سلامتی و پزشکی

نحوه تفسیر نوار قلب، راهکارهای کاوشکام برای حفظ سلامتی شما

افراد مبتلا به بیماری ها و بیماری های مختلف قلبی پس از مشاوره با متخصص قلب اولین کاری که به آنها داده می شود آزمایش نوار قلب یا نوار قلب است که برای تشخیص دقیق مشکلات قلبی انجام می شود. پزشک مشکلات قلبی بیمار را بر اساس انحنا و امواج چاپ شده روی نوار قلب بررسی و تشخیص می دهد.

سوال بسیاری از مردم این است که چگونه می توان نوار قلب را تفسیر کرد و چگونه یک پزشک می تواند مشکلات قلبی را بر اساس نوار قلب تشخیص دهد؟ ممکن است این سوال نیز وجود داشته باشد هزینه دستگاه نوار قلب چقدر بخریم و استفاده کنیم؟

کارشناسان مجموعه کاوشکام آسیا قصد دارند این گزارش را به شما عزیزان ارائه دهند نحوه تفسیر الکتروکاردیوگرام یا الکتروکاردیوگرام آشنا شدن. با ما بمان.

در بسیاری از بیماران، آریتمی های قلبی کوتاه مدت هستند. ممکن است زمانی که بیمار به مطب مراجعه می کند، نوار قلب نوار قلب این باید کاملاً طبیعی باشد، اما بیمار باید هنگام خروج از مطب و در طول زندگی روزمره، آریتمی نشان دهد. گاهی لازم است ECG بیمار را در یک دوره زمانی طولانی بررسی کرد تا شدت و اهمیت آریتمی یا ارتباط آن با علائم بیمار مشخص شود. در این موارد از روشی به نام هولتر استفاده می شود.

غلاف های موجود به سیم روی بدن بیمار متصل شده و انجام کارهای روزانه را برای بیمار دشوار می کند. از طرف دیگر، بیمار باید برای خواندن نوار قلب ذخیره شده به کلینیک مراجعه کند و این کار را با متخصص قلب انجام دهد. علاوه بر این، مهارت های حافظه آنها محدود است و ممکن است آریتمی های نادر را از دست بدهند.

در مورد آزمایش ECG بیشتر بدانید

هر ضربان قلب یک پالس یا موج الکتریکی را به قلب منتقل می کند. این موج باعث انقباض عضله قلب و در نهایت پمپاژ خون به تمام قسمت های بدن می شود.

الکتروکاردیوگرام (ECG) یا به اختصار ECG، آزمایشی است که عملکرد قلب را برای اطمینان از سلامت قلب و فعالیت الکتریکی اندازه گیری می کند. در نوار قلب، فعالیت الکتریکی قلب به صورت منحنی نشان داده می شود و پزشک این منحنی ها را بررسی می کند و متوجه آریتمی و مشکلات قلبی می شود.

شکل ECG و نام اجزای آن

در ECG یا EKG، هر عنصری که می بینید فعالیت الکتریکی قلب را نشان می دهد. تصویر زیر نشان می‌دهد که فرد مبتلا به بیماری قلبی طبیعی است:

ضربان قلب طبیعی

ضربان قلب طبیعی

در پزشکی اجزای ECG در یک مقاله مخصوص نامگذاری شده است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • آهواهوا تی: اولین موج ECG که در اثر جریان الکتریسیته از دهلیزها ایجاد می شود.
  • محل اوه: فاصله بین شروع موج P و شروع کمپلکس QRS را فاصله PR می نامند که نشان دهنده زمان لازم برای موج دپلاریزاسیون از دهلیز تا بطن است.
  • PITSINY QRS: این سری از سه موج تشکیل شده است که ترکیب آنها دپلاریزاسیون بطن ها را نشان می دهد.
  • تاپا STقطعه ST از انتهای کمپلکس QRS شروع می شود و تا ابتدای موج T ادامه می یابد که نشان دهنده مرحله اول رپلاریزاسیون بطنی است..
  • آهواهواتی: این موج گرد و ظریف بعد از کمپلکس QRS دیده می شود و نشان دهنده مرحله نهایی رپلاریزاسیون بطنی است.
  • الانلانا QT : این فاصله از ابتدای کمپلکس QRS تا انتهای موج P را پوشش می دهد و زمان لازم برای کل حرکت بطن در چرخه قلبی را نشان می دهد.
  • آهواهوا U : این موج بعد از موج T دیده می شود و گرد و کوچک است. امواج U همیشه ظاهر نمی شوند.
اجزای رایج ECG در علم پزشکی و معنای هر یک

اجزای رایج ECG در علم پزشکی و معنای هر یک

درک فرآیند تفسیر ECG

فرآیندی برای تفسیر ECG یا اسکن نوار قلب وجود دارد که به پزشک اجازه می‌دهد وضعیت قلبی بیمار را تشخیص دهد. به شرح زیر، ما هر مرحله از تفسیر ECG را گنجانده و آنالیز کرده ایم:

اولین مرحله تفسیر ECG است: بررسی ضربان قلب و ریتم

ضربان قلب در یک فرد سالم بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. اگر ضربان قلب کمتر از 60 ضربه در دقیقه باشد، اختلال ضربان قلب آهسته است و اگر بیش از 100 ضربه در دقیقه باشد، سریع می‌زند. سه راه برای تعیین ضربان قلب با تجزیه و تحلیل نوار قلب وجود دارد:

  • 6-روش دوم: در این روش از 3 مربع بزرگ در نوار قلب استفاده می شود که معادل 6 ثانیه است. [HK1] [MA2] تعداد کمپلکس های QRS در این 3 مربع بزرگ اندازه گیری می شود و ضرب آن ها در 10 ضربان قلب را نشان می دهد.
  • روش مربع بزرگ: در این روش ابتدا تعداد مربع های بزرگ (معادل 2 ثانیه) بین دو کمپلکس QRS محاسبه شده و سپس این عدد بر 300 تقسیم می شود تا ضربان قلب به دست آید.
  • روش مربع کوچک: در این روش تعداد مربع های کوچک (معادل 4/0 ثانیه) بین دو کمپلکس QRS اندازه گیری می شود و سپس بر عدد 1500 تقسیم می شود و ضربان قلب به این ترتیب بدست می آید.

مرحله دوم تجزیه و تحلیل قلب: بررسی محور قلب

محور قلب مجموع تمام حرکات الکتریکی قلب است. از آنجایی که بطن چپ قلب بزرگ‌تر و عضلانی‌تر است، در قلب سالم، محور بین ساعت ۱۱ صبح تا ۵ بعد از ظهر کمی به سمت چپ و در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد. جهت های I، II و III محور قلب را مشخص می کنند.

لید III انحراف محور راست قلب را نشان می دهد و بهترین انحراف را دارد. لید I نشان دهنده انحراف منفی است.

لید I نشان دهنده انحراف بهینه انحراف چپ و لید II و III نشان دهنده انحراف منفی است.

مرحله سوم تفسیر ECG: تعیین ضربان قلب

در مرحله دوم باید به فاصله RR نگاه کنید تا مطمئن شوید ضربان قلب شما ثابت است.

تفسیر ECG: ECG ترتیب قلب را تعیین می کند

تفسیر ECG: ECG ترتیب قلب را تعیین می کند

ضربان قلب ثابت

ضربان قلب ثابت

مرحله چهارم تفسیر ECG: امواج تی

مرحله چهارم در تفسیر ECG، مشاهده موج P است، در این فرآیند ابتدا باید بررسی شود که آیا موج P در ECG وجود ندارد یا خیر.

در صورت وجود، باید بررسی شود که آیا هر موج P به کمپلکس QRS منتهی می شود و آیا موج P طبیعی است یا خیر. در غیاب موج P، عملکرد دهلیزی باید کنترل شود.

مرحله 5 تفسیر ECG: فاصله اوه

در مرحله پنجم باید فاصله روابط عمومی را در نظر گرفت. این فاصله معمولا بین 0.12 ثانیه تا 0.2 ثانیه است. همچنین باید توجه داشت که تمام فواصل PR در ECG دارای ریتم ثابت و یکنواختی هستند.

مرحله 6 تجزیه و تحلیل ECG: تجزیه و تحلیل سطح پیچیده QRS

در نهایت، عرض کمپلکس QRS باید اندازه گیری شود. این محدوده در عملکرد طبیعی قلب بین 0.04 تا 0.2 ثانیه است. همچنین باید برای همه کمپلکس های QRS برای نظارت بر عملکرد قلب یک اندازه باشد.

ضربان قلب نامنظم

ضربان قلب نامنظم

قلب غیر طبیعی است

قلب غیر طبیعی است

ECG زیر یک ضربان قلب کاملا غیر طبیعی را نشان می دهد:

ضربان قلب کاملا غیر طبیعی

ضربان قلب کاملا غیر طبیعی

دستگاه نوار قلب کجاست؟ نوار قلب ویدیو؟

مطمئنا کسانی که قصد خرید دستگاه نوار قلب را دارند به کیفیت و قیمت اهمیت می دهند. اگر به دنبال خرید دستگاه نوار قلب با کیفیت خوب و قیمت مناسب هستید ما در خدمت شما هستیم شرکت کاوشکام آشنایی با آسیا

چرا از آسیا استثمار کنیم؟

گروه کاوشکام آسیا یکی از پیشگامان صنعت مخابرات و فناوری اطلاعات کشور در سال 1370 توسط تعدادی از اساتید دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شد.

اولین فعالیت این گروه طراحی و تولید مدارهای مجتمع برای ارتباطات الکترونیکی و صادرات خدمات مهندسی بوده و از آن زمان تاکنون در زمینه ارائه راهکارهای فنی و مهندسی در زمینه سیستم های ارتباط الکترونیکی و فناوری های اطلاعات و ارتباطات فعال بوده است.

در حال حاضر خدمات این گروه شامل مشاوره، طراحی، تامین و تولید، پیاده سازی و پشتیبانی در زمینه سیستم های الکترونیکی پیشرفته و شبکه های مخابراتی می باشد. این شرکت با استفاده بهینه از انگیزه و تجربیات نیروی انسانی متعهد و ماهر ما در جهت اهداف کلان خود گام بر می دارد.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا