سلامتی و پزشکی

ضربان قلب چیست و چگونه کار می‌ کند؟

تاریخ ارسال:

4 اوت 2021

از نظر ساختار و عملکرد ، قلب یکی از دقیق ترین و حساس ترین اعضای بدن است که برای حفظ سلامت آن در طول زندگی بسیار مهم است. با دانستن معنی ضربان قلب ، می توانید اولین مرحله ضربان قلب را نام ببرید و بر سلامت قلب خود نظارت داشته باشید. در ادامه این مقاله مجله پزشکی Apple Health ، ما قصد داریم از آخرین اطلاعات پزشکی برای بررسی عملکرد قلب و همچنین توضیح نحوه عملکرد قلب و شکل گیری ضربان قلب استفاده کنیم. با ما بمان.

ساختار مکانیکی و الکتریکی قلب ؛ کار قلب چیست؟
چهار فضای خالی در عضله قلب وجود دارد. دو دوربین متصل به هم در سمت راست و دو دوربین متصل به هم در سمت چپ. به حفره های فوقانی دهلیز و به حفره های پایینی بطن می گویند. دیواره عضلانی دهلیزها بسیار نازک تر از دیواره ماهیچه ای بطن ها است و ضخامت ماهیچه سمت چپ قلب بیشتر از ضخامت سمت راست قلب است.
وقتی خون وارد قلب می شود ، ابتدا برای مدت کوتاهی در دهلیز می ماند ، سپس به بطن ها می رود و در نهایت با انقباض و فشردگی بطن ها از قلب خارج می شود. بین هر دهلیز و بطن دریچه هایی وجود دارد که باید در زمان مناسب باز و بسته شوند. دریچه ها همچنین جریان خون را از بطن ها کنترل می کنند. با هر ضربه ، هر دو طرف قلب از خون خالی پر می شود ، اما با این تفاوت اصلی که در سمت راست قلب اکسیژن کمی وجود دارد و مملو از دی اکسید کربن است و در سمت چپ خون تازه اکسیژن دار جریان می یابد.
در دوران جنینی و قبل از تولد ، به دلایل فیزیولوژیکی خاص که از حوصله بحث ما خارج است ، این دو طرف دهلیز و بطن به یکدیگر متصل شده اند ، اما پس از تولد ، توسط دیواره ای از یکدیگر جدا شده اند که منجر به اکسیژن رسانی می شود. خون خون تصفیه نشده مخلوط نمی شود
پس از گردش در بدن و انتقال اکسیژن به بافتها و اندامها ، خون از طریق رگها به قلب باز می گردد و پس از ورود به نیمه راست قلب و عبور از “دریچه سه طرفه” ، به سمت راست منتقل می شود. بطن و از آنجا از طریق “دریچه”. “ریه” به ریه ها پمپ می شود. وقتی خون از ریه ها عبور می کند ، دی اکسید کربن از خون خارج شده و بازدم می شود و اکسیژن را به خون اضافه می کند.
این خون تازه و حیات بخش پس از خروج از ریه ها وارد دهلیز چپ قلب می شود و از طریق دریچه میترال وارد بطن چپ می شود ، از آنجا پس از باز شدن دریچه آئورت ، وارد شریان اصلی بدن می شود و همه چیز را در بدن آبیاری می کند. . .
قدم زدن ضربان قلب به ترتیب
با توجه به مفاهیم فوق الذکر ، مراحل ضربان قلب که در دو طرف قلب به صورت دقیق و منظم به صدا در می آید ، به شرح زیر است:

گسترش عضله قلب ، ورود خون به دهلیز و یک انتظار کوتاه در پشت دریچه دهلیزی بسته.
هنگامی که دریچه های خروجی بطن بسته هستند ، دریچه باز می شود و خون به داخل بطن رانده می شود.
بستن دریچه بین دهلیز و بطن.
انقباض ماهیچه بطنی و پمپاژ خون به خارج از قلب در هنگام باز شدن درگاه های خروجی بطن.
گسترش مجدد ماهیچه قلب و آمادگی برای پر شدن از خون و شروع چرخه بعدی.

ماهیچه قلب چگونه کار می کند؟
پس از یادگیری عملکرد قلب ، س importantال مهم این است که ماهیچه قلب چگونه کار می کند و چه چیزی باعث تنظیم و چرخش بسیار دقیق در انبساط و انقباض به موقع و هماهنگ ماهیچه قلب می شود؟ پاسخ را باید در نقطه ای در دهلیز راست جستجو کرد که گروهی از سلولهای خاص در آن جمع شده اند.این گروه تخصصی از سلولها گره سینوسی دهلیزی نامیده می شود. گره ای که واقعا معمای عملکرد قلب را حل می کند.

در این مرحله ، به دلیل عملکرد ویژه این سلول ها ، در طول هر چرخه قلبی ، جریان الکتریکی بسیار ظریفی ایجاد می شود. این جریان الکتریکی باعث انقباض عضله دهلیزی به سلول های مجاور دهلیز می شود و همچنین آن را به گره دیگری بین دهلیز و بطن منتقل می کند و از آنجا از طریق یک فیبر بسیار تخصصی به بطن ها منتقل می شود و باعث حرکت بطن ها می شود. قرارداد. در پایان این جریان الکتریکی ، قلب آرام می شود و سپس جریان الکتریکی دوباره شروع می شود و چرخه دیگری آغاز می شود.
در هر تپش قلب ، زمان ، سرعت و محل این جریان الکتریکی ، و همچنین نحوه و محل انتشار و انتقال آن به عضلات دهلیزی و بطنی ، عملکرد صحیح الکتریکی و مکانیکی قلب را تضمین می کند.
قلب باید بتواند سرعت و نیروی هر ضربان را در هر لحظه و در هر لحظه بسته به نیاز بدن در آن لحظه تنظیم کند.
اگرچه میزان الکتریسیته ای که با هر ضربان در قلب تولید و هدایت می شود بسیار اندک است ، اما می توان این فعالیت الکتریکی را ثبت کرد. مطمئناً خوانندگان محترم این مقاله کم و بیش با چیزی که “ECG” نامیده می شود آشنایی دارند. الکتروکاردیوگرام یک الکتروکاردیوگرام یا ثبت عملکرد الکتریکی قلب است که فرایندی را که طی آن جریان الکتریکی در یک گره سینوسی شروع به جریان می کند ، ثبت می کند ، به دهلیز و بطن ها منتقل می شود و سپس جریان الکتریکی را تا زمان شروع به پایان می رساند. جریان بعدی .
به طور معمول ، این جریان الکتریکی بسیار منظم و موزون است ، اما در برخی موارد ، این ریتم نامنظم می شود که به آن آریتمی می گویند.
ضربان قلب بالا چیست؟
برای یک فرد بالغ ، ضربان قلب 60 تا 100 ضربه در دقیقه طبیعی تلقی می شود. بنابراین ، هر ضربان قلب بیش از 100 ضربه در دقیقه در حالت استراحت ، ضربان قلب بالا محسوب می شود و بهتر است در چنین مواردی با پزشک مشورت کنید.
ضربان قلب پایین چیست؟
ضربان قلب پایین ، که برادی کاردی یا ضربان قلب آرام نیز نامیده می شود ، زمانی رخ می دهد که ضربان قلب شما کمتر از 60 ضربه در دقیقه افزایش یابد. ضربان قلب پایین در برخی از افراد یک بیماری محسوب می شود و در برخی دیگر کاملاً طبیعی است. به عنوان مثال ، ضربان قلب بیشتر ورزشکاران کمتر از 60 ضربه در دقیقه است که به تناسب اندام و سلامت قلب آنها مربوط می شود.
با این حال ، کاهش سرعت در برخی دیگر از افراد با اختلال در عملکرد سیستم الکتریکی قلب شما همراه است ، در این صورت قطعاً توصیه می شود با پزشک مشورت کنید.

آخرین کلمه
قلب ما در همه زمان ها برای زنده ماندن کار می کند ، به همین دلیل نظارت بر سلامت عملکرد قلب ما بسیار مهم است. یکی از بهترین راه ها برای نظارت بر سلامت قلب ، نظارت بر ضربان قلب است. قلب یک انسان بالغ بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه می زند و اگر ضربان قلب شما کمتر یا بیشتر است ، بهتر است با پزشک مشورت کنید.البته ممکن است ضربان قلب برخی افراد سالم خارج از محدوده باشد ، اما در صورت مشاهده چنین موردی ، مراقب باشید و وضعیت خود را با متخصص قلب در میان بگذارید. امیدواریم این مقاله که در آن سعی می کنیم مراحل ضربان قلب را به ترتیب توضیح دهیم و نحوه عملکرد قلب را مورد بررسی قرار دهیم ، مورد توجه شما قرار گرفته باشد. در قسمت نظرات زیر می توانید تجربیات خود را در مورد سلامت قلب و اختلالات و بیماریهای مربوط به ما بگویید.
دکتر حمید خراسانی فر
منابع:
mayoclinic.org
medicinenet.com

تمام مطالب موجود در سایت بر عهده منابع اولیه است و بانک مشاغل Infojab هیچ مسئولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا