کارافرینیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

مروری بر جرثقیل دروازه ای، طراحی و ساخت، قیمت خرید آن

جرثقیل دروازه ای در برخی از موارد با جرثقیل سقفی اشتباه گرفته می شود.این نوع جرثقیل در صنعت بسیار پرکاربرد بوده و از آن در بندرها و مکان هایی که در آنجا پل سازی صورت می گیرد یا در مکان هایی که نمی توان از جرثقیل استفاده نمود مانند سوله هایی که نصب تیر حمال در آنها امکان پذیر نیست ، استفاده می شود.

درباره جرثقیل دروازه ای

به طور کلی جرثقیل ها برای بالا و پایین آوردن و جابجایی وسایل مورد استفاده قرار می گیرند، اما از جرثقیل های دروازه ای می توان به طور همزمان چند جابجایی را انجام داد.

این در حالی است که جرثقیل دروازه ای تنها در برخی از بخش ها با جرثقیل سقفی شباهت دارد.

جرثقیل دروازه ای
جرثقیل دروازه ای

در طراحی جرثقیل دروازه ای (Gantry Crane Design) از دو پیکربندی مختلف تک پل و دو پل استفاده می شود.

منظور از پل، تیری است که به صورت افقی در بالای جرثقیل تعبیه می شود.

تیر در جرثقیل دروازه ای به پایه های مستقل از هم متصل می شود که در محل اتصال به زمین روی چرخ یا ریل قرار می گیرند.

نمونه های پرتابل و کوچک این جرثقیل ها روی چرخ ها اجرا می شوند.

اما برای مدل های بزرگ تر معمولا برای هر یک از پایه ها یک ریل در نظر گرفته می شود تا جرثقیل روی آن در مسیری مستقیم حرکت کند.

در روند طراحی، ساخت و نصب جرثقیل دروازه ای (تک پل یا دو پل) و یا جرثقیل نیم دروازه ای (دو پل یا تک پل) لازم است تا به نکات کلیدی زیادی توجه شود که برخی از این موارد در زیر ذکر شده است:

  • در جرثقیل دروازه ای دو پل لازم است تا فاصله پلها از یکدیگر با دقت انتخاب شود.
  • در جرثقیل دروازه ای و جرثقیل نیم دروازه ای لازم است تا طول کلگی و فاصله چرخها با دقت محاسبه شود.
  • انتخاب زاویه بین ستونها در جرثقیل دروازه ای بسیار مهم است.
  • لازم است تا ستونها در برابر تنش و کمانش کنترل شوند.
  • کلیه قسمتهای سازه ای در برابر تنش در همه نوع جرثقیل سقفی و جرثقیل دروازه ای باید کنترل شود.
  • در جرثقیل دروازه ای علاوه بر کنترل خیز وسط دهانه جرثقیل که در جرثقیل سقفی متداول است لازم است تا خیز مجاز در بخشهای مختلف سازه کنترل شود.
  • طراحی اتصالات در انواع مختلف جرثقیل دروازه ای و جرثقیل نیم دروازه ای بسیار مهم است.
  • اثر باد بر روی توان موتورهای حرکت طولی و عرضی جرثقیل دروازه ای بسیار تاثیرگزار است.
  • لازم است تا جرثقیل دروزاه ای در مقابل اثر باد و همچنین نیروهای زلزله در برابر واژگونی کنترل شود.
  • توصیه می شود تا تجهیزات موتوری و برقی جرثقیل دروزاه ای به منظور حفاظت در برابر تابش مستقیم آفتاب و یا در برابر بارش باران مجهز به سایبان مناسب باشند.
  • لازم است تا مسیر دسترسی استاندارد برای دسترسی به تجهیزات موتوری و برقی جرثقیل دروازه ای تعبیه شود.
  • کلیه مراحل ساخت جرثقیل دروازه ای می بایست با دقت مضاعف و منطبق بر استاندارد اجرا شود. رعایت تلورانسهای استانداردی در پروسه ساخت و نصب جرثقیل دروازه ای و جرثقیل نیم دروازه ای الزامی است.
  • توجه و بکار بستن موارد مذکور و همچنین برخی نکات دیگر در گرو دانش مهندسی و تسلط بر الزامات استانداردی و همچنین تجربه طولانی مدت نیروهای انسانی می باشد.
ساخت جرثقیل دروازه ای
ساخت جرثقیل دروازه ای

انواع جرثقیل دروازه ای

  1. تک پل

این نوع از جرثقیل ها دارای دهانه ای به قطر 6 الی 16 متر بوده و ظرفیتی معادل یک تا ده تن دارند. از این نوع سازه ها می توان در دسته های کاری 2M و 1AM استفاده نمود.

از ویژگی های این سازه ها می توان به وزن کمتر سازه و دارا بودن هزینه های کمتر در مقایسه با جرثقیل دوپل اشاره نمود.

در این نوع جرثقیل می توان قابلیت های زیادی از جمله وجود آژیر، نصب باسکول و موارد دیگر را یافت.

برای اینکه بتوان عرض بیشتری را پوشش داد باید از انواع کنسول دار این نوع جرثقیل ها استفاده نمود.

با توجه به اینکه ظرفیت و دهانه این نوع سازه ها محدود است از آنها برای جاجایی ، تخلیه و بارگیری در محوطه باز استفاده می شود.

2. جرثقیل دو پل

ارتفاع این سازه 14 تا 30 متر بوده و ظرفیتی معادل 5 تا 50 تن دارد. استفاده از این جرثقیل ها در ظرفیت و دهانه بالاتر ، بصورت اختصاصی نیز امکانپزیر می باشد و در دسته ی کاری 4M، 3M, 2M ,1M قرار دارد .

این نوع جرثقیل از دو پل نگهدارنده کالسکه ، بالابر و تجهیزات الکترونیکی ساخته شده و مکانیزم ها توسط کابین اپراتور کنترل می شود.

برای برق رسانی در این جرثقیل ها از کابل فنری و موتوری استفاده می شود.

استفاده از جرثقیل دوپل برای جابجایی و حمل بارهایی که دارای تناژ های زیادی هستند ،عملکرد بهتری دارد.

همچنین در صورت خرابی، این جرثقیل آسان تر تعمیر شده و دارای انواع مختلفی از تجهیزات برای نصب می باشد.

3. جرثقیل دروازه ای کارگاهی

از این نوع جرثقیل ها برای جابجا کردن بارهای ‏سبکی که بین 125 تا 5000 کیلوگرم وزن دارند در محیط های خاص که دارای وسعت کمی هستند ،استفاده می شود.

ارتفاع این نوع سازه ها نهایتاً 4 متر بوده و دهانه آن ها حداکثر 6 متر می باشد، اما می توان اندازه دهانه و ارتفاع این جرثقیل ها را تغییر داد.

از ویژگی های این نوع سازه ها می توان به وزن کم و سبک بودن آنها ، قدرت زیاد، طراحی و ساخت به صورت دستی یا برقی، قادر بودن به حرکت در تمام جهات، مونتاژ و دمونتاژ کردن به صورت کاملاً سریع و راحت بدون نیاز به ابزار خاص؛ استفاده از آنها در کارگاه های کوچک به دلیل طراحی جمع و جور، قابلیت حرکت در سطوحی مانند آسفالت، سیمان، اپوکسی و سطح های ناهموار به دلیل دارا بودن چرخ های محرک چدنی لاستیکی، اشاره نمود.

از جرثقیل های کارگاهی می توان در صنایع سبک استفاده نمود ، زیرا کارایی وسیعی داشته و بسیار انعطاف پذیر می باشند.

همچنین از این نوع سازه ها برای جابجایی و حمل کالاها کارگاه هایی مانند کارگاه های جوشکاری ، در و پنجره سازی ، تراشکاری و مونتاژ کاری استفاده نمود .جرثقیل های کارگاهی در کارخانجات صنایع چوب برای برای تعمیر و نگهداری استفاده می شوند.

قیمت جرثقیل دروازه ای
قیمت جرثقیل دروازه ای

4. جرثقیل های متحرک

این سازه برای جابجا کردن اجسام از یک مکان به مکان دیگر استفاده می شود و همچنین می توان از این نوع جرثقیل ها برای بالا و پایین بردن اجسام یا حرکت دادن آنها به صورت افقی استفاده نمود.

جرثقیل های متحرک همچنین می توانند چرخیده و اجسام را جابجا کنند. بنابراین این نوع سازه ها در صنعت ساخت و ساز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند .

ظرفیت این نوع سازه ها حدودا برابر 125 کیلوگرم تا 10 تن بوده و 2 تا 7 متر طول بازو دارند. بنابراین از آنها می توان در مکان هایی که عرض زیادی دارند ، استفاده نمود.

این نوع جرثقیل ها علاوه بر قابلیت چرخش دارای مزایای دیگری نیز می باشند که شامل قیمت کم و به صرفه آنها که باعث صرفه اقتصادی می شود ، می باشد. همچنین برای راه اندازی این نوع سازه ها به زمان کمتری نسبت به جرثقیل های دیگر نیاز است.

عوامل موثر بر قیمت جرثقیل دروازه ای

قیمت جرثقیل دروازه ای به عوامل متفاوتی وابسته است. مهمترین عامل در قیمت گذاری جرثقیل اندازه و تناژ جرثقیل است. اندازه جرثقیل بر تمام قسمت های جرثقیل تاثیر می گذارد. هر چه جرثقیل بزرگتر باشد، موتور بزرگتر و سیم بکسل قوی تری مورد نیاز می باشد لذا سایر قسمت ها نیز باید قوی تر باشند. یکی دیگر از مواردی که در قیمت جرثقیل موثر است نوع قطعات و تجهیزات آن است. به عنوان مثال، می توانید یک محفظه جرثقیل ساخته شده از فلز یا فولاد را انتخاب کنید که هر کدام از آنها قیمت ثابتی دارند. یکی دیگر از عوامل موثر بر قیمت جرثقیل تجهیزات مورد نیاز و مورد استفاده در جرثقیل است. تجهیزات و ابزارهای زیادی را می توان با هدف بالابردن ایمنی و کیفیت و …. در جرثقیل نصب نمود.

دانستن پنج متغیر قبل از خرید جرثقیل دروازه ای

برای خرید جرثقیل دروازه ای لازم است که به چند متغییر توجه گردد. این موارد قبل از خرید عبارتند از:

  • توانایی بالابری جرثقیل : توان بالابری جرثقیل به معنای وزنی است که جرثقیل می تواند بالاببرد. قبل از خرید می توانید وزن مورد نظر را در منطقه و محل کارگاه خود بررسی و تعیین کنید.
  • ارتفاع جرثقیل: ارتفاعی که جرثقیل می تواند محموله را بالا ببرد.
  • وظیفه ی جرثقیل: یا تعهد کاری با توجه به شرایط بارگیری و رده کاربری، وظایف کاری جرثقیل ها و همچنین جرثقیل های سقفی را می توان در دسته های A1 تا A8 طبقه بندی کرد. براین اساس که A1 توان کاری پایینتری نسبت به A8 دارد.
  • اندازه دهانه: دهانه به معنای طول دهانه ی دو تیر جرثقیل است. شما باید طول دهانه مورد نیاز برای پوشش با جرثقیل دروازه ای را بدانید تا بتوانید سفارش ساخت جرثقیل را دهید.
  • سازکار کنترل: معمولاً سه راه برای کنترل جرثقیل وجود دارد: کنترل آویز، کنترل از راه دور و کنترل کابین. اکثر جرثقیل ها از هر سه روش پشتیبانی می کنند.

البته لازم به ذکر است که سرعت بالابری جرثقیل و سرعت حرکت طولی و عرضی جرثقیل ، طول جرثقیل و …. نیز برای بعضی کسب و کارها از اهمییت ویژه ای برخوردارند.

خلاصه مطلب

شرکت ها و مجموعه های زیادی با ارائه خدمات فنی و مهندسی و بازرگانی در زمینه طراحی، ساخت و فروش انواع جرثقیل ها (جرثقیل دروازه ای، جرثقیل نیم دروازه ای، جرثقیل سقفی تک پل و جرثقیل سقفی دو پل) در حال فعالیت میباشند. یکی از این مجموعه های قدیمی و معتبر ایران کرین (https://ircrane-co.ir ) است که در حوزه طراحی، ساخت و نصب جرثقیل دروازه ای و جرثقیل های سقفی خدمات رضایت بخشی ارائه می نماید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره های مندرج در سایت ایران کرین تماس بگیرید.

دکمه بازگشت به بالا