سلامتی و پزشکی

فواید و مضرات مصرف تخم مرغ و تاثیر آن بر رشد کودکان خردسال

اثرات مضر تخم مرغ

آیا ارزش غذایی تخم مرغ را می دانید؟ زرده تخم مرغ چیست؟ آیا مزایا و معایب تخم مرغ را می دانید؟ تخم مرغ از دیرباز به عنوان یک غذای مغذی و کامل برای تمام گروه های سنی شناخته شده است. با این حال، در دهه گذشته، پزشکان محدود کردن مصرف تخم مرغ را به دو دلیل اصلی توصیه کرده اند. اول، کلسترول بالا، که مصرف تخم مرغ را برای بزرگسالان محدود می کند، و دوم، ترویج آلرژی به تخم مرغ، که مصرف آن را برای کودکان خردسال محدود می کند. در این مقاله از اطلاعات پزشکی در مجله اپل، ضمن توضیح مواردی که مصرف تخم مرغ باید محدود شود، به نتایج یک مطالعه دانشگاهی در مورد اثرات مثبت مصرف تخم مرغ بر رشد کودکان می پردازیم.

خوردن تخم مرغ چه فوایدی دارد؟

تخم مرغ نسبتا مغذی است زیرا حاوی قند، پروتئین، چربی، ویتامین ها، مواد معدنی و آب است. تعداد کمی از غذاهای موجود در طبیعت حاوی همه این عناصر هستند. تخم مرغ حاوی 9 آمینو اسید ضروری پروتئین به همراه 9 اسید آمینه دیگر است.

علاوه بر ویتامین C، بیشتر ویتامین ها از جمله A، D، E، K، B2، B3، B5، B6، B9، B12 و کولین در تخم مرغ یافت می شود. از نظر مواد معدنی و معدنی، تخم مرغ حاوی کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، ید، روی، سلنیوم و مولیبدن است. تخم مرغ همچنین حاوی چربی های غیر اشباع مفید (تخم مرغ امگا 3) به خصوص امگا 3 است.

حدود 75 درصد وزن تخم مرغ بدون پوست را آب تشکیل می دهد. بنابراین اگر تخم مرغ را یکی از کاملترین و مفیدترین منابع دانش بدانیم بیهوده نیست.

ویژگی های سفیده تخم مرغ برای کودکان

ویژگی های سفیده تخم مرغ برای کودکان

آیا از خواص سفیده تخم مرغ برای کودکان می دانید؟ همانطور که می دانید از ماه دهم به تدریج سفیده تخم مرغ به رژیم غذایی کودک اضافه می شود. آیا می دانید که در رشد کودک مثر است؟ در ادامه به بررسی ویژگی های سفیده تخم مرغ برای کودکان می پردازیم:

کمترین میزان کلسترول را داشته باشید:

تخم مرغ خطرناک ترین کلسترول را دارد. در واقع، خوردن تخم مرغ منجر به افزایش HDL (کلسترول خوب) می شود.

کمک به حفظ سلامت مو و ناخن:

تخم مرغ حاوی 9 اسید آمینه ضروری است که به رشد ناخن و موی سالم کودکان کمک می کند. کودکان دائماً ناخن های خود را می جوند یا می برند. به همین دلیل است که خوردن تخم مرغ منجر به رشد سریع می شود.

معادل سطح چربی:

تخم مرغ تعادل خوبی از چربی های اشباع شده و ناسالم دارد که آن را به یک ماده مغذی عالی برای رشد بدن کودک تبدیل می کند. به جای تخم مرغ سرخ شده، تخم مرغ آب پز را امتحان کنید!

به رشد عضلات کمک می کند:

سفیده تخم مرغ منبع پروتئین است. برای عضله سازی به دوزهای منظم پروتئین نیاز دارید. برای این منظور می توانید سفیده تخم مرغ بخورید. علاوه بر این، گنجاندن سفیده تخم مرغ در رژیم غذایی کودکان نیز مهم است، زیرا آنها برای ساخت ماهیچه های قوی به پروتئین زیادی نیاز دارند.

کمک به تقویت استخوان ها:

کلسیم زیادی برای قوی و سالم ماندن استخوان ها لازم است. با داشتن استخوان های ضخیم می توانید از راشیتیسم و ​​مشکلات عمده استخوانی مانند پوکی استخوان جلوگیری کنید. به همین دلیل است که باید سفیده تخم مرغ را بخورید زیرا سرشار از کلسیم است.

عوارض سفیده تخم مرغ برای کودکان

زرده تخم مرغ چیست؟

یک تخم مرغ آب پز بزرگ 50 گرمی حاوی حدود 187 میلی گرم کلسترول است که معادل 62 درصد از مصرف روزانه یک فرد بالغ سالم 300 میلی گرم در روز است. دوز توصیه شده برای افراد مبتلا به کلسترول بالا روزانه 200 میلی گرم است.

بنابراین، افراد مبتلا به دیابت، بیماری قلبی و کلسترول بالا نمی توانند مانند افراد عادی تخم مرغ بخورند. تخم مرغ نیز یکی از شایع ترین علل سوءتغذیه و سوءتغذیه در کودکان خردسال است که البته بیشتر از سفیدپوستان رخ می دهد و ثانویه با افزایش سن کودک در بیشتر موارد از بین می رود.

عوارض سفیده تخم مرغ برای کودکان

آیا سفیده تخم مرغ می تواند عوارضی در نوزادان ایجاد کند؟ عوارض جانبی سفیده تخم مرغ برای کودکان ممکن است شامل سوء تغذیه، مسمومیت غذایی با سالمونلا، کاهش بیوتین یا سوء تغذیه باشد. در ادامه به بحث خواهیم پرداخت.

ممکن است باعث آلرژی شود:

سفیده تخم مرغ می تواند باعث آلرژی به خصوص در کودکان شود. علائم خفیف این آلرژی عبارتند از: بثورات پوستی یا بثورات پوستی، تورم، تورم بینی و خارش و آبریزش چشم. با این حال، به ندرت، تخم‌مرغ می‌تواند واکنش شدیدی به نام شوک آنافیلاکتیک ایجاد کند. این وضعیت می تواند علائم خاصی مانند فشار خون پایین و تورم شدید گلو و صورت را ایجاد کند که حتی در برخی موارد کشنده است.

سالمونلا می تواند باعث مسمومیت غذایی شود:

سفیده تخم مرغ خام با افزایش خطر مسمومیت غذایی ناشی از سالمونلا مرتبط است. این باکتری می تواند در تخم مرغ یا در پوسته آنها وجود داشته باشد. برای از بین بردن سالمونلا، زمان پخت باید طولانی و درجه حرارت بالا باشد.

ممکن است مصرف بیوتین را کاهش دهد:

سفیده تخم مرغ خام همچنین ممکن است جذب بیوتین ویتامین محلول در آب موجود در انواع غذاها را کاهش دهد. بیوتین نقش مهمی در تولید انرژی دارد. سفیده تخم مرغ خام حاوی پروتئین آویدین است که می تواند مانع ورود بیوتین شود.

گاهی اوقات منجر به خوردن بیش از حد پروتئین می شود:

در حالی که خوردن یک رژیم غذایی با پروتئین بالا برای سلامتی شما مفید است، نباید پرخوری کنید. اگر مشکلات کلیوی دارید، خوردن بیش از حد پروتئین می تواند خطرناک باشد. همچنین افرادی که میزان فیلتراسیون گلومری پایینی دارند ممکن است به دلیل ارزش بیولوژیکی پروتئین تخم مرغ از آسیب شدید کلیه رنج ببرند.

گاهی اوقات باعث احتقان می شود:

اگرچه سفیده تخم مرغ حاوی بسیاری از پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی دیگر است، اما فاقد فیبر است. این کمبود فیبر می تواند منجر به احتقان شود.

مزایا و معایب تخم مرغ

آیا تخم مرغ برای کودکان مفید است؟

محققان دانشگاه واشنگتن 163 کودک 6 تا 9 ماهه را مورد مطالعه قرار دادند تا تأثیر تخم مرغ بر رشد آنها را طی 6 ماه مشخص کنند. نیمی از این نوزادان یک تخم مرغ در روز می خورند، اما نیمی از آنها تخم مرغ نمی خورند، حتی اگر هر دو وعده غذایی سالم باشد.

نتایج نشان داد کودکانی که تخم مرغ می‌خوردند از نظر قد و وزن بهتر از سایر گروه‌ها بودند. خوردن تخم مرغ همچنین باعث تقویت عملکرد مغز و جلوگیری از کاهش وزن در اکثر کودکان گروه اول شد.

شاید یکی از دلایل این تاثیر مثبت بر عملکرد مغز وجود کولین و اسید چرب امگا 3 به نام DHA در زرده تخم مرغ باشد که هر دو برای سلامتی مغز و رشد آن ضروری هستند. این مطالعه مجدداً بر تحقیقات تأکید کرد که نشان داد گنجاندن تخم مرغ در رژیم غذایی کودک، شاخص کلی رشد آنها را بهبود می بخشد و از رشد آنها جلوگیری می کند.

فواید تخم مرغ

در چه شرایطی باید مصرف تخم مرغ را محدود کرد؟

متأسفانه ، همانطور که گفته شد ، برخی از کودکان خردسال به تخم مرغ ، به ویژه سفیده تخم ، حساسیت دارند. در این راستا، مادر باید مطمئن شود که عدم تحمل غذایی مانند غذای آبرسانی مجدد (پرورش) رنج نوزاد از تخمک را در نظر نگرفته و او را از این منبع غنی دانش محروم نکند.

کودکانی که فقط به سفیده تخم مرغ حساسیت دارند، پس از مشورت با پزشک، همچنان می توانند زرده تخم مرغ حاوی کولین و DHA را بخورند. همچنین مادر می تواند با یک شیشه کوچک (مثلاً یک سوم زرده پر) با تخم مرغ به کودک 6 ماهه غذا بدهد و سپس آن را زیاد کند و در صورت عدم وجود حساسیت یا عدم تحمل، سفیده تخم مرغ را به آن اضافه کند. از غذا.

در بزرگسالی، علیرغم تفاوت ها، بهتر است افراد دیابتی، قلبی، نارسایی کلیه و کلسترول بالا در مورد رژیم غذایی قابل قبول هفتگی به پزشک مراجعه کنند. البته، متأسفانه بزرگسالان مبتلا به آلرژی یا عدم تحمل تخم مرغ، این منبع غنی از مواد مغذی را دریافت نمی کنند.

در این مقاله سعی کردم نگاه دقیق تری به مزایا و معایب تخم مرغ بخصوص برای کودکان داشته باشم. سعی کنید این غذای گرانبها را به موقع به برنامه غذایی کودک دلبندتان اضافه کنید.

منابع:

منبع

m-timesofindia

مراقبت اولیه

پیوند مادر

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا