سلامتی و پزشکی

فشار خون بالا و راه‌های درمان آن

تاریخ ارسال:

18 سپتامبر 2021

در این مقاله به بررسی تاثیر فشار خون بالا بر بیماری های قلبی ، علائم بیماری های قلبی و راه های کاهش فشار خون می پردازیم.

بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی ، از 4.56 میلیون مرگ در سراسر جهان در سال 2015 ، حدود 15 میلیون نفر بر اثر بیماری های قلبی عروقی و سکته جان خود را از دست داده اند. این داده های آماری نشان می دهد که بیماری های قلبی عروقی هنوز عامل اصلی مرگ و میر در جهان است. یکی از مهمترین و شاید م effectiveثرترین علل بیماریهای قلبی عروقی و سکته قلبی و مغزی ، فشار خون بالا یا به اصطلاح “فشار خون” است. با ما در این مقاله در مجله اپل همراه باشید تا بدانید فشار خون چیست و چگونه می توان آن را درمان کرد.

فشار خون بالا چگونه باعث بیماری های قلبی عروقی می شود؟
قلب انسان بطور متوسط ​​70 تا 75 بار در دقیقه یعنی 4500 بار در ساعت و بیش از 100000 بار در روز می تپد. با محاسبات ساده ، می توانیم ببینیم که در سن 50 سالگی ، قلب ما حدود 180 تا 2 میلیارد بار می تپد! یک عدد شگفت انگیز ، نشان می دهد که ماهیچه قلب باید در برابر بسیاری از کارها مقاومت کند. با توجه به اینکه قلب معمولاً قبل از سن 50 سالگی چنین حجم زیادی از کار را بدون شکایت به پایان می رساند ، پزشکان معتقدند قلب انسان یکی از نجیب ترین اعضای بدن انسان است ، اما شاید این عامل باعث شده است که ما حملات قلبی را نادیده بگیریم. در حقیقت ، قلب با مشکل سازگار می شود و ممکن است وقتی متوجه مشکل شدیم دیر شود.
همچنین بخوانید: روش صحیح اندازه گیری فشار خون با دستگاه های دیجیتال

همچنین بخوانید: ضربان قلب چیست و چگونه کار می کند؟
فشار خون بالا یکی از عواملی است که معمولاً به تدریج رخ می دهد ، اما به تدریج به قلب ، عروق خونی بزرگ و کوچک ، کلیه ها ، شبکیه چشم و سایر اندام ها آسیب می رساند. از آنجا که عملکرد اصلی قلب انتقال خون به ماهیچه ها ، مغز و سایر اندام ها است ، هر عاملی که مانع این عملکرد شود ، کار قلب را افزایش می دهد. به بیان ساده ، فشار خون در بسیاری از موارد ناشی از افزایش عروق خونی است. مقاومت نقطه مقابل جریان خون است. اما مقاومت عروقی چیست؟ به بیان ساده تر ، رگ ها تنگ شده اند و قلب باید خون را قوی تر پمپ کند تا خون کافی مانند قبل به تمام اندام ها برسد. بنابراین ، در فشار خون بالا ، مقاومت شریانی افزایش می یابد ، قلب ناگزیر با فشار بیشتر می تپد و فشار خون اندازه گیری شده افزایش می یابد. فشار خون طبیعی (حداکثر) معمولاً در حدود 12 (سانتی متر جیوه) یا 120 (میلی متر جیوه) است. حالا این فشار را در نظر بگیرید تا به 16 برسد. این چهار واحد (سانتی متر جیوه) افزایش فشار خون حداقل معادل افزایش 30 درصدی مقاومت عروقی است که باید با افزایش 30 درصدی کار و قدرت پمپ قلب جبران شود. با توجه به فشار خون بالا و افزایش 30 درصدی ، می فهمیم که قلب چقدر کار اضافی باید انجام دهد و چرا فشار خون بالا یکی از مهمترین علل بیماری های قلبی عروقی است.فشار خون نه تنها کار قلب را افزایش می دهد ، بلکه بافت قلب را نیز در طولانی مدت تغییر می دهد. ماهیچه قلب نرمی و حالت ارتجاعی طبیعی خود را از دست داده و به تدریج سفت می شود.از آن پس قلب وارد مرحله آسیب بافتی برگشت ناپذیر شده و به نارسایی قلبی تبدیل می شود. این بدان معناست که قلب فرد به مدت دو سال دچار آسیب بافتی شده است و حتی اگر از داروهای فشار خون بالا استفاده می کند ، نمی تواند آسیب بافت میوکارد خود را جبران کند.
علائم بیماری قلبی
بیماریهای مختلف قلبی عروقی ممکن است علائم متفاوتی داشته باشند. علائم بیماری قلبی بر اساس نوع بیماری عبارتند از:

حمله قلبی: درد یا ناراحتی در قفسه سینه ، گردن یا قسمت فوقانی کمر ، سوء هاضمه ، سوزش سر دل ، تهوع یا استفراغ ، خستگی مفرط ، ناراحتی بالای بدن ، سرگیجه و تنگی نفس
آریتمی: احساس لرزش در قفسه سینه
نارسایی قلبی: تنگی نفس ، خستگی یا تورم وریدها در پاها ، مچ پا ، شکم و گردن

در صورت مشاهده علائم بیماری قلبی ، بهتر است بلافاصله به مرکز بهداشت مراجعه کنید.
با کاهش فشار خون خطر بیماری های قلبی را کاهش دهید
خوشبختانه راه حل هایی وجود دارد که می توان برای درمان یا جلوگیری از فشار خون بالا استفاده کرد ؛ در این قسمت ، این راه حل ها را مرور می کنیم.
کاهش وزن
اضافه وزن یکی از عوامل فشار خون بالا و در نهایت بیماری های قلبی عروقی است. خستگی و خستگی مداوم با کاهش وزن همراه خواهد بود. به طور کلی ، هر کیلوگرم کاهش وزن ممکن است فشار خون را تا یک میلی متر جیوه کاهش دهد.علاوه بر وزن کلی بدن ، دور کمر بزرگ نیز ممکن است خطر فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. زنان با دور کمر بیش از 89 سانتی متر و مردان با دور کمر بیش از 102 سانتی متر در خطر حمله قلبی هستند.
به طور منظم ورزش کنید و غذای سالم بخورید
اگر فشار خون بالا دارید ، ورزش حداقل 150 دقیقه در هفته می تواند فشار خون شما را بین 5 تا 8 میلی لیتر کاهش دهد. البته ، حفظ ورزش منظم بسیار مهم است ، زیرا اگر ورزش را متوقف کنید ، فشار خون شما ممکن است به جای اول بازگردد. از سوی دیگر ، رعایت رژیم غذایی سالم نیز نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا دارد. کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی. سعی کنید غلات کامل ، میوه ها ، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب را در رژیم غذایی خود قرار دهید. علاوه بر این ، تا حد امکان چربی اشباع و کلسترول بد را محدود کنید ؛ این می تواند فشار خون شما را تا 11 میلی لیتر جیوه کاهش دهد. مصرف زیاد سدیم نیز عاملی است که منجر به افزایش فشار خون می شود. اگرچه مصرف سدیم برای بسیاری از افراد پنهان است ، اما حذف مقدار کمی سدیم از رژیم غذایی می تواند فشار خون را بین 5 تا 6 میلی لیتر جیوه کاهش دهد. به طور کلی ، توصیه می شود کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنید و کمتر از 1500 میلی گرم ایده آل است.
الکل را محدود کرده و سیگار را ترک کنید
الکل هم برای فشار خون مفید است و هم مضر.نوشیدن یک واحد استاندارد الکل در روز حتی می تواند فشار خون را کاهش دهد ، اما بیش از این مقدار ، همراه با سایر اثرات مخرب روانی ، می تواند منجر به فشار خون بالا شود. هر سیگاری که می کشید فشار خون بالایی دارد. در عرض چند دقیقه چند فنجان می نوشید. ترک سیگار می تواند فشار خون شما را به حالت عادی برگرداند ، احتمال بیماری قلبی را کاهش داده و سلامت کلی شما را بهبود بخشد.
همچنین بخوانید: سندرم قلب شکسته چیست؟ اقدامات تشخیصی و درمانی

مراقب کافئین باشید
نقش کافئین در فشار خون بحث برانگیز است. ممکن است باعث فشار خون بالا در برخی از افرادی شود که به آن عادت ندارند. بهتر است فشار خون خود را ظرف 30 دقیقه پس از مصرف کافئین اندازه گیری کنید تا ببینید آیا کافئین فشار خون را افزایش می دهد یا خیر.
استرس خود را کاهش دهید
استرس مزمن یکی از دلایل فشار خون بالا است. سعی کنید منبع استرس خود را شناسایی کنید و سعی کنید تا آنجا که ممکن است با بهبود وضعیت آن را از بین ببرید.
کلمات اخر
فشار خون یکی از مهمترین عواملی است که خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. فشار خون باعث می شود قلب کار بیشتری برای تامین خون اندام ها انجام دهد ، که می تواند منجر به آسیب قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود. با ایجاد تغییراتی در زندگی خود ، مانند ترک سیگار ، تغذیه سالم ، ورزش یا کاهش استرس ، می توانید خطر فشار خون بالا را کاهش داده یا آن را کنترل کنید.
دکتر فرزاد فهیم تاش
منبع:
Mayoclinic.org
مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری

منبع اصلی مسئول تمام محتوای وب سایت است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا