سلامتی و پزشکی

| مجله سیب آریتمی های قلبی یا جا افتادن ضربان قلب چیست؟

تپش قلب

اطلاعات بیشتر در مورد بیماری قلبی را در مجله پزشکی بخوانید سیب (مجله پزشکی ایران)، در این مقاله در مورد ضربان نامنظم قلب یا آریتمی صحبت خواهیم کرد.

آریتمی چیست؟

آریتمی های قلبی یا به اختصار آریتمی، تغییرات غیر طبیعی در نواحی الکتریکی قلب هستند که مسئول تولید ضربان قلب هستند.

تعدادی نورون خاص در قلب وجود دارد که به طور خودکار برق تولید می کند. این نبض باعث می شود که سلول های عضله قلب با رسیدن به آن پمپاژ کنند. اگر این جریان الکتریکی متوقف شود، عضله قلب نمی تواند حرکت کند و قلب از تپش باز می ایستد.

از طرف دیگر، نارسایی سیستم الکتریکی قلب باعث ضربان قلب یا آریتمی می شود که زمانی رخ می دهد که قلب تندتر، کندتر و نامنظم می زند. اگر قلب با سرعت و نظم طبیعی خود کار نکند، نمی تواند خون مناسبی را به مغز، ریه ها و سایر اندام ها بفرستد که می تواند برای فرد مشکل ایجاد کند و جان او را به خطر بیندازد.

علائم و نشانه های آریتمی قلبی

از آنجایی که آریتمی ها با جریان منظم خون به اندام ها و بافت ها تداخل دارند، بسته به اینکه خون به کدام اندام به درستی نمی رسد، علائم آریتمی ممکن است رخ دهد.

به عنوان مثال، جریان خون ناکافی یا ثابت به مغز باعث سرگیجه، سبکی سر، خستگی ذهنی زودرس و غش (یا احساسات مشابه) می شود.

یکی دیگر از علائم بیماری قلبی کمبود خون رسانی منظم یا ناکافی به ریه ها است که می تواند منجر به تنگی نفس و خستگی زودرس شود.

فقدان جریان خون به عضله قلب می تواند باعث درد و فشار قفسه سینه، تنگی نفس در اثر کار و خستگی زودرس شود.

آریتمی، در مورد ضربان قلب سریع، به صورت تپش قلب احساس می شود، که گاهی اوقات بیمار به عنوان ضربان قلب از قفسه سینه اشاره می کند. اگر ضربان قلب نامنظم یا نارسایی قلبی باشد، به عنوان احساس پوچی در قلب و نارسایی قلبی نشان داده می شود.

البته باید توجه داشت که این علائم ممکن است ناشی از علل دیگری باشد و وجود این علائم نشانه بیماری قلبی نیست. آریتمی های شدید و درمان نشده می تواند منجر به قطع تقریباً کامل ضربان قلب و سکته مغزی یا مرگ شود.

علل آریتمی قلبی

نارسایی قلبی و آریتمی می تواند نتیجه انواع بیماری ها و مشکلات داخل و خارج قلب باشد. افزایش سن، فشار خون بالا، چاقی، دیابت، نارسایی قلبی، بیماری قلبی، پرکاری تیروئید، بیماری مزمن کلیوی، اعتیاد به الکل و استرس و اضطراب می توانند باعث آریتمی و نارسایی قلبی شوند.

برخی از آریتمی‌ها برای علل زمینه‌ای مانند آریتمی‌های ناشی از استرس، اضطراب و پرکاری تیروئید (در صورت درمان زودهنگام) از بین می‌روند و درمان را ترک می‌کنند، اما برخی از آریتمی‌ها متأسفانه غیرقابل درمان و غیرقابل درمان هستند، به جز داروها و سایر داروها. .

درمان تپش قلب

درمان آریتمی

خوشبختانه، یک راه استاندارد و ساده برای نگاه کردن به قطعات الکترونیکی قلب وجود دارد که به آن الکتروکاردیوگرام می‌گویند که ECG یا ECG و ECG نیز نامیده می‌شود. در این روش چند پد کوچک به نواحی مختلف قفسه سینه متصل شده و سپس این صفحات از طریق سیم به دستگاه EKG متصل می شوند.

هوای الکتریکی قلب از پوست قفسه سینه عبور می کند و توسط دستگاه ثبت می شود. این جریان هوا را روی کاغذ بچسبانید و از دکتر بخواهید ترجمه کند.

اگر دستگاه EKG به بدن فرد متصل شود و نوار قلب ثبت شود، تقریباً همه انواع آریتمی ها در هنگام بروز تشخیص داده می شوند. اما مشکل این است که بسیاری از آریتمی‌ها هنگام استراحت، دراز کشیدن در رختخواب یا مراجعه به پزشک اتفاق نمی‌افتند.

برای حل این مشکل از روشی به نام Holter Monitoring استفاده می شود. در این روش یک رکورد EKG کوچک به بدن بیمار چسبانده می شود که می تواند تمام اتفاقاتی را که در مدار الکتریکی در یک دوره 24 ساعته و چند روزه رخ داده است ثبت کند.

پس از ثبت این رویدادها، دستگاه از بدن بیمار خارج شده و به رایانه متصل می شود و وقایع ثبت شده برای تفسیر در اختیار متخصص قلب قرار می گیرد. در دستگاه های جدیدتر، نتایج ثبت شده از طریق Wi-Fi و از طریق اینترنت مستقیماً به رایانه های بیماران و پزشکان ارسال می شود.

یکی دیگر از تست های رایج تست استرس است که به فرد اجازه می دهد با EKG متصل به بدن خود شروع به راه رفتن روی تردمیل کند و نوار قلب در طول فعالیت ثبت شود. با افزایش سرعت و زاویه برش و افزایش ضربان قلب، خطر آریتمی (در صورت وجود) افزایش می یابد و تشخیص آن را برای پزشک آسان تر می کند.

آریتمی های قلبی

پیشگیری و درمان آریتمی

بسیاری از آریتمی ها بی ضرر هستند و برای بیمار خطرناک نیستند. برخی از آنها همانطور که گفته شد با درمان علت زمینه ای قابل رفع هستند. اگر آریتمی وجود داشته باشد که باعث ناراحتی در بیمار و ایجاد علائم تحریک‌کننده شود، معمولاً درمان دارویی با داروهای ضد آریتمی انجام می‌شود.

در برخی موارد، علت آریتمی وجود سلول‌های قلبی خاص است که برق نامنظم یا سریع تولید می‌کنند که کنترل نشده و سریع است که باید کنترل شود. در این موارد می‌توان سلول‌ها را مانند جراحی از بین برد و برای درمان ضربان قلب از ضربان‌ساز استفاده کرد.

یک ضربان ساز که به عنوان باتری قلب شناخته می شود، می تواند برای قلب برق تولید کند و مشکلات عمده آریتمی را حل کند. اما نمی توانید انتظار داشته باشید که این ابزار تمام کارهایی را که فرد قبلا انجام داده است بازگرداند و در واقع یک درمان واقعی برای نارسایی قلبی است. این دستگاه در قفسه سینه بیمار قرار می گیرد.

پرسش و پاسخ

  1. آریتمی قلبی چیست؟ ضربان قلب غیر طبیعی آریتمی نامیده می شود که می تواند به صورت تپش قلب، نارسایی قلبی، حمله قلبی و نارسایی قلبی رخ دهد.
  2. چگونه آریتمی قلبی را تشخیص دهیم؟ آریتمی های قلبی را می توان از طریق نوار قلب، تست ورزش و مانیتورینگ هالتر تشخیص داد.
  3. درمان آریتمی قلبی چیست؟ بسته به شرایط بیمار از داروها، جراحی ها، لیزرها و ضربان سازها برای درمان آریتمی های قلبی و تپش قلب استفاده می شود.

هارینا

https://www.heart.org

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا