سلامتی و پزشکی

علل افزایش ازدواج سفید میان جوانان ایرانی در سالیان اخیر

ازدواج سفید

ازدواج سفید یا همباشی راهکاری است که برای حل مشکلات ازدواج جوانان پدید آماده است. این راهکار که منشأ غربی دارد یک پدیده نو ظهور نیست و سال ها است که در غرب انجام می گیرد. در سال های اخیر نیز در کشور ما رواج پیدا کرده این در حالی است که با قوانین جوامع اسلامی منافات دارد. از آن جایی که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است ما قصد داریم در ادامه این نوع از ازدواج را به طور کامل به شما معرفی کنیم و علل افزایش آن را در ایران مورد نقد و بررسی قرار دهیم. به شما نیز پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید تا بیش تر با این پدیده آشنا شوید.

ازدواج سفید چیست؟

به ازدواجی که بدون حضور در دفترخانه رسمی و جاری شدن صیغه عقد انجام می شود، ازدواج سفید یا همباشی می گویند. در این ازدواج افراد تعهد قانونی به یک دیگر ندارند و در صورت تمایل می توانند یک دیگر را ترک کنند. طبق آخرین تحقیقات میدانی سن ازدواج سفید در ایران از یک تا سه سال برآورد شده است.

علل افزایش و برخی از فواید ازدواج سفید از منظر جوانان

عوامل زیادی باعث ظهور ازدواج سفید در ایران شده اند که مهم ترین آن ها نیز به شرح ذیل است:

یکی از مهم ترین علل افزایش ازدواج سفید در ایران نداشتن امنیت شغلی است که در چند دهه اخیر نیز بیش تر خودنمایی می کند.

متأسفانه اکثر جوانانی که در شرف ازدواج هستند تمکن مالی ندارند و نمی توانند از پس هزینه های مراسم ازدواج و زندگی خود بر بیایند. به همین دلیل نیز ترجیح می دهند ازدواج سفید داشته باشند تا هزینه مراسم عقد و عروسی و خریدن طلا به عهده آن ها گذاشته نشود.

یکی دیگر از دلایل افزایش ازدواج سفید در ایران این است که ارزش های اخلاقی جوانان تغییر کرده است. تسهیل و در دسترس بودن آسانتر بودن در برقراری رابطه از دیگر عوامل بسیار مهم است.

عامل دیگری که باعث افزایش میزان ازدواج سفید در ایران شده دین گریزی است. دین که روش و منش زندگی کردن را به انسان مسلمان می آموزد محدودیت های خاصی را در خصوص روابط جنسی قبل از ازدواج شرعی مطرح می کند. اما در حال حاضر به دلیل تغییرات فرهنگی و ارزشی که در جامعه ایرانی و نسل جدید رخ داده است برخی افراد حاضر نیستند که قوانین دینی را در زندگی خود رعایت کنند و حتی تا جایی که بتوانند نیز از انجام دستورات دینی خودداری می کنند.

یکی دیگر از دلایل افزایش ازدواج سفید در ایران این است که دختران و پسران جوان از یکدیگر شناخت چندانی ندارند به یک دیگر اعتماد ندارند. آن ها اعتقاد دارند که تجربه همباشی و ازدواج سفید برای شناخت طرف مقابل و شروع یک زندگی موفق لازم است.

مزایای ازدواج سفید از دید جوانان

در جامعه ایران ازدواج سفید چه عوارضی می تواند داشته باشد؟

ازدواج سفید، عوارض هم به دنبال دارد که مهم ترین آن ها نیز به شرح ذیل است:

یکی از مهم ترین و اصلی ترین عوارض ازدواج سفید این است که در صورت اطلاع خانواده ممکن است فرد از خانواده اش طرد و یا برای مدتی محدود می شود و در این مدت حمایت چندانی از آن ها دریافت نمی کند.

اگر ازدواج سفید به هم بخورد و دختر و پسر یک دیگر را ترک کنند ممکن است دختر با مشکلاتی مانند از دست دادن باکرگی مواجه می شود و نتواند به آسانی رابطه جدیدی را آغاز کند.

در ازدواج سفید یکی از عمده ترین فشارهای روانی این است که زوجین از افشای رابطه خود هراس دارند و نمی خواهند مورد سرزنش قرار بگیرند. یکی دیگر از عوارض ازدواج سفید این است که حس دوگانگی به افراد می دهد و آرامش روحی آن ها را مختل می کند.

قانون ایران از افرادی که ازدواج سفید داشته اند حمایت نمی کند. با این اوصاف اگر این افراد در طول دورانی که با یک دیگر زندگی می کنند به اختلاف بخورند و مورد خشونت قرار بگیرند نمی توانند به آسانی برای احقاق حق خود از قانون کمک بگیرند.

طبق قوانین در ایران زمانی که زوجین وارد یک رابطه رسمی می شوند و ازدواج خود را در دفترخانه ثبت می کنند مرد متعهد می شود که هزینه های زندگی را تأمین کند. اما در ازدواج سفید عموما هر شخصی خودش باید نیاز های خود را برآورده کند.

در ازدواج زمانی که طرف مقابل فرد فوت می کند او در اموال او هیچ حقی ندارد و از او ارث نمی برد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این پدیده اجتماعی می‌توانید به سایت کامیل احمدی مراجعه کنید.

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا