عمومیکسب و کار های برتر ایجی مارکت

طرز تهیه قهوه چگونه است

اگر تا به حال قهوه درست نکردید، باید از گوگل تشکر کنید. چون خوب جایی را به شما معرفی کرده ☺ در این مقاله، طرز تهیه قهوه  های پرطرفدار در ایران را برایتان آماده کردیم.

  • از روش های ساده و ارزان درست کردن قهوه گرفته تا روش های حرفه ای.
  • از کار با قهوه  سازهای 50 هزار تومانی تا اسپرسوسازهای چند میلیون تومانی.
  • از طرز تهیه اسپرسو تا قهوه ترک و از قهوه فرانسه تا آمریکانو.

نکاتی اینجا به شما می گوییم که در جای دیگر پیدا نمی کنید. مقاله شامل چهاربخش است:

  • طرز تهیه اسپرسو (و خانواده آن شامل لاته، کاپوچینو، آمریکانو)
  • طرز قهوه ترک
  • طرز قهوه فرانسه
  • طرز تهیه قهوه دله (عربی)

بخش اول: طرز تهیه قهوه اسپرسو

با اسپرسو بیشتر آشنا شویم

  • اسپرسو نوعی نوشیدنی قهوه است که ایتالیایی ها معرفی کرده اند.
  • این نوع قهوه در فنجان های کوچک به نام شات سرو می شود.
  • فنجان اسپرسو از فنجان چای خوری کوچک تر است.

یک شات اسپرسو

  • لاته و کاپوچینو هم از خانواده اسپرسو هستند (در ادامه مفصل توضیح می دهیم)
  • اسپرسو را می توان با دو نوع دستگاه درست کرد. موکاپات و اسپرسوساز.
  • موکاپات ارزان است (از 80 هزار تومان) و اسپرسوساز گران (از 2 میلون تومان).
  • اسپرسوساز قهوه ای خامه دار به ما می دهد. اما موکاپات نه.

چطور اسپرسو درست کنیم؟

دو روش برای درست کردن اسپرسو وجود دارد. ابتدا روش ارزان و ساده را معرفی می کنیم. روش  ساده و ارزان: تهیه اسپرسو با موکاپات آشنایی با موکاپات ساده ترین و ارزان ترین راه برای تهیه اسپرسو، موکاپات است. موکاپات ها معمولاً در اندازه های مختلف وجود دارد. از یک کاپ تا شش کاپ. منظور از تعداد کاپ، تعداد فنجان اسپرسویی است که موکاپات درست می کند. مثلاً موکاپات یک کاپ در هر بار یک فنجان اسپرسو می دهد و موکاپات سه کاپ، سه فنجان. موکاپات در رنگ ها و اندازه های مختلف مراحل طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات فرض کنید یک موکاپات سه کاپ داریم و می خواهیم سه فنجان اسپرسو درست کنیم. برای سه کاپ اسپرسو، به سه قاشق چای خوری پُر، پودر قهوه نیاز داریم. شروع می کنیم:

  1. دستگاه را باز کنید، در قسمت پایینی آن آب بریزید.
  2. دقت کنید آب باید تا زیر سوپاپ ریخته شود نه بیشتر.
  3. در سبد قهوه، سه قاشق غذاخوری پودر قهوه بریزید.
  4. قهوه را در وسط آن جمع کرده و به صورت یک کوه در بیاورید. پودر قهوه را نکوبید.
  5. حالا قسمت بالایی آن را ببندید و روی شعله ملایم گاز بگذارید.
  6. پس از چند پنج دقیقه از صدای آن متوجه خواهید شد، که قهوه در قسمت بالایی دستگاه در حال جمع شدن است.

اگر در موکاپات را بردارید می توانید درست شدن اسپرسو را ببینید. اسپرسوی شما آماده است. آموزش تصویری مراحل درست کردن اسپرسو با موکاپات فیلم مراحل تهیه اسپرسو را ببیند: فیلم آموزش طرز تهیه اسپرسو با موکاپات نکاتی در تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات دقت کنید که رنگ اسپرسوی درست شده با موکاپات، با دستگاه اسپرسوساز فرق دارد. اسپرسوی با موکاپات کِرم یا خامه ندارد فنجان اسپرسوی شما مثل عکس زیر است: اسپرسوس درست شده با موکاپات اما اسپرسوی تهیه شده با اسپرسوساز برقی، خامه دارد. مثل عکس زیر: اسپرسو همراه با خامه (کرم)، که با ماشین اسپرسو درست شده نکات انتخاب و خرید موکاپات

  • قیمت موکاپات از 50 هزار تومان به بالا است.
  • موکاپات چند کاپ بخریم؟

چند نفر با هم می خواهید قهوه بخورید؟ اگر تنها هستید، موکاپات یک کاپ بگیرید. اگر دو نفرید، دو کاپ بگیرید و همین طور الی آخر. البته اگر هربار بیشتر از یک کاپ اسپرسو می خورید، موکاپات بزرگتر بگیرید. جنس موکاپات دو نوع موکاپات وجود دارد: آلومینیومی و استیل. موکاپات آلومینومی ارزان تر است و موکاپات استیل گران تر و بادوام تر. در مجموع فرق چندانی ندارد. بستگی به بودجه تان دارد. موکاپات ایرانی یا خارجی؟ بهترین موکاپات ها ایتالیایی هستند. قیمت شان هم بالاست (از 150 هزار تومان به بالا) اگر دنبال موکاپات ارزان هستید، ایرانی یا چینی بخرید. البته نمی شود گفتم موکاپات خارجی و ایتالیایی بهتر است. چون بازار چندان قابل اعتماد نیست. چند وقت قبل من یک موکاپات ظاهراً ایتالیایی خریدم به قیمت 140 هزار تومان. بعداً فهمیدم موکاپات چینی بوده و قیمت واقعیش 50 هزار تومان بوده! برای خرید قهوه ساز مباشی‎ به چه نکاتی توجه کنیم؟

1- اگر در خانه آسیاب قهوه ندارید، حتماً پودر قهوه بخرید.

2- روی بسته قهوه مشخص شده که برای اسپرسو مناسب است یا نه.

3- روزانه چقدر استفاده دارید؟ یک کیلو قهوه، بیش از 140 فنجان اسپرسو به شما می دهد. بنابراین برای مصرف یک ماه یک نفر، ربع کیلو قهوه کافی است.  قیمت بسته 250 گرمی اسپرسو حدود 40 هزار تومان است (اعتبار قیمت: دی ماه 98) از کجا بخرم؟ برای خرید موکاپات دو گزینه زیر را پیشنهاد می کنم: (اعتبار قیمت ها دی ماه 98)

>> |  58500 تومان خرید موکاپات دونفره + یک بسته قهوه در سایت کافیا (تصویر زیر) آیا می شود با موکاپات اسپرسوی خامه دار درست کرد؟ نه. خامه تنها با اسپرسوساز درست می شود. برای تهیه اسپرسو، به چه نوع قهوه ای نیاز داریم؟ پودر قهوه مخصوص اسپرسو باید ریز باشد. در هنگام خرید توجه کنید که پودر قهوه با آسیاب ریز و مناسب اسپرسو بگیرید. معمولا روی بسته های قهوه، نوشته شده که برای چه نوع قهوه ای و چه نوع دستگاهی مناسب است. نکته: اگر در خانه آسیاب قهوه دارید، بهتر است قهوه را به صورت دانه تهیه کنید و در خانه آسیاب کنید. نگهداری قهوه به صورت دانه، باعث ماندگاری بیشتر عطر و بوی قهوه می شود.

قیمت قهوه چقدر است؟

قهوه معمولاً در دو وزن وجود دارد: بسته های ربع کیلویی و بسته های یک کیلویی. قیمت قهوه اسپرسو ربع کیلویی، معمولاً از 50 هزارتومان به بالاست. البته قهوه ارزانتر هم هست، اما توصیه نمی کنیم. ممکن است غیربهداشتی باشند. حالا می رویم سراغ طرز تهیه اسپرسو با اسپرسوساز. آشنایی با اسپرسوساز دستگاهی است برقی که آب داغ را با فشار از داخل پودر قهوه عبور می دهد تا عصاره قهوه گرفته شود. اسپرسوسازها یک لوله بخار هم دارند که برای درست کردن کف شیر استفاده می شود. در بخش آموزش تهیه لاته این را بیشتر توضیح می دهیم. قیمت یک اسپرسوساز برقی از یک میلیون تومان به بالاست. مراحل طرز تهیه قهوه اسپرسو با اسپرسوساز

  1. دستگاه را روشن کنید.
  2. یک پیمانه پودر قهوه را در پرتافیلتر بریزید. (برای دو فنجان اسپرسو، یک و ‎نیم پیمانه بریزید)
  3. با انگشت سطح قهوه صاف کنید.
  4. با ته تمپر به آرامی پودر قهوه را فشار دهید. این کار باعث می شود سطح قهوه یکسان و صاف شود. دقت کنید دستتان به چپ و راست کج نشود. محکم فشار بدهید.
  5. حالا پرتافلیتر را در جای خود نصب کنید
  6. اگر مخزن آب خالی است، آن را پر کنید (اگر از تصفیه استفاده می کنید، آب تصفیه شده بریزید)
  7. فنجان را زیر شیر قرار دهید.
  8. دکمه قهوه را فشار دهید.

آموزش تصویری مراحل درست کردن اسپرسو با اسپرسوساز مراحل بالا را می توانید در فیلم زیر ببینید. فیلم آموزش درست کردن اسپرسو با اسپرسوساز

طرز تهیه لاته

لاته چیست؟ لاته، اسپرسو به علاوه کف شیر است. پس لاته از خانواده اسپرسو است که کف شیر داغبه آن اضافه شده. یک فنجان لاته که هنرمندانه تزئین شده مراحل طرز تهیه لاته درست کردن لاته سه مرحله دارد:

  1. ابتدا اسپرسو را آماده می کنیم (طبق آموزش بالا)
  2. حالا باید کف شیر درست کنیم.
  3. بعد کف آماده شده را به فنجان اسپرسو اضافه می کنیم.

به کف شیر، فوم هم می گویند. طرز تهیه کف شیر (فوم) برای درست کردن لاته برای تهیه کف شیر، باید از کف ساز دستگاه استفاده کنیم. کف ساز همان لوله بخار دستگاه است. این قسمت بخار داغ درست می کند. این بخار وقتی با فشار وارد ظرف شیر می شود، کف درست می کند. برای درست کردن فوم، به یک ظرف شیر هم نیاز داریم. به این ظرف پیچر هم گفته می شود. پیچر(شیرجوش) بسیار خوب، برویم سراغ مراحل درست کردن کف شیر (فوم) مراحل درست کردن فوم

  1. یک سوم ظرف شیرجوش را شیر بریزید.
  2. سپس دکمه را در حالت بخار قرار دهید.
  3. بعد از چند لحظه، بخار آب از لوله کف ساز خارج می شود.
  4. شیرجوش را زیر آن قرار دهید. بخار خارج شده از لوله، باعث درست شدن کف می شود.

طرز تهیه کافی بگ

برای این کار فقط به یک فیلتر نیاز دارید. می توانید از فیلتر کاغذی آماده یا پارچه ریز بافت استفاده کنید. فیلتر را داخل یک پیاله کوچک قرار دهید. دو قاشق غذاخوری سر پر پودر قهوه را داخل آن بریزید. کناره های فیلتر یا پارچه را جمع کنید و با یک نخ کلفت محکم ببندید. باید دقیقاً شبیه یک چای کیسه ای شود. کیسه آماده شده را داخل فنجان یا لیوان قهوه خود قرار دهید. آب را داخل یک کتری یا قابلمه بجوشانید. مقداری آب جوش داخل فنجان بریزید تا جایی که روی کیسه یا بگ را بپوشاند. 30 ثانیه صبر کنید. سپس 177 میلی لیتر آب جوش به فنجان اضافه کنید. پس از چهار دقیقه کافی بگ یا همان کیسه قهوه را از فنجان خارج کنید. در صورت تمایل شکر یا به قهوه اضافه کرده و نوش جان کنید.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا