سلامتی و پزشکی

لاپاراسکوپی چیست؟ فواید، کاربرد و نحوه‌ی انجام

جراحی لاپاروسکوپی

با جراحی لاپاراسکوپی چه می شود کرد؟ لاپاراسکوپی روشی است که برای تشخیص و درمان مشکلات سلامتی کف لگن ، بیماری های پوستی و بیماری های زنان مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله نحوه عملکرد این فرآیند و مزایای آن را خواهید دید.

لاپاراسکوپی یکی دیگر از روشهای کم تهاجمی برای باز کردن شکم (لاپاروتومی) است. در این روش ، از یک دوربین کوچک (لاپاراسکوپ) برای مشاهده شکم بیمار استفاده می شود. از نظر پزشکی و بالینی ، این روش نسبت به لاپاروتومی کمتر تهاجمی است. در این مقاله ، ما در مورد اطلاعات درمان سیب در مورد این جراحی صحبت خواهیم کرد و نحوه انجام جراحی لاپاراسکوپی را به شما خواهیم گفت. آثار آن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

با جراحی لاپاراسکوپی چه می شود کرد؟

لاپاراسکوپی نوعی جراحی شکم است که در آن پزشک می تواند بدون نیاز به تزریق زیاد به پوست وارد شکم شود. همانطور که در یک نشریه در خدمات بهداشت عمومی (NHS) نشان داده شده است ، این روش مزایای بیشتری نسبت به لاپاروتومی سنتی دارد.

برخی از این مزایا عبارتند از:

  • بیمار زمان کمتری را در بیمارستان می گذراند و سریعتر بهبود می یابد.
  • بعد از عمل خونریزی و درد کمتری وجود دارد.
  • فلج حاصله بسیار کوچکتر از جراحی سنتی است.

با این حال ، این واقعیت که لاپاراسکوپی یک جراحی تهاجمی جزئی است به معنی بی خطر بودن آن نیست. همه بیماران باید آگاه باشند که این فرایند به اندام های حیاتی دسترسی دارد و می تواند بر آن اندام ها تأثیر بگذارد. بنابراین ، احتمال بروز مشکلات وجود دارد.

استفاده از آن در سالهای اخیر به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و به 5 تا 29 درصد از کل روشهای نقاشی نیاز دارد. این روش به دلیل میزان حمله کم و درصد موفقیت بالا ، روشی متداول است. لاپاراسکوپی برای زنان منجر به آسیب شکمی در 1 مورد از 33000 مورد می شود.

برآورد دقیق کاربرد این روش در سراسر جهان تقریباً غیرممکن است. با این حال ، کارشناسان تخمین می زنند که سالانه 5000 نفر از این روش برای مبارزه با چاقی استفاده می کنند. بر اساس این ارقام ، شایان ذکر است که لاپاراسکوپی به دلیل مزایای فراوان در جهان جراحی محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

کاربرد لاپاراسکوپی

چه کسانی به لاپاراسکوپی نیاز دارند؟

انجمن سرطان آمریکا جزئیات افرادی را که می توانند لاپاراسکوپی انجام دهند در وب سایت خود ذکر کرده است. در بخش بعدی ما جنبه های سلامتی را که اغلب این روند را ضروری می کند ، مورد بحث قرار می دهیم.

بیمار مشکوک به ناحیه سرطانی است:

از لاپاراسکوپی می توان برای تهیه بیوپسی (نمونه مایع) از سلول های لنفاوی در لگن و شکم استفاده کرد. به همین دلیل ، متخصصان آنها را برای بیماران مبتلا به سرطان هایی مانند سرطان دهانه رحم ، تخمدان و آندومتر توصیه کرده اند.

انسداد روده وجود دارد:

انسداد روده زمانی رخ می دهد که دستگاه گوارش بیمار قادر به خارج شدن یا خارج شدن از بدن بیمار نباشد. هنگامی که انسداد به پایان می رسد ، فرد در وضعیت اورژانسی قرار می گیرد که نیاز به مداخله فوری برای عمل جراحی دارد.

بسته به شرایط بیمار ، لاپاراسکوپی یا لاپاروتومی ممکن است انجام شود. با این حال ، گاهی طناب بزرگتری برای رفع انسداد و برداشتن یا ترمیم نواحی آسیب دیده روده وجود دارد.

بیماریهای خاص زنان:

بسیاری از بیماریهای زنان را می توان با لاپاراسکوپی درمان کرد زیرا زنان بیشتر مستعد ابتلا به سرطان سینه هستند. از این روش جراحی می توان برای درمان فیبروم ، کیست تخمدان ، اندومتریوز ، بزرگ شدن لگن (بزرگ شدن لگن) و سایر بیماری های زنان استفاده کرد.

جایگزین، گزینه ها:

کتابخانه ملی پزشکی در ایالات متحده برخی از عوارض جانبی را که می توان با لاپاراسکوپی به دست آورد توضیح می دهد.

از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حاملگی خارج رحمی: نوعی از حاملگی است که در خارج از رحم اتفاق می افتد. حاملگی خارج رحمی می تواند برای یک زن باردار کشنده باشد ، بنابراین باید از یک روش پزشکی استفاده کنید تا بلافاصله از شر آن خلاص شوید.
  • هیسترکتومی: این شامل برداشتن رحم است. هیسترکتومی می تواند به درمان برخی سرطان ها ، بی نظمی ، خونریزی بیش از حد و سایر بیماری ها کمک کند.
  • بستن لوله های فالوپ: این روش که لوله های فالوپ را مسدود می کند ، برای جلوگیری از بارداری طراحی شده است.
  • درمان بی اختیاری ادرار

مزایای لاپاراسکوپی

جراحی لاپاراسکوپی چگونه انجام می شود؟

این روش تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و معمولاً بین 30 تا 45 دقیقه طول می کشد ، بنابراین در بسیاری از موارد می توان آن را در شرایط بالینی انجام داد.

مراحل را در قسمت بعدی به طور کامل شرح خواهیم داد.

قبل از عمل جراحی

اگر فرد از بیهوشی عمومی (که اغلب اتفاق می افتد) رنج می برد ، ممکن است به مدت 6 ساعت قبل از عمل نیازی به خوردن یا نوشیدن چیزی نداشته باشد. علاوه بر این ، در اکثر موارد ، بیماران باید یک دوست یا یکی از اعضای خانواده خود را با خود همراه داشته باشند زیرا ممکن است بعد از عمل احساس ناراحتی یا ناراحتی کنند.

پزشکان همچنین پوشیدن لباس های گشاد را توصیه می کنند ، زیرا بیماران ممکن است بعد از لاپاراسکوپی دچار شکم شوند.

در حین عمل جراحی

  • بیمار باید در حالت گچ یا سنگ سنگی (بالای ساق و بدن بلند) قرار گیرد. باسن بیمار باید در لبه میز باشد تا پزشک بتواند تسهیل کننده رحم را به درستی کنترل کند.
  • کانول باید وارد بدن بیمار شود (خطی باید روی بازوی راست او قرار گیرد).
  • توصیه می شود در صورت لزوم مثانه را از قبل خارج کنید (چه با ادرار و چه با استفاده از کاتتریزاسیون).

پس از این ملاحظات ، پزشک سوزن Veress-Palmer را به بدن بیمار وارد می کند. به طور معمول ، 40-40 complications از عوارض جراحی آندوسکوپی در این مرحله رخ می دهد ، بنابراین مراقبت زیادی لازم است. متخصصان اغلب این کار را زیر یک چتر انجام می دهند.

بی اختیاری شکمی به جراح اجازه می دهد بدون آسیب رساندن به اندام های حیاتی به درستی وارد شکم بیمار شود. پس از تزریق ، متخصص با استفاده از لاپاراسکوپ سوراخ شکم را بررسی کرده و تشخیص های لازم را انجام می دهد.

اگر پزشک مجبور به انجام برخی از انواع جراحی شود ، ممکن است برای قرار دادن دستگاه به حافظه بیشتری نیاز داشته باشید. طول این ضایعات معمولاً بیش از 0.5 تا 1 سانتی متر نیست. این برش به برشی به طول 15 تا 20 سانتی متر نیاز دارد. لاپاراسکوپی کمتر تهاجمی است.

عوارض لاپاراسکوپی

بعد از جراحی

پس از عمل ، در عرض چند ساعت پس از جراحی ، بیمار باید بررسی شود تا ببیند آیا همه چیز خوب پیش می رود. علاوه بر این ، بیمار مجاز به خوردن یا نوشیدن هیچ چیزی تا زمان کامل شدن آرامبخش نیست.

اگر این روش در کلینیک انجام شود ، در اکثر موارد بیمار می تواند ظرف چند ساعت به خانه برود. با این حال ، پس از لاپاراسکوپی ، همیشه باید با پزشک خود مشورت کنید تا نتایج جراحی لاپاراسکوپی را مورد بحث قرار دهد.

خطرات جراحی لاپاراسکوپی

این فرایند شامل چندین اندام آسیب پذیر است ، بنابراین ایمن نیست. خطر آسیب روده در لاپاراسکوپی تشخیصی 0.08 بود. علاوه بر این ، با جراحی های متوسط ​​و پیچیده تر ، این مقدار 0.33 افزایش می یابد. با این حال ، خطرات جراحی لاپاراسکوپی ممکن است موارد زیر را شامل شود:

:

  • التهاب ویروس یا اندام های داخلی. در بدترین حالت ، این بیماری می تواند باعث ایجاد باکتری های کشنده و سپتی سمی شود.
  • التهاب با تزریق جراحی یا اندام های داخلی
  • بازیابی ناموفق بود. در هر صورت ، شکم به راحتی تحت تأثیر قرار می گیرد.
  • حساسیت به داروهای مورد استفاده در حین عمل جراحی (آرام بخش و بیهوشی).
  • شوک آنافیلاکتیک (نادر).

نحوه انجام لاپاراسکوپی

آیا جراحی لاپاراسکوپی بهتر است یا جراحی باز؟

لاپاراسکوپی گزینه مناسبی برای لاپاروتومی است. از آنجا که تزریقات کمتری در این روش وجود دارد ، بیمار سریعتر بهبود می یابد و شانس پیشرفت نکردن جراحی بسیار کمتر است. نتایج جراحی لاپاراسکوپی رضایت بخش است و اکثر مردم سعی می کنند این نوع جراحی را انتخاب کنند. پیچیدگی این جراحی کمتر از جراحی باز است.

با این حال ، همه بیماران نمی توانند لاپاراسکوپی را انجام دهند. افرادی که دارای توموری هستند که در سراسر شکم گسترش یافته یا دچار مشکلات خونریزی ، سل مزمن و سایر بیماری ها شده اند نمی توانند لاپاراسکوپی انجام دهند. در این مورد ، پزشک باید از روش دیگری استفاده کند.

منابع:

my.clevelandclinic

medlineplus

webmd

سلامت مستقیم

ارتباط جنسی

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا