خودش از پیله خجالت بیرون بپرد.

قصه ابرقهرمانی که در لباس مخصوصش حریف نیست اما در جهان یک شکست خورده ضعیف است. در آغاز شاید کلیشه‌ای به نظر می‌رسد اما نکته حائز در این فیلم مهم است، تلاش برای نزدیک کردن به این دو رویه متناقض است. اتحاد میان آن چهره‌هایی که در جامعه از خود نشان می‌دهند آن‌چه آرزو داریم باشیم یا به عبارت بهتر آن چهره باشیم. ونین وصالی گرچه ناممکن به نظر می‌رسد اما به لطف ابرجهان دیجیتالی ممکن می‌شود.

اینها فقط برخی از ابزارهای اشتراک گذاری هدف گذاری هستند که می توانید از آنها استفاده کنید. دست قصه برداشتن از آه و ناله و به داد خود و دیگران می رسند. بل می‌گوید نباید دست روی دست بگذارد و منتظر حامی غیبی نشست. باید دست به کار شد. قهرمان‌های اصلی این انیمه همگی یا والدینشان را از دست داده‌اند یا با آن‌ها رابطه خوبی ندارند و یا والدین آزارگر. در چنین شرایطی، بچه‌ها باید به داد برسند. غریبه‌هایی که دردهای مشترکی دارند می‌توانند جای خالی خانواده را برای هم پر کنند. همچنان که سوزو به سمت هیولا می‌رود تا کودک پنهان شده زیر پوست زخمی‌اش را پیدا کند و از محافظت کند. حتا اگر لازم باشد در این راه خودش را به خطر بیندازد.

ل، داستان شیرین یک دختر دبیرستانی ژاپنی به نام سوزو و روابطش با جهان‌های پیرامون و آدم‌های ساکن آن است. سفری داستانی که سوزو را به بلوغ می‌رساند، کمکش می‌کند به دنیای بزرگسالی قدم بگذارد و تجربه‌های خودش را باور کند. و ه در جهان واقعی از مورد توجه دیگران واقع شدن به شدت گریزان بود، حالا به بتی اثیری در میان همه مردم تبدیل شده است. اینها فقط برخی از ابزارهای اشتراک گذاری هدف گذاری هستند که می توانید از آنها استفاده کنید. این ویژگی در دسترس نیست در حال حاضر. تمام بل در زیبایی چهره و صدای قدرتش قوی نیست. او روحی بزرگ و محکمی دارد که این شخصیت را می‌دهد که چون خورشیدی به همه‌جا نور عشق بتاباند و دنیا می‌دهد.

حتا اگر از آن طرفدارهای پر و پا قرص انیمه نیستید، باز هم در تماشای بل لحظه‌ای نگاه کنید.

دکمه بازگشت به بالا