فیلم و هنر

ماجرای حذف جایزه مردمی جشنواره فجر 1400


به گزارش تیتربرتر برخی از صاحبان آثار به روند مبهم شمارش آرا و اعلام آن اعتراض کرده بودند. هر یک از صاحبان آثار به بخشی از روند می رسد. برای اولین بار رخ نداده است.

گزارش حذف جایزه مردمی جشنواره فجر 1400


گزارش حذف جایزه مردمی جشنواره فجر 1400
گزارش حذف جایزه مردمی جشنواره فجر 1400

این شانزدهمین دوره ایست که سیمرغ بهترین فیلم مردمی در جشنواره قرار داده شده است و همان زمانی که این اضافه شد حواشی را به همراه داشت.

سال هم اتفاق مشابه امسال رخ داد و برخی می‌گفتند از طریق پیامک رای خ از دوره گذشته امکان ارسال پیامک و رای دادن از طریق پیامک میسر شد. ب ه ا ا ز ز ز ز م ا ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز ز امسال هم اتفاقی مشابه رخ داد و باعث واکنش جشنواره فیلم فجر شد.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی برای اجرای شفافیت در بیان تعداد آرای مردمی و همچنین عدالت در اعطای جایزه از مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر خواست در زمینه اخذ آرای مردمی این دوره، شفاف سازی کند.

رئیس سازمان سینمایی به دبیر جشنواره نامه‌های ارسال کرد.

در این نامه آمده است: ادعاهای مطرح شده و اظهارات متناقض از صاحبان آثار مبنی بر روند مبنی بر فرآیند آرای مردمی و تشکیک در این زمینه بهمنظور حفظ و صیانت از همه حقوق حاضر در بخش سودای سیمرغ و شفاف سازی فرآیندهای آرای مردمی، شایسته است. در اسرع وقت با تشکیل کمیتهای متشکل از مدیران کمیته نمایش و سالنهای سینما، فناوری و اطلاعات، سمفا و حراست نسبت به بررسی دقیق وضعیت و واکاوی شبهات مطرح شده، راستیآزمایی صورت گرفته و نتیجه در اولین فرصت به اینجانب گزارش می شود.

از ارسال این نامه مسعود نقاش زاده کمیته‌ای تشکیل داد که روند شمارش آرا را به خوبی بررسی کند. اکنون و پس از بررسی‌های صورت گرفته از صاحب جشنواره به این نتیجه رسیدند که برای شفافیت هرچه بیشتر و ضایع نشدن هیچ حقوقی در این دوره از اهدای جوایز مردمی خودداری کنند و شفاف سازی و عدالت را در اولویت اول قرار دهند.

طبیعتا این موضوع نیز برخی از صاحبان آثار را همراه خواهند داشت، اما با توجه به اینکه جشنواره شفاف سازی است و عدالت در توجه و اهدای جایزه به آثار و هنرمندان است، این اتفاق رخ داده است.


فرودگاه ها:



روم غ ریمرغ مردمی جشتواره فجر 1400


روم غ ریمرغ مردمی جشتواره فجر 1400
روم غ ریمرغ مردمی جشتواره فجر 1400

حذف سیمرغ مردمی از جشنواره چهلم فیلم فجر، اتفاقی است که می توانم فرصتی به آن نگاه کند تا در دوره های آینده زمینه برای حذف بخش های اضافی این رویداد فراهم شود.

مسعود نقاش زاده ساعتی پیش اعلام کرد که در صیانت از آرای مردمی و اینکه جشنواره نمی تواند صحت آرا را تایید کند، در این دوره سیمرغ مردمی به فیلمی نمی دهد. شاید در ابتدا این تصمیم در مورد انتقادهای ناشی از قرار گرفتن میرد

سیمرغ مردمی از جمله بخش‌های با قدمت جشنواره فیلم فجر است که حتی در زمان کآن، به همین دلیل سازندگان از قرار گرفتن در لیست پرفروش های جشنواره بسیار استقبال می کنند و در این راستا در ایام برگزاری این رویداد سینمایی با بسیار تلاش می کنند تا با پشت سر گذاشتن رقبای تبلیغات سیمرغ این بخش را از آن خود کنند.

روند رایگیری برای فیلمها در دوره های گذشته به این صورت بود که مخاطبان بعد از تماشای فیلم با انداختن تهبر بلیت خود را به صندوقی در سینما، به فیلم مورد نظر نمره میدادند اما از دوره گذشته و تاکید بسیار فیلم روی سمفا (سامانه فروش و اکران سینمای). ایران)، روند رایگیری به صورت اینترنتی پیگیری شد.

در زیر لیستی از محبوب ترین صفحات ما در جهان آمده است. انتقاد فیلمسازان به این شکل از رایگیری برای فیلم‌ها در این دوره با افزایش همراه شد. بسیاری با استناد بر مدل بلیت فروشی فیلم ها که در این دوره به صورت تک برگ به فروش می رسد، تاکید می کند که برخی از فیلم ها با خرید بلیت های فیلم خود سعی در آمارسازی دارند و از همین رو رای های داده شده به آنها نیز ارزشی ندارند.

علاوه بر این برای این مدل رای دادن به فیلمها در دوره چهلم به این صورت بود که مخاطبان بعد از تماشای فیلم از طریق پیامی که به آنها ارسال می شود، تا ساعتی فرصت می دهد که به آدرس اینترنتی مراجعه کنید و به فیلم نظر رای دهند. این مسیر باعث می‌شود تا خیلی از مخاطبان واقعی فیلم از رای دادن صرف نظر کنند و بسیاری دیگر به خاطره‌های اینتنن. همچنین در این مدل امکان تقلب به صورت ارائه شده است.

همه این موارد نشان می دهد که این مدل از رایگیری نمی تواند عدالت بین آثار را رعایت کند. چ ج ج ج ج ج ج ج ج ج ج ج ج ج ج ج ج ج ج ج ج ج ج ج ج ج ج ج

ی و و و ی ی و و و و و و و و و و و و و و و و و بنابراین باید آن را به فال نیک گرفت.


دنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده: علی اکبر رضایی

دکمه بازگشت به بالا