سلامتی و پزشکی

سرطان یا تومور غده هیپوفیز، علائم، نشانه‌ها و راه‌های درمان آن

تاریخ انتشار: 22 آبان 1400

تورم غده هیپوفیز

غده هیپوفیز غده کوچکی در جمجمه است که در زیر مغز و بالای مجرای بینی قرار دارد. محل واضح تر و بهتر غدد در هیپوفیز بالای قسمتی از گوشت و پشت سقف دهان است که به کام نرم معروف است. غدد موجود در خود هیپوفیز در یک فضای استخوانی به نام سلولای تورسیکا قرار دارند و البته اعصابی که چشم ها را به مغز متصل می کنند به نام عصب بینایی از این محل عبور می کنند.

غده هیپوفیز به طور مستقیم به بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس متصل است. این پیوند یک پیوند مهم بین مغز و سیستم غدد درون ریز در بدن است. (غدد درون ریز مجموعه ای از غدد در بدن هستند که مسئول تولید هورمون ها در بدن هستند. هورمون ها ترشحاتی در جریان خون هستند و عملکرد سایر اندام ها را کنترل می کنند.) هیپوتالاموس هورمون ها را در رگ های خونی کوچک متصل به رگ های خونی آزاد می کند. غدد موجود در هیپوفیز، و باعث می شود که غدد هیپوفیز هورمون های خاصی تولید کنند. غده هیپوفیز به عنوان یک “غده کنترل اصلی” در نظر گرفته می شود، زیرا هورمون هایی را تولید می کند که سطح هورمون های تولید شده توسط بسیاری دیگر از غدد درون ریز بدن را کنترل می کند.

غدد هیپوفیز از دو قسمت غدد هیپوفیز قدامی و غدد خلفی تشکیل شده اند که هر کدام عملکرد خاص خود را دارند.

غده هیپوفیز قدامی

بیشتر غدد هیپوفیز در قسمت بزرگتری از غده هیپوفیز به نام غده هیپوفیز قدامی شروع می شوند. این قسمت از غده هیپوفیز هورمون هایی می سازد که سایر غدد درون ریز را کنترل می کنند:

  • هورمون رشد به عنوان سوماتوتروپین شناخته می شود و باعث رشد بدن در دوران کودکی می شود. اگر بیش از حد از این هورمون به نوزاد داده شود، قد او بلندتر می شود. به طور کلی، بزرگسالان فقط مقدار کمی هورمون رشد تولید نمی کنند. اگر یک فرد بالغ هورمون رشد بیش از حد تولید کند، استخوان های دست، پا و صورت به رشد خود ادامه می دهند و بسیار بزرگ می شوند و به خواص طبیعی آنها آسیب می رسانند. (به این حالت آکرومگالی می گویند.)
  • هورمون محرک تیروئید یا TSH که تیروتروپین نیز نامیده می شود. هورمون های تیروئید باعث تحریک رشد غدد تیروئید و ترشح هورمون ها می شود. هورمون های تیروئید متابولیسم را تنظیم می کنند. امروزه اگر غده هیپوفیز بیش از حد TSH تولید کند، تیروئید بیش از حد فعال می شود و در نتیجه متابولیسم شما افزایش می یابد و بیش از حد لاغر می شوید.
  • هورمون آدرنوکورتیکوتروپین (ACTH) که به نام کورتیکوتروپین شناخته می شود، غدد فوق کلیوی را برای رشد و تولید هورمون های استروئیدی (مانند کورتیزول) تحریک می کند. تولید بیش از حد غدد در هیپوفیز باعث بیماری کوشینگ می شود که علائم آن می تواند شامل افزایش سریع وزن و تجمع چربی در نواحی خاصی از بدن باشد.
  • هورمون لوتئینه کننده rLH و هورمون محرک فولیکول FSH نیز گنادوتروپین نامیده می شود. در زنان بیشترین تأثیر آنها بر روی تخمدان ها است که تخمک گذاری و تولید تخمک و تولید هورمون های استروژن و پروژسترون را کنترل می کنند و در مردان rLH و FSH، تولید تستوسترون و اسپرم را در بیضه ها تنظیم می کنند.

غدد پشت هیپوفیز

تورم به ندرت در غده هیپوفیز خلفی شروع می شود. هیپوفیز خلفی قسمت پشتی کوچکتری از غده هیپوفیز است که از ساقه مغز تا هیپوتالاموس امتداد دارد. غدد پشت هیپوفیز جایی هستند که هورمون ها توسط هیپوتالاموس (وازوپرسین و اکسی توسین) ذخیره شده و در جریان خون آزاد می شوند.

  • وازوپرسین به آن هورمون ضد ادراری یا ADH نیز می گویند و باعث می شود کلیه ها آب را در بدن حفظ کنند و در ادرار از بین نرود. بدون وازوپرسین، فرد دچار کم آبی می شود و دچار کم آبی می شود. این بیماری دیابت شیرین نامیده می شود. وازوپرسین همچنین ممکن است با باریک کردن عروق خونی، فشار خون را افزایش دهد. ممکن است عملکردهای دیگری نیز داشته باشد.
  • اکسی توسین باعث پارگی رحم در زنان در هنگام زایمان و ترشح شیر در سینه در دوران شیردهی می شود.

علائم آدنوم هیپوفیز

بزرگ شدن غدد در هیپوفیز

تورم رشد و انبساط غیرطبیعی سلول‌ها در بدن است که می‌تواند تقریباً در هر نقطه از بدن شروع شود. به همین دلیل است که به انبساط غده هیپوفیز، غده هیپوفیز می گویند.

غده هیپوفیز که معمولا ضعیف است در فضای کوچکی در جمجمه که غده هیپوفیز در آن قرار دارد قرار دارد. آنها معمولاً خیلی خوب رشد نمی کنند، اما می توانند تأثیر قابل توجهی بر سلامت فرد داشته باشند.

فضای بسیار کمی برای رشد تورم در این ناحیه از جمجمه وجود دارد. بنابراین، اگر قطر تومور بزرگتر از یک اینچ باشد، ممکن است به سطح برسد، که می تواند به ناحیه مجاور مغز و عصب ناشی از آن آسیب برساند. این می تواند باعث مشکلاتی مانند تغییرات بینایی یا سردرد شود. غده هیپوفیز بزرگ آدنوم نامیده می شود. آدنوم های هیپوفیز بسته به اندازه آنها به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. میکروآدنوم توموری است که قطر آن کمتر از 1 سانتی متر است. از آنجایی که این تومورها کوچک هستند، به ندرت به بقیه غده هیپوفیز یا چربی اطراف آسیب می رسانند. اما اگر هورمون بیش از حد وجود داشته باشد، می تواند علائم ایجاد کند. بسیاری از افراد آدنوم های کوچکی دارند که هرگز دیده نمی شوند زیرا خیلی بزرگ نیستند یا هورمون های کافی برای ایجاد مشکل تولید نمی کنند.
  2. ماکروآدنوم یک تومور با قطر 1 سانتی متر یا بیشتر است که می تواند از دو طریق بر سلامت فرد تأثیر بگذارد. اولاً، اگر هورمون بیش از حد تولید کنند، می تواند علائم ایجاد کند. دوم، آنها می توانند در فشرده سازی قسمت های طبیعی غده هیپوفیز یا اعصاب مجاور، مانند عصب بینایی، مشکل ایجاد کنند.

علائم بزرگ شدن هیپوفیز

علائم به نوع تومور و ناحیه آسیب دیده غده هیپوفیز بستگی دارد. این تومورها می توانند علائم ناشی از هورمون های هیپوفیز بیش از حد یا خیلی کم ایجاد کنند. علائم هر فرد ممکن است متفاوت باشد. در واقع، سن، جنس و جنسیت همگی بر علائم بزرگ شدن غده هیپوفیز تأثیر می گذارند. همچنین می تواند مشابه سایر مشکلات سلامتی باشد، بنابراین بهترین راه برای اطمینان از وجود مشکل در گشادی هیپوفیز مراجعه به پزشک و انجام آزمایش است.

در کودکان

  • افزایش بیش از حد قد
  • رشد بسیار سریع
  • درد مفاصل
  • عرق کردن زیاد

در بزرگسالان

  • رشد بیش از حد جمجمه، بازوها و پاها
  • صدای عمیق
  • تغییر در شکل صورت به دلیل رشد استخوان
  • دندان ها به دلیل رشد استخوان دورتر هستند
  • درد مفاصل
  • سختی برای خوابیدن
  • دیابت یا عدم تحمل گلوکز

درمان غده هیپوفیز

علائم بسته به نوع تومور و ناحیه تحت تأثیر اتساع هیپوفیز متفاوت است، به همین دلیل است که پزشک آزمایش خون و ادرار، سی تی اسکن، ام آر آی یا بیوپسی را برای تشخیص تورم تجویز می کند. درمان غده هیپوفیز ممکن است شامل جراحی، پرتودرمانی یا دارو باشد. نوع درمان مناسب برای بیمار بستگی به سابقه پزشکی، وضعیت جسمانی، شدت بیماری، سن بیمار و غیره دارد.

آیا غده هیپوفیز کشنده است؟

به طور کلی، سرطان هیپوفیز نادر است و تنها چند صد مورد در مجله پزشکی گزارش شده است. اگرچه مشکلات مربوط به غدد هیپوفیز در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما در افراد مسن شایع تر است.

تقریباً تمام تومورهای هیپوفیز تومورهای خوش خیم (غیر سرطانی) در غده هیپوفیز هستند که آدنوم هیپوفیز نامیده می شوند. این تومورها بدخیم نامیده می شوند زیرا به سایر قسمت های بدن مانند سرطان سرایت نمی کنند. با این حال، غدد هیپوفیز ضعیف نیز می توانند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کنند، زیرا آنها به مغز نزدیک هستند و می توانند به سلول های مجاور (مانند جمجمه یا سینوس ها) حمله کنند و هورمون اضافی بیش از حد تولید کنند.

تومور بدخیم هیپوفیز علاوه بر رشد و نفوذ یک قسمت جانبی، وارد سایر قسمت‌های بدن نیز می‌شود، بنابراین از یک تومور خفیف هیپوفیز خطرناک‌تر است و خطر ابتلا به تومور کشنده هیپوفیز بسیار بالاست.

متأسفانه یکی از مشکلات عمده غده هیپوفیز نبود راهی است که بدانیم در این زمان آدنوم ضعیف هیپوفیز به سرطان تبدیل شده و رشد کرده و به سایر قسمت های بدن سرایت می کند، به همین دلیل است که غده هیپوفیز رشد نمی کند و انتشار دادن. ، معلوم نیست تومور بدخیم هیپوفیز است یا بدخیم و خطر واقعی اینجاست!!

پرسش و پاسخ

  1. چگونه تومور هیپوفیز را تشخیص دهیم؟

پزشک در مورد سابقه شما سوال می کند و یک معاینه فیزیکی انجام می دهد. همچنین ممکن است به یکی از آزمایشات زیر نیاز داشته باشید: آزمایش خون و ادرار. این آزمایش ها سطح هورمون ها را در خون و ادرار شما بررسی می کند.

  1. سرطان هیپوفیز چگونه تشخیص داده می شود؟

متأسفانه، تا زمانی که بیماری پیشرفت نکرده و توده افزایش یافته است، مشخص نیست که آیا تومور یک غده هیپوفیز ضعیف است یا یک غده هیپوفیز ضعیف.

  1. آیا خطر ابتلا به سرطان هیپوفیز در کودکان وجود دارد؟

متأسفانه، مشکلات هیپوفیز ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما بیشتر در بزرگسالان تا کودکان.

منابع:

https://www.cancer.org/cancer/pituitary-tumors/about/what-is-pituitary-tumor.html

https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/pituitary-tumors

Medscape. آسیب شناسی تومورهای هیپوفیز. آدرس اینترنتی: https://emedicine.medscape.com/article/1868045-overview#a3

پزشکی جان هاپکینز جراحی برای غده هیپوفیز. آدرس اینترنتی: https://www.hopkinsmedicine.org/neurology_neurosurgery/centers_clinics/pituitary_center/pituitary-tumor/treatment/surgery.html

مسوولیت کلیه محتوای سایت بر عهده منابع اصلی بوده و بانک مشاغل اینفوجاب هیچ مسوولیتی در قبال محتوا ندارد.

دکمه بازگشت به بالا