سلامتی و پزشکی

علائم شایع و نگران کننده دفع خون در مدفوع| مجله سیب

خونریزی در مدفوع

وجود خون در مدفوع می تواند بسیار ترسناک باشد. اغلب در چنین شرایطی افراد متعجب و نگران سلامتی خود هستند. بسیاری از مردم با دیدن خون در واژن خود فکر می کنند سرطان دستگاه گوارش دارند. اسهال یکی از شایع ترین علائم سرطان دستگاه گوارش به ویژه سرطان روده بزرگ در بزرگسالان است. البته باید توجه داشت که بیماری های کشنده و جزئی دیگری نیز وجود دارد که می تواند باعث آن شود. این مقاله اطلاعاتی در مورد این بیماری در وب ارائه می دهد سیب به طور خلاصه به علل شایع خون در مدفوع می پردازیم.

چه زمانی باید نگران وجود خون در مدفوع باشیم؟

زمانی که اسهال با سایر علائم بالینی و آزمایشگاهی همراه باشد، باید جدی گرفته شود. برای مثال غربالگری سرطان کولورکتال باید با بررسی علت خونریزی در مردان 60 ساله برطرف شود.

اگر فردی علائمی دارد که ممکن است شامل سرطان روده بزرگ باشد، علائم باید تحت نظر باشد. کمبود آهن، کاهش وزن، افزایش سن، سابقه خانوادگی سرطان دستگاه گوارش و در نهایت وجود خون در مدفوع از علل اصلی نگرانی های جدی بیماری هستند.

بررسی علت خون در مدفوع همیشه موثر نیست. در بسیاری از موارد پزشکان با وجود معاینات آزمایشگاهی و آندوسکوپی قادر به یافتن محل دقیق خونریزی نیستند. اگر محل خون در آندوسکوپ یا کولونوسکوپی قابل مشاهده نباشد، به آن “خونریزی کور” می گویند که بیشتر با ضایعات جزئی یا عروقی در افراد مسن و بیماری مزمن قلبی همراه است.

درمان خونریزی گوارشی می تواند از نظر پیچیدگی متفاوت باشد، از مصرف مکمل آهن برای جبران کم خونی تا درمان تعداد خون و پلاکت برای بیماران بدحال.

انتقال خون شفاف و مخفی

خونریزی ممکن است آشکار یا پنهان باشد. واضح به این معنی است که بیمار با چشم خود خون می بیند و ابهام به این معنی است که سلول های خونی در مدفوع به روش آزمایشگاهی قابل تشخیص است.

آزمایش‌هایی برای تشخیص خون ترشح شده در مدفوع (مانند آزمایش گایاک) معمولاً زمانی انجام می‌شود که سرطان دستگاه گوارش تشخیص داده می‌شود یا زمانی که فرد علائم واضحی ندارد. لازم به ذکر است که تشخیص بر اساس یک برگه آزمایشی انجام می شود و آندوسکوپی و کولونوسکوپی وجود ندارد و در صورت لزوم باید سایر روش های تشخیصی در نظر گرفته شود.

علت خون در مدفوع

فرار از دستگاه گوارش فوقانی

رنگ خون در مدفوع یک علامت مهم برای پزشک است. اگر خون چندین ساعت در دستگاه گوارش بماند، به دلیل تأثیر باکتری های دستگاه گوارش بر روی هموگلوبین مغز، رنگ آن از قرمز روشن به سیاه تغییر می کند.

این خون با مدفوع مخلوط می شود و مدفوعی سیاه، کهنه و بدبو به نام ملنا ایجاد می کند. ملنا به جریان خون در قسمت فوقانی دستگاه گوارش (مری، معده و دوازدهه) اشاره دارد. بنابراین ممکن است پزشک برای بررسی این نواحی به بیمار دستور آندوسکوپی بدهد.

فرار از قسمت تحتانی دستگاه گوارش

در مقابل، جریان خون شفاف (هماتوشزیا) اغلب به خونریزی در قسمت پایینی دستگاه گوارش اشاره دارد. یک علامت مهم ترکیب خون و مدفوع است. وجود خون در مدفوع اگر همراه با خونریزی باشد و قرمز یا قرمز شود نشان دهنده علتی در روده کوچک یا بزرگ است که واقعا نیاز به بررسی بیشتر دارد.

برعکس، اگر خونریزی واضح و جدا از مدفوع باشد، ممکن است در قسمت پایین روده مشکل ایجاد کند. خونریزی بعد از دستگاه گوارش به دلیل کمبود اجزای مختلف دستگاه گوارش نیست. در بسیاری از موارد، بیمارانی که سال‌ها مبتلا به فشار خون بالا یا بیماری قلبی بوده‌اند، به دلیل سفتی رگ‌های خونی از جمله دستگاه گوارش، مستعد پارگی دستگاه گوارش و دستگاه گوارش هستند.

انسداد روده در تعدادی از بیماری های روماتیسمی نیز دیده می شود که بر رگ های خونی بدن تأثیر می گذارد. بیماری بهجت و واسکولیت (التهاب دیواره رگ‌های خونی) دو نمونه خوب از بیماری‌های روماتیسمی هستند که باعث ناراحتی دستگاه گوارش می‌شوند.

شایع ترین علت اسهال

علت خونریزی در اسهال ممکن است بسته به محل خونریزی متفاوت باشد. اگر منشاء خونریزی قسمت فوقانی دستگاه گوارش باشد، زیرا تحت تأثیر آنزیم های گوارشی است، خون اغلب با چشم غیرمسلح نامرئی است و خون پنهان می شود. در این مورد، علت خونریزی ممکن است به شرح زیر باشد:

  • بیماری های خونریزی دهنده دهان و دندان؛
  • التهاب و زخم های مری؛
  • زخم ها؛
  • التهاب و بیماری معده؛
  • زخم اثنی عشر؛
  • دیورتیکول مک لین;
  • تومورها و سرطان های معده، مری و قسمت اول روده کوچک.

اگر جریان خون در قسمت فوقانی دستگاه گوارش شدید باشد، ممکن است خون شفاف آزاد شود و خون در مدفوع با چشم غیر مسلح دیده شود.

اگر منشأ خونریزی در قسمت تحتانی دستگاه گوارش باشد، چون دور از خروجی نیست، خون با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. در این مورد، شایع ترین علل اسهال عبارتند از:

  • عفونت های باکتریایی و کک های روده؛
  • روده هایش شکسته بود.
  • آبسه پری آنال (آبسه مقعد)؛
  • هموروئید؛
  • سرطان روده و روده؛
  • شکاف صندلی؛
  • بیماری التهابی روده (بیماری کرون و کولیت اولسراتیو).

علائم خونریزی بدون درد چیست؟

اگر در مدفوع خود خون دیده اید و علائم دیگری وجود ندارد، ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که خون در مدفوع بدون درد چه علائمی دارد و این سوال بسیار نگران کننده است. علل و بیماری های گزارش شده در بیشتر موارد، تنها علائم خونریزی است و ممکن است درد یا علائم دیگر یا علائم خفیف وجود نداشته باشد.

علل اصلی خونریزی در اسهال بدون درد و سایر علائم سرطان و تورم است. سرطان روده بزرگ گاهی اوقات بی صدا پیشرفت می کند و تنها نشانه فرد وجود خون در مدفوع است.

چه زمانی وجود خون در مدفوع خطرناک است؟

چه زمانی وجود خون در مدفوع خطرناک است؟

زمانی که خون در مدفوع خطرناک است به عوامل خطر و علائم مرتبط با این بیماری بستگی دارد. اگر تعدادی علائم و شرایط همراه با خون در مدفوع وجود داشته باشد، معاینه دقیق تری لازم است و درمان باید انجام شود. این شامل:

  • خونریزی بیش از حد و مداوم؛
  • علائم شوک (کاهش ضربان قلب، افت فشار خون و از دست دادن هوشیاری)؛
  • درد شدید شکم؛
  • کهنسال؛
  • سابقه خانوادگی سرطان دستگاه گوارش؛
  • کاهش وزن اخیر

رفتار

درمان خون کثیف در مدفوع و خون تمیز بسته به علت خونریزی متفاوت است. به طور کلی پس از معاینه و معاینه کامل توسط پزشک و انجام آزمایشات و درمان هایی مانند کولونوسکوپی، پس از مشخص شدن علت خونریزی، برنامه درمانی تعیین می شود.

درمان خون کثیف در مدفوع و جریان خون کم در مدفوع ممکن است شامل رژیم غذایی، دارو و جراحی باشد.

پرسش و پاسخ

  1. علت خون در مدفوع چیست؟ بسیاری از موارد دستگاه گوارش فوقانی و تحتانی ممکن است منجر به خونریزی و خونریزی در مدفوع شود. اگر جریان خون از قسمت فوقانی دستگاه گوارش باشد به صورت خون کثیف است و اگر از قسمت تحتانی دستگاه گوارش باشد، خون شفاف است.
  2. چه زمانی وجود خون در مدفوع خطرناک است؟ شرایط و علائمی مانند افزایش سن، خونریزی شدید، سابقه خانوادگی سرطان دستگاه گوارش و کاهش وزن فردی که خون در مدفوع دارد، ممکن است نشان دهنده خطرناک بودن خونریزی باشد.
  3. چگونه علت وجود خون در مدفوع را تشخیص دهیم؟ تشخیص علت اسهال از طریق معاینه پزشکی عمیق، روش های تشخیصی و اقدامات تشخیصی مانند آندوسکوپی و کولونوسکوپی انجام می شود.

اصول طب داخلی هریسون

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا